Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D pätkimisogelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 330Driver
    BTCF Member
    • Feb 2015
    • 459
    • Pori

    330D pätkimisogelma

    Auto E46 330D -02 M57D30. Vin: PA27087
    Tässä nyt hetkenaikaa jo selvitelty että mistä vois johtua täyskiihdytyksen ogelma.
    Eli täydessä vedossa auto alkaa heti ahdoilla pätkimään.
    Kun vaihtaa vedossa vaihdetta isommalle niin auto pätkii vielä hetken. Sen jälkee toimii hienosti. Auto ei erikoisemmin anna vikakoodejakaan.

    Vaihdoin ahtopuolen alipaineletkut eikä niissäkään ollut mitään murteita. Ahtoputket tarkistin konehuoneen osalta ja ne olivat ehjät.

    Tuossa vikakoodeja. Ilmamassasta vikakoodi varmaan tuli silloin kun kokeilin ottaa liitintä irti ja vedättää.
    Se vaikuttaa ehjältä sillä tehoja hävisi liittimen irrotettuani.
    Egr vikakoodia tuo antaa silloin tällöin mutta tässähän eo EGR:rää enää ole lainkaan.
    Kolmas vikakoodi oli jokin lämpötila anturi tms.:think

    Tuossa suuttimien arvoja. Tarviskohan ekana ottaa ohivuototesti vaikka se jo talvella tehtiin ja yksi suutin vaihdettiin.

    Tässä vielä pätkä tuosta pätkimisestä. 1. vaihteella pätkii mutta 2. vaihteella auto alkaa toimimaan normaalisti
    https://youtu.be/e2hfUUUwhPY
    E36 ///M3 evolution cabriolet
    E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
    E91 330D Käyttis
    Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
    Koodit/koodaukset PORI
    ___________________________
    EX E92 335D LCI 405hp/801nm
    EX E46 330D Touring
    EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Mikä vikakoodi tuossa on? Juuri leikkautunut sopivasti ulos kuvasta tuo vikakoodi. Siinä koodin alussa lukee vikakoodin numero ja sille nimi. Tuossa kuvassa näkyy vaan milloin ja missä olosuhteissa koodi on tullut eri kerroilla. INPA:sta voi tulostaa vikakoodit tiedostoon, ei tarvitse ottaa kännykällä kuvaa.

    Jos siellä olisi paljon ohivuotoa, niin olisi kyllä käynnistysvaikeuksia, joita ei ilmeisesti ole? Seuraavaksi katsoisin live-datasta seuraako pyydetty ja toteunut ahto toisiaan. Samalla vilkaisee siirto&rail-paineet.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • 330Driver
      BTCF Member
      • Feb 2015
      • 459
      • Pori

      #3
      Vikakoodi: 0666 eli ilmeisesti joku lämmitykseen liittyvä osa?

      Tännekkin lisäykseski eli ahdin uusittu 2014 gt2260V ahtimeksi. 300tkm kohdalla
      Siirtopumppu uusittu 2015 309tkm kohdalla.
      Korkeapainepumppu 313tkm.
      Railpaine anturi 325tkm.
      Mitäs vielä. Autossa 2015 saakka pyörinyt ajtech ohjelma ja lapussa 250hp/550nm
      327tkm kohdalla katsottu ohivuodot ja uusittu yksi suutin.
      Last edited by 330Driver; 27-05-2017, 11:54. Reason: Lisäys
      E36 ///M3 evolution cabriolet
      E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
      E91 330D Käyttis
      Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
      Koodit/koodaukset PORI
      ___________________________
      EX E92 335D LCI 405hp/801nm
      EX E46 330D Touring
      EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

      Comment

      • 330Driver
        BTCF Member
        • Feb 2015
        • 459
        • Pori

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        Mikä vikakoodi tuossa on? Juuri leikkautunut sopivasti ulos kuvasta tuo vikakoodi. Siinä koodin alussa lukee vikakoodin numero ja sille nimi. Tuossa kuvassa näkyy vaan milloin ja missä olosuhteissa koodi on tullut eri kerroilla. INPA:sta voi tulostaa vikakoodit tiedostoon, ei tarvitse ottaa kännykällä kuvaa.

        Jos siellä olisi paljon ohivuotoa, niin olisi kyllä käynnistysvaikeuksia, joita ei ilmeisesti ole? Seuraavaksi katsoisin live-datasta seuraako pyydetty ja toteunut ahto toisiaan. Samalla vilkaisee siirto&rail-paineet.
        Mitenkä äkkiä näissä polttoaine suodatin menee entiseksi ?
        Suodin vaihdettu tammikuussa 2016 ja autolla tosiaan ajettu vain kesällä.
        317tkm taisi olla mittarissa kun suodattimen vaihdoin. nyt tosiaan 330tkm mittarissa
        E36 ///M3 evolution cabriolet
        E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
        E91 330D Käyttis
        Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
        Koodit/koodaukset PORI
        ___________________________
        EX E92 335D LCI 405hp/801nm
        EX E46 330D Touring
        EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by 330Driver View Post
          Mitenkä äkkiä näissä polttoaine suodatin menee entiseksi ?
          Suodin vaihdettu tammikuussa 2016 ja autolla tosiaan ajettu vain kesällä.
          317tkm taisi olla mittarissa kun suodattimen vaihdoin. nyt tosiaan 330tkm mittarissa
          Ihan tuurista kiinni miten pitkään kestää, joku ajelee useita vuosia samalla. Katso ne siirto ja rail-paineet, jos ovat kunnossa niin rajaa vikaa aika paljon.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Onko ahtomittaria? Entä onko turbon siivikko alipainekellolla säätyvä?
            Vähän kuulostas siltä, että täyskaasulähdössä ahtopaineen ohjaus ei kerkeä mukautua tilanteeseen. Se taas saa aikaan pakopaineiden jyrkän nousun, jonka myötä venttiilit alkaa kantamaan.

            Voi olla tietysti joku muukin aiheuttaja. Onko oireilu jatkunut pitkään? Alkanut jonkin modauksen jälkeen?

            Comment

            • 330Driver
              BTCF Member
              • Feb 2015
              • 459
              • Pori

              #7
              ei ole tosiaan ahtomittaria.
              ongelma lkoi yhtäkkiä ja on pahentunut ajan myötä vain. alkukeväästä kun auton otin ajoon niin vikaa ei ollut. tuo voisi kyllä vaikuttaa hyvältä syyltä miksi auto pätkii.
              Ahdin tosiaan on ihan kellolla säätyvä.
              mites saisin tätä testattua muutakun livedatasta vedättämällä?

              Jos tuo ei ahdakkaan niin mites saan selvitettyä että onko syynä ohjausventtiili vaiko kello vai mikä?

              Niinkuin videossa selviää myös tuo että auto jättää aika reippaan savupilven juuri tuolloin kun se pätkii.
              E36 ///M3 evolution cabriolet
              E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
              E91 330D Käyttis
              Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
              Koodit/koodaukset PORI
              ___________________________
              EX E92 335D LCI 405hp/801nm
              EX E46 330D Touring
              EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by 330Driver View Post
                ei ole tosiaan ahtomittaria.
                ongelma lkoi yhtäkkiä ja on pahentunut ajan myötä vain. alkukeväästä kun auton otin ajoon niin vikaa ei ollut. tuo voisi kyllä vaikuttaa hyvältä syyltä miksi auto pätkii.
                Ahdin tosiaan on ihan kellolla säätyvä.
                mites saisin tätä testattua muutakun livedatasta vedättämällä?

                Jos tuo ei ahdakkaan niin mites saan selvitettyä että onko syynä ohjausventtiili vaiko kello vai mikä?

                Niinkuin videossa selviää myös tuo että auto jättää aika reippaan savupilven juuri tuolloin kun se pätkii.
                Ahtomittarista tuo olis helpoin todeta. Ennen röpötys vaihetta ahtopaineet piikkaa korkealle, johon taas auton oma ahtopaineanturi on vähän hidas reagoimaan. Voi näkyä myös datassa mutta lievempänä kun todellisuus antaa ymmärtää.

                Mitä tuolle sit vois tehä?
                Mittaa säätimelle tulevan alipaineen, muistaakseni pitää pysyä hyvin lähellä -0,9 bar. Alipainekellon tiiveys, (ei saa valskata yhtään).

                Jos vikaa ei löydy mekaniikasta, jää viimeiseksi vaihtoehdoksi ahtopaineen säätimen ohjauksen muokkaus.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Ennen röpötys vaihetta ahtopaineet piikkaa korkealle, johon taas auton oma ahtopaineanturi on vähän hidas reagoimaan. Voi näkyä myös datassa mutta lievempänä kun todellisuus antaa ymmärtää.

                  Mitä tuolle sit vois tehä?
                  Mittaa säätimelle tulevan alipaineen, muistaakseni pitää pysyä hyvin lähellä -0,9 bar. Alipainekellon tiiveys, (ei saa valskata yhtään).

                  Jos vikaa ei löydy mekaniikasta, jää viimeiseksi vaihtoehdoksi ahtopaineen säätimen ohjauksen muokkaus.
                  Jos ahtopaine piikkaa korkealle, menee heti vikatilaan suojatakseen konetta, tästä seuraa tehojen puuttuminen joka palautuu uudelleen käynnistyksen ja/tai tietyn ajan päästä. Miksi auton oma paineanturi olisi hidas? Turbon säädin voi olla hidas ja jumitteleva.

                  Aiemmin mainittua pakopaineiden nousua en oikein ymmärrä miten se voisi turbon säätimellä tulla. Se siivikköhän lähinnä ohjaa pakokaasuvirran vaan eri kulmasta siipiin...

                  Muutenkin säätimen alipainevika jättää siivikön auki jolloin alakieroksilla paine ei nouse, savua ei pitäisi tulla sen enempää koska ilmamassamittari (paitsi jos se on rikki?) kertoo moottorinohjaukselle vähäisemmän ilmanmäärän ja silloin polttoaineen ruiskutusmäärä on pienempi, jostain 2500-2800 kierroksen jälkeen toimii aika normaalisti.

                  Jotenkin viittaisi polttoaineen syötön puoleen?
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Esal View Post
                    Jos ahtopaine piikkaa korkealle, menee heti vikatilaan suojatakseen konetta, tästä seuraa tehojen puuttuminen joka palautuu uudelleen käynnistyksen ja/tai tietyn ajan päästä. Miksi auton oma paineanturi olisi hidas? Turbon säädin voi olla hidas ja jumitteleva.

                    Aiemmin mainittua pakopaineiden nousua en oikein ymmärrä miten se voisi turbon säätimellä tulla. Se siivikköhän lähinnä ohjaa pakokaasuvirran vaan eri kulmasta siipiin...

                    Muutenkin säätimen alipainevika jättää siivikön auki jolloin alakieroksilla paine ei nouse, savua ei pitäisi tulla sen enempää koska ilmamassamittari (paitsi jos se on rikki?) kertoo moottorinohjaukselle vähäisemmän ilmanmäärän ja silloin polttoaineen ruiskutusmäärä on pienempi, jostain 2500-2800 kierroksen jälkeen toimii aika normaalisti.

                    Jotenkin viittaisi polttoaineen syötön puoleen?
                    Niinhän sitä luulis mutta ei mene vikatilaan, koska kuvatussa tilanteessa ahtopaineen pyynti on likimain maksimi anturin lukuarvo. Se taas saa aikaan sen, että vikatilan edellyttämä paineen ylitys tietyn ajan verran ei pääse koskaan toteutumaan.
                    Homma alkaa selviämään kun laittaa ulkoisen ahtomittarin. Omassa (e39 530d) oli aikoinaan ihan sama vaiva. EGR:n tukkiminen täysin, VNT:n mekaanisten osien kuluminen, sekä siihen päälle viritys niin mainittu reaktio on mahdollinen.

                    Pakopaine nousee, kun siivokko ei kerkee sulkeutua lisääntyneen pakokaasuvirtauksen alta. Tai kellon jousi ei jaksa siivikkoa sulkea virtauksen voimasta.

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #11
                      Kun railipaineanturi on uusittu, mitenkäs liitin/johtosarja? Aikanaan E39 530d:ssä johdot/liitin paljastui syypääksi pitkällisen selvityksen tuloksena.
                      Tämä paljastui sillä että liitin irti moottori kävi paljon nätimmin ja silkinpehmeästi - tosin tehottomasti.
                      Turhaan tuli silloin vaihdettua siirtopumppu, maf-anturi yms kun vika pikkuhiljaa vain paheni.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • 330Driver
                        BTCF Member
                        • Feb 2015
                        • 459
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by Jacques View Post
                        Kun railipaineanturi on uusittu, mitenkäs liitin/johtosarja? Aikanaan E39 530d:ssä johdot/liitin paljastui syypääksi pitkällisen selvityksen tuloksena.
                        Tämä paljastui sillä että liitin irti moottori kävi paljon nätimmin ja silkinpehmeästi - tosin tehottomasti.
                        Turhaan tuli silloin vaihdettua siirtopumppu, maf-anturi yms kun vika pikkuhiljaa vain paheni.
                        Sillonkun anturin uusein niin johdot olivat aivan ehjät. En silti epäile hetkeäkään etteikö ois sitte mennyt "rikki"?
                        Viikko sitten oli imusarja irti niin en vaan jaksas taas otyaa heti tarkistaakseni pelkästään johtojen takia tuota.

                        Vikahan on jotenkin omituinen kun aluksi teki tuota valillä todella vähän. Sitten se lisäänty. Nykyään tekee joka vedolla.
                        Saattaa silti olla joku veto kun ei ole mitään ongelmaa...

                        Esimerkkinä oli yksi päivä kun oli juuri satanut vettä ja oli kostea keli. Auto toimi kuin unelma jokasella viidellä vedolla mitä kokeilin. Seuraavana päivänä sitten taas ei....
                        E36 ///M3 evolution cabriolet
                        E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                        E91 330D Käyttis
                        Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                        Koodit/koodaukset PORI
                        ___________________________
                        EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                        EX E46 330D Touring
                        EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                        Comment

                        • 330Driver
                          BTCF Member
                          • Feb 2015
                          • 459
                          • Pori

                          #13
                          Ja tähän väliin pieni kysymys.

                          Esim 2. Vaihteella veto alhaalta asti. Silloinkun auto pitäis alkaa vetämään niin pätkintä alkaa. Jos pidän kaasun vain pohjassa niin se pätkii melkein rajoittimelle asti! Eli monta sekunttia.
                          Epäilen suuresti jotain "hidasta" ahtojen säätöä?
                          E36 ///M3 evolution cabriolet
                          E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                          E91 330D Käyttis
                          Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                          Koodit/koodaukset PORI
                          ___________________________
                          EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                          EX E46 330D Touring
                          EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by 330Driver View Post
                            Ja tähän väliin pieni kysymys.

                            Esim 2. Vaihteella veto alhaalta asti. Silloinkun auto pitäis alkaa vetämään niin pätkintä alkaa. Jos pidän kaasun vain pohjassa niin se pätkii melkein rajoittimelle asti! Eli monta sekunttia.
                            Epäilen suuresti jotain "hidasta" ahtojen säätöä?
                            Minkälainen kiihdytyksestä tulee, jos nyppäät turbolta alipaineen kokonaan pois. Kolmeentonniin saakka laiska, sen jälkeen vetää ilman ongelmia (veikkaus )?

                            Toinen testi, silloin kun alkaa pätkimään, löysäät kaasua sen verran että pätkiminen loppuu ja siittä taas runttaa lapun lattiaan. Mitä tapahtuu?

                            Comment

                            • 330Driver
                              BTCF Member
                              • Feb 2015
                              • 459
                              • Pori

                              #15
                              Originally posted by Hezman View Post
                              Minkälainen kiihdytyksestä tulee, jos nyppäät turbolta alipaineen kokonaan pois. Kolmeentonniin saakka laiska, sen jälkeen vetää ilman ongelmia (veikkaus )?

                              Toinen testi, silloin kun alkaa pätkimään, löysäät kaasua sen verran että pätkiminen loppuu ja siittä taas runttaa lapun lattiaan. Mitä tapahtuu?
                              Tämä jälkimmäinen nyt on todettu. Eli kun pätkii niin kaasu kokonaan about 1sek pois ja uudestaan pohjaan niin toimii. Ei kyllä aina kun välillä pätkii todella kauan
                              E36 ///M3 evolution cabriolet
                              E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                              E91 330D Käyttis
                              Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                              Koodit/koodaukset PORI
                              ___________________________
                              EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                              EX E46 330D Touring
                              EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎