Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ihmeellistä ääntä N46-B18A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarge92
    Bimmer Rookie
    • Jul 2014
    • 35
    • -

    Ihmeellistä ääntä N46-B18A

    Eli ilmeisesti autossa on vikaa nokka-akselin käyttöpyörissä tai mikä lie hammasrattaissa. Mikä kyseinen osa on sarjanumeroltaan, jos tilaise kyseisen setin ulkomailta? Vai onko jollain myynnissä täällä kyseistä osaa?
    Toivottavasti saatte selvyyden mitä tarkoitan!

    http://www.etk.cc/bmw/EN/search/sele...CE/11/11_3189/
    Osat 4 - 5?
    Last edited by Jarge92; 16-02-2016, 10:16.
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 246
    • Kerava

    #2
    Vanos-säätöpyörät ovat ilmeisesti N42 ja N46 koneissa kulutustavaraa. Omassa (N42) joutui vaihtamaan 180 tkm kohdalla (2014). Silloin oli hinta marmorilla 300€/kpl ja schmiedmannilla ~270 jotka laitettiin omaan. Näitä ei saa tarvikkeena ja noin vuosi sitten hinnat pomppasi noin 450€/kpl.

    Tiedustelin näitä Viron (Tarto) merkkiliikkeestä ja joltain saksalaiselta (foorumilla hehkutettu, en muista nimeä) ja hinnat tais olla ilman kuljetusta 250€/kpl. Kannattaa katsoa onko ulkomaat korottanut hintoja.

    Osat ovat juuri ne mitkä linkin takana on. Kannattaa harkita ketjun vaihtamista samalla joka myös on tämän koneen heikko lenkki ja vanha/venynyt ketju + uudet rattaat ei ole hyvä yhdistelmä. Osat ~300-400€ ja päivän työ. Pelkät pyörät vaihtaa ~2h.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • MAKELA
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 497
      • Kymenlaakso

      #3
      Mulla ihan samaa ongelmaa. Ääni ei kuulu kuitenkaan jatkuvasti, vaan esim. tyhjäkäynnillä saattaa hetken käydä nätisti jonka jälkeen alkaa rallattamaan? Onkohan muilla samanlaista?

      Onko vanoksen säätöpyörät millainen vaihtaa? / tarviiko erikoistyökaluja nokkien lukitukseen?

      Comment

      • Skunkki^
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 688
        • Espoo

        #4
        Originally posted by MAKELA View Post
        Mulla ihan samaa ongelmaa. Ääni ei kuulu kuitenkaan jatkuvasti, vaan esim. tyhjäkäynnillä saattaa hetken käydä nätisti jonka jälkeen alkaa rallattamaan? Onkohan muilla samanlaista?

        Onko vanoksen säätöpyörät millainen vaihtaa? / tarviiko erikoistyökaluja nokkien lukitukseen?
        Aikalailla lämpötilasta riippuen tuo nakutus. Kylmällä koneella ei välttämättä heti ala naputtamaan.
        Ohjeiden mukaan jos homman tekee, niin tarvitsee nokkien ja kammen lukitus-, ja ajoitustyökaluja,
        mutta eipä tuollasen uuden rattaan saaminen samaan asentoon kuin vanhan kovin "tarkka" työ ole. Omalla vastuulla toki
        Kova jätkä tosiaan tekee ketjuremontin samalla, sekin kun on heikko lenkki näissä koneissa.
        Kannattaa myös ketjunkiristin kurkata onko vaihdettu uudenmalliseen, tunnistaa "matalasta" pultinkannasta.
        Last edited by Skunkki^; 18-02-2016, 17:07.
        KIA Optima PHEV

        Exät:
        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          #5
          Isän autossa alkoi jossain 220tkm kohdalla rallattamaan. Kyseessä siis 316 1.8 N46. Muistaakseni testasin tätä näin että otin vanoksen solenoidien liittimet irti ja pistin pyörimään tyhjäkäynnille. Rallatus hävisi. Tällä toki saa vikakoodin muistiin. Auto toimi ihan normaalisti kun pisti taas töpselit kiinni ja starttasi.

          Korjauksena oli pielmeieriltä Saksasta uudet vanokset molempiin nokkiin ja sekalainen läjä tiivisteitä ja pultteja, samalla uusittiin nokkaketjun kiristin päivitettyyn malliin. Ketjua tai laahaimia ei vaihdettu. Työtä muistaakseni oli n. 4h ja työn tekijällä oli lukitustyökalut ko. moottoriin ja ne olikin paikallaan. Samalla vaihdettiin venakopan tiiviste ja öljynsuodattimen jalan tiiviste. Kaivelin vanhoja sähköposteja, 578,07€ maksanut kaikki rempassa tarvitut osat.
          Last edited by Antti O; 19-02-2016, 07:58.

          Comment

          • Jarge92
            Bimmer Rookie
            • Jul 2014
            • 35
            • -

            #6
            Puristusket meni

            Ajoin auton halille ja auto pestiin. Tämän jälkeen ajettu hallista ulos, jonka jälkeen puristusket kadonneet koneesta. Mitä on mahtanut käydä?
            Last edited by Jarge92; 23-02-2016, 20:15.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Jarge92 View Post
              Ajoin auton halille ja auto pestiin. Tämän jälkeen ajettu hallista ulos, jonka jälkeen puristusket kadonneet koneesta. Mitä on mahtanut käydä?
              Veikataan perinteinen liimaventtiili. Auto siirrettiin siis vain hallista ulos ja sammutettiin heti? Mikäli manuaali, niin hinaamalla käytiin. Automaatin kanssa saat varata toisen akun vierelle, että virta riittää sahaamaan auton käyntiin. Kannattaa toki varoa, ettei polta starttia.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jarge92
                Bimmer Rookie
                • Jul 2014
                • 35
                • -

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Veikataan perinteinen liimaventtiili. Auto siirrettiin siis vain hallista ulos ja sammutettiin heti? Mikäli manuaali, niin hinaamalla käytiin. Automaatin kanssa saat varata toisen akun vierelle, että virta riittää sahaamaan auton käyntiin. Kannattaa toki varoa, ettei polta starttia.
                Ollut kyllä pesun jälkeen lämpimässä hallissa, ajettu pihalle. Tämän jälkeen ei enää lähtenykkää. :think

                Comment

                • Jesse93
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 938
                  • Mustio

                  #9
                  Mullakin kokemusta 'liimaventtiilistä' eli auto ajettu ulos tallista sitten myöhemmi takasin talliin ja seissyt viikon verran. Käynnistäessä kuullostaa ettei puristuksia mut lähti käyntiin kun jakso tarpeeks kauan starttaa vaikka usko meinaskin loppua
                  E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Jarge92 View Post
                    Ollut kyllä pesun jälkeen lämpimässä hallissa, ajettu pihalle. Tämän jälkeen ei enää lähtenykkää. :think
                    Ei ne puristukset kovin monesta syystä voi kokonaan kerralla kadota. Lähinnä tulee mieleen kaksi syytä 1) liimaventtiili 2 jako sekaisin ja venttiilit solmussa. En oikein usko, että jako olisi mennyt, joten veikataan liimaventtiiliä. Se, että auto on ollut lämpimässä hallissa ei vaikuta mitenkään liimaventtiiliin. Kuteno sanoin niin hinaamalla koittaisin ihan ensimmäisenä, jos auto on manuaali. Automaattia sitten starttaamaan mielellään lisäakun kanssa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Skunkki^
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 688
                      • Espoo

                      #11
                      Otetaas tännekin hep, kerta itselläkin remppa edessä, eli:

                      Ketjupyöriä N42 koneeseen saa nykyään tarvikkeena.
                      Aisin on valmistaja ja ainakin Örum tuo näitä Suomeen.

                      Imu 11367500032 = Aisin VCB-001
                      Pako 11361707315 = Aisin VCB-002

                      Jälleenmyyjien hintoja en tiedä, mutta tukkuhinnoiltaan ovat reilusti halvemmat kuin orkkikset.
                      Last edited by Skunkki^; 01-03-2016, 16:10.
                      KIA Optima PHEV

                      Exät:
                      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                      Comment

                      • Jarge92
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2014
                        • 35
                        • -

                        #12
                        Millä olette aineella ton konen ootte pesseet? Mitä voisitte suositella hyväksi?

                        Comment

                        • MAKELA
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 497
                          • Kymenlaakso

                          #13
                          Originally posted by Skunkki^ View Post
                          Otetaas tännekin hep, kerta itselläkin remppa edessä, eli:

                          Ketjupyöriä N42 koneeseen saa nykyään tarvikkeena.
                          Aisin on valmistaja ja ainakin Örum tuo näitä Suomeen.

                          Imu 11361707315 = Aisin VCB-001
                          Pako 11367500032 = Aisin VCB-002

                          Jälleenmyyjien hintoja en tiedä, mutta tukkuhinnoiltaan ovat reilusti halvemmat kuin orkkikset.


                          Kysyin pyöriä, 210€/ kpl.

                          Millähän voisi varmistua että vika on pyörissä? Rallatus kuuluu nimenomaan koneen etuosasta, ja sitä ei kuulu jatkuvasti, eli tuskin jakopäänketju lopettaisi välillä rallatusta, vai?

                          omaan autoon on tehty TÄYDELLINEN jakopäänremontti 110tkm kohdalla, sisältäen noi pyörät, nyt on ajettu uusilla osilla n. 60tkm ja mukamas oisi jo hajonnut? Mikä noita hajottaa?


                          On hieman kallis kokeilla vaihtaa pyörät, jossei vika lähdekkään..

                          Comment

                          • Skunkki^
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 688
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by MAKELA View Post
                            Kysyin pyöriä, 210€/ kpl.

                            Millähän voisi varmistua että vika on pyörissä? Rallatus kuuluu nimenomaan koneen etuosasta, ja sitä ei kuulu jatkuvasti, eli tuskin jakopäänketju lopettaisi välillä rallatusta, vai?

                            omaan autoon on tehty TÄYDELLINEN jakopäänremontti 110tkm kohdalla, sisältäen noi pyörät, nyt on ajettu uusilla osilla n. 60tkm ja mukamas oisi jo hajonnut? Mikä noita hajottaa?


                            On hieman kallis kokeilla vaihtaa pyörät, jossei vika lähdekkään..
                            Testerillä kytkee vanoksen pois käytöstä per puoli. Jos ääni häviää, on vika 90% varmuudella rullissa.
                            Livedataa voi myös yrittää kurkkia. Itsellä esim. imunokan arvot aivan tapissa.
                            KIA Optima PHEV

                            Exät:
                            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6936
                              • N/A

                              #15
                              No yhdessä N46-B18 otin vanoksen solenoidien töpselit irti ja pistin käyntiin. Rallatus hävisi. Tuosta varmaan jää sitten vikakoodit muistiin.
                              Silloin oli edessä vanoksien hankinta, tilasin koko kasan osia pielmeieriltä. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia tuossa autossa ja 80tkm jo ajettu.
                              Last edited by Antti O; 02-03-2016, 08:20.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎