Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti on raskas kääntää ja tarttuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Plakue
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 6
    • Kemi

    Ratti on raskas kääntää ja tarttuilee

    Terve,

    Auto on BMW 325i vm. 01, ja ongelma on että rattia on raskas kääntää ja n.90 asteen kohdalla pyörittäessä molempiin suuntiin on kohta johon ratti tarttuu eikä palauta keskelle jos sen jättää tuohon kohtaan.

    Raskas kohta on joka kierroksella samassa kohdassa, ennen kohtaa ja sen jälkeen rattia on kevyempi kääntää eikä se tarttuile, mutta se on silti selvästi raskaampi kuin ennen.

    Vaihdoin uudet öljyt ohjaustehostimeen ja tarkistin että hihna pyörii. Auto on käynyt nelipyöräsuuntauksessa alle 6kk sitten joten kulmat pitäisi olla kunnossa. Tehostinpumppu toimii (ainakin ääni kuuluu kun kääntää ääriasentoon) ja ratti en tunnu siltä että tehostin olisi kokonaan poissa pelistä.

    Lisäksi jos ajan epätasaisella tiellä montuissa kuuluu vikinää jostai ratin takaa, en tiedä liittyykö asiaan mutta tätä en huomannut ennen kuin ratti muuttui raskaaksi kääntää.

    Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa tai onko mitään hajua mistä tälläinen voisi johtua?
  • poteroa
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 311
    • Tuusula

    #2
    Kokeileppas kääntäessä "työntää" rattia eteenpäin, jos ei takertele, on rattiakselin laakeri tai nivel jumissa, oire vähän kielisi siitä.
    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
    Ex: E34 520i "winter wagen"
    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

    Comment

    • Plakue
      Newbiemmer
      • May 2016
      • 6
      • Kemi

      #3
      Originally posted by poteroa View Post
      Kokeileppas kääntäessä "työntää" rattia eteenpäin, jos ei takertele, on rattiakselin laakeri tai nivel jumissa, oire vähän kielisi siitä.
      Taitaa olla vika juuri tuossa rattiakselin laakerissa tai nivelessä, rattia on helpompi kääntää kun samalla työntää sitä. Pystyykö sitä mitenkään rasvaamaan vai pitääkö vaihtaa kokonaan uusi osa?

      Jos rasvaus onnistuu, mistä pääsisin suihkuttamaan voiteluainetta, pitääkö auto tunkata ylös vai onnistuuko konetilasta/auton sisältä?

      Ja jos on kannattavampaa vaihtaa uusi osa, mistä se kannattaisi hankkia?

      Comment

      • Kojontti
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2014
        • 204
        • Puolanka

        #4
        Originally posted by Plakue View Post
        Taitaa olla vika juuri tuossa rattiakselin laakerissa tai nivelessä, rattia on helpompi kääntää kun samalla työntää sitä. Pystyykö sitä mitenkään rasvaamaan vai pitääkö vaihtaa kokonaan uusi osa?

        Jos rasvaus onnistuu, mistä pääsisin suihkuttamaan voiteluainetta, pitääkö auto tunkata ylös vai onnistuuko konetilasta/auton sisältä?
        Konehuoneen puolella ne nivelet on, ainakin vanhemmissa, ja alta etuakselin takaa päässee parhaiten käsiksi. Ja niissä nivelissä se on vika kun tuolla jaolla pykältää.

        Rasvaus on onnenkauppaa, omalla kohdalla rasvaus on onnistunut 50/50% suhteella. Oma tapa on ollut että ekana rost-off tms. ohut tunkeutuva öljy, ohjauksen pyörittelyä ja HSS2000 perään. Epäonnistuneista toisen nivelet oli jo ihan romuna ja toinen alkoi takkuamaan uudestaan muutaman päivän päästä.
        ex-E46 330 XD

        Comment

        • poteroa
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 311
          • Tuusula

          #5
          Kyllähän noita on saatu (niveliä) herkistettyä ihan wd40 ja kun liikkuu kunnolla niin lithium rasvaa. En nyt muista onko se jalkatilassa vai meneekö konehuoneen puolella, saattaa olla tuplanivel..

          Vikaa ollu myös ohjausakselin jumituksessa alumiiniputkeen (akseli koteloitu) sinne kun saa rasvaa niin saattaa auttaa.

          Purkamista joutuu todennäköisesti jonkin verran tekemään.

          Netissä on kyllä varmasti ohjeita, hakua vaan.
          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
          Ex: E34 520i "winter wagen"
          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

          Comment

          • Plakue
            Newbiemmer
            • May 2016
            • 6
            • Kemi

            #6
            Noniin nyt on remonttia tehty. Rasvasin nivelet, onnistui kun auton tunkkasi ilmaan ja ryömi alle. Ylempi nivel on ihan tulipellissä kiinni ja aika roikulla sai tavaraa ampua että ylsi perille asti, onneksi oli tuore pullo että paine riitti

            Otin myös ratin irti ja suihkuttelin akselille ja laakerille samalla. Vaihdoin myös ohjaustehostimen nestesäiliön ja uudet nesteet. Ja kyllä, ohjaus ei enää tarttuile! Rattia on edelleen raskaampi kääntää kun ennen, mutta alkaa ideat loppumaan kesken mitä tälle vielä voisi tehdä.

            Kiitos kaikille neuvoista, nyt autolla uskaltaa taas ajaa!

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1819
              • Karjaa

              #7
              Originally posted by Plakue View Post
              Vaihdoin myös ohjaustehostimen nestesäiliön ja uudet nesteet.!
              Viitsitkö kertoa miten tuon tekee kätevimmin niin että saa kaikki vanhat nesteet ulos? Tarkoitus olisi vaihtaa orkkis ATF:n tilalle CHF:t (myös uusi säiliö-CHF-tarralla hommattuna). Lähinnä siis mietityttää että mikä letku sieltä raidetankoon menevistä kannattaa irrottaa niin että sen saa vielä ehjänä takaisin paikoilleen, vai kannattaako suosiolla vain uusia joku letku kokonaan?
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Plakue
                Newbiemmer
                • May 2016
                • 6
                • Kemi

                #8
                Originally posted by Wespa View Post
                Viitsitkö kertoa miten tuon tekee kätevimmin niin että saa kaikki vanhat nesteet ulos? Tarkoitus olisi vaihtaa orkkis ATF:n tilalle CHF:t (myös uusi säiliö-CHF-tarralla hommattuna). Lähinnä siis mietityttää että mikä letku sieltä raidetankoon menevistä kannattaa irrottaa niin että sen saa vielä ehjänä takaisin paikoilleen, vai kannattaako suosiolla vain uusia joku letku kokonaan?
                En vaihtanut nesteitä kokonaan vaan imin säiliöstä vanhat nesteet pois ja laitoin uutta tilalle, sitten auto käynnissä kääntelin rattia puolelta toiselle että nesteet sekoittuu. Parin kerran jälkeen neste oli jo ihan kirkaan punaista. Sinun tapauksessa tämä ei tietenkään onnistu kun olet vaihtamassa kokonaan eri nesteet. Joku muu osaa varmaan kertoa miten koko järjestelmän saa tyhjäksi?

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  #9
                  Eikö se tyhjenny kun ottaa paluuletkun irti pumpusta ja kääntelee rattia auto käynnissä? Tai en oo varma tarviiko ees olla käynnissä. Paluuletku on se mikä on klemmarilla pumpussa.
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎