Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 sedan - etujalkotilassa vettä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S1mppa_
    Newbiemmer
    • Apr 2016
    • 21
    • Easter finland

    E46 sedan - etujalkotilassa vettä

    Morjesta vaan, eli ongelma on otsikon mukainen. Lueskelin vanhempia viestiketjuja eikä niistä juurikaan ollut apua joten.

    Alla löydökset ja jo tehdyt "korjaukset" tuloksetta.

    Sateen jälkeen kuskin ja apukuskin lattiamatolle-(kumimatot), keskelle ilmestyy vesilammikot. Valolla ja käsikopelolla tutkiessa verhoilujen sivut ja jalkotilat kuivat, mistään ei löyty kosteutta tai vuodon jäljille johtavaa vesinoroa.

    Kun auton päälle laittaa valumaan vesiletkulla vettä siten että sitä valuu jokapuolelta autoa pois kuten sateella ja menee itse sisälle, vettä ei tule sisälle vaikka kuinka kauan istuu ja odottaa.

    Vesisateella ajaessa jostakin päin autoa kuuluu veden loiske, aivan kuin olisi akvaario kyydissä. Lasit eivät kumminkaan huurru sisällä mahdollisen vallitsevan kosteuden takia.

    Jo tehtyjä tarkastuksia on seuraavat:

    Etuovien höyrysulkujen - tai miksi niitä kukakin kutsuu - uudelleen asennus.
    Apukuskin puolelta Eberin yms johtojen läpivientien tarkastus ja tiivistys.
    Raitisilmasuodattimen kotelon purku, puhdistus ja kuivaus.
    Lattiamattojen, etupenkkejen, kojelaudan ja lämmityslaitteen purku, ilmastoinnin kondensiovedenpoiston tarkistamiseksi.
    Auton pohjan sekä rintapellin tarkastus mahdollisen tulppien irtoamisen vuoksi.

    Sisälle tuleva vesi on ihan vettä, ei jäähdytinnestettä. Autossa ei ole kattoluukkua. Tuulilasi vaikuttaa alkuperäiseltä kulumisensa puolesta. Seuraavaksi on liipaisimella tuulilasin vaihto jos täältä ei löydy jotain vinkkiä.

    Kiitos jo ennakkoon vinkeistä joita en itse ole viellä hiffannut huomioida
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2027
    • Riihimäki

    #2
    Mulla vuoti tuulilasin liimasaumasta niin että tuulilasin vasemmassa yläreunassa liimasauman alku- ja loppupään "liitokseen" oli jäänyt huokonen. Reikä oli neulankärjen kokoinen mistä vesi tihkui tippa kerrallaan. A-pilarin verhous toimi kouruna ja johti veden kojelaudan taakse ja sieltä suoraan tuliseinää pitkin maton alle. Eli vettä ei näkynyt missään. Lattiakotelossa loiskui pari litraa ja maton kuivaus kesti viikon tallissa penkit irrotettuna puhaltimien kanssa. Tässä casessa ei ollut alkuperäinen tuulilasi ja auto oli e46 touring. Paikkasin reiän sikaflexillä kun lopulta löysin sen.

    Jos keskelle lattiaa tulee lätäkkö niin kyllähän jostain pitäisi löytyä pisara mistä se siihen tippuu ?! Ja molemmilla puolillä - vielä mystisempää. Lähtisin siitä että raottelee mattoja irti sen verran että näkee onko siellä märkää. Maton alla olevat äänieristeet imee vettä litroittain. Jos kosteutta löytyy niin sitä ylämäkeen seuraillen lähde pitäisi löytyä.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Kun ne matot ja penkit oli irti, niin tämä olisi ollut todella helppo selvittää. Kaveri puutarhaletkun kanssa suihkimaan ja itse autoon sisälle. Ei mene pitkään kun näkee mistä sitä vettä alkaa tulemaan.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • S1mppa_
        Newbiemmer
        • Apr 2016
        • 21
        • Easter finland

        #4
        Se tässä hiukan jännän tekeekin kun lattiamatotkin ovat kosteat vaikka vesi ilmaantuu lammikoksi keskelle kumimattoa. Kosteiden lattiamattojen takia keväällä purin sisustan koska epäilin vettä ilmastoinnin kondensiovedeksi. Matot olivat viikon kuivumassa jonka aikaa ajelin ilman sisustaa, eikä vettä tällöin vesisateista huolimatta sisälle ilmaantunut.

        Comment

        • dabbe
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 133
          • Espoo

          #5
          itsellä vuoti oven kautta, juuri kuvaamallasi tavalla. Maton päällä lammikko vettä, sivut kuivat, tämän kuuluisan "vapor barrierin" takia. Suihkin vettä ja kurkin katsomaan, ei näkynyt. Otin ovipahvin pois suihkuttelun ajaksi, auttoi huomattavasti sitä paikantamista. Kuvista näkyy hyvin, että melko pienestä purosta se lammikko tulee. Pienellä virittelyllä, yksin tallilla ollessa sain paikallistettua vuodon, vuotokohta kun kuivuu/haihtuu lähes samantien, hankaloittaen sen etsimistä. Lätäkkö oli, mutta ei jälkeä mistä se sinne tuli




          Last edited by dabbe; 22-08-2016, 20:07.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Tuossa tuli potentaalisia kohtia, vaihdettu tuulilasi vuotaa huonosta tai auenneesta liimasaumasta tai ovipahvin takana kosteussulku rikki tai kosteussulku avattu ja butyylinauha kiinnitetty huonosti uudelleen.

            Ovipahvista vuotokohtakaan ei ihan suoraan näy päälle välttämättä, vasta kun ovipahvin avaa voi havaita ehkä vuotopaikan. Tuolta: KLIK kuvassa 9 näkyy vapor barrierin irroituksessa musta reuna joka on butyylinauhaa. Jos lähtee sormivoimin irti, kosteussulkua on joskus avattu. Mikäli vaatii muovityökalua avuksi (KLIK) ja kenties lämmitystä, ei ole avattu.

            Sitten on vielä kattoluukun tukkeutunut tyhjennysputki joka purkaa A-pilarin kautta hanskalokeron takaa vettä sisälle. Tällöin voi esiintyä mystisiä sähkövikoja jotka paikallistuvat korimoduuliin.

            Comment

            • väiski525
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2572
              • Vantaa

              #7
              Mulla tuli lattia märäksi edestä ja takaa kun pohjasta oli pari tulppaa huonosti kiinni, mitkä sellaisilla hakasilla kiristetään kiinni. Yksi oli hävinnyt jo kokonaan ja toinen löytyi lattiamaton alta kun sieltä reijästä sormella kokeili.
              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

              - MB s205 220cdi -15
              - Volvo s80 2.5t -07
              - mb s211 280cdi -08
              - e46 320i -03
              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
              - e46 320d Individual "m-sport" -04
              - e39 525i -01

              Comment

              • S1mppa_
                Newbiemmer
                • Apr 2016
                • 21
                • Easter finland

                #8
                Kiitos Dabbe havainnollistavista kuvista Juuri samanlaisia vesinoroja löysin autosta, hihkuin jo innosta että nyt se syyllinen löytyi. Vettä tulee vielläkin, mutta sinun kuvaus sattuu niin hyvin yksiin tuon minun auton kanssa että siellä se ovessa on syyllisen oltava.
                Liimasin aiemmin näiden repsottavien eristeiden alareunat koriliimalla kiinni, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksuinta ostaa uudet ja laittaa uudella insinöörinkakalla kiinni. Mutta eipä nuo ovipahvit ole hankalat ottaa irti, pitää tänään kurkistaa mikä siellä on tilanne..

                Comment

                • dabbe
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2011
                  • 133
                  • Espoo

                  #9
                  itellä ne oli revenneet n. 0,5cm, siitä sitten vuoti. Ostin uuden butyylinauhatuubin, laitoin sitä reippaasti, ja vielä vähän jesaria varmistamaan, ei alkanut vuotamaan. Nyt on toki jo uudet kalvot laitettu tilalle

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    #10
                    Ehkä tyhmä kysymys, mutta eikös nuo ole suunniteltu niin ettei ylipäätänsä sen muovin välistä pitäisi vettä kulkea. Siis tarkoitan että se sadevesi menisi oven alaosaan ja vedenpoistoreijistä valuisi sitten korin ulkopuolelle. Näin ainaskin omassa ex e46 toimi kun pesi autoa ja laski vettä laseille.
                    Muistelen vaan kun e39 oli tapauksia missä tuo muovi oli kiinnitetty väärään kohtaan ja se vesi valui matoille.

                    Comment

                    • dabbe
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2011
                      • 133
                      • Espoo

                      #11
                      Ei pidäkkään kulkea, tuohan nimenomaan toimii eristeenä. Monella vaan alkaa vuotamaan, kun joku käy roplaamassa jotain oven sisällä ja repii vaan eristeen pois. Se repeää = vedet jalkatilassa.
                      Last edited by dabbe; 23-08-2016, 12:08.

                      Comment

                      • S1mppa_
                        Newbiemmer
                        • Apr 2016
                        • 21
                        • Easter finland

                        #12
                        Noniin, nyt on ovipahvit käytetty auki ja todennäköisesti syyllinenkin löydetty. Eristemuovit oli hyvin paikoillaan edelleen mutta..
                        Valitettavasti en saa kuvaa tähän nyt näkymään, mutta selkeät veden valumajäljet oli sarana puolella reikien kohdalla joihin oviverhouksen muovikiinnikkeet tulevat!
                        Reikien ympärille laitoin tiivistesilikonia, saas nyt nähdä kun seuraavat sateet koittaa että kuinka käy, fiilis on ainakin luottavainen

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          E46:n kosteussulku on kuitenkin muotoon valettu, ei sitä ihan päin peetä pysty kiinnittämään. Mallailee ensin paikalleen ennenkuin vetää uutta butyylinauhaa. BMW:n d=3mm l=5m 81229407639 butyylinauhassa on tukisäikeet keskellä, sitä ei saa ainakaan vetämällä poikki tai venymään niin että jäisi rakoa butyyliin. Tuo 5m riittää 2,5 kierrokseen kosteussulun ympäri.

                          Kuten noista vuotokuvista näkee, ovipahvin reiät ovat kosteussulun ulkopuolella. Ne kannattaa uusia, orkkiksissa on nääs ohuet tiivisterenkaat mutta tarvikeosissa en ole niitä nähnyt. Muistaakseni 8-10 kpl valkoisia ja about 4 kpl harmaita.

                          Samalla vaivalla vaihdat myös sisäkahvan avausvaijerin, se on edullinen osa ja altis kosteudelle.

                          Edit: eipäs luettu threadia loppuun asti, huomasit siis että ovipahvin kiinnikkeet vuotaa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎