Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 325i nyökyttelyä lähdössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • billie
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 60
    • Pääkaupunkiseutu

    e46 325i nyökyttelyä lähdössä

    Mikä voisi vaivata.

    Liikkeellelähdössä, kone lämmin, veto ei ole aina tasaista vaan auto "nyökyttelee".
    Bensan kulutusmittari myös jumittuu nollaan kunnes pomppaa asiallisiin lukemiin.
    Mutta kun päästään liikkeelle kaikki tuntuu pelaavan ok.

    Autoon on vaihdettu vanos tiivisteet, imuvuotoja ei tiedossa.

    Voisiko olla DISA, MAF?
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Originally posted by billie View Post
    Mikä voisi vaivata.

    Liikkeellelähdössä, kone lämmin, veto ei ole aina tasaista vaan auto "nyökyttelee".
    Bensan kulutusmittari myös jumittuu nollaan kunnes pomppaa asiallisiin lukemiin.
    Mutta kun päästään liikkeelle kaikki tuntuu pelaavan ok.

    Autoon on vaihdettu vanos tiivisteet, imuvuotoja ei tiedossa.

    Voisiko olla DISA, MAF?
    Minun e46 oli öljytikun tiiviste hävinnyt jolloin koneesta häviää alipaineet, uuden tiivisteen laiton jälkeen kuvailemasi nyökkäily loppui. Tai oikeammin varmaan tarkoitat kierrosten lainehtimista ?.

    Kokeile auton ollessa tyhjäkäynnillä.
    Käännä öljyntäyttökorkki auki asentoon ja nosta korkkia hitaasti, jos ei laita yhtään (pitää olla hyvin pientä) vastaan niin jostain vuotaa, eli huohottimesta tai esim. Öljytikun juuresta.

    Päättelin omassani että jokin moottorin säätö jää ilman alipainetta ja siksi joutokäynnin tuntumassa kierrokset lainehtii veto päällä.

    Comment

    • billie
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 60
      • Pääkaupunkiseutu

      #3
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Tai oikeammin varmaan tarkoitat kierrosten lainehtimista ?...
      Ei ne keirrokset oikeastaan lainehdi, jotenkin vaan tukkoisen tuntoista ja voimatonta nyökyttelevää menoa kunnes tasaantuu.
      Kakkosella kaikki pelaa jo sitten aivan ok.

      Vauhtipyörä ja kytkin on vaihdettu reilut 10 tkm sitten.

      Comment

      • bimmer_
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 851
        • Suomi

        #4
        Mulla tekee samaa.. Pitää antaa reilusti kaasua ettei tukehdu ja välillä hytkyttää ihan reilusti. Disa ja maffin putket vaihdettu, alavääntö ja lähtö parani kummasti, mutta vielä kierrokset seilaa tasakaasulla kytkintä nostaessa, liekkö imuvuotoa vielä jossain.. Täytyy seuraavaksi vaihdella tukikumeja koneeseen ja laatikkoon jos vähenis tuo hytkytys.

        Öljytikun tiiviste täytyy tarkistaa
        Seonsekinnusenjoukokinnulasta

        e46 320i Touring -04
        e36 328i -97 Sedan Ralliauto

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Originally posted by bimmer_ View Post
          Mulla tekee samaa.. Pitää antaa reilusti kaasua ettei tukehdu ja välillä hytkyttää ihan reilusti. Disa ja maffin putket vaihdettu, alavääntö ja lähtö parani kummasti, mutta vielä kierrokset seilaa tasakaasulla kytkintä nostaessa, liekkö imuvuotoa vielä jossain.. Täytyy seuraavaksi vaihdella tukikumeja koneeseen ja laatikkoon jos vähenis tuo hytkytys.

          Öljytikun tiiviste täytyy tarkistaa
          Omassani sitä tiivistettä ei tosiaan ollut ollenkaan, ö-tikun jalus heilui 1-1,5mm kolossaan. Tikun jaluksen O-renkaan saa ainakin M54 koneessa vaihdettua hyvin yläkautta, ilmaputsari edestä pois ja rauhallisesti pujottelee sieltä väleistä pois.
          Takaisin menee melkein heittämällä.

          Ja siis kyse tosiaankin tikun-jalustan O-renkaasta joka sijaitsee öljypohjan yhteessä !

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by bimmer_ View Post
            Mulla tekee samaa.. Pitää antaa reilusti kaasua ettei tukehdu ja välillä hytkyttää ihan reilusti. Disa ja maffin putket vaihdettu, alavääntö ja lähtö parani kummasti, mutta vielä kierrokset seilaa tasakaasulla kytkintä nostaessa, liekkö imuvuotoa vielä jossain.. Täytyy seuraavaksi vaihdella tukikumeja koneeseen ja laatikkoon jos vähenis tuo hytkytys.

            Öljytikun tiiviste täytyy tarkistaa
            Täällä myös yksi jonka M54 on ronkeli liikkeellelähtijä.

            Imuvuoodot katsottu ettei pitäis olla (huohotin uusittu). Samoin DISA. Ei merkittävää muutosta oireessa.

            Oireena sellainen ilmiö, että muuten vastaa kaasuun hienosti, ja kone vetää mainiosti, mutta liikkeellelähdössä, kun tyhjäkäynillä painaa aavistuksen kaasua, ja samalla nostaa kytkintä, usein juuri silloin kun kytkin alkaa ottaa kierrokset notkahtaa sen 500 rpm alaspäin. Kaasupolkimen asentoa muuttamatta. Saman tekee ilman kytkimen nostoakin, kun paikallaan kokeilee (laittaa kierrokset n. 1200 ja koittaa pitää polkimen samassa asennossa).
            Joskus myös ajosta liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäynti saattaa hetken päästä pysähdyksestä notkahtaa hetkeksi alas, n. 500 rpm kunnes palaa normaaliin 750 rpm.

            Pöydällä odottaa uusi tavike ICV seuraavaa testiä. Tuskin on syyllinen, mutta kokeillaan.

            V-mänen oire kieltämättä.
            Last edited by Havis; 15-06-2017, 18:43.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • ///Jani
              Newbiemmer
              • Mar 2005
              • 24
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Täällä myös yksi jonka M54 on ronkeli liikkeellelähtijä.

              Imuvuoodot katsottu ettei pitäis olla (huohotin uusittu). Samoin DISA. Ei merkittävää muutosta oireessa.

              Oireena sellainen ilmiö, että muuten vastaa kaasuun hienosti, ja kone vetää mainiosti, mutta liikkeellelähdössä, kun tyhjäkäynillä painaa aavistuksen kaasua, ja samalla nostaa kytkintä, usein juuri silloin kun kytkin alkaa ottaa kierrokset notkahtaa sen 500 rpm alaspäin. Kaasupolkimen asentoa muuttamatta. Saman tekee ilman kytkimen nostoakin, kun paikallaan kokeilee (laittaa kierrokset n. 1200 ja koittaa pitää polkimen samassa asennossa).
              Joskus myös ajosta liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäynti saattaa hetken päästä pysähdyksestä notkahtaa hetkeksi alas, n. 500 rpm kunnes palaa normaaliin 750 rpm.

              Pöydällä odottaa uusi tavike ICV seuraavaa testiä. Tuskin on syyllinen, mutta kokeillaan.

              V-mänen oire kieltämättä.
              Itsellä tekee 330i täysin samaa. Alkoi myös hieman tärisemään tyhjäkäynnillä epäsäännöllisesti ja jonkin ajan kuluttua sytyttelee vikavaloa seossuhteista (myös useamman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen alkaa tulla misfirea joka sylinteriltä. Sammutus ja käynnistys niin taas käy usean minuutin kohtuu tasaisesti). Vaihdettu disa, huohotin + letkut, maffin jälkeiset molemmat haitariputket ja imusarjan päässä olevat tulpat. Maf osottautui vialliseksi, kun otti liittiminen irti niin siihen loppui tyhjäkäynnillä tärinät ja katkokset. Myös tuo vaikea liikkeelle lähtö hävisi. Kaiken järjen mukaan vikavalonkin pitäisi palaa vaikka koodit onkin nollattu, kun maffin piuha irti, mutta eipä pala.. ensi viikolla sitten uutta maffia.

              Kannattaa siis tsekata tuo MAF.
              E87 120d -05

              Ex: E46 330i M-sport -01
              Ex: E90 320d -05
              Ex: E39 523iA -96
              Ex: E30 320i -86

              Comment

              • bimmer_
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 851
                • Suomi

                #8
                Mulla muuten on tuo maffin anturi melko väljästi kiinni kotelossaan, pystyy pyörittämään ja nitkuu millin kaks. Kuuluko se olla noin? Mites onko näissä kaasupolkimella tai kaasuläpällä anturia?
                Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                e46 320i Touring -04
                e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                Comment

                • ///Jani
                  Newbiemmer
                  • Mar 2005
                  • 24
                  • Vantaa

                  #9
                  On se itellä ainakin ihan tiukka toi liitin. Seilaaminen kyllä loppu kun maffin piuhan otti irti eikä se siinä tapauksessa vaikuta kaasuläpän toimintaan mitenkään.
                  E87 120d -05

                  Ex: E46 330i M-sport -01
                  Ex: E90 320d -05
                  Ex: E39 523iA -96
                  Ex: E30 320i -86

                  Comment

                  • pomo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2013
                    • 429
                    • Oulu

                    #10
                    Ominaisuus?
                    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                    E46 320 Cab

                    Comment

                    • bimmer_
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 851
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by pomo View Post
                      Ominaisuus?

                      Siltä vaikuttaa Se on vaan annettava kytkinpommia
                      Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                      e46 320i Touring -04
                      e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by ///Jani View Post
                        On se itellä ainakin ihan tiukka toi liitin. Seilaaminen kyllä loppu kun maffin piuhan otti irti eikä se siinä tapauksessa vaikuta kaasuläpän toimintaan mitenkään.
                        Kokeilin kans ajaa hetken MAF piuha irti. Ehken alkuun ainakin nyykähdys puuttui tai ainakin oli vähäisempää. Mutta silti kyllä sai sammumaan liikkeellelähdössä kun huolimattomasti lähti.

                        Kaasun vaste ehken vähän vähemmän "virkeä" verrattuna siihen kun piuha oli kiinni.

                        Tyhjäkäynnin selvää kyykkäämistä ei havainnut, mutta vähäistä heiluntaa ehkä vielä kuitenkin.

                        Vakkaria ei saa aktivoitua kun MAF:n liitin on irti. Mielenkiintoista.

                        Liittimen takaisin kiinnittäminen palautti pirteyden, ja ei ihan heti ainakaan nyykkinyt pahemmin.

                        Pitää seurata asiaa, voi tossa joku totuus ollakin.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • ///Jani
                          Newbiemmer
                          • Mar 2005
                          • 24
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Kokeilin kans ajaa hetken MAF piuha irti. Ehken alkuun ainakin nyykähdys puuttui tai ainakin oli vähäisempää. Mutta silti kyllä sai sammumaan liikkeellelähdössä kun huolimattomasti lähti.

                          Kaasun vaste ehken vähän vähemmän "virkeä" verrattuna siihen kun piuha oli kiinni.

                          Tyhjäkäynnin selvää kyykkäämistä ei havainnut, mutta vähäistä heiluntaa ehkä vielä kuitenkin.

                          Vakkaria ei saa aktivoitua kun MAF:n liitin on irti. Mielenkiintoista.

                          Liittimen takaisin kiinnittäminen palautti pirteyden, ja ei ihan heti ainakaan nyykkinyt pahemmin.

                          Pitää seurata asiaa, voi tossa joku totuus ollakin.
                          Joo tyhjäkäynti on varsinkin startin jälkeen hetken sekaisin, jos maf piuha irti koska auto ei saa tietoa ilmanmäärästä. Ja tosiaan vakkari ei silloin toimi, jos piuha irti. Itsellä tosiaan huomattavasti muutakin ongelmaa, kun liikkeelle lähtö maffin ollessa kiinni kuten tuolla aiemmin kirjoittelin. Alkuviikosta uutta maffia ja toivon mukaan ongelmat loppuvat siihen. Rahat tässä alkaa loppumaan
                          E87 120d -05

                          Ex: E46 330i M-sport -01
                          Ex: E90 320d -05
                          Ex: E39 523iA -96
                          Ex: E30 320i -86

                          Comment

                          • billie
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2014
                            • 60
                            • Pääkaupunkiseutu

                            #14
                            Kiitos hyvistä ja opastavista kommenteista!
                            Last edited by billie; 20-06-2017, 06:59.

                            Comment

                            • billie
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 60
                              • Pääkaupunkiseutu

                              #15
                              Maf vaihdettu, eipä mitään vaikutusta. Kyykkäykset jatkuvat.

                              Voisiko liittyä "kaasujärjestelmään" jokin piiputtaa siellä?
                              Pakallan ollessa kun polkee kaasua tuntuu että ei palaa nopeasti tyhjäkäynnille vaan stoppa johonkin 1500 ja sitten alas.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎