Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 e46 huono käynti (valvetronic) = Jakoketju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiJuhani
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 2056
    • Kittilä

    316 e46 huono käynti (valvetronic) = Jakoketju

    Auto käy alakierroksilla huonosti, on tehoton, ja pakkasilla sammuilikin tyhjäkäynnillä. Yläkierroksilla on lähes normaali. Bensaa kuluttaa paljon. Tuntuisi päivä päivältä menevän huonommaksi.

    Vaihdettu kaikki tulpat ja puolat uusiin mutta vika ei lähtenyt niillä. Nyt on imusarja irti ja ehjältä näyttää. Myös separaattori sekä letkut vaikuttaa ehjältä, eivät pitäisi olla kovin vanhatkaan.

    Imusarjassa ja putkissa hieman öljyä, vähän valkoista töhnää, joskus on kertynyt lyhyellä ajolla talvella noilla longlife öljyillä. Paisari on puhdas.

    Onko vinkkejä mistä lähden seuraavaksi katsomaan vikaa?` :think


    EDIT: Ei vikakoodeja. 1.8 bensa kyseessä.
    Last edited by AnttiJuhani; 28-07-2016, 16:40.
  • AnttiJuhani
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 2056
    • Kittilä

    #2
    Vika paikallistettu. Valvetronicin anturin liittimen kun nappaa pois niin johan alkaa auto toimia. Siinähän se on öljykorkin vieressä, liitin ihan täynnä öljyä. Kokeilen ensin putsata ja jos ei ala toimia niin sitten valvetronic jumppaa

    Ja tosiaan tuo liitinhän on täynnä pieniä pinnejä, hädin tuskin vanupuikko sinne mahtuu, joten onko vinkkejä mitä mönjää sinne kannattaisi tunkea ja millä saisi puhtaaksi? Tuohan pitäis paikallaan tieten tehdä, ainakin luulen että se anturi irtoaa vasta kun venttiilikopan käyttää irti.
    Last edited by AnttiJuhani; 07-06-2016, 12:23.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16419
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by AnttiJuhani View Post

      Ja tosiaan tuo liitinhän on täynnä pieniä pinnejä, hädin tuskin vanupuikko sinne mahtuu, joten onko vinkkejä mitä mönjää sinne kannattaisi tunkea ja millä saisi puhtaaksi? Tuohan pitäis paikallaan tieten tehdä, ainakin luulen että se anturi irtoaa vasta kun venttiilikopan käyttää irti.
      Rasvanpoistajaa = brakecleaner, rätti päälle ja paineilmalla paskat rättiin.

      Comment

      • AnttiJuhani
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 2056
        • Kittilä

        #4
        Tein vastaavasti mutta kontaktispraylla ja paineella. Hyvin puhdistui. Vika pysyi eli anturin ostoon.

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #5
          Ei se vika siinä tunnistimessa ole.
          Epäkeskoakselin asentotunnistimen liittimen irrotus "pakottaa" moottorin kaasuläppäkäytölle, jolloin imuventtiilinnousu on jatkuvasti maksimissa, ja esimerkiksi kuluneiden väliakselien aiheuttamat sylinterien väliset täytöserot tasoittuvat ja käynti normalisoituu.

          Ongelma piilee hyvin, hyvin todennäköisesti Valvetronicin mekaniikassa, esimerkiksi juuri mainitsemissani kuluneissa väliakseleissa.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • AnttiJuhani
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 2056
            • Kittilä

            #6
            Jenkit ne näyttäs olevan noita antureita vaihtanut, ja lukemani perusteella jopa onnistunut oireet taltuttamaan. Mutta olisikos valvetronicista jotain yksityiskohtaista kertomusta, ei ole hajuakaan koko systeemistä itsellä. 330e maksaisi kai koko mekaniikka n42 koneeseen ebayssa, jos oikein katsoin.

            Comment

            • Vilppi132
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 156
              • finland

              #7
              Onko tuo puhumasi liitin jonka oot ottanu irti niin se mikä on siinä puolien keskellä se iso pyöreähkö mötikkä ?
              Tai yleensäkkin mikä se edes on ?

              Edit. vissiinkin se on juuri se valvetronic säätö potikka, mistä sen tietää varmuudella onko rikki, tai jotenkin jumissa ? ei iha älyttömiä maksa, vaihto varmaan ei kauhean vaikea ?

              Kyllä valitsin huonon moottorin ensimmäiseksi BMW:kseni
              Last edited by Vilppi132; 13-06-2016, 12:01.

              Comment

              • AnttiJuhani
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 2056
                • Kittilä

                #8
                Originally posted by Vilppi132 View Post
                Onko tuo puhumasi liitin jonka oot ottanu irti niin se mikä on siinä puolien keskellä se iso pyöreähkö mötikkä ?
                Tai yleensäkkin mikä se edes on ?

                Edit. vissiinkin se on juuri se valvetronic säätö potikka, mistä sen tietää varmuudella onko rikki, tai jotenkin jumissa ? ei iha älyttömiä maksa, vaihto varmaan ei kauhean vaikea ?

                Kyllä valitsin huonon moottorin ensimmäiseksi BMW:kseni
                Anturin liitin löytyy öljykorkin vierestä, itse anturi sieltä venttiilikopan sisältä. Se on valvetronicin säätömoottori joka on sielä puolien keskellä. Taloudellinen ja pirteä moottori ja hyvä tähän asti ollut.

                Comment

                • Vilppi132
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2016
                  • 156
                  • finland

                  #9
                  Originally posted by AnttiJuhani View Post
                  Anturin liitin löytyy öljykorkin vierestä, itse anturi sieltä venttiilikopan sisältä. Se on valvetronicin säätömoottori joka on sielä puolien keskellä. Taloudellinen ja pirteä moottori ja hyvä tähän asti ollut.
                  Ah nyt alkaa vähän valjeta
                  Täytyy tänään kun käynnistän töistä lähdettäessä, nypätä se liitin irti ja kattoa toimiiko sillon normaalisti :P

                  Comment

                  • Alpina E34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1122
                    • Masku

                    #10
                    Emännän läpyskässä herjaa tuota valvetronicin moottoria, eikä vikakoodia saa kuitattua-> tronicin moottori lie shaibana. Onko tuosta töpseli irti ajamisesta jotain haittaa? Kone käy muuten normaalisti kyllä.

                    Leimalla eivät ainakaan sanoneet mitään vikakoodista OBD-testissä, niin saa mun puolesta olla.

                    Kyllä oli ensimmäinen ja viimeinen muovimoottori meidän taloudessa myös
                    E34 Lenz 536ds -89

                    E34 osille tarve:
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                    Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                    Originally posted by T3
                    BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                    'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                    Comment

                    • AnttiJuhani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 2056
                      • Kittilä

                      #11
                      Lukemani perusteella vähän tuleräe tehohukkaa ja enemmän kulutusta, mutta en osaa sanoa kärsiikö ajella niin ettei ole liitintä kytketty.

                      Comment

                      • Vilppi132
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2016
                        • 156
                        • finland

                        #12
                        Originally posted by AnttiJuhani View Post
                        Lukemani perusteella vähän tuleräe tehohukkaa ja enemmän kulutusta, mutta en osaa sanoa kärsiikö ajella niin ettei ole liitintä kytketty.
                        Itekkin mietin että jos se toimis kunnolla liitin irrallaan, niin ajelisko sitä sit sillain...

                        En jaksais heti vaihtaa autoo ku vasta hommasin tämän mut eikai se ny nii justiinsa oo, sais ees kunnon moottorilla olevan

                        Comment

                        • AnttiJuhani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 2056
                          • Kittilä

                          #13


                          Sellainen on jakoketju. Selvästi löysää on ellei jopa jo pompannut pykälän. Kulkeekohan tämä käsikädessä valvetronicin vikakoodien kanssa? Ajokuntoinenhan tämä tosin on ollut vielä kun valvetronicin töpselin pitää irti. Töpseli kiinni meno on aika surkeaa. Ketjun rallatustahan on ollut jo pidempään kylmällä koneella mutta niin se aina on tasoittunut parissa sekunnissa.

                          Edit: Uusi sarja tilattu ja virtuuosi lupautu vaihtamaan. Katotaan sitte auttoiko.
                          Last edited by AnttiJuhani; 12-07-2016, 16:13.

                          Comment

                          • AnttiJuhani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 2056
                            • Kittilä

                            #14
                            Valvetronic herjat hävisi ja auto käy hienosti. Jakoketjuremppa auttoi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎