Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi kytkin remmiahdettuun 330i:hin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    Uusi kytkin remmiahdettuun 330i:hin

    Autona E46 330i vm 2001, jossa ESS-Tuningin remmiahdin.
    285 hp penkitetty takarenkailta.

    Autoon vaihdettu kytkin vuonna 2008, juuri ennen kuin ostin sen.
    Silloin mittarissa oli 84 tkm.
    Nyt 8 vuotta myöhemmin mittarissa on 146 tkm, eli autolla on ajettu kytkimen vaihdon jälkeen vasta hieman yli 60 tkm.
    Ei mitään käsitystä, että mikä kytkin sinne on laitettu.

    Kytkin luistaa varsinkin kolmosella ja suuremmilla vaihteilla siinä 3000 rpm kohdalla. Ajosta sen verran että käytännössä pelkkää kaupunkiajoa, kuten kilometreistäkin voi päätellä. Enkä alkuinnostuksen pikku sutimisien jälkeen ole kyllä revitellytkään.

    Mulla ei ole kytkimistä mitään kokemusta eikä tietoa, joten voisiko joku kertoa minkälainen kytkin tuohon kannattaisi laittaa? Pitääkö vauhtipyörä uusia samalla? Mitään ravistamista tms ei havaittavissa, pelkästään tuo luistaminen.

    Nykyisestä kytkimestä vielä sen verran, että mun mielestä tuo ei ole kovinkaan mukava. Kytkin on aina ottanut kiinni tosi ylhäältä ja lyhyeltä matkaa. Olisikohan joku muu kuin vakiokytkin? Monella kaverilla sammunut auto kun ekan kerran koittanu ajaa tuolla. Autosta on poistettu CDV-venttiili, joten en osaa sanoa miten olisi sen kanssa.

    Apuja kaivataan viisaammilta!
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    #2
    Kai joku tietää mikä olisi kestävämpi ja parempi kytkin kuin vakio, mutta silti hyvä ajettava?

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      No vähän vaikea jossei tiedä mikä siellä nyt on.

      Orkkis vauhtipyörään menee tuo 001243 HD-asetelma ja Sachsin lupaama väännönkesto massalevyllä on 540Nm ja sintterillä 640Nm.

      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • |makke
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 847
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Supra^ View Post
        No vähän vaikea jossei tiedä mikä siellä nyt on.

        Orkkis vauhtipyörään menee tuo 001243 HD-asetelma ja Sachsin lupaama väännönkesto massalevyllä on 540Nm ja sintterillä 640Nm.

        Täytyy varmaan sitten ottaa ensin auki ja vasta sen jälkeen tilata kytkin Vai näkeekö vauhtipyörästä mistään edes että onko se vakio?

        Miksi Sachsin sivut ehdottaa vain näitä? Aika rehti hintaero tuohon mainitsemaasi 001243-asetelmaan. Vai siis onko toisessa pelkkä kytkin ja toisessa kaikki painelaakerit yms?

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by |makke View Post
          Täytyy varmaan sitten ottaa ensin auki ja vasta sen jälkeen tilata kytkin Vai näkeekö vauhtipyörästä mistään edes että onko se vakio?

          Miksi Sachsin sivut ehdottaa vain näitä? Aika rehti hintaero tuohon mainitsemaasi 001243-asetelmaan. Vai siis onko toisessa pelkkä kytkin ja toisessa kaikki painelaakerit yms?

          No voisi olettaa että siellä on kaikki komponentit vakion tasoisia jos kerta luistaa.

          Linkittämälläsi sivulla on "Clutch Kit" eli kytkinlevy + paineasetelma. Kuvassa jonka minä laitoin, on kaikki komponentit erikseen.
          Kytkinlevyjä on kahta erilaista riippuen vaihdelaatikon sisääntulevan akselin koosta/booreista, jotka taas riippuu siitä onko laatikko S5D-320Z vaiko GS6-37BZ eli toisinsanoin, onko sulla 5- vai 6-lovinen laatikko. Auto kun on vm. 2001 niin puhutaan varmaan 5-vaihteisesta jossa tuo 35mm/10-booritus.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • |makke
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 847
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by Supra^ View Post
            No voisi olettaa että siellä on kaikki komponentit vakion tasoisia jos kerta luistaa.

            Linkittämälläsi sivulla on "Clutch Kit" eli kytkinlevy + paineasetelma. Kuvassa jonka minä laitoin, on kaikki komponentit erikseen.
            Kytkinlevyjä on kahta erilaista riippuen vaihdelaatikon sisääntulevan akselin koosta/booreista, jotka taas riippuu siitä onko laatikko S5D-320Z vaiko GS6-37BZ eli toisinsanoin, onko sulla 5- vai 6-lovinen laatikko. Auto kun on vm. 2001 niin puhutaan varmaan 5-vaihteisesta jossa tuo 35mm/10-booritus.
            Kyllä minäkin luulen että siellä vakio kytkin on.
            Manuaali 5-vaihteinen laatikko mulla on.

            Mitä mun nyt kannattaa tehdä? Viedä korjaamolle ja ne katsovat mikä siellä on?

            Jos a) Vakio, niin tilaan Sachsin "clutch kitin"? Vai pelkän kytkimen? Mistä kannattaa tilata?

            Jos b) Joku muu kuin vakio vauhtipyörä, niin mitäs sitten tehdään?

            Ei nyt kuitenkaan viitsi tilata mitään, ennen kuin tietää mikä siellä on.

            Ja vielä toinen kysymys... voiko vika olla jossain muualla? Vauhtipyörässä, painelaakerissa tms? Voin kuvata videon niin näkee miten tuo tekee.

            Comment

            • Jesuh
              BTCF Member
              • May 2010
              • 497
              • Kouvola

              #7
              Myyppäs mulle tuo remmi nii sul alkaa paikat kestämää mul on omas m3 sassin race kykä
              E46 330CI CSL Supercharger Clubsport
              F10 M5 Individual
              Emännän E61 LCI 535D💪

              Comment

              • |makke
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 847
                • Vaasa

                #8
                Palataas asiaan nyt näin talven jälkeen.

                Kummallisesti tuo luistaminen vaihtelee.
                Yleensä tuon huomaa vain moottoritiellä, mutta välillä on sellaisiakin päiviä että luistaa heti pihasta lähdettyä vähän, mutta suunnilleen koko kierrosalueelta.
                Ihan kun ei olisi päästänyt kytkintä kokonaan kun kiihdyttää. Antaa siis enemmän kierroksia, kuin mitä vauhtia on.

                Paljonkos vakio kytkin muuten kestää vääntöä?

                Kauanko ammattilaiselta menee purkaa autoa siihen malliin että näkee minkälainen kytkin ja vauhtipyörä siellä nyt on?

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by |makke View Post
                  Kauanko ammattilaiselta menee purkaa autoa siihen malliin että näkee minkälainen kytkin ja vauhtipyörä siellä nyt on?
                  Jos pakoputkisto irtoaa pakosarjoista ilman sen suurempia tappeluita, irroitukseen menee alle tunti. Yleensä näissä on mutterit ja pinnapultit niin ruosteessa, että ainakin kasatessa ja pultteja uusiessa menee hetki.

                  Toki pelkän työsylinterin irroittamalla näkee esim. endoskoopilla paineasetelmasta numerot.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • ^Tonix^
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 641
                    • Vaasa

                    #10
                    Jos halvalla haluaa päästä (oletuksena että vauhtipyörä on ehjä) niin laita tuo "race" asetelma ja uusi vakio levy. Noi sachsin "race" levyt on ihan törkeen hintaisia. Vakio kestää ihan varmasti.
                    Jos vauhtipyörä vaihtokunnossa niin joku paketti jossa kova vp, 765-asetlema vakio levyllä olis luultavasti helpoin ja varmaan paraskin vaihtehto.
                    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                    E30 318is
                    E36 M3 Coupe

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by ^Tonix^ View Post
                      Jos halvalla haluaa päästä (oletuksena että vauhtipyörä on ehjä) niin laita tuo "race" asetelma ja uusi vakio levy. Noi sachsin "race" levyt on ihan törkeen hintaisia. Vakio kestää ihan varmasti.
                      Jos vauhtipyörä vaihtokunnossa niin joku paketti jossa kova vp, 765-asetlema vakio levyllä olis luultavasti helpoin ja varmaan paraskin vaihtehto.
                      Oisko sulla heittää jotain linkkejä mitä tilata?
                      Vittu ku en ymmärrä näistä mitään
                      Nyt ei vaan voi viedä korjaamolle et "korjaa", kun ei olla vakio-osia uusimassa.

                      Edit: Tämän videon katsoin. Nyt ymmärtää vähän prosessia. Osista ei silti hajuakaan mitä pitäs tilata.
                      Last edited by |makke; 26-04-2017, 16:43.

                      Comment

                      • ^Tonix^
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 641
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by |makke View Post
                        Oisko sulla heittää jotain linkkejä mitä tilata?
                        Vittu ku en ymmärrä näistä mitään
                        Nyt ei vaan voi viedä korjaamolle et "korjaa", kun ei olla vakio-osia uusimassa.

                        Edit: Tämän videon katsoin. Nyt ymmärtää vähän prosessia. Osista ei silti hajuakaan mitä pitäs tilata.
                        Kova vp.


                        Asetelma kovalle vp:lle.


                        Ja uus levy vaikka motonet, alvadi tai vaikka ebay.

                        Muuten se 330 sopiva "race" asetelma ja siihenki kaveriksi uusi vakiolevy.
                        e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                        E30 318is
                        E36 M3 Coupe

                        Comment

                        • teemu.k
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 488
                          • raahe

                          #13
                          Ite laitoin remmiahdettuun 328 sachs sre asetelman ja massalevyn. Vanhan kaksoismassavauhtipyörän lähetin po metallille ja tekivät sen mittojen mukaan uuden kevennetyn kiinteänvauhtipyörän. Hintaa koko paketille tuli muistaakseni noin 1000e luokkaa. Tuli muuten hyvä kytkin ja piti!

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by ^Tonix^ View Post
                            Muuten se 330 sopiva "race" asetelma ja siihenki kaveriksi uusi vakiolevy.
                            Mistä tollaisen tilaan?
                            Mä veikkaisin että vakio vauhtipyörä siellä on, niin sen mukaan voisi edetä :think


                            Originally posted by teemu.k View Post
                            Ite laitoin remmiahdettuun 328 sachs sre asetelman ja massalevyn. Vanhan kaksoismassavauhtipyörän lähetin po metallille ja tekivät sen mittojen mukaan uuden kevennetyn kiinteänvauhtipyörän. Hintaa koko paketille tuli muistaakseni noin 1000e luokkaa. Tuli muuten hyvä kytkin ja piti!
                            Oliko sun vauhtipyörässä jotain vikaa?

                            Comment

                            • teemu.k
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 488
                              • raahe

                              #15
                              Originally posted by |makke View Post
                              Oliko sun vauhtipyörässä jotain vikaa?
                              Ei ollut vikaa, mutta luultavasti olisi jossain vaihdeessa antautunut jos ei olisi kiinteää sinne vaihtanut. Lähinnä myös jatkojalostusta ajatellen laitoin kiinteän vauhtipyörän

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎