Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS pois 320i:stä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by naukkis View Post
    Autoa voi ohjata monin eri tavoin jarrujen avulla jos abs ei ole mukana hääräämässä. Kyllä ne kaikessa kovaa ajamisen harrastamisessa olisi syytä saada mäkeen, jopa asftaltilla.
    Jarrulla ohjaaminen vaatii jo taitoa ja kokemusta. Aikaisemmasta keskusteluista muistelisin, että topikin aloittajalla ei ollut vielä edes korttia joulukuussa. Aluksi väittäisin homman onnistuvan turvallisemmin ABS kanssa kuin ilman. Toki sitten kun kokemusta, niin sitten voi harkita sen ABS pois ottamista. Vakavissaan jos aikoo radalla ajaa, niin vakiojarrut ei kyllä tule ainakaan asfaltilla riittämään alkuunkaan 320i:ssä. Vanhat nesteet keihuu jo parin kierroksen jälkeen (jos ei jo aikaisemmin) jne.

    Ainakin tiellä kannattaa se ABS pitää käytössä ihan muidenkin tielläliikkujien takia. ABS on kuitenkin tieliikeessä turvallisuutta parantava varuste. Varsinkin juuri kortin saaneelle en kyllä suosittele ilman ABS ajelemista ellei sitten ole jo aikaisempaa kokemusta radalla ajosta. Enkä oikeastaan silloinkaan tieliikenteessä. Joo onhan se hienoa näyttää kavereille, että ei tässä mitään apuja tarvita, mutta todellisuudessa e46 ABS/luistonesto reagoi niin nopeasti, että ihminen ei samassa ajassa voi edes teoriassa reagoida. Tämä ei ollut vittuilua ihan vinkkinä vaan aloittelevalla bemaristille, että ei se auto päädy minkään tolpan ympärille.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #17
      Originally posted by naukkis View Post
      Autoa voi ohjata monin eri tavoin jarrujen avulla jos abs ei ole mukana hääräämässä. Kyllä ne kaikessa kovaa ajamisen harrastamisessa olisi syytä saada mäkeen, jopa asftaltilla.
      Jokin vanha 3 piirinen ehkä ?

      ABS jarruilla säästää myös kohtalaisesti renkaita kun ei laahaa lukossa fillareita.

      Edes formuloissa eivät pysty säätämään jarrujen balansseja niin ettei välillä lukitu holtittomasti ja aiheuta flat spottia renkaaseen.

      Kiinteällä jarruvoiman jaolla ei pärjää mitenkään koneelle joka muuttaa yksittäisen renkaan jarrupainetta alle neljässä millisekunnissa, säätää aina taka-akselille maksimitehon yms.

      Lisäksi mk60 sisältää sisäisen kuristimen jos on sähkötön. Eli taatusti pysähtyy hitaammin kun taka-akselilla kova kuristus piirissä.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #18
        Olisko ongelma kuitenkin dsc eikä abs joka luisto tilanteessa ei anna nostaa tehoa joten ei pysty pitämään luisto
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Kutoskone
          Bimmer Rookie
          • Apr 2016
          • 34
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by jannmann View Post
          Pitäiskö miettiä missä vika jos noita tilanteita tulee usein?
          Soralla tai lumi/jää ymmärrän ongelman mutten ikinä asfaltilla.
          Eipä niitä tilanteita ole kuin yksi tullut, mutta sekin on liikaa..


          Originally posted by HTK12 View Post
          Jarrulla ohjaaminen vaatii jo taitoa ja kokemusta. Aikaisemmasta keskusteluista muistelisin, että topikin aloittajalla ei ollut vielä edes korttia joulukuussa..
          Kortti ei kauan ole ollut, mutta kyllä se auto hanskassa radalla pysyy mainiosti.




          Mutta itse asiaan, Sulakkeella 56 sai ABS:n pois mutta niinhän siinä menivät myös nopeus- ja matkamittarit. Olilo asia siis niin, että etuoikean ABS-anturin poistamalla ne pysyisivät toiminnassa?

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6168
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Kutoskone View Post
            Olilo asia siis niin, että etuoikean ABS-anturin poistamalla ne pysyisivät toiminnassa?
            Niin tuolla #7 lukee, mutta myös kokeilemalla
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Kutoskone View Post
              Eipä niitä tilanteita ole kuin yksi tullut, mutta sekin on liikaa..



              Kortti ei kauan ole ollut, mutta kyllä se auto hanskassa radalla pysyy mainiosti.




              Mutta itse asiaan, Sulakkeella 56 sai ABS:n pois mutta niinhän siinä menivät myös nopeus- ja matkamittarit. Olilo asia siis niin, että etuoikean ABS-anturin poistamalla ne pysyisivät toiminnassa?
              Vasemmasta taka-anturista tulee nopeustieto. Mutuna heittäisin, että jos oikean etuanturin nappaat pois, kaikki pitäisi toimia.
              Tosin 100% varma en asiasta ole, kerta e46 en ole koskaan kokeillut.
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #22
                Mihin tarvit nopeus tai matkamittaria jääradalla. Ota sulake vaan pois niin ei sitten unohdu niin helposti tieliikenteessä pitää se paikoillaan
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by Kutoskone View Post
                  Eipä niitä tilanteita ole kuin yksi tullut, mutta sekin on liikaa..



                  Kortti ei kauan ole ollut, mutta kyllä se auto hanskassa radalla pysyy mainiosti.




                  Mutta itse asiaan, Sulakkeella 56 sai ABS:n pois mutta niinhän siinä menivät myös nopeus- ja matkamittarit. Olilo asia siis niin, että etuoikean ABS-anturin poistamalla ne pysyisivät toiminnassa?
                  Ei nyt pahalla, mutta jos väittää ABS takia teloneensa auton, niin ei se kovin mainiosta pysy hanskassa. E46 ABS jarruttaa tehokkaammin kuin kuski ilman ABS:ää. Rengas jarruttaa tehokkaammin siinä pidon rajalla kuin lukossa. Toki jos ongelmana oli ASC/DSC (kuten edellä epäiltiin), niin sitten ymmärrän. Mihin sitä nopeusmittaria tarvitsee radalla?
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • bigblock
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 160
                    • iisalmi

                    #24
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Ei nyt pahalla, mutta jos väittää ABS takia teloneensa auton, niin ei se kovin mainiosta pysy hanskassa. E46 ABS jarruttaa tehokkaammin kuin kuski ilman ABS:ää. Rengas jarruttaa tehokkaammin siinä pidon rajalla kuin lukossa. Toki jos ongelmana oli ASC/DSC (kuten edellä epäiltiin), niin sitten ymmärrän. Mihin sitä nopeusmittaria tarvitsee radalla?
                    Kyllähän ABS on hyvä tuote normaali liikenteessä,mutta ei se kyllä toimi piikkipyörällä jäällä ajaessa.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by bigblock View Post
                      Kyllähän ABS on hyvä tuote normaali liikenteessä,mutta ei se kyllä toimi piikkipyörällä jäällä ajaessa.
                      Ei tainnut aloittaja olla piikkirenkailla ajamassa. Tässä kyseltiin miten nopeus ja matkamittari toimisivat ABS pois kytkemisen jälkeen. Ainut järkevä syy tuohon mielestäni on se, että halutaan ajaa ilman ABS myös tieliikenteessä. Siellä se jarrutustamatka voi kuitenkin olla ratkaiseva sen välillä törmätäänkö siellä liikenteessa vai ei.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Kutoskone
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2016
                        • 34
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Ei nyt pahalla, mutta jos väittää ABS takia teloneensa auton, niin ei se kovin mainiosta pysy hanskassa.?
                        Et ilmeisesti oikein lukenut, miten kävi? Ajovirhe johti ABS:n takia penkkaosumaan, ilman ABS:ää tuskin olisi edes osunut.

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Mihin sitä nopeusmittaria tarvitsee radalla?
                        Tietenkin mielummin ne olisivat päällä, ainakin näkee matkan ja kamera/matkustaja saa ihailtua näppärästi ajonopeutta.
                        Ehkä se sulake on kätevämpi.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by Kutoskone View Post
                          Et ilmeisesti oikein lukenut, miten kävi? Ajovirhe johti ABS:n takia penkkaosumaan, ilman ABS:ää tuskin olisi edes osunut.

                          En nyt oikein sisäistänyt miten tuo oli ABS vika? ABS kuitenkin yrittää jarruttaa mahdollisimman tehokkaasti autoa. Kuten sanoin, niin jarrutusteho on parhaimmillaan kun rengas on pidon rajalla. Kun rengas on lukossa, niin jarruteho ei ole optimaalinen. Meinasitko, että ilman ABS olisi pysähtynyt ennen penkkaan? No itsellä ei ole E46 kokemusta, mutta en kyllä missään suunnilleen tuon ikäisessä autossa ole huomannut, että ABS olisi jossain vaiheessa lopettanut jarruttamisen kun on jarrun polkaissut pohjaan. Sulla oli varmaan kuitenkin ajonvakautus pois, joten sen ei pitäisi sotkea mitään.

                          Tietenkin mielummin ne olisivat päällä, ainakin näkee matkan ja kamera/matkustaja saa ihailtua näppärästi ajonopeutta.
                          Ehkä se sulake on kätevämpi.
                          En kyllä keksi itse radalla mitään mitään hyötyä ainakaan siitä matkamittarista. Nopeusmittarista ei myöskään hirveästi ole hyötyä kun ei sitä mittaristoa paljon ehdi siellä tuijottelemaan. Muutenkin fiilis pohjalla ne nopeudet otetaan, ei mittaria katsomalla. Anturien irroittaminen on melko ikävää talvella + liittimet pitäisi suojata todella hyvin, ettei niihin sitten mene siellä radalla mitään paskaa. Niihin jos jotain menee, niin sitten ei taas toimi ja leimalla pomppaa siitä jne. Muutenkin pakkasessa muovisten liittimen säännöllinen aukausi ei ole mitään hauskaa nm. liian monta liitintä hajoittanut pakkasella. Jos sen nopeuden haluaa näkyviin, niin kännykän GPS heijastamaan HUD siihen kuskin eteen. Paljon näppärämpi ja voi kokoajan katsoa ulos mittariston sijaan.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Kutoskone
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2016
                            • 34
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            En kyllä keksi itse radalla mitään mitään hyötyä ainakaan siitä matkamittarista.
                            Näkee sen ajetun matkan..

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Nopeusmittarista ei myöskään hirveästi ole hyötyä kun ei sitä mittaristoa paljon ehdi siellä tuijottelemaan.
                            Kuskille ei tosiaan ole siitä hyötyä.

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Anturien irroittaminen on melko ikävää talvella + liittimet pitäisi suojata todella hyvin, ettei niihin sitten mene siellä radalla mitään paskaa. Niihin jos jotain menee, niin sitten ei taas toimi ja leimalla pomppaa siitä jne. Muutenkin pakkasessa muovisten liittimen säännöllinen aukausi ei ole mitään hauskaa nm. liian monta liitintä hajoittanut pakkasella.
                            Sulake se ratkaisu siis on.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎