Tilanne alkoi torstaina 5.1. kaupan pihasta pistin käyntiin normaalisti, pakkasta joku -22. Peruutin ruudusta ulos ja liian kevyellä kaasulla onnistuin sammuttamaan auton sellain rytkähtämällä. Starttaus, hörähtää vähän ja sammuu, starttaus, hörähtää vähän ja sammuu. Tätä muutama yritys ja sitten hyytyikin jo akku (tai niin ainakin luulin), ei pyörittänyt enää kuin ihan hitusen, alle puoli kierrosta arviolta. Tilanne huononi starttaus starttaukselta ja loppui noin viiden yrityksen jälkeen kun ei enää pyörittänyt. Auto takaisin ruutuun. Kokeillaan apusähköllä, ei mitään vaikutusta, sama tilanne konehuoneesta lisäsähköä annettaessa tai suoraan akkuun. On starttaavinaan, muttei pyörähdä kuin aavistuksen, käytännössä ei juuri yhtään.
Sitten 6.1. motonetistä uusi Exiden akku ja se kotiin lataukseen. Vuorokauden oli ctekin perässä. Tänään 7.1. ajetaan kaupan pihalle ja vaihdetaan akku. Vanha oli joku onneton 60Ah Varta, kukalie mopon akun tuohon laittanut. No, mutta eipä muuttunut uudellakaan akulla tilanne, naksahtaa ja hiukan yrittää pyörittää, ei muuta. Hinattiin kotitalliin, matkalla kokeilin muutaman kerran startata ja välillä hävisi ikäänkuin kokonaan sähköt, tässä kohtaa epäilin virtalukkoa. Tallissa kuitenkin paluu lähtöruutuun ja kaikki valot ym vermeet pelaa ihan ookoo, mutta starttaus on vain naksaus ja pieni yritys.
Siis akku on uusi ja ladattu, kengät ovat kunnolla kiinni. Jännite mitattu akusta ja konehuoneesta, sama on. Kaapelien litokset tarkistettu ja putsattu. Joten, erittäin suurella todennäköisyydellä ei sähkövika.
Epäilys kohdistui itse starttiin, mutta tutkin vielä sen pahimman skenaarion. Pohjamuovit edestä pois ja lenkkiavain kampuran pulttiin, kone ei käänny kuin jonkun 20 astetta ees taas, sitten nappaa ihan mekaanisesti johonkin kiinni.
Mitä helvettiä tapahtui? Se siis hörähti silloin tulille ihan normaalilla äänellä, mutta sammui noin sekunnissa, silloin ei ainakaan mikään venttiili hakannut mäntiin, vai ylettääkö tuossa?
Hyppäsikö nokkien jako? Vai menikö kettinki lopulta poikki? Mitä muuta damagea saattoi käydä? Vanoksen ajoitus näyttää olevan kotikonstein melko hankala rasti. Jos se on pysynyt kuosissa, niin onnistuuko muun jakohimmelin vaihto ilman erikoistemppuja vai meneekö heti vanoksen ajoitukseen jos nokkaketju hyppää?
Moottori siis M54B30.
Vittu...
Sitten 6.1. motonetistä uusi Exiden akku ja se kotiin lataukseen. Vuorokauden oli ctekin perässä. Tänään 7.1. ajetaan kaupan pihalle ja vaihdetaan akku. Vanha oli joku onneton 60Ah Varta, kukalie mopon akun tuohon laittanut. No, mutta eipä muuttunut uudellakaan akulla tilanne, naksahtaa ja hiukan yrittää pyörittää, ei muuta. Hinattiin kotitalliin, matkalla kokeilin muutaman kerran startata ja välillä hävisi ikäänkuin kokonaan sähköt, tässä kohtaa epäilin virtalukkoa. Tallissa kuitenkin paluu lähtöruutuun ja kaikki valot ym vermeet pelaa ihan ookoo, mutta starttaus on vain naksaus ja pieni yritys.
Siis akku on uusi ja ladattu, kengät ovat kunnolla kiinni. Jännite mitattu akusta ja konehuoneesta, sama on. Kaapelien litokset tarkistettu ja putsattu. Joten, erittäin suurella todennäköisyydellä ei sähkövika.
Epäilys kohdistui itse starttiin, mutta tutkin vielä sen pahimman skenaarion. Pohjamuovit edestä pois ja lenkkiavain kampuran pulttiin, kone ei käänny kuin jonkun 20 astetta ees taas, sitten nappaa ihan mekaanisesti johonkin kiinni.
Mitä helvettiä tapahtui? Se siis hörähti silloin tulille ihan normaalilla äänellä, mutta sammui noin sekunnissa, silloin ei ainakaan mikään venttiili hakannut mäntiin, vai ylettääkö tuossa?
Hyppäsikö nokkien jako? Vai menikö kettinki lopulta poikki? Mitä muuta damagea saattoi käydä? Vanoksen ajoitus näyttää olevan kotikonstein melko hankala rasti. Jos se on pysynyt kuosissa, niin onnistuuko muun jakohimmelin vaihto ilman erikoistemppuja vai meneekö heti vanoksen ajoitukseen jos nokkaketju hyppää?
Moottori siis M54B30.
Vittu...
Comment