Announcement

Collapse
No announcement yet.

330Xi, moottori jumissa... Mielipiteitä kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    330Xi, moottori jumissa... Mielipiteitä kaivataan

    Tilanne alkoi torstaina 5.1. kaupan pihasta pistin käyntiin normaalisti, pakkasta joku -22. Peruutin ruudusta ulos ja liian kevyellä kaasulla onnistuin sammuttamaan auton sellain rytkähtämällä. Starttaus, hörähtää vähän ja sammuu, starttaus, hörähtää vähän ja sammuu. Tätä muutama yritys ja sitten hyytyikin jo akku (tai niin ainakin luulin), ei pyörittänyt enää kuin ihan hitusen, alle puoli kierrosta arviolta. Tilanne huononi starttaus starttaukselta ja loppui noin viiden yrityksen jälkeen kun ei enää pyörittänyt. Auto takaisin ruutuun. Kokeillaan apusähköllä, ei mitään vaikutusta, sama tilanne konehuoneesta lisäsähköä annettaessa tai suoraan akkuun. On starttaavinaan, muttei pyörähdä kuin aavistuksen, käytännössä ei juuri yhtään.

    Sitten 6.1. motonetistä uusi Exiden akku ja se kotiin lataukseen. Vuorokauden oli ctekin perässä. Tänään 7.1. ajetaan kaupan pihalle ja vaihdetaan akku. Vanha oli joku onneton 60Ah Varta, kukalie mopon akun tuohon laittanut. No, mutta eipä muuttunut uudellakaan akulla tilanne, naksahtaa ja hiukan yrittää pyörittää, ei muuta. Hinattiin kotitalliin, matkalla kokeilin muutaman kerran startata ja välillä hävisi ikäänkuin kokonaan sähköt, tässä kohtaa epäilin virtalukkoa. Tallissa kuitenkin paluu lähtöruutuun ja kaikki valot ym vermeet pelaa ihan ookoo, mutta starttaus on vain naksaus ja pieni yritys.

    Siis akku on uusi ja ladattu, kengät ovat kunnolla kiinni. Jännite mitattu akusta ja konehuoneesta, sama on. Kaapelien litokset tarkistettu ja putsattu. Joten, erittäin suurella todennäköisyydellä ei sähkövika.

    Epäilys kohdistui itse starttiin, mutta tutkin vielä sen pahimman skenaarion. Pohjamuovit edestä pois ja lenkkiavain kampuran pulttiin, kone ei käänny kuin jonkun 20 astetta ees taas, sitten nappaa ihan mekaanisesti johonkin kiinni.

    Mitä helvettiä tapahtui? Se siis hörähti silloin tulille ihan normaalilla äänellä, mutta sammui noin sekunnissa, silloin ei ainakaan mikään venttiili hakannut mäntiin, vai ylettääkö tuossa?

    Hyppäsikö nokkien jako? Vai menikö kettinki lopulta poikki? Mitä muuta damagea saattoi käydä? Vanoksen ajoitus näyttää olevan kotikonstein melko hankala rasti. Jos se on pysynyt kuosissa, niin onnistuuko muun jakohimmelin vaihto ilman erikoistemppuja vai meneekö heti vanoksen ajoitukseen jos nokkaketju hyppää?

    Moottori siis M54B30.

    Vittu...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Maili
    BTCF Member
    • Aug 2011
    • 444
    • E-pohjanmaa

    #2
    Voisko huohotin olla jäässä ja pukannu öljyä männän päälle? Itellä aikoinaan auto kävi tyhjäkäyntiä, siitä sammui ja jumissa oli. Kone oli m52. Tulpat pois ja imin öljyt mäntien päältä pois. Imupuolen piti putsata, koska öljyt oli myös imupuolella. Jopa ilman putsari ui öljyssä.
    E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
    Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3447
      • Janakkala

      #3
      Suurella toden näköisyydellä huohotin jäätynyt ja imaissut öljypohjan kautta öljyä imusarjaan ja siitä männän päälle. Irroitas tulpat ja koita pyöriikö?
      Startilla ei kannata koittaa kun ampuu öljymällin melko lujaa tulpanreiästä konepeltiin ja voi käydä vahinko. Imet öljyt pois putsaat männän päälliset vaikka jarrupuhdistus sprayllä ja imet taas öljyset puhdistus sprayt ulos ja sitten vaihdat uudet tulpat NGKBKR6EQUP ja kannattaahan imusarjaankin ja ilmansuodatin koteloon kurkata onko ne pahasti öljyssä. Sitten pyörittään käyntiin. Ja kun se käymään jysähtää niin savua tulee sitten melkoisesti pakoputkesta
      Last edited by Spetke; 08-01-2017, 09:29.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Okei. Eipä tällainen tullut mieleenkään. Olen kyllä noteerannut huohotinkeskustelun mutta sivuuttanut sen, toistaiseksi, ja ilmiön mekanismi on samalla jäänyt hiukan hämäräksi... Mitä reittiä ölppä sitten pääsee nousemaan? Ja kuinka ehkäistä saman toistuminen?

        Tarkistin eilen öljyt ja oli alle alarajan, tukee myös tätä teoriaa. Tuo on kyllä osannut aina muistuttaa jos öljyt on vähissä. Ilmanputsari oli ihan puhdas, sen myös eilen irrotin.

        Teoriaa tukee myös molempiin suuntiin juuttuminen ja ilmiön paheneminen joka starttausyrityksellä. Plus se, että moottorin tyssäys ei ole ihan kuin "seinään" vaan sellainen hieman pehmeähkö.

        Tutkitaan asia, ennenkuin aletaan jakopäätä purkamaan.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Juhnukka
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 604
          • Lohja

          #5
          Öljy nousee

          Huohottimen separaattorin tarkoitus on eritellä öljyt huohotinkaasuista ja palauttaa huohtoinkaasut takaisin imusarjaan ja öljyt separaattorin pohjasta öljytikkuun menevään putkeen josta öljyt menevät öljypohjaan,

          mutta kun kondensiovettä kertyy pätkä ajosta/lämpötilan vaihteluista paljon öljyn sekaan niin se voi jäätyä majoneesina separaattoriin joka saa sen tukkoon ja tuloksena on että öljy nousee öljytikkua pitkin imusarjaan ja hyvällä tuurilla vääntää kiertokanget solmuun

          Tuota voi ehkäistä vaihtamalla huohotinjärjestelmä cold climate versioon (jos ei ole jo), lyhentämällä öljynvaihtoväliä talvella, tukkimalla munuaiset niin ettei konehuoneeseen pääse suoraa viimaa huohottimelle ja silloin tällöin ajamalla vähän pidempää matkaa niin että kone on täyslämmin useamman kilometrin

          Itsellä kävi hyvä tuuri tuossa viime keväänä kun huohotin jäätyi että öljytikulta tuleva putki räjähti ja huomasin että jätti auton alle jäi kunnon öljyläikkä niin ei päässyt öljy imusarjaan asti
          Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Okei, realoemin letkukaaviota tutkimalla pääsin melko samaan lopputulokseen.

            Done. Pytyissä eri määrä öljyä, letkuilla imetty pois mikä tuli. Yhteensä joku puolisen litraa. Konetta pyörittämällä männät ykk:hon vuorotellen, tai siis parittain, sai imettyä melko tyhjiin. Paineilmaa ruutattu venttiilikopan päästä huohottimeen, tuntui menneen läpi asti plus sisätilan lämppäri oli tunteja tohottamassa imusarjan alle. Lopuksi vielä rättiä suojaksi ja startilla pieni pyöräytys ilman tulppia, niin roiskui vielä tavaraa pihalle.

            Tulppien putsaus, kun tähän hätään ei ollut uusia, ja kamat läjään. Hetihän tuo alkoi lupailla ja kohta jyrähti tulille. Savuverho oli kyllä pahempi kuin intin panssarivaunuissa... Kävin pöllyttämässä kyläläisten riemuksi kunnon sauhua maisemaan.

            Tehtäväksi jäi vielä ehkä uudet tulpat ja varsinainen huohotuksen kylmämallin vaihto. Saapi nyt odottaa hetken, näillä säillä tuskin jäätyy.

            Pakokaasua tuli muuten vain toisesta ulostulosta, liekö sielläkin sitten joku tulppa...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • dabbe
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 133
              • Espoo

              #7
              11-61-7-534-237 <- kannattaa ostaa tuo cold country KIT. tulee halvemmaksi kuin erikseen ostettuna, jostain kumman syystä

              Comment

              • Amigo
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 167
                • Turku

                #8
                Hienoa että homma selkisi. Viimasuojatkin voisi olla hyvä laittaa vastaisuuden varalle.

                330 malleissa on tosiaan toisessa pakoputkessa läppä joka on kiinni tyhjäkäynnillä, ja aukeaa kierrosten kasvaessa.
                Last edited by Amigo; 06-02-2017, 13:31.
                E46 328ci

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Tunnistan tuskahien, onneksi pääsit (suhteellisen) vähällä vaivalla!

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Joo, nelisen tuntia meni siinä. Sotkuista puuhaa, mutta mieluummin tuo kuin jakopään purku, mikä oli ensimmäinen kauhuskenaario...

                    Millä tapaa itse kylmämallin separaattori eroaa tavallisesta? Letkuissa on käsittääkseni vain eristettä päällä.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Joo, nelisen tuntia meni siinä. Sotkuista puuhaa, mutta mieluummin tuo kuin jakopään purku, mikä oli ensimmäinen kauhuskenaario...

                      Millä tapaa itse kylmämallin separaattori eroaa tavallisesta? Letkuissa on käsittääkseni vain eristettä päällä.
                      Siinä on myös eristekuori päällä.

                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1831
                        • Karjaa

                        #12
                        Jos haluaa hifistellä (niin kuin minä) niin kannattaa noiden lisäksi vaihtaa vielä öljytikun "putkikin" cold country -versioon, se on paremminvirtaava, ei tukkeudu niin helposti kuin tavallinen versio.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Ja nuo jäätyy sitten ihan samalla tavalla.

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3447
                            • Janakkala

                            #14
                            Ja ehdottomasti kannattaa nostaa öljyputki kokonaan ylös ja putsata ja rassata se kunnolla puhtaaksi ettei ole tukossa, siis sen öljyn paluun osalta.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Nummika
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2016
                              • 65
                              • Rauma

                              #15
                              On muutamassa autossa tullut vastaan lämpökaapeleita jotka on putken ja eristeen välissä, esim. omassa N42 jossa öljynerotin venttiilikopan kannessa siellä on huohotinputken eristeissä lämpökaapeli.

                              Eikö noihin kannattaisi kokeilla jotain samanlaista? 12v kaapeli putkien ja eristeiden sisälle, voi vaikka kesäksi nypätä pistokkeen irti.
                              Last edited by Nummika; 09-01-2017, 21:49.
                              Rauman säätila http://nummika.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎