Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 ääni koneesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mankuh
    Bimmer Rookie
    • Nov 2016
    • 33
    • Oulu

    N42 ääni koneesta

    mistähän voisi alkaa etsimään syytä ääneen joka tulee koneesta kun vähän painaa kaasua, mitään ylimääräistä ei kuulu tyhjäkäynnillä mutta edes ihan vähän kaasua painaa niin kuuluu. Ääni kuulostaa samalta kuin vaikka joku pelti olisi löysällä ja resonoisi, mutta kuuluu selkeästi koneesta. Autolla ajettu 227tkm.
    Edit: Näyttäisi olevan vielä alkuperäinen ketjunkiristin, voiko se vaikuttaa ääneen? Vaihdetaanko se yksinkertaisesti siten että vanha pyöritetään pois ja uusi kiristetään niin tiukalle kuin menee vai miten tuo toimii?
    Last edited by Mankuh; 19-06-2017, 12:04.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17855
    • PKS

    #2
    Katso nyt ensin suojamuovit ym että ovat kunnolla kiinni. Ketjunkiristin vaihdetaan juuri noin, oikea momentti on 65Nm. Näillä tiedoilla sitä ei toki tiedä onko siitä apua.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Mankuh
      Bimmer Rookie
      • Nov 2016
      • 33
      • Oulu

      #3
      Vanoksen anturin (tai mikä lie onkaan) liitintä kun käytti pois niin hiljeni, eli vanosrempalta kuulostaisi? Onkohan kannattavaa edes harkita korjauttamista vai ajetaanko suoraan paaliin?

      Comment

      • Mankuh
        Bimmer Rookie
        • Nov 2016
        • 33
        • Oulu

        #4
        Olisiko kenelläkään sanottavaa tähän? Voiko vika olla missään muussa kuin vanoksessa jos solenoidin liittimen irroittamalla ääni häviää? Ääni ei ole iso, ei kuulu sisälle ja muutenkin auto toimii täysin normaalisti, mutta kun parkissa koskee kaasupolkimeen tai laittaa ilmastoinnin päälle niin kuuluu selkeästi.

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17855
          • PKS

          #5
          Saattaa olla solenoidikin. Vaihda ne ekaksi ristiin ja kokeile uusiksi. Jos vika jatkaa edelleen samaan solenoidiin niin sitten se on viallinen. Niitä voi koittaa uittaa breakcleenissä mutta ei välttämättä auta.

          Kestääkö siis ilman solenoidin liitintä antaa kaasua ilman että kuuluu ääniä?
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Mankuh
            Bimmer Rookie
            • Nov 2016
            • 33
            • Oulu

            #6
            Jos jomman kumman solenoidin liittimen ottaa pois, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja tuntuu toimivan normaalisti, en tosin uskaltanut käydä ajamassa. Jos liittimet vaihtaa ristiin niin ääni kuuluu pätkittäin. Tarkoitatko että vaihtaa solenoidien paikkaa keskenään vai liitintä?

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17855
              • PKS

              #7
              Originally posted by Mankuh View Post
              Jos jomman kumman solenoidin liittimen ottaa pois, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja tuntuu toimivan normaalisti, en tosin uskaltanut käydä ajamassa. Jos liittimet vaihtaa ristiin niin ääni kuuluu pätkittäin. Tarkoitatko että vaihtaa solenoidien paikkaa keskenään vai liitintä?
              Paikkaa keskenään, sori jos jäi epäselväksi. Liittimiä ei ristiin saa laittaa.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Mankuh
                Bimmer Rookie
                • Nov 2016
                • 33
                • Oulu

                #8
                Vaihdoin solenoidit nyt toisin päin, ja meteli on kovempi nyt. Mitä se meinaa?
                Edit: Olikin huonosti toinen kiinni (), ei ole mitään eroa kummin päin solenoidit on. Eli solenoidit on ehjiä ja vika on vanoksessa?
                Last edited by Mankuh; 20-06-2017, 20:46.

                Comment

                • Mankuh
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2016
                  • 33
                  • Oulu

                  #9
                  Putsasin molemmat solenoidit Brake cleanerilla ja laitoin paikalleen, aluksi äänsi kuten ennenkin mutta sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen ei kuulunut ylimääräistä ääntä, ja kävin noin 10km lenkin ja auto pelasi moitteetta ja tuntui vääntävän alhaalta paremmin. Sammutin uudelleen ja käynnistin eikö vieläkään kuulunut mitään, mutta kun ajoin takaisin kotipihaan niin rallatus oli taas alkanut... Mikähän tuossa nyt mättää? Kai se jos vanos on mennyt niin rallattaa kokoajan?

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17855
                    • PKS

                    #10
                    Niin, onko siellä kuitenkin joku nostaja jumissa, vai ketju sen verran venynyt että ei ajoitukset enää mene kohdalleen, vaiko vanospyörät kuluneet, vaiko sittenkin solenoideissa jumitusta - siinä äkkiseltään mitä tulee mieleen. Tuostahan voisi katsella livedataa koneella miltä nokkien korrelaatiot näyttää kun vika on päällä vs. vika ei ole päällä niin saa selvyyttä ainakin ensimmäisiin kohteisiin.

                    Solenoideja voi muuten kokeilla napsutella 12v virtalähteellä, saa selville käyttäytyykö molemmat samalla tavalla "yhtä napakasti".
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      #11
                      En tiedä onko välttämättä aivan vastaava vika, mutta eräs N46 koneen raksutus kokemus.

                      Tyhjäkäynnillä kuului rallatus vanoksista, jos sammutti, otti solenoidien liittimet irti ja starttasi käyntiin ei kuulunut rallatusta.
                      Vika oli vanos pyörissä eli nokkapyörissä. Osat maksoi hieman alle 500€ Saksasta päivitetyn ketjunkiristimen kanssa. Samalla vaihtoon meni venttiilikopan tiiviste ja öljysuodatinjalan tiiviste.
                      Työtä oli arviolta puoli päivää.

                      Comment

                      • Mankuh
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2016
                        • 33
                        • Oulu

                        #12
                        Niin, tässä vaan ei kuulu tyhjäkäynnillä mitään, vasta kun painaa vähän kaasua tai laittaa ilmastoinnin päälle. Voiko mitään noista Dualfunin listaamista vioista poissulkea sillä että auto pelaa kuitenkin täysin normaalisti? Laitoin videon mistä voi kuunnella ääntä : https://m.youtube.com/watch?v=jpEB8VO6TCg
                        Ääni ei ole ihan niin kova kuin se videossa kuulostaa. Jossain kohtaa videolla kun ilmastointi käy pois päältä niin kuulee miten moottori tyhjäkäynnillä käy.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17855
                          • PKS

                          #13
                          Kuulostaa omaan korvaan videollasi enemmänkin siltä että kompura olisi äänilähde. Äänihän katoaa kuin seinään kun kompuran vapaapyörä nappaa vedon pois? Typeriä kysymyksiä, mutta oletko kokeillut ajella ilman ilmastointia?
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Mankuh
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2016
                            • 33
                            • Oulu

                            #14
                            Ajan käytännössä aina ilman ilmastointia, mutta jos kyse olisi kompurasta niin miten ääni kuuluu myös ilman ilmastointia kun kaasua painaa ja ääni loppuu kun solenoidin piuhan ottaa irti?

                            Comment

                            • Lundersson
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2009
                              • 248
                              • Kerava

                              #15
                              Videon raklatus on tasan samanlainen kuin omassa samassa laitoksessa pari vuotta sitten. Silloin syyllinen tosiaan oli jompi kumpi/molemmat vanospyörä. Minulla onni potkaisi vielä sen verran että ensin vaihdettiin ketju (185tkm) ja todettiin että ääni on vielä tallessa.. Sitten laitettiin uudet vanospyörät niin hiljeni. Tosiaan tyhjäkäynnillä oli ajoittain hiljaa mutta kierrosten muuttuessa ääni muuttui kyseiseksi dieselroklotukseksi. Pääteltiin silloisen mekaanikon kanssa livedatan perusteella että kun ajoitus muuttuu (vanospyörä säätyy) niin ääni muuttuu pahaksi. Toisaalta minun tapauksessa vanosventtiilien vaihto/irroitus kikkailu ei vaikuttanut mitenkään. Riippuu varmaan kuinka loppu vanospyörä(-t) on.
                              Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                              ex 325 e30, 316ti e46

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎