Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Pari kysymystä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jerqqu
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 15
    • Finland

    E46 Pari kysymystä

    Moikka. Ajattelin että kasaan tänne kysymyksiä mitä tulee mieleen nyt ja matkanvarrella ettei jokaselle tartte avata mun osalta uutta topicia.

    Alotetaan nyt ensimmäisellä. Katsoin ohjaustehostinnesteet tänään ja huomasin et ne alkaa olee vähissä joten pitäisi lisäillä, noh.. aloin ottamaan nesteen väristä selvää mitä pitäisi olla ja paljastui että se oli lähes täysin pikimustaa joten pitäisi vaihtaa. Kysymys kuuluukin, koska en ole 100% varma minkä väristä siellä on ollut. Niin mistä ne on paras vaihtaa, oon kattonut jotain videoita mistä ne imee nesteet säiliöstä mutta epäilen että sillä lähtis kaikki nesteet joten sekoittaisin pahimmassa tapauksessa kahta eriväriä joka ei sit taas olis ollenkaan hyvä.. Onko parempia keinoja ja löytyskö jostain ohjetta miten ko operaatio tehdää? Kuinka paljon suunilleen siihen säiliöön menee sitä nestettä?

    Sitten toinen kysymys.
    Peräöljyt pitäis varmaan myös jossain vaiheessa vaihtaa autoon.. Tiedä sitä onko niitä koskaan vaihdettu ja autollahan on ajettu se 272tkm joten varmaan ihan hyvä vaihtaa jos ei olla koskaan tehty? Paljonko öljyä sinne menee?
    Oon myös tästä asiasta googlaillu ja katellut, oon huomannut eroavaisuuksia miten porukka sen tekee, jotkut täyttää siitä täyttöaukosta silleen että sitä alkaa valumaan ulos sieltä täyttöaukosta ja toiset silleen että laittaa sinne öljyt ja täyttöaukosta ei valu öljyä ulos.
    Onko väliä kummin päin tekee? Saako sitä täyttää niin paljon että se valuu ulos vai voiko se vaurioittaa perää vähän niinkun jos moottoriöljyä laittaa liikaa ja kuinka tarkkaa se on? Mitä öljyjä porukka on myöskin käyttänyt olis kiva tietää.
  • jonsered92
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 470
    • JKL

    #2
    Esim castrollin sivuilta näkee mitä kannattaa laittaa ja paljon. Ei se perä siitä hajoa jos sinne tilkka enemmän menee. Tehostimeen menee litra ja perään litra ja vähän yli. Näin ulkomuistista.
    Nyt:e60 530xda herkuilla
    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Jos ohjaustehostimen kannessa lukee "CHS11 Only" nin siellä lienee vihreä Pentosin CHF 11S-öljy. Jos taas korkissa lukee "ATF oil" niin siellä pitäisi olla automaattilaatikkoöljyä, mikä tahansa Dexron III kelpaa. Febin S6161 vastaa Pentosin CHF 11S:ää.

      Näitä ei pidä sekottaa mutta jos huuhtelet koko järjestelmän, voi uuden täytön tehdä kummalla vaan.

      Katso KLIK ja KLIK.

      Comment

      • Jerqqu
        Newbiemmer
        • Sep 2016
        • 15
        • Finland

        #4
        Originally posted by MNi View Post
        Jos ohjaustehostimen kannessa lukee "CHS11 Only" nin siellä lienee vihreä Pentosin CHF 11S-öljy. Jos taas korkissa lukee "ATF oil" niin siellä pitäisi olla automaattilaatikkoöljyä, mikä tahansa Dexron III kelpaa. Febin S6161 vastaa Pentosin CHF 11S:ää.

        Näitä ei pidä sekottaa mutta jos huuhtelet koko järjestelmän, voi uuden täytön tehdä kummalla vaan.

        Katso KLIK ja KLIK.
        Kiitos paljon. Lukee CHF11S, mutta mites se huuhtelu toimis tai miten pystyn tekemään sen? Löytyykö ohjeita, kuvallisia mieluiten.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Jerqqu View Post
          Kiitos paljon. Lukee CHF11S, mutta mites se huuhtelu toimis tai miten pystyn tekemään sen? Löytyykö ohjeita, kuvallisia mieluiten.
          Kysyjän tapauksessa tavanomainen vaihto riittänee, hankit 1 tai 2 litran purkkia CHF11S tai vastaavaa. Oletetaan että siellä on orkkisnesteet sisällä. Tarvitset jonkun ruutan jolla tyhjentää säiliötä, esim. Mätänetistä: KLIK. Avaa tehostimen säiliön korkki, moottori sammutettuna. Imaise niin paljon nestettä kuin saat pois. Täytä uutta nestettä täyttörajaan asti. Käynnistä moottori, käännä rattia kaksi täyttä , eli ensin vaikka vasempaan rajaan, sitten oikeaan rajaan asti, taas vasemmalle rajaan, taas oikeaan rajaan ja takas keskelle. Sammuta moottori. Imaise säiliöstä niin paljon kuin irtoaa, katso minkäväristä nestettä tulee. Täytä rajaan saakka. Toista kunnes neste on kirkasta eikä mustanpuhuvaa.

          Ratin pyöritys laidasta laitaan aiheuttaa nesteen kiertoa tehostimen läpi eli tehostimen läpi valutetaan öljyä kunnes se on riittävän puhdasta. Veikkaisin että litra riittää, jos on sitkeä kaveri niin valuttaa pari(kin) litraa läpi.

          Jos haluaa paremman huuhtelun, jäljempänä löytyy linkkejä joissa tehostimen paluuletku irroitetaan. Tässä tapauksessa pitää olla kaveri vieressä täyttämässä säiliötä ettei tehostimen pumppu pääse pyörähtämään kuivana yhtään. Imumenetelmässä on etuna ettei ole vaaraa pumpun kuivana käymisestä.

          Kuvaa: KLIK. Pidemmän kaavan mukaan: KLIK.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1824
            • Karjaa

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Jos haluaa paremman huuhtelun, jäljempänä löytyy linkkejä joissa tehostimen paluuletku irroitetaan. Tässä tapauksessa pitää olla kaveri vieressä täyttämässä säiliötä ettei tehostimen pumppu pääse pyörähtämään kuivana yhtään. Imumenetelmässä on etuna ettei ole vaaraa pumpun kuivana käymisestä.

            Kuvaa: KLIK. Pidemmän kaavan mukaan: KLIK.
            Omassani olisi tarkoitus vaihtaa neste orkkis ATF:stä tuohon CHF:ään, ja samalla vaihtaa säiliö (koska suodatin on siinä kiinteästi ja sitä ei erikseen pysty vaihtamaan). Onkohan tuo jälkimmäisen "KLIKIN" takaa löytyvä Optimal-metodi tässä tapauksessa riittävä, vai onko syytä tehdä pitkän kaavan kautta ja pienellä riskillä paluuletku irroittaen?
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16412
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Wespa View Post
              Omassani olisi tarkoitus vaihtaa neste orkkis ATF:stä tuohon CHF:ään
              Miksi ?

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1824
                • Karjaa

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Miksi ?
                Miksi ei? CHF on jonkin verran ominaisuuksiltaan parempaa kuin ATF ohjaustehostinkäytössä, ja lienee siihen jokin syykin olemassa että BMW suosii uudemmissa malleissaan nimenomaan sitä. Ja vaikka ihan harrastamisenkin ilosta, kun suodatin (= koko säiliö) olisi hyvä joka tapauksessa jo uusia.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Operating Fluids vuodelta 2007 täällä: KLIK. Siellä todetaan sivulla 43 seuraavaa:

                  3.0 Ball and Nut or Rack and Pinion Power Steering
                  Only reputable brand Automatic Transmission Fluid (ATF) of Dexron® III formulation may be used for the power steering and power steering pump.

                  In case of brief hydraulic noise after starting at low outside temperatures, we recommend replacing the red ATF with green CHF or LHM oil (see below).


                  Vertailun vuoksi, Pentosin CFH 11S data sheet: KLIK.
                  Castrol ATF Dexron III data sheet: KLIK.

                  Pentosin:
                  Density at 20°C 825 kg /m³
                  Kinematic Viscosity at 100ºC 6.0 mm²/s
                  Kinematic Viscosity at 40ºC 18.7 mm²/s
                  Kinematic Viscosity at -40ºC 1100 mm²/s
                  Viscosity Index 313
                  Pour Point -57°C/-70.6°F
                  Flash Point 160°C/320°F
                  Ignition Temperature 235°C/455°

                  Castrol Dexron III ATF:
                  Name Method Units ATF DeX III
                  Density @ 15C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.851
                  Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 35
                  Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 7.4
                  Viscosity Index ASTM D2270 None 185
                  Viscosity, Brookfield @ -40C ASTM D2983 mPa.s (cP) 16200
                  Pour Point ASTM D97 °C -51
                  Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 200

                  (Kypsää kun taulukon esittäminen on hankalaa)

                  Pikavilkaisulla Castrolin ATF III oli hyvälaatuista, oli paljon suurempiakin viskoosiarvoja -40 °C:ssä. Pentosin CHF 11S arvot kautta linjan paremmat kuin ATF III:ssa. Omassa E46 pirssissä ei ole ATF-ohjaustehostinöljyjen kanssa ollut ongelmaa. Jos vaivaa mieltä, vaihtaa edes joskus öljyt uuteen jos ovat kovin mustaa. Mikäli harrastuneisuutta riittää ja haluaa roplata, voi toki vaihtaa Pentosiniin. Mikään ei estä sitä käsittääkseni.

                  Comment

                  • Jerqqu
                    Newbiemmer
                    • Sep 2016
                    • 15
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Kysyjän tapauksessa tavanomainen vaihto riittänee, hankit 1 tai 2 litran purkkia CHF11S tai vastaavaa. Oletetaan että siellä on orkkisnesteet sisällä. Tarvitset jonkun ruutan jolla tyhjentää säiliötä, esim. Mätänetistä: KLIK. Avaa tehostimen säiliön korkki, moottori sammutettuna. Imaise niin paljon nestettä kuin saat pois. Täytä uutta nestettä täyttörajaan asti. Käynnistä moottori, käännä rattia kaksi täyttä , eli ensin vaikka vasempaan rajaan, sitten oikeaan rajaan asti, taas vasemmalle rajaan, taas oikeaan rajaan ja takas keskelle. Sammuta moottori. Imaise säiliöstä niin paljon kuin irtoaa, katso minkäväristä nestettä tulee. Täytä rajaan saakka. Toista kunnes neste on kirkasta eikä mustanpuhuvaa.

                    Ratin pyöritys laidasta laitaan aiheuttaa nesteen kiertoa tehostimen läpi eli tehostimen läpi valutetaan öljyä kunnes se on riittävän puhdasta. Veikkaisin että litra riittää, jos on sitkeä kaveri niin valuttaa pari(kin) litraa läpi.

                    Jos haluaa paremman huuhtelun, jäljempänä löytyy linkkejä joissa tehostimen paluuletku irroitetaan. Tässä tapauksessa pitää olla kaveri vieressä täyttämässä säiliötä ettei tehostimen pumppu pääse pyörähtämään kuivana yhtään. Imumenetelmässä on etuna ettei ole vaaraa pumpun kuivana käymisestä.

                    Kuvaa: KLIK. Pidemmän kaavan mukaan: KLIK.
                    Kiitos MNi jelpistä Vaihdoin juuri äsken nuo ohjaustehostin nesteet tota sun neuvoa käyttäen säiliön kautta, ja CHF11S siellähän oli. Toki menihän siinä tovi ja ihan h*lvatasti sitä nestettä (n.2,5l) mutta loppujenlopuksi nesteet nyt kirkkaina taas.

                    Comment

                    • Jerqqu
                      Newbiemmer
                      • Sep 2016
                      • 15
                      • Finland

                      #11
                      Sitten tulee seuraava kysymys.. Mulla auto vie jäähdytysnestettä jonkun verran... Mikä vois olla syynä? Tehty painetestit ei vuoda mistään jäähdytysjärjestelmästä. Ei tuu minkäännäköistä paksua savua putkistosta tai muutenkaan ole sellaista savutusta mikä olisi autolle epänormaalia, lämmöt ei nouse koneessa ylemmäksi kun mitä normaalisti pitäis, öljykorkki ihan puhdas, taino siellä on todella minimaalisesti sinappia. Voiko silti olla kannentiiviste vai mistä seuraavaks lähteä etsimään vikaa? Korjaamolla sanoivat että kannentiiviste olis menny koska ei keksi muuta selitystä kun syö moottorinkautta mutta se on senverran kallis remppa että sen tekisin vasta viimeiseks..
                      Last edited by Jerqqu; 25-11-2016, 16:03.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Jokaiseen moottoriin liittyvään kyssäriin mukaan aina tieto moottorista ja valmistusvuodesta sekä -kuukaudesta. Tämä on eri asia kuin ensirekisteröintipäivä.

                        Toisesta säikeestä näin että kyseessä loppupään E46 ja moottorina N46B20.

                        Paljonko sitä kuluu? 1 desi/viikko vai kuukausi? Jos häviää vaikka desi kuukaudessa-parissa, se on niin pieni vuoto ettei se todennäköisesti jätä mitään jälkeä eikä välttämättä tiputa edes maahan asti. Ennen kansivian epäilyä kohdistaisin tarkastelun muihin komponentteihin.

                        Tarkista paisari, ettei alapäästä ole vuotanut tai halki, tyyppivika kun on muovia ja neliskanttisen muotoinen. Katso myös lohkosta lähtevät muoviyhteet: KLIK. Osakuvien perusteella tarkastaisin itse öljynlauhduttimen tiivisteen ympäristön: KLIK. Letkujahan siellä riittää, heater: KLIK ja muut: KLIK. Jos on automaatti, niin sillä on erikseen lämmönvaihdin ja yksi potentiaalinen vuotokohta.

                        Pieni vuoto voi olla hankala paikallistaa. Jäähdytinneste kuitenkin enemmän pesee kuin sotkee, joten puhtaampi paikka muuten pölyn keskellä on selvä epäilyttävä kohta.

                        Comment

                        • Jerqqu
                          Newbiemmer
                          • Sep 2016
                          • 15
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by MNi View Post
                          Jokaiseen moottoriin liittyvään kyssäriin mukaan aina tieto moottorista ja valmistusvuodesta sekä -kuukaudesta. Tämä on eri asia kuin ensirekisteröintipäivä.

                          Toisesta säikeestä näin että kyseessä loppupään E46 ja moottorina N46B20.

                          Paljonko sitä kuluu? 1 desi/viikko vai kuukausi? Jos häviää vaikka desi kuukaudessa-parissa, se on niin pieni vuoto ettei se todennäköisesti jätä mitään jälkeä eikä välttämättä tiputa edes maahan asti. Ennen kansivian epäilyä kohdistaisin tarkastelun muihin komponentteihin.

                          Tarkista paisari, ettei alapäästä ole vuotanut tai halki, tyyppivika kun on muovia ja neliskanttisen muotoinen. Katso myös lohkosta lähtevät muoviyhteet: KLIK. Osakuvien perusteella tarkastaisin itse öljynlauhduttimen tiivisteen ympäristön: KLIK. Letkujahan siellä riittää, heater: KLIK ja muut: KLIK. Jos on automaatti, niin sillä on erikseen lämmönvaihdin ja yksi potentiaalinen vuotokohta.

                          Pieni vuoto voi olla hankala paikallistaa. Jäähdytinneste kuitenkin enemmän pesee kuin sotkee, joten puhtaampi paikka muuten pölyn keskellä on selvä epäilyttävä kohta.
                          Sori myöhänen vastaus, sanoisin et saattaa viedä n. 1dl 3vko/1kk. Ei kyllä tiputa mitään maahan sen olen jo kattonut monta kertaa.. Pitääpi vielä kattoa noita vuotokohtiakin vähän jos niitä löytyis, ei ole mitään lämpimiä tiloja vaan niin vähän huono näillä pakkasilla katella.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎