Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d -98, uusi owner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeippo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 83
    • Tampere

    E46 320d -98, uusi owner

    Elikkä muutama aloittelijan tyhmä kysymys kun ensimmäinen bemari kyseessä itsellä.

    Mikä on tuo keulassa kiinni oleva "hukkaportinkellon" näkönen kapistus? Vai onko se juurikin em.kapistus eikä turbolla ole toista samanlaista?! Ihmetyttänyt ku se on yhdistetty joillain vivuilla tms. Voisiko joku selittää tämän toiminnan tyhmällekkin. Perinteisen ymmärtäisin, mutta kun tuo on jossain ihmeen siivekkeissä kiinmi :o

    1. Tekis mieli koittaa kiristää hieman hukkaportinkelloa josko meno vähän piristyisi, mutta kun ei sano minulle yhtikäs mitään kuinka tässä mallissa toimii tuo kello.

    2. Egr tulppaus, kuinka tapahtuu?

    Kävin ohjelmoimassa tämän kasan, mutta sitten rupes falskaamaan kovemmalla softalla jo kertaalleen korjattu ahtoputki. Eli samalla voisin kiristää hukkaportinkelloa sekä ottaa egr pois pelistä jos suinkin mahdollista
    Tuo siivekkeisiin kiinitys/ohjaus vaan nyt hämää enkä ymmärrä...paitsi jos se ei ole edes hukkaportinkello
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa foorumille. Monessa tapauksessa on syytä ilmoittaa auton valmistusvuosi ja -kuukausi. Pelkkä vuosiluku ei kerro totuutta, saattaa olla myös auton ensirekisteröintivuosi. Ota pirssin VIN-sarjasta 7 vimppaa merkkiä AB12345 muistiin, läiskäise vaikka RealOEM.com tai BMWFans.info:n niin saat tietoon kuukauden ja vuoden. Sopivasta BMW decoderista saat valmistuspäivänkin. Lisäksi on syytä ilmoittaa tietyissä tapauksissa korimalli (sedan/coupe/touring jne). Tässä tapauksessa ei merkitystä. Moottorityyppikin on hyvä kertoa, tässä tapauksessa M47.

    Alipainekello nokalla käyttelee muovista suljinverhoa (radiator shutter, venetian blinds), osa 3 täältä: KLIK. Ei mitään tekemistä hukkiksen kanssa. Turboahdin on muuttuvasiipistä mallia --> ei tarvita hukkaporttia (jotkut tosin puhuvat juuttuvasiipisestä....).

    WDS sanoo:

    Radiator shutter DDE 3.0

    The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.

    Components
    • Radiator shutter
    • Vacuum unit with actuating rod
    • Pressure converter

    Function
    The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the pressure converter switches vacuum through to the vacuum unit and the radiator shutter closes (= standard setting).
    The radiator shutter is opened at:
    • Coolant temperature > 107 °C or
    • Fan speed > 3000 rpm

    Comment

    • Jeippo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 83
      • Tampere

      #3
      Nooo huhhuh...nyt tuli kyllä niiiin tyhjentävä vastaus kaikinpuolin että ei voi kuin kiittää ja kumartaa!.. Ja vielä mietiskelin että jaksanko tänne laittaa kysymystä ja vaivata porukkaa

      Otan joo tuon vin nron ylös tänään!
      Eli perinteistä hukkaportinkelloa ei löydy jolla saisi inasen kiristettyä peruspaineita..selvä.
      Helpottaa tämän päivän tekemisiä huomattavasti.

      Tähän mennessä olen romusta korjannut viikon sisällä:
      Ilmastoinnin, Vakionopeudensäätimen, takapään kaikki valot (johdot haitarikumin sisältä) ja mikrokytkimen, renkaat tasapainoon, keskuslukituksen, stereoiden päivityksen, uusi taustapeili, ilmanottoon yksi välihaitariputki, ohjelmointi jaaa mitähän vielä..no niin no tieten täydellinen märkäpesu sisätilaan, ionisointi sekä ilmastoinnin kanavien desinfiointi. Ja etuoviin lykäsin jo bitumilevyä sekä vähän pehmeämpää eristettä sekä vuorasin muovillakalvolla vielä ovipahvin ja oven välisen tilan.

      Seuraavat vikakohdat jotka tulee vielä laittaa kuntoon:
      Ikkunoiden tsi kalvotukset irti ja uudet tilalle(tapahtuu tänään), maalipinta uusia tai teipata yli asti, uudet ajovalot sekä takavalot, tuulilasin pesuri kuntoon, helmojen/puskureiden kiinnitykset paremmin, kuskinpuolen ikkunahissin vaihto/korjaus kun laskee lasia ja nostaa niin huonosti, JA ÄRSYTTÄVIN tällä hetkellä niin ratista kuuluu aivan ihmeellinen RÄMINÄ tyhjäkäynnillä. Siiiiiis ratista!?!? Loppuu aina hetkeks ku säätää ylös alas rattia, mutta alkaa kohta taas, mistä ihmeestä moinen ihme RÄMINÄ voi johtua? Niin ja tööttikään ei toimi... Pitäiskö suosiolla vaihtaa koko ratti..liekö airbägikään ehjä tässä?
      Ja webastoa täytyy ihmetellä tässä vielä kun kerkiää

      Kyllähän tuossa tekemistä on! Autolla ajettu nyt 366tkm, mutta sisältä helkkarin siistissä kunnossa! Uus kuskin penkki täytyis hankkia tai sitten paikata tuo revennyt kohta sivutuesta.

      Ostin siis aaaikamoisen projektikasan teknisesti pelittää kyllä hienosti. Mutta itselleni riittää että auto kuljettaa hanurini kauppaan ja naisiin ja that's it. Sen kummempaa arvoa / tarvetta ei tällä autolla ole

      Ps. Ja sen verran jo tässä vaiheessa että sedan kyseessä

      Pps. Se piti vielä kysyä, että onko täysin normaalia että kone kiertää vain jonku 3800-3900rpm näissä peleissä?
      Last edited by Jeippo; 05-07-2016, 10:39.

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1832
        • Karjaa

        #4
        Originally posted by Jeippo View Post
        Pps. Se piti vielä kysyä, että onko täysin normaalia että kone kiertää vain jonku 3800-3900rpm näissä peleissä?
        Punaraja näyttää noissa traktorimoottoreissakin olevan melkein tuhat kierrosta korkeammalla, eli joku siellä mättää.
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • Jeippo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 83
          • Tampere

          #5
          No näin ajattelinkin.. Mistähän päin kannattais vikaa lähteä ettiin..? Just sain ahtoputken vaihdettua, ei oo enään imuvuotoa AINAKAAN siinä, mutta tosiaan 3800kiertää, punaraja alkaa tuossa 4600 tietämillä pätkittäisillä viivoilla. Uus vähän kutiteltu softakaan ei vaikuttanut asiaan millään tavalla..

          Ja hei sen verran vielä tuosta hukkaportin kellosta..vai puhunko nyt edes oikealla nimellä ks.osasta..mutta sellanen näky olevan turbon kyljessä kun pikasesti kurkkasin ahtoputkea korjatessa.. Eli onko tähän sitten mahdollisesti vaihdettu turbo..noh täytynee kattoa vaikuttaisko sen kireyden säätö yhtään menohaluihin...ei määräänsä enempää tietenkään saa kiristää.

          Ja nyt vielä pukkas mielenkiintoisen uuden probleeman...tässä parkkipaikalla kun poljeskelin ja ihmettelin kun ei kierrokset nouse, niin yhtäkkiä pukkas ilmastointikanavista sumua..oisko freonia ollut? Ihan hetken pienen sihisi..kuitenki niin että pakko oli kabiini tuulettaa..nyt ei enään sihise, mutta ilmastointi lähtee päälle kuitenki ja...noh...jossain määrin puhaltaa viileää..ei kylmää todellakaan kuten hetki sitten vielä. Mikähän osa sprakaa noin että päästää sisälle freonit?

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Jeippo View Post
            Ja hei sen verran vielä tuosta hukkaportin kellosta..vai puhunko nyt edes oikealla nimellä ks.osasta..mutta sellanen näky olevan turbon kyljessä kun pikasesti kurkkasin ahtoputkea korjatessa.. Eli onko tähän sitten mahdollisesti vaihdettu turbo..noh täytynee kattoa vaikuttaisko sen kireyden säätö yhtään menohaluihin...ei määräänsä enempää tietenkään saa kiristää.

            Ja nyt vielä pukkas mielenkiintoisen uuden probleeman...tässä parkkipaikalla kun poljeskelin ja ihmettelin kun ei kierrokset nouse, niin yhtäkkiä pukkas ilmastointikanavista sumua..oisko freonia ollut? Ihan hetken pienen sihisi..kuitenki niin että pakko oli kabiini tuulettaa..nyt ei enään sihise, mutta ilmastointi lähtee päälle kuitenki ja...noh...jossain määrin puhaltaa viileää..ei kylmää todellakaan kuten hetki sitten vielä. Mikähän osa sprakaa noin että päästää sisälle freonit?
            Kyllä siellä turbon kyljessä se alipainekello kuuluu olla, säätää siellä pakopuolella siivikkoa jolla turboa hillitään...
            ÄLÄ SÄÄDÄ SITÄ mihinkään, moni on saanut systeemit sekaisin kun on yrittänyt saada jotain turbon nopeampaa heräämistä aikaiseksi, seurauksena yliahtamista ja vikatilaa. Muutenkaan ahtopaineen nosto ei lisäisi muuta kuin vikoja. Kyllä se kone tyhjänä kiertämiseen ilmaa varmasti riittävästi saa. Eihän sillä pystyisi ajamaankaan jos tuohon ei ilma riittäisi.

            Vikakoodit lukuun ensin...

            Saitkohan ilmastoinnin sisäkennon posahtamaan noilla kierroksilla?
            Last edited by Esal; 05-07-2016, 15:14.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Jeippo
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 83
              • Tampere

              #7
              Nojoo ekana on ehkä ihan hyvä ettiä vika kun ei kierrä kone tuon enempää. Ihmetellään sitte vasta peruspaineita.

              Jännä..Ilmastointi kuitenki puhalsi kylmää edelleen eikä mitään ylimääräistä tullut kanavista tuon jälkeen..oisko siellä joku tiiviste sit falskannut hetkellisesti..

              Mutta sentäs sain ahtoputken korjattua.. Vielä lyö vähän mustaa putkesta ja softaaja tuumas ettei pitäis kyllä tuolla softalla vielä savua pukata...eli jostain kaiketi imee vielä ilmaa väärästä välistä.

              Ja sentäs kalvot sain laseihin..tein itse ja säästin!
              Attached Files

              Comment

              • Kylli-Täti
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 499
                • Tampere

                #8
                Nähtiinkin siinä pihalla kun softaläppärin piuhoja olitte laittamassa kiinni. Toivottavasti auto tulee kuntoon

                Comment

                • Jeippo
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 83
                  • Tampere

                  #9
                  Katos vaan...pienet on foorumit


                  Täytyy joo kollata konehuonetta läpi ja ettiä mahollisia vikoja...vaikken mitään tuon kulkineen sielunelämästä ymmärräkkään. Mutta rikkkoutuneen putken/johdon/letkun erotan onneks ehjästä, joten siitä on hyvä alottaa!


                  Egr tulppaaminen kiinnostais tehä..mutta onko kuinka paha homma...?

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Ennenkuin EGR:ää lähtee tulppaamaan, tarkistaisin ensin vaikka seuraavat kohteet:

                    1. Vikakoodit lukuun INPA/ISTA:lla, listausta talteen, nollaus ja ajoa. Tarkistus parin päivän päästä uudestaan mitä oikeasti jää käteen.

                    2. Kampiakselin värinänvaimennin eli hihnapyörä. Metalliset ulkokehä ja napa, välissä kumia. Jos vulkanointi alkaa pettää --> täristää tai ujeltaa --> värinänvaimennin vaihtoon. Repeilyä kumissa on selvä vihje. Helpoiten tarkistaa alapuolelta.

                    3. Milloin öljyhuolto tehty? Jos ei varmaan tietoa --> vaihtoon.

                    4. Milloin jarrunesteet vaihdettu? Jollei varmaa tietoa tai yli 2 vuotta sitten --> jarrunesteet vaihtoon. Hygroskooppisena kerää kosteutta.

                    5. Jäähdytinneste teoriassa neljän vuoden välein, vilkaise paisariin taskulampun kanssa, paina kohoa kädellä alas. Nesteen tulisi olla kirkkaan sinivihreää. Jos on maitokahvin väristä --> öljy ja jäähdytinneste sekaisin. Vaihda miettimättä paisarin korkki uuteen 1,4 bar merkkikorkkiin. Paisarin korkki toimii jäähdytysjärjestelmän ylipaineventtiilinä, vanhan korkin laukeamispaine saattaa ollakin jotain muuta ja lopputuloksena haljennut paisari.

                    6. Milloin termarit vaihdettu viimeksi? Jollei tietoa, vaihtoon. Kulutukseen vaikuttaa yllättävän paljon että moottori saavuttaa halutun lämpötilan, siellä +82...85 asteessa. Mittariston lämpömittarin klo 12 positiossa on puskurivyöhyke joka takaa että lämpötila on +75...105 välissä. Aika iso väli. Jos liikahtaa yhtään alle klo 12 position, termarit vaihtoon (myös EGR jos on). Talvella ei nääs harmita yhtään niin paljoa kun on tuoreet termarit. Vain Hella/Behr tai orkkis.

                    7. INPAssa vikakooden hehkuilta? Jos on, kaikki neljä uusiksi ja rele kans. Ensimmäisenä talviaamuna ei harmita niin paljoa. Vain Beru tai orkkis (kallis, ovat kuitenkin Berua).

                    8. Ilmamassamittari alkuperäinen? Kannattaa harkita vaihtoa, eivät jätä juuri koskaan vikakoodia, auttaa kulutukseen ja mahdollisesti mustaan savuun. Vain Bosch tai orkkis.

                    9. Huohottimen huoparullasuodatin vaihdettu milloin viimeksi? Jos ei tietoa, vaihtoon. Käsittääkseni uudemman mallinen vortex-suodin menee samaan slotiin ventiiilikopassa.

                    10. Moottorin ilmansuodatin, milloin vaihdettu viimeksi. Jollei tietoa --> vaihtoon. Eikä mitään K&N kestofiltterimoskaa vaan kelvollinen tarvikesuodatin, esim. Mann+Hummel/Hengst Automotive/Bosch/Mahle.

                    11. Moniurahihnat. Jollei tietoa vaihdosta näillä kilometreillä, kannattaa vaihtaa suosiolla. Esimerkiksi samaan syssyyn kun uusii termarit, samat osat purettava edestä pois. Ehjät hihnat ovat halpa vakuutus pidemmälle matkalle.

                    Vinkki viitonen, kun tankin kansiluukun lukko jäätyy, takakontissa oikealla puolella on pieni vihreä muovinappi --> tankin luukun lukon pakkoavaus.

                    Kannattaa muuten lukea käyttöohjeet ja vilkaista: KLIK.
                    Last edited by MNi; 07-07-2016, 03:15. Reason: Lisätty kohta 11.

                    Comment

                    • Jeippo
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 83
                      • Tampere

                      #11
                      Jumankauta MNi, kiitos!

                      Tuossa oliki jo niin hyvä check/osalista että alotan purkaan tuota listaa het kun on taas remppapvä..ja näköjään tuo tietää myös vierailua kl-varaosilla!

                      Auton huoltohistoriasta ei kyllä oo mitään tietoa....jannu jolta sen ostin..niiin noh, ei taida tuntea edes käsitettä "auton huoltaminen"..tai ylipäänsä kunnossapidosta mitään.

                      Tuo vikakoodien luku vois olla seuraava proggis...kukahan tampereella lukis koodit edukkaasti?

                      Comment

                      • Jeippo
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 83
                        • Tampere

                        #12
                        Naureskelen täällä.. Hitto että ostinki köyhältä amikselta tuon romun. Itekki oon köyhä mutten ihan noin köyhä.
                        Rupesin korjaan trippimittarin nollauspainiketta..niin kappas..puolet varotusvaloista teipattu pimeeks mittarin kuorien sisältä DD

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Ollaan sit varovaisia siellä mittariston sisällä. Neulamoottorit ottaa herkästi itteensä. Tripin napin korjaamisesta vinkkiä esim: KLIK ja KLIK.

                          Siellä on varmaan airbägien varoitusvalo teipattu pimeäksi. Ennustan kristallipallosta hanttarin penkin tunnistinmaton vaihtoa. Työläs mutta kotikonstein tehtävissä: KLIK. Tai liitintä hanttarin penkin alla.

                          Vielä yksi juttu listaan:

                          11. Moniurahihnat. Jollei tietoa vaihdosta näillä kilometreillä, kannattaa vaihtaa suosiolla. Esimerkiksi samaan syssyyn kun uusii termarit, samat osat purettava edestä pois. Ehjät hihnat ovat halpa vakuutus pidemmälle matkalle.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Jeippo View Post
                            Tuo vikakoodien luku vois olla seuraava proggis...kukahan tampereella lukis koodit edukkaasti?
                            Tuolta Hämeen tiepiirin topicista löytyy threadi: KLIK. Ainakin ulkomuistista nimimerkit Eepo ja böntti.

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              #15
                              Originally posted by MNi View Post
                              Vielä yksi juttu listaan:

                              11. Moniurahihnat. Jollei tietoa vaihdosta näillä kilometreillä, kannattaa vaihtaa suosiolla. Esimerkiksi samaan syssyyn kun uusii termarit, samat osat purettava edestä pois. Ehjät hihnat ovat halpa vakuutus pidemmälle matkalle.
                              Joo, ja siitähän se homma taas alkaa paisumaan. Ne hihnan ohjainrullat on kanssa lopussa ja usein kitisee tyhjäkäynnillä, muut on helppoja paitsi se kiristävä rulla, ainakin m57 ruuvi siellä ohjaustehostimen ja laturin takana.

                              Niin ja vesipumppu tietenkin.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎