memebuy23buy

E46 Jälkiasenteiset "Ralliratit"

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilppi132
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 156
    • finland

    E46 Jälkiasenteiset "Ralliratit"

    Keskustelua E46 asennettavista "rallirateista" millä ikinä haluattekaan kutsua niitä

    Alkuperäinen viesti, mysteerin ratkettua muutin otsikkoa:
    Onkos kellään kokemuksia, vaihdoin sparcon kunnon ruorin vanhan banaanin tilalle, NRG low Mount keskiöllä.

    Ratista tuli hemmetisti raskaampi kääntää, onko normaalia näille autoille ? Japseissa (etuvedot) ei vaikuttanut melkein ollenkaan ratin vaihdot ?
    -------
    Ps. Sain selvitettyä raskaan ratin mysteerin.
    Keskimutteria ei saa kiristää liian tiukalle, ja ennenkun joku alkaa vääntämään juttua että onko se nyt sitten sormi tiukkuudella
    Ei.. vaan sitä ei saa kiristää oikeasti liian tiukkaan, kun asennus vaiheessa laitoin sen oikeasti tiukalle. Nyt kiristys oikeassa ja lukiteliimat sisällä varmistamassa !
    -------


    Last edited by Vilppi132; 20-10-2016, 12:32.
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1879
    • Karjaa

    #2
    Paljonko on kehillä eroa? Orkkis perusratti on varmaankin 360 tai jopa 380mm. Oikeasti raskashan tehostettu ohjaus nyt ei oikein voi olla, ellei siellä sitten ole jotain rikki. Mulla on tossa Possussa 320mm sporttiratti ja tehostamaton ohjaus, parkkipaikkapyörittelyssä ja taskuunparkkeeratessa toki raskas, mutta ajossa tosi hyvä.

    Edit. Niissä japanilaisissa on varmaan aika ylitehostetut ohjaukset niin siksi kehän muutos ei juuri tunnu. E46:sessa on vielä vanhan hyvän ajan bemarin tuntua siinä mielessä että ohjaus on sopivan raskas, ei ole liikaa tehostusta niin kuin lähes jokaisessa nykyautossa tuppaa olemaan.
    Last edited by Wespa; 19-10-2016, 14:29. Reason: Lisäys
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #3
      Melkein kuvan haluaisi nähdä kuinka hyvältä sparco näyttää e46:ssa.

      No enivei, onko se keskiössä oleva ratin palautusjousi kunnolla urassaan? Kaikissa noissa adaptereissa ei sitä uraa ole ollenkaan. Toinen mikä voi laittaa vastaan on tuo keskiön muuttamisen aiheuttama ratin etäisyyden säädön meneminen "tappiin", joka aiheuttaa sen että alempaan rattiakselin ristiniveleen tulee painetta ja jos kulunut niin ei enää käänny kunnolla. Noita ristiniveliä on mennyt e39/e46 koreista aika usein. (Tulipellin vieressä konehuoneen puolella)
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Zoui View Post
        Melkein kuvan haluaisi nähdä kuinka hyvältä sparco näyttää e46:ssa.
        Melkein haluaisin nähdä minäkin....ja sen sählingin katsastukselle.

        Comment

        • Vilppi132
          Bimmer Rookie
          • Jun 2016
          • 156
          • finland

          #5
          Paneudun ongelmaan huomenna, ja koitan löytää ratkaisun

          Kuulostaa siltä että ihmiset epäilee ralli ratin näköä e46sessa :think

          Yleensä ne varmasti näyttää vähän hölmöltä kun ostetaan se halvin keskiö mikä on kauhee tötterö ja huonosti maalattu pinta.

          Siksi mä valitsinkin NRG:n valmistaman keskiön, joka on mahollisimman matala, eli ei sellanen 15cm pötkö ennen rattia.
          Tosin se piti tilata USA:sta, ja kokonais hinta oli 3 kertaa niin iso kuin mitä olisi maksanut suomesta tilata sellanen Luisin ruma pötkelö.. (hintansa värtti )

          Tässä mallissa on kaikki oikeat hahlot jne. menee suoraan kiinni ilman minkään näköisiä modifointeja, tästä syystä vakio ratin voi vaihtaa katsastukseen kiinni, ja rattien vaihtoon kuluu 5 minuuttia

          Omaa silmää hivelee ainakin lopputulos
          En oikein tykkää vakio rateilla väännellä, kun jokaisessa autossa mitä omistanut niin aina ollut "Luisin Falcon" kiinni, kerkesin tottua näihin jo niin että kivempi veivaa "ralliratilla"
          Tälläkin paljo kivempi ajaa, vaikka nyt toivottavasti vaan väliaikaisesti melko raskas kääntää.

          Kommentteja saa laittaa ! miellyttääkö omaa silmää vai ei ?

          Last edited by Vilppi132; 20-10-2016, 00:32.

          Comment

          • Vilppi132
            Bimmer Rookie
            • Jun 2016
            • 156
            • finland

            #6
            Originally posted by Zoui View Post
            Melkein kuvan haluaisi nähdä kuinka hyvältä sparco näyttää e46:ssa.

            No enivei, onko se keskiössä oleva ratin palautusjousi kunnolla urassaan? Kaikissa noissa adaptereissa ei sitä uraa ole ollenkaan. Toinen mikä voi laittaa vastaan on tuo keskiön muuttamisen aiheuttama ratin etäisyyden säädön meneminen "tappiin", joka aiheuttaa sen että alempaan rattiakselin ristiniveleen tulee painetta ja jos kulunut niin ei enää käänny kunnolla. Noita ristiniveliä on mennyt e39/e46 koreista aika usein. (Tulipellin vieressä konehuoneen puolella)
            Öö hmm.. Tarkoittaako tämä käytännössä, että nyt jos löysään / poistan keskiön kiinnitys ruuvia/ruuvin niin sen tuntisi löysempänä kääntää ? eli kiinnitys ruuvi kiristyisi liikaa joka jotenkin vaikuttaisi tohon niveleen ?

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              #7
              Voe elämä, ajattelin että jossain paskotussa jäärata-318i karvalakki kangaspenkki laivanruori bemarissa on ratti vaihdettu, mutta tuollaisessa sisältä muuten täydellisessä e46:ssa...

              Mielipide on siis kun sitä kysyttiin, pieni/paksu kehäisiä ratteja on myös bemarilla, kehää voi jopa verhoilemalla muokata itselle sopivaksi pilaamatta autoa.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Vilppi132 View Post
                Öö hmm.. Tarkoittaako tämä käytännössä, että nyt jos löysään / poistan keskiön kiinnitys ruuvia/ruuvin niin sen tuntisi löysempänä kääntää ? eli kiinnitys ruuvi kiristyisi liikaa joka jotenkin vaikuttaisi tohon niveleen ?
                Helpoin kun kokeilee ratin etäisyyden säätöä, toimiiko se enää? Ja jos toimii, niin ettei se ole kumminkaan päin "tapissa".
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Ostin kyllä ihan samanlaisen keskiön autoracingista alkukesästä, maksoikohan jopa 30€. Ratista, olisin kyllä sinuna laittanut mokka pintaisen.

                  Last edited by BMW525Xda; 20-10-2016, 09:02.

                  Comment

                  • Vilppi132
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2016
                    • 156
                    • finland

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Ostin kyllä ihan samanlaisen keskiön autoracingista alkukesästä, maksoikohan jopa 30€. Ratista, olisin kyllä sinuna laittanut mokka pintaisen.

                    http://aijaa.com/xExscJ
                    Pakko tarkentaa vähän, kuvassa oleva keskiö ei ainakaan ole sama kun mulla, eikä varmasti nrg:kään
                    Kyl niitä halpoja nimenomaan saa Suomestakin, mut tuo mun on paljon siistimpi.

                    Ainiin lisätään vielä että tuo Sparco on puoli syvä, eli 64mm muistaakseni, ei se syvä malli (~90mm)

                    Mokkapintasta en ostanu, koska se näyttää livenä paljon rytösemmältä kun tuo musta nahkainen malli. (Kun sisusta on muutenkin puoli nahkainen)

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10114
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Vilppi132 View Post
                      Kommentteja saa laittaa ! miellyttääkö omaa silmää vai ei ?
                      Ihan "helvatun hieno". Laitat vielä muutaman hajukuusen ja Tompan navin sellaisella pitkällä varrella tuohon keskelle kojelautaa... Olen jo nyt kade.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16576
                        • Asikkala

                        #12
                        Tavallaan jopa sopii tuohon lookkiin. Toisaalta sitten taas ei :think

                        Mutta: älä aja kolaria tuolla ruorilla, jos loukkaat itsesi niin ettet ennen tutkintaa pysty vaihtamaan rattia bägimalliseen olet kusessa. Jos vastapuoli loukkaantuu niin olet vielä enemmän kusessa vaikka se nyt ei siltä tuntuisikaan.

                        Comment

                        • Vilppi132
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2016
                          • 156
                          • finland

                          #13
                          Haha
                          V*ttuilla saa jos niin haluaa aikansa käyttää
                          Mielipiteitä kysyinkin ihan tarkotuksella. Tiesin että varmasti herättää keskustelua

                          Ps. Sain selvitettyä raskaan ratin mysteerin.
                          Keskimutteria ei saa kiristää liian tiukalle, ja ennenkun joku alkaa vääntämään juttua että onko se nyt sitten sormi tiukkuudella
                          Ei.. vaan sitä ei saa kiristää oikeasti liian tiukkaan, kun asennus vaiheessa laitoin sen oikeasti tiukalle. Nyt kiristys oikeassa ja lukiteliimat sisällä varmistamassa !

                          Muutan hieman alkuperäis viestin ostikkoa, nyt kun mysteerio ratkaistu niin tänne voi jatkaa yleisesti asiasta..
                          Last edited by Vilppi132; 20-10-2016, 12:33.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10114
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Mutta: älä aja kolaria tuolla ruorilla, jos loukkaat itsesi niin ettet ennen tutkintaa pysty vaihtamaan rattia bägimalliseen olet kusessa. Jos vastapuoli loukkaantuu niin olet vielä enemmän kusessa vaikka se nyt ei siltä tuntuisikaan.
                            Tai autoa lainattuaan vieras kuski kolaroi autolla ja vammauttaa itsensä...

                            Comment

                            • Vilppi132
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2016
                              • 156
                              • finland

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Tai autoa lainattuaan vieras kuski kolaroi autolla ja vammauttaa itsensä...
                              Tiedossa on kyllä kaikki koukut ja huonot puolet näistä ratin vaihdoista, mutta hyvä että näitä tulee koska joku saattaa oppia lisää lukiessaan !

                              Riskipeliähän tää on, vähä niiku casinolla olisi

                              Comment

                              Working...
                              X