Announcement

Collapse
No announcement yet.

320i 2.2 Mystinen tehojen häviäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jousimitsu
    Newbiemmer
    • Oct 2016
    • 12
    • Espoo

    320i 2.2 Mystinen tehojen häviäminen

    Hei foorumilaiset, jos luette tätä, kiitos siitä että osoititte kiinnostusta auttaa miestä hädässä.

    Autoni on e46 320i 2.2 vm-02 automaatti laatikolla ja mittarissa 194tkm.

    Ostin auton 186tkm ajettuna ja autoa on ollut aivan mahtava ajaa, kaikki pelasi niinkuin pitikin ja elämänlaatuni parani huomattavasti siitä lähtien kun astuin bemmin puikkoihin.

    Kunnes eräänä vilposena aamuna käynnistin auton ja muutaman sekunnin käytyään koko auto tärisi todella voimakkaasti ja moottorivikavalo syttyi.
    Sammutin auton heti ja odotin tupakan pituisen tovin ja laitoin uudestaan tulille. Sehän lähti kun mitään ongelmaa ei oisi ikinä ollutkaan ja ajoin töihin.
    Töitten jälkeen suoraan pajalle vikakoodit luettavaksi ja sieltähän paljastui että joku yksittäinen sylinteri misfire. Siihen vaihettiin tulppa ja puola varmuuden vuoksi joka vissiin korjasi vian, koska mitään oireilua ei pitkään aikaan ollut.

    Kunnes sama juttu tapahtui uudestaan, paitsi tällä kertaa ajon aikana, ja joka ikinen vikavalo mittaristossa palaen (samat mitkä palaa silloin kun avain asennossa 1)

    Ohjaus tuntui yhtäkkiä laiskalta ja pitkien foorumi lukemisien jälkeen tajusin että autoni kävi ns ''limp'' modessa.

    Ei muuta kun uudestaan pajalle luettavaksi ja tällä kertaa sieltä paljastui seuraavat koodit:

    00007B DME: Activation, map cooling
    0000F2 DME: Misfire, cylinder 5
    0000F3 DME: Misfire, cylinder 6
    0000F1 DME: Misfire, cylinder 4


    Eli tässä vaiheessa mietin maalaisjärjellä että tulpat ja puolat vaihtoon mutta herää kysymys: Kuinka mahdollista on se että kolmesta sylinteristä tulpat/puolat ottaa ittensä irti samanaikaisesti? :think

    En vaan tahdo uskoa siihen, mutta aijon vaihtaa ne tuota pikaa ihan vaan varmuuden vuoksi.

    No sit toi DME activation map cooling, joka on näemmä joku termostaatti, ei kuulemma pitäisi millään tapaa vaikuttaa sylintereitten misfireen? terveisin e46fanatics foorumilainen. Mitä nyt olen lukenut, niin jengi epäilee heti ensiksi imusarjan vuotoja tai bensasyöttöön liittyvää häslinkiä.

    Joudun ajamaan autolla töihin päivittäin, vaikka en millään viitsisi, ja oon huomannut, että esim 2000rpm kohdalla auto ei enää kiihdykkään niinkuin ennen, ellei paina lämää enemmän. Ja kun painan, se kiihtyy niillä samoilla kierroksilla ja pitää aikamoista meteliä konehuoneessa. Huomasin myös että kulutusmittari elää omaa elämää, ei käyttäytynyt samalla tavalla ennen. Ennen tätä dilemmaa kun päästin kaasun missä tahansa vauhdissa kulutusmittari meni nollan kohdalle kunnes painoin kaasua uudestaan mutta nyt se näyttää 10-20l / 100 pienissäkin vauhdeissa satunnaisesti.
    Monilla kenen auton oireet ovat lähes identtiset kun minun, sanovat että auto tahtoo sammua kun pysähtyy esim valoihin, mutta minun ei tee niin, vaan tyhjäkäynti on tasainen eikä ole koskaan sammuillut tai temppuillut.

    Sen toisen kerran kun kävin luettamassa / nollaamassa koodit ei ole enää vikavaloja syttynyt, vaikka oireet täysin samat.

    Alan olee tän suhteen jo todella epätoivoinen kun niin monet tunnit ettinyt vastauksia foorumeilta, kun pajalla jätkätkin ns nosti kädet pystyyn ja ihmetteli sitä miten useampi pytty misfiree samanaikaisesti.
    On käynyt mielessä myydä tää auto, mutta mielestäni on moraalisesti väärin myydä viallista autoa täydellä hinnalla, ja jos myyn halvalla otan niin pahasti turpiini sen jälkeen mitä määriä tähän on tullut laitettua.

    Ens viikolla mulle uusitaan kylmän ilmaston huohotin järjestelmä, ja vesipumppu. Jotkut sanoo että se huohotin on se syy, no se selvii sit.
    vesipumpun halusin itse uusia syystä että olen kuullut monelta että e46:n suurin heikkous on jäähdytysjärjestelmä, ja mulla ei oo varaa jäädä tienvarteen. Kusee duunit.

    Kiitos jo etukäteen ja kiitos jos olette ees lukenut tähän asti. Jos joku mainitsee jostain joka on sitten lopullinen ratkaisu, pyydän häneltä privana tilinumeroa ja pistän pienen palkkion
    Ilmaista ruokaa on vain rotanloukussa.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Kannattaa aloittaa niistä imuvuodoista/bensan paineista. Tuskin on kerralla kolmesta sylinteristä mennyt tulppa/puola. Mikäli haluaa varmistaa, niin voihan yhdestä sylinteristä vaihtaa tulpan ja puolan toimivan sylinterin kanssa. Ellei vika seuraa vaihdettua tulppaa/puolaa, niin vika ei ole niissä.

    Tuo 00007B DME: Activation, map cooling kertoo, että termostaatin sähköisessä ohjauksessa on ollut ongelmia. Kun konetta kuormitetaan enemmän, niin moottorinohjaus lämmittää termostaattia, jotta koneen lämmöt laskee -> saadaa enemmän tehoa. Ei vaikuta tuohon sun ongelmaan mitenkään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Jousimitsu
      Newbiemmer
      • Oct 2016
      • 12
      • Espoo

      #3
      Kiitos vastauksesta, täytyy tutkia
      Ilmaista ruokaa on vain rotanloukussa.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Jos tulee paljon vikakoodeja kerralla, tutkailisin myös laturin antamaa jännitettä. Mikäli jännitteensäädin antaa yli/alijännitettä, se voi aiheuttaa mystisiä vikoja. Ainakin E6X ja tuoreemmat löytyy paljonkin joulukuusi-ilmiötä kun mittaristo muistuttaa Tokyo by night -näkymää.

        Biltemalla oli ainakin joskus digitaalinen jännitenäyttö tupakansytyttimeen, en nyt pikaisesti löytänyt sitä. Salavalikosta löytyy jännitteen näyttötila muistaakseni.

        WDS sanoo MS43 DME:stä misfire detectionista seuraavaa:

        Smooth-Running Value and Misfiring Detection

        The smooth-running values of the individual cylinders are indicated for troubleshooting purposes.
        The engine must run at idle speed for at least 3 minutes to ensure that the correct values are set. Smooth idle speed can only be evaluated with the engine running at idle speed (cold or hot). An indication of the combustion quality of individual cylinders can be obtained by evaluating the crankshaft acceleration, measured at the crankshaft position/rpm sensor. An individual cylinder with poor combustion can be detected very well in this way.
        Random fluctuations of the individual cylinders can only be detected by close observation of the value. The values over all cylinders are zero in the engine with theoretically uniform combustion.
        An increase in the smooth-running values may be caused by various factors (e.g. misfiring, secondary air, mixture deviations, faults in fuel supply, low compression). For this reason, exact intervention limits cannot be specified.
        The rotational speed (engine speed) of the engine is measured at the incremental wheel with the aid of a hall-effect sensor. Moreover, the smooth running of the engine is also monitored (misfire detection) as a measure of the engine speed.
        To detect misfiring, the increment gear is divided (by the control unit) into 3 segments corresponding to the ignition interval, i.e. 3 sparks per crankshaft turn on a 6-cylinder engine and 2 sparks in 2 segments on the 4-cylinder engine. Within the control unit, the periodic duration of the individual increment gear segments is measured and statistically evaluated. For each point on the characteristic map, the maximum permissible rough running values are stored as a function of engine speed, load and engine temperature.
        If these values are exceeded within a certain number of combustion cycles, the cylinders detected as faulty are stored in the fault code memory.

        Aiheesta lisää M54-dokussa, sivut 29-31: KLIK.

        Misfire detection perustuu siis kampuran asentoanturiin. Tästä WDS sanoo:

        The current engine speed is transferred via the crankshaft position/rpm sensor to the engine control unit. The crankshaft position/rpm sensor is designed as a Hall-effect sensor. An incremental wheel indicates the current crankshaft position. The crankshaft position/rpm sensor sends out a square-wave signal as the engine turns over.
        Steps taken by engine control unit in the event of a fault in the crankshaft position/rpm sensor.
        If the crankshaft position/rpm sensor is faulty, a corresponding fault code "crankshaft position/rpm sensor" is stored in the fault code memory of the engine control unit. The camshaft sensor signal is then used as the engine speed signal (emergency operation).
        Possible effect: Misfiring is possible and start characteristics deteriorate.


        Tämän perusteella voisi epäillä myös kampuran asentoanturin satunnaista vikaa tai sen johdotuksen pätkimistä. En kyllä muista että M54:stä olisi asentoanturivioista puhuttu. Itse ainakin tarkistaisin konehuoneen fuse carrierista sulakkeen F3 ettei siinä ole hapettumaa tjsp. SVG-kuvana kytkentäkaavio kampuran anturille: KLIK. Kampuran asentoanturi täällä, B6203 ja liitin X6203: KLIK. Jos tuolla alatukivarren tienoilla on tehty jotain hommia, olisiko lipsahtanut isku liittimeen?

        Dieselkoneissahan kampuran asentoanturi antaa tyypillisesti vikaa vasta kun anturi on täysin särki tai johtimet poikki, hankala vika paikallistaa.

        Vikakoodit vaikuttaisivat luetun jollain muulla kuin INPAlla tai ISTAlla, jos vaan mahdollista, hanki läppärille jompi kumpi.

        Tietty jos ilmamassamittari on alkuperäinen, se vaikuttaa ratkaisevasti kulutukseen ja sitä myöten voi pytyille mennä liian laihaa tai rikasta seosta.

        Jos valoissa tyhjäkäynti ei niiaa, vanosoireita ei vielä ole.

        DISAn potentiaalisen vian varmaan tiedätkin, jossei, DISA-korjaussarjaa: KLIK.

        Lisää vianetsintää cold misfire -otsikolla vaikka täällä: KLIK.

        Comment

        • pomo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2013
          • 429
          • Oulu

          #5
          Onko sulla huohotin jäätynyt?
          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

          E46 320 Cab

          Comment

          • tiituskouvalainen
            Newbiemmer
            • Nov 2016
            • 3
            • Siilinjärvi

            #6
            Samat oireet täälläkin..

            Ilmamassa mittari antoi mulla vikakoodin, mutta eipä korjaantunut sen vaihdolla. Minulla myös sytytys häiriö joka sylinterissä. Apua kaivataan!! Usko loppuu näitten kanssa mulla kyllä m52b20tu mutta eikös käytännössä sama paketti..
            Last edited by tiituskouvalainen; 14-12-2016, 01:21.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by tiituskouvalainen View Post
              Ilmamassa mittari antoi mulla vikakoodin, mutta eipä korjaantunut sen vaihdolla. Minulla myös sytytys häiriö joka sylinterissä. Apua kaivataan!! Usko loppuu näitten kanssa mulla kyllä m52b20tu mutta eikös käytännössä sama paketti..
              Ei ole, sulla on M52 ja aloittajalla M54. Tee oma aihe omista ongelmista, niin saat paljon paremmin apua. Muuten menee tässä keskustelussa puurot ja vellit sekaisin.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jousimitsu
                Newbiemmer
                • Oct 2016
                • 12
                • Espoo

                #8
                Nyt täytyy kyllä nostaa hattua teikäläisille siitä, että näitte näinkin paljon vaivaa lähteä jeesaamaan. Yllätyin suorastaan!

                Sen verran päivitystä, että tilanne vaikuttaa jotakuinkin paljon paremmalta, kun mitä se oli ongelman ilmetessä, enkä ole tehnyt autolle vielä mitään.
                Tehot tuntuu olevan samaa luokkaa kun aina ennenkin, mutten aijo pyyhkiä tätä juttua maton alle vaan ryhdyn toimenpiteisiin, ettei ongelma palaa.

                Tuosta kampiakselin asentotunnistimesta haluan mainita, että en usko sen olevan viallinen. Olen lukenut tätä sekä muita bmw foorumeita tunti tolkulla ja olen törmännyt tapauksiin, jossa oireet täsmää lähes täydellisesti omiani, mutta ainut ero on se, että heidän autonsa käynnistys ja tyhjäkäynti temppuilee. Lisäksi he mainitsevat ajotietokoneen puskevan vikakoodia ''crankshaft position sensorista'' eli käsittääkseni juuri tuo kampiakselin asentotunnistin. Itsellä ei tuosta mitään vikakoodeja tullut, sekä autoni käynnistyy aina ensimmäisellä yrityksellä ja kehrää kun vanha tiikeri tyhjäkäynnillä. (kylmänä noin 700rpm ja lämpimänä noin 500rpm)

                Eli toistaiseksi pois-suljen viallisen kampiakselin asentotunnistimen.

                Vielä muutama mainitsemisen arvoinen asia:

                En tiedä johtuuko se siitä, että olen viime aikoina alkanut seuraamaan enemmän mittariston toimintaa ja vainoharha iskenyt, vai onko tässä joku jippo:

                Lähes aina kun painan kaasua yli puoleen väliin, kulutusmittari singahtaa samantien ihan maximiin. En ole varma tekikö se näin ennen. Kun hidastan liikennevaloihin tai hiljennän vauhtia pysähtyäkseni, kulutusmittari käy siellä maksimissa hitain liikkein, ja juuri ennen pysähdystä se menee nopeasti nollaan. Jos kiihdytän, ja päästän kaasun, mun muistaakseen kulutusmittari meni aina nollan kohdalle sen aikaa kun jalka ei ole kaasulla, mutta viime aikoina se tekee lähes aina niin että kun päästän kaasun, se jää yhden pykälän päälle nollan, eli ikään kuin kuluttaa myös silloin. Auton pysähdyttyä se menee aina nollaan.

                Toi oli todella sekavasti selitetty ja kuvailtu, mutta ehkä joku ymmärtää ja pystyy kertoa jos mainitsemani ilmiöt ovat normaaleja.

                Ajan päivittäin kehä III välimatkaa Espoo-Vantaa, ja joka kerta kun parkkeeraan auton, huomaan kitkerän hajun auton hytissä. Mun kaverit jotka tietää autoista enemmän kun minä, sanovat sen johtuvan katalysaattorista. En sit tiiä. Konehuone on rutikuiva, vuotoja en ole löytänyt.

                Joku mainitsi jäätyneestä huohottimesta, ja siitä pitikin sanoa että mulla ei ole sitä ''cold climate'' versiota, auto tuotu saksasta. Ja nyt kun nää ongelmat ilmeni juuri kun kovat pakkaset iski, se voi hyvin olla.

                Mulla on ensviikon alussa tiedossa tälläiset huoltotoimenpiteet, jonka jälkeen kirjoitan tänne päivityksen.

                -Huohotin järjestelmä kylmän ilmaston versioon
                -Vesipumppu
                -Termostaatti
                -imu & pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimet (OEM osat tietenkin, tarvike versiot kuulemma ei aja asiaansa)
                -imusarjan tutkiminen mahdollisten vuotojen varalta
                -ilmansuodatin
                -vaihdelaatikko öljyjen vaihto

                Iso kiitos vielä kaikille jotka ovat vaivautuneet jeesaamaan
                Ilmaista ruokaa on vain rotanloukussa.

                Comment

                • Jousimitsu
                  Newbiemmer
                  • Oct 2016
                  • 12
                  • Espoo

                  #9
                  Vika korjattu

                  Elikkäs nyt auto toimii kuin uusi eikä ole oireillut muutamaan päivään
                  Jos jollain on samanlaisia oireita kun noi mitä kuvailin, Vika voi siis olla huohottimessa tai nokka akselin asentotunnistimissa, ainakin itsellä oli jommassa kummassa! Kiitos kaikille jotka vaivautui jeesaamaan!
                  Ilmaista ruokaa on vain rotanloukussa.

                  Comment

                  • jaegarmaisteri
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 384
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Jousimitsu View Post
                    Elikkäs nyt auto toimii kuin uusi eikä ole oireillut muutamaan päivään
                    Jos jollain on samanlaisia oireita kun noi mitä kuvailin, Vika voi siis olla huohottimessa tai nokka akselin asentotunnistimissa, ainakin itsellä oli jommassa kummassa! Kiitos kaikille jotka vaivautui jeesaamaan!
                    Syksyllä ostin 320Ci:n ja siinä oli ekoilla pakkasilla misfire vikakoodi. Lopuksi korjaamon heput katsoi ja huohotinputki halki (euroopan eristämätön). Toki löyty myös kaasuläpästä vähän vikaa ja sekin korjattiin. Mutta nyt on toiminut. Oireina oli käynnistyksen jälkeen tärinä ja epätasainen käynti. Tärinää kesti sekunteja - parikyt sekuntia ja sitten tasaantui. Nyt on toiminut ilman mitään oireita aiemmasta. Auto käynnistyy todella hyvin aivan välittömästi (ei se aiemminkaan tästä juurikaan huonompi ollut). Nyt ei tartte kun avainta käyttää startilla.
                    F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
                    --------------------------------------------
                    ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
                    ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
                    ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
                    ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
                    ex. vRS -11 - 270hp/428N
                    ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
                    ex. VW Jetta :think
                    ex. Opel Ascona :think

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎