Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Squeaky steering", ohjauksessa kumimainen ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aanold
    Bimmer Rookie
    • May 2015
    • 90
    • Vantaa

    "Squeaky steering", ohjauksessa kumimainen ääni

    Kirjoitan tälle foorumille, koska todnäk. on enemmän mahdollisia kokemuksia koko 3-sarjasta tästä ongelmasta.

    Otin tänään Z4:n talviunilta, ja pääsin noin 5km ennen kuin alkoin ohjaus huutaa. Huutamalla tarkoitan sitä, että kuulostaa siltä että kumi osuisi kumiin kun kääntää rattia. Tätä kuuluu myös auton ollessa sammutettuna kääntäessä rattia. Googlasin, ja tämmöistä on tarjolla:



    Kävin hakemassa CRC white lithium greasea motonetistä, ja pursutin varren täyteen rasvaa. Tuntuu että osittain olisi auttanut, nyt on kovahko ääni enää vasemmalla käännettäessä, oikealle käännettäessä suhteellisen hiljaista.

    Kysymys onkin, mihin kohtaa oikein tässä pitäisi oikeastaan pursuttaa tuota rasvaa? Zetan M54b25 ei ihan näytä samanlaiselta kuin tuossa linkissä. Tuossa kohtaa mihin linkissä on aine laitettu, on minulla jonkinlainen muovisuojus joka jatkuu kabiiniin konetilasta.

    Vinkkejä?
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    #2
    Itselläni oli tuommoinen ongelma



    Ja samassa ratti piti myös vinkunaa

    Rasvaa ristikkonivelen ratin akselista, e46 se näkyy kun otat alumiini panssarin irti niin sieltä välistä sen näkee hyvin se on aika korkealla tulipellissä sen kun rasvaa niin pitäisi vinkunat loppua
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

    Comment

    • Aanold
      Bimmer Rookie
      • May 2015
      • 90
      • Vantaa

      #3
      Tattista, täytyy tänään rasvata kaikki nivelet mitä löytyy. Katsotaan. Sen huomasin, kun kävin illalla vielä vajaan 10 kilsan lenkin heittämässä, että seisottuaan muutaman tunnin pihassa, ei ollut oireita testilenkillä. Tuuria vai ei, näkee myöhemmin. Ehkä rasva valui sopivaan kohtaan auton ollessa paikallaan?

      Comment

      • toniwe
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 316
        • Lahti

        #4
        Toivottavasti tuo nivelen rasvaus auttaa eikä tarvitse muita hommia alkaa tekemään.

        Varsinkin alkupään Z4:ssa oli paljon ongelmia sähköisessä ohjaustehostimessa joka usein alkaa ääntämisellä ja sen jälkeen tulee "pykälää" ohjaukseen. Omassa -04 avossa oli aika pahaksi päässy tuollainen ongelma jonka korjasin onnistuneesti rasvaamalla tehostimen nivelen siitä polkimien yläpuolelta, mutta ei ollut ihan parin minuutin homma. Nykyisessä -07 coupessa lienee tehostin uudempaa mallia tai paranneltua suunnittelua koska mitään ongelmia ei ole ollut.

        Comment

        • Aanold
          Bimmer Rookie
          • May 2015
          • 90
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by toniwe View Post
          Toivottavasti tuo nivelen rasvaus auttaa eikä tarvitse muita hommia alkaa tekemään.

          Varsinkin alkupään Z4:ssa oli paljon ongelmia sähköisessä ohjaustehostimessa joka usein alkaa ääntämisellä ja sen jälkeen tulee "pykälää" ohjaukseen. Omassa -04 avossa oli aika pahaksi päässy tuollainen ongelma jonka korjasin onnistuneesti rasvaamalla tehostimen nivelen siitä polkimien yläpuolelta, mutta ei ollut ihan parin minuutin homma. Nykyisessä -07 coupessa lienee tehostin uudempaa mallia tai paranneltua suunnittelua koska mitään ongelmia ei ole ollut.
          Joo, tuota poljinten yläpuolella olevaa niveltä täytyy seuraavaksi rasvata. Ajoin pidemmän lenkin eilen, ja alkoi taas ääntää. Nyt kuitenkin vain vasemmalle käännettäessä. Täytyy yrittää purkaa sisusta poljinten vierestä ja yrittää puskea rasvaa sinne niveleen. Joitain videoita löytänyt youtubesta jossa sitä tehdään E46:een, toivottavasti on suht samanlaista zetassa.

          Tuota ääntä näyttää siis tulevan ainoastaan kun auto on lämmennyt, ja kun lähtee muutaman tunnin seisonnan jälkeen, niin toimii taas (palatakseen kun lämpenee). Äänen pystyn toistamaan myös koneen ollessa sammutettuna, joten luulisi ettei ainakaan suoraan missään pumpussa ole vikaa, vaan että se on ainoastaan mekaaninen.

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            #6
            Mulla vinkui viime kesänä X5:ssä ohjaus, ja epäilin juuri näitä ohjausakselin niveliä, laakereita sun muita, ja suunnittelin spray and pray -korjausta. Nosturilla ilmeni sitten, että alapallonivel oli mennyt todella väljäksi ja aiheutti tuon äänen. Vaihtamalla parani.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎