Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Automaatti ilmastointi ei toimi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10944
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by Maxine View Post
    Mulla on se automaatti-ilmastointi missä numeronäyttö ja siinä näytössä sitten lämpötila.

    Kuulemma kun autolla ajettu paljon (300tkm) niin moottori yleensä tässä vaiheessa loppu ja huono moottori kuluttaa siilin. Tästä syystä pelkkää siiliä ei pyynnöstä huolimatta vaihdettu. Itse olisin sen halunnut kokeilla ensin siiliä ja jos ongelma olisi jatkunut niin sitten muuta. Ilmastointi siis puhalta epätasaisesti puuskuttaen ja usein kun se on pienillä nopeuksilla niin menee itsestään täysille. Puhallus jää vienosti päälle vaikka auton sammuttaa. Toinen korjaamo sanoi että vaihdettava ilmastoinnin laakerit. Liekö tämäkin viittasi moottoriin. Jäin ihmettelemään, kun en ole aiemmin kuullut, että olisi moottoria tarvinnut muiden vaihtaa. Korjaamo kuitenkin ihan täälläkin palstalla käsittaakseni kehuttu paikka.

    Päivitänpä tähänkin että toinen mystinen vika, joka korjaamoilla ei ole selvinnyt on tupakansytytin, joka ei toimi. Onkohan sillä yhteys siiliin?
    Joo ja kun autolla on paljon ajettu, niin kyllähän siihen pitäisi nyt samalla vaihtaa kaikki iskarit+jouset+tukivarret, jarrulevyt+palat ym. 300tkm on niin paljon, että tuolla samalla argumentilla voisi perustella jo minkä tahansa osan vaihdon. Ehkä nyt kannattaisi vaan korjauttaa se vika eli siili. Jos epäilee puhaltimen vievän liikaa virtaa, niin sen voi asiansa osaava korjaamo mitata siinä kun vaihtaa siilin, mittaamisessa menee pari minuuttia, jos laskee ajan mittarin hakemiseen hyllystä. Äläkä asennettuna mitään halpaa kiinan kura siilia ne ei toimi edes uutena vaikka olisi uusi puhallin. Ellei korjaamo pysty selvittämään edes miksi tupakansytytin ei toimi, niin vaihda korjaamoa. Ei todellaakaan ole mikään hankala selvittää mittaamalla missä vika.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Kylli-Täti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 499
      • Tampere

      #32
      Mikäs voi olla kun auton laittaa käyntiin ja ainakaan ekaan minuuttiin tyhjäkäynnillä ei ilmastointi puske kylmää ollenkaan? Joskus tuntuu et pitkään tyhjäkäynnin jälkeen esim. valoissa ei myöskään tuu ihan niin kylmää ku pitäis. Kun lähtee ajaan ja kone saa kierroksia niin sit kyllä tulee jääkylmää piene ajon jälkeen satavarmasti että vilu tulee, etenkin kun on soijannu huolella kuumassa autossa selän märäks. Hyvä ettei flunssa iske saatana.

      Luin vähän kaikenlaista googlella mut en löytäny ainakaan bemariin mitään satavarmaa. Netissä sanottiin et kylmäaine lopussa eikä lähe välttämättä tyhjänä pyörimään (miks silti kierroksilla ajettaessa tulee kylmää?), toinen taas sano et kun syylärin flekti on rikki ni ilmastointi ei lähe pyöriin ylikuumenemisen takia (päteekö bemarissa ees? mulla flekti otettu pois käytöstä ja korjaan ku jaksan, jos jaksan, nyt 3. vuosi menossa ilman flektiä) ja kolmas sano et ilmastoinnin flektit ei vanhaa paskuuttaan jaksa lähtee tyhjäkäynnillä pyöriin. Tiä sit missä vika :think 280tkm ajettu 323 coupe e46, tuulilasi vaihdettu ja Meyle HD puslat alustassa jos jotenkin mihinkään vaikuttaa

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8252
        • Järvikylä (Nakkila)

        #33
        Originally posted by Kylli-Täti View Post
        Mikäs voi olla kun auton laittaa käyntiin ja ainakaan ekaan minuuttiin tyhjäkäynnillä ei ilmastointi puske kylmää ollenkaan? Joskus tuntuu et pitkään tyhjäkäynnin jälkeen esim. valoissa ei myöskään tuu ihan niin kylmää ku pitäis. Kun lähtee ajaan ja kone saa kierroksia niin sit kyllä tulee jääkylmää piene ajon jälkeen satavarmasti että vilu tulee, etenkin kun on soijannu huolella kuumassa autossa selän märäks. Hyvä ettei flunssa iske saatana.

        Luin vähän kaikenlaista googlella mut en löytäny ainakaan bemariin mitään satavarmaa. Netissä sanottiin et kylmäaine lopussa eikä lähe välttämättä tyhjänä pyörimään (miks silti kierroksilla ajettaessa tulee kylmää?), toinen taas sano et kun syylärin flekti on rikki ni ilmastointi ei lähe pyöriin ylikuumenemisen takia (päteekö bemarissa ees? mulla flekti otettu pois käytöstä ja korjaan ku jaksan, jos jaksan, nyt 3. vuosi menossa ilman flektiä) ja kolmas sano et ilmastoinnin flektit ei vanhaa paskuuttaan jaksa lähtee tyhjäkäynnillä pyöriin. Tiä sit missä vika :think 280tkm ajettu 323 coupe e46, tuulilasi vaihdettu ja Meyle HD puslat alustassa jos jotenkin mihinkään vaikuttaa
        Jos se sähköflekti ei toimi niin mihin se lämpö menisi ilman ilmavirtaa?.. Painekin nousee sen verran korkeaksi että painekytkinkin voi katkaista leikin, silloin ei edes kompura pyöri.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Maxine
          Bimmer Rookie
          • May 2016
          • 61
          • Helsinki

          #34
          Originally posted by HTK12 View Post
          Joo ja kun autolla on paljon ajettu, niin kyllähän siihen pitäisi nyt samalla vaihtaa kaikki iskarit+jouset+tukivarret, jarrulevyt+palat ym. 300tkm on niin paljon, että tuolla samalla argumentilla voisi perustella jo minkä tahansa osan vaihdon. Ehkä nyt kannattaisi vaan korjauttaa se vika eli siili. Jos epäilee puhaltimen vievän liikaa virtaa, niin sen voi asiansa osaava korjaamo mitata siinä kun vaihtaa siilin, mittaamisessa menee pari minuuttia, jos laskee ajan mittarin hakemiseen hyllystä. Äläkä asennettuna mitään halpaa kiinan kura siilia ne ei toimi edes uutena vaikka olisi uusi puhallin. Ellei korjaamo pysty selvittämään edes miksi tupakansytytin ei toimi, niin vaihda korjaamoa. Ei todellaakaan ole mikään hankala selvittää mittaamalla missä vika.
          Hieman alkoi haiskahtaa minunkin korvaani rahastukselta, vaikken mikään asiantuntija itse olekaan. Epäilen, että hmm, ulkoinen olemukseni viestittää korjaamolle jotakin sen tyylistä että nyt tuli niin bimbo asiakas että vaihdatetaan isoäidin kalsaritkin samaan syssyyn. Tupakansytytintä on ihmetellyt useampikin korjaamo, kaikki ovat päässeet samaan pisteeseen eli sulake on ehjä, omituista kun se ei toimi. Viimeisin ehdotti että ehkä jokin johto irti, vaatisi tutkimista (tuntitöinä ?). Ilmeisen vaikea tapaus se tupakansytytinkin.

          Pieni lisäharmi tuli siitä, että pyysin suuntaamaan ajovalot (katsastuksessa tuli korjauskehotus). Tarkastuskäynnillä katsuri sitten tuli kysymään kenenkäs se bemari onkaan että tulepa katsomaan. Näytti sitten valojen suuntauslaitetta ja kysyi, oliko niille tehty *mitään*. Voi kun hauska yllätys, sain itsekin katsoa että ei mennyt viivojen mukaan ollenkaan. Olisi voinut korjaamo sanoa, että näitä ei saa suunnattua että vaihdettava valojen lasit vai mikä siinä oli sitten mennyt pieleen. Maksun ottivat, onneksi melko pienen. Ainoa vaan että ongelma jäi ennalleen. Onneksi korjauskehotus otettiin pois ja auto meni läpi kun kerroin että sitä oli yritetty korjata. Edellinen korjaamo rikkoi lampun kannan ja unohti kertoa siitä. Mikseivät voi sanoa, jos jotakin hajoaa tai se ei tule kuntoon, ettei tarvitsisi mennä katsastuskonttorille yllättymään.

          Yritän siis etsiä korjaamon joka suostuisi sen siilin vaihtamaan. Mikähän siihen täällä pks:llä olisi hyvä. Suositellakin saa, myös yksärillä.

          Comment

          • Kylli-Täti
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 499
            • Tampere

            #35
            Originally posted by peto2 View Post
            Jos se sähköflekti ei toimi niin mihin se lämpö menisi ilman ilmavirtaa?.. Painekin nousee sen verran korkeaksi että painekytkinkin voi katkaista leikin, silloin ei edes kompura pyöri.
            Totta, hyvin päätelty. Tunnistaako toi ilmastointi sitten ajonopeuden vai lämpötilan vai kuinka kun ajossa toimii? :think

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10944
              • Joensuu

              #36
              Originally posted by Maxine View Post
              Hieman alkoi haiskahtaa minunkin korvaani rahastukselta, vaikken mikään asiantuntija itse olekaan. Epäilen, että hmm, ulkoinen olemukseni viestittää korjaamolle jotakin sen tyylistä että nyt tuli niin bimbo asiakas että vaihdatetaan isoäidin kalsaritkin samaan syssyyn. Tupakansytytintä on ihmetellyt useampikin korjaamo, kaikki ovat päässeet samaan pisteeseen eli sulake on ehjä, omituista kun se ei toimi. Viimeisin ehdotti että ehkä jokin johto irti, vaatisi tutkimista (tuntitöinä ?). Ilmeisen vaikea tapaus se tupakansytytinkin.

              Pieni lisäharmi tuli siitä, että pyysin suuntaamaan ajovalot (katsastuksessa tuli korjauskehotus). Tarkastuskäynnillä katsuri sitten tuli kysymään kenenkäs se bemari onkaan että tulepa katsomaan. Näytti sitten valojen suuntauslaitetta ja kysyi, oliko niille tehty *mitään*. Voi kun hauska yllätys, sain itsekin katsoa että ei mennyt viivojen mukaan ollenkaan. Olisi voinut korjaamo sanoa, että näitä ei saa suunnattua että vaihdettava valojen lasit vai mikä siinä oli sitten mennyt pieleen. Maksun ottivat, onneksi melko pienen. Ainoa vaan että ongelma jäi ennalleen. Onneksi korjauskehotus otettiin pois ja auto meni läpi kun kerroin että sitä oli yritetty korjata. Edellinen korjaamo rikkoi lampun kannan ja unohti kertoa siitä. Mikseivät voi sanoa, jos jotakin hajoaa tai se ei tule kuntoon, ettei tarvitsisi mennä katsastuskonttorille yllättymään.

              Yritän siis etsiä korjaamon joka suostuisi sen siilin vaihtamaan. Mikähän siihen täällä pks:llä olisi hyvä. Suositellakin saa, myös yksärillä.
              Turha sitä tupakansytytintä on ihmetellä kun ottaa sähkökaaviot esille ja mittaa minne asti tulee virtaa. Ei todellakaan ole monimutkainen kytkentä, joten pitäisi kyllä onnistua ihan normaali masentajaltakin. Toki homma on hieman hankala selvittää, jos korjaamon omistaja ei ole hankkinut asentajille sähkökaavioita.. Nykyisin kun autojen korjaaminen vaatii sähkökaaviot ym. tai sitten korjaamo toiminta on melko rajattua.

              No joo kaikenlaisia korjaamo on itsellekin tullut vastaan. Kaverin autossa ei toiminut hätävilkut ja katsastuksessa tuli tästä sanomista. Noh eräällä korjaamolla sitten olivat kuulemma vian selvittäneet ihan mittaamalla, vika on katkaisijassa. No joo eihän se mikään ihme ole. Sanoin kaverille, että osta käytetty purkamolta ja laita paikalleen niin tulee kuntoon. Noh ei auttanut katkaisijan vaihto mitään. Tässä vaiheessa totesin, että voin mä sitä vilkaista. Sähkökaaviot esille ja mittaamaan. Kumma kun useampaan pinniin ei tullut jännitettä.. Noh sähkökaavioista vilkaisin mikä sulake ja tarkistamaan se. Ihan hyvä, mutta ei ollut koko sulaketta paikallaan.. Laitoin sulakkeen paikalleen ja mittasin, niin katsos virta tulee sinne minne pitääkin. Katkaisija paikalleen ja toimii. Alkuperäinenkin katkaisija oli siis ehjä..

              Vaihda korjaamoa kun ei siellä tunnu mikään onnistuvan. Ellei valojen säätö onnistu, niin noinkohan onnistuu edes renkaan vaihto. Toki siellä voi olla jotain rikki, mutta silloin sanotaan asiakkaalle, että osa x pitää vaihtaa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                #37
                Kyllä mä ymmärrän korjaamoakin tuossa, jos menee vaihtamaan pelkän siilin niin viikon päästä asiakas tulee takaisin kun taas kärähtänyt ja vaatii hyvityksenä siilin, puhallinmoottorin, kivut ja säryt ja perheen kesäloman. Duunipaikan korjaamossa (eri merkki tosin) on monesti käynyt niin että raskaasti pyörivä puhallin polttaa sen esivastuksen nopeasti uudestaan, siksipä niitä ei mielellään pelkästään vaihdeta.

                Comment

                • Maxine
                  Bimmer Rookie
                  • May 2016
                  • 61
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by sonikk View Post
                  Kyllä mä ymmärrän korjaamoakin tuossa, jos menee vaihtamaan pelkän siilin niin viikon päästä asiakas tulee takaisin kun taas kärähtänyt ja vaatii hyvityksenä siilin, puhallinmoottorin, kivut ja säryt ja perheen kesäloman. Duunipaikan korjaamossa (eri merkki tosin) on monesti käynyt niin että raskaasti pyörivä puhallin polttaa sen esivastuksen nopeasti uudestaan, siksipä niitä ei mielellään pelkästään vaihdeta.
                  Eli moottorinvaihtohommassa saattaa olla jotain perää? Mistä sen sitten tietää, pyöriikö puhallin raskaasti? Voiko sitä tutkia? Kuitenkin useamman satasen juttu jos huvikseen vaihtaa. Entä mikä on tuo esivastus? Jäin ihmettelemään kun en ole muiden kuullut vaihtavan moottoria, ilmastoinnin korjaukseen 500€+ on aika paljon tämän ikäiseen autoon joten turhia osia en halua vaihdella arpomismielessä.

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    #39
                    Kädellä puhallinmoottoria pyörittämällä sen tuntee, mutta en tosiaan tiedä kuinka yleistä se Bemareissa on että moottori menee. Ja korjaamon näkökulmasta se on hiukan eri asia kun niillä on kuitenkin virhevastuu tekemisistään. Jos itse korjaa, niin pelkän esivastuksen minäkin sinne ensin varmaan laittaisin.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8252
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #40
                      Ainakin e38 ja e39 IHKAssa / "siilissä" on suojaus jumittuvaa puhallinta varten, jos ottaa liikaa virtaa niin ei pyöri ollenkaan.

                      Nimimerkillä tämmösen jumittavan puhaltimen 5v sitten ATF:llä elvyttänyt, pyörii muuten sama puhallin edelleen.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10944
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by Maxine View Post
                        Eli moottorinvaihtohommassa saattaa olla jotain perää? Mistä sen sitten tietää, pyöriikö puhallin raskaasti? Voiko sitä tutkia? Kuitenkin useamman satasen juttu jos huvikseen vaihtaa. Entä mikä on tuo esivastus? Jäin ihmettelemään kun en ole muiden kuullut vaihtavan moottoria, ilmastoinnin korjaukseen 500€+ on aika paljon tämän ikäiseen autoon joten turhia osia en halua vaihdella arpomismielessä.
                        Esivastus=Siili, yksi ja sama osa. Kuten sanoit auton arvoon nähden aika arvokas tuo puhaltimen vaihto, joten itse en olisi kyllä ensimmäisenä sitä vaihdattamassa.

                        Toki korjaamon kannattaa aina myydä lisätöitä sehän on heti heille lisää rahaa. Etuvastuksen uudelleen hajotessa ei asiakas voi alkaa vaatimaan mitään muuta kuin esivastuksen takuuseen. Kuten sanoin, asiansa osaava korjaamo voi mitata paljon se puhallin kuluttaa virtaa. Hifistelemään jos aletaan, niin skoopilla voi katso aaltomuodon.

                        Itse en kyllä suosi tuota työläiden/kalliiden osien vaihtamista ihan vaan varmuudeksi. Jokainen toki tekee kuten haluaa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Ahtoa
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 19
                          • Kotka

                          #42
                          Joku jo kerkes kirjoitteleen väliin, mutta jatketaan ketjun aloittajan toimesta.. joo vähän venynyt tämä vian selvitys kiireitä ollu, mutta asiaan, mittasin paine anturin toimii anturi kiinni ollessa 0,4v ja irti 5,0v, mutta kompuralle ei tule virtaa. mitäs sitten tehdään?
                          E46 320d -04
                          E36 320i(M52B28) -91/-96
                          ex. E30 316i -88

                          Comment

                          • Ahtoa
                            Newbiemmer
                            • Oct 2011
                            • 19
                            • Kotka

                            #43
                            Käynti toisella korjaamolla ja vika selvisi järjestelmä tyhjä vuotaa flektin takaa.
                            E46 320d -04
                            E36 320i(M52B28) -91/-96
                            ex. E30 316i -88

                            Comment

                            • Ahtoa
                              Newbiemmer
                              • Oct 2011
                              • 19
                              • Kotka

                              #44
                              Uusi lauhdutin ja täyttö, nyt toimii.
                              E46 320d -04
                              E36 320i(M52B28) -91/-96
                              ex. E30 316i -88

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8252
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #45
                                Originally posted by Ahtoa View Post
                                Uusi lauhdutin ja täyttö, nyt toimii.
                                Hyvä että tuli kuntoon!
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎