Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katto lopetti toimimisen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mcine
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 22
    • Hämeenkyrö

    Katto lopetti toimimisen

    Moi,

    Mulle kävi niin, että töihin päästyäni katto ei mennyt ihan kiinni asti (jäi 5cm irti ikkunan karmista) ja lopetti toimimisen siihen paikkaan. Ledi vaan vilkkui punaisena kun painoi napista joko kiinni tai aukipäin.

    Pistin katon sitten manuaalisesti kiinni ja nyt ledi vaan syttyy kun napista painaa, eli katon päässä varmaan sensori toimii. Mitään ääntä ei kuulu, eikä ikkunat laske, eli varmaan joku esiehto jää täyttämättä.

    Sulakkeet on tarkistettu, takakonttia ja kontissa olevaa katon "laatikkoa" olen availlut ja sulkenut ilman vaikutusta. Sensoreiden paikasta en tiedä mitään, mutta takavalon merkkivalo ainakin toimii mittaristossa oikein.

    Itsellä on vaan perus OBD II Bluetooth lukija, mikä ei näytä mitään koodeja katosta, mutta ilmeisesti jollain INPA-laitteella näkisi noiden sensorienkin statusta jotenkin ? Piisaako tähän jonku kiinalainen halppislaite, vai millaisella nämä pitäisi lukea? (eli pitääkö käydä jossain liikkeessä luetuttamassa?).

    Onko vinkkejä, että miten lähteä tutkimaan asiaa paremmin?
  • pomo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2013
    • 429
    • Oulu

    #2
    Ilmeisesti e46 cabriolet? Vikakoodit kannattaa selvittää kunnon laitteilla. Täältäkin palstalta löytyy muistaakseni tai ainakin netistä CVM and convertible top- opus, josta saat paljon tietoa sensorien paikoista ja siitä mikä vaikuttaa mihinkin.

    Minulla oli samantyyppiset oireet ja vika oli hall sensor s158/S164 eli siis siellä top storage compartmentin kuljettajan puolen lukossa. Siinä on anturi kiinteästi, joka tunnistaa, että tuo kansi on kiinni ja katto saa sen jälkeen luvan CVM:ltä mennä kokonaan kiinni. Eli jäi juurikin edestä noin 10 vajaaksi ja luonnollisesti ikkunat eivät nouse.

    Halvin hinta tuolle osalla uutena oli yli 600 €, joten kannattaa selvittää mitä vaihtaa ennen kuin alkaa vaihtamaan osia. Katon osat on aika kalliita. Ostin käytetyn englannista vajaalla 200 eurolla kotiin tuotuna.
    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

    E46 320 Cab

    Comment

    • mcine
      Newbiemmer
      • Jul 2012
      • 22
      • Hämeenkyrö

      #3
      Kyllä e46 cabriolet.

      Kävin luetuttamassa koodit (sen verran makso, että pitää varmaan hommata omat laitteet ennen seuraavaa kertaa). Mutta jos nyt tän fixin löytäs ilman..

      Pisteen liitteeksi tuon tuloksen.. resetoinnin jälkeen taisi vielä äkyä tuo kolmas ja alin.

      Oliskohan johdoista joku mennyt rikki. jos tuo on se aukeava kansi, jonka alle katto menee ja sitten relekin vielä, niin varmaa katon kotelonsuunnalta kannattaa hakea ongelmaa..
      Attached Files

      Comment

      • pomo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2013
        • 429
        • Oulu

        #4
        Voi hyvinkin olla? Mutta missä, siinäpä se ongelma. Siitä compartment lisistä näyttää myös tulevan, voisiko olla jossain siellä luukun lähellä eli auton takaosassa? Toimiiko katto nyt mitenkään sähköllä?
        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

        E46 320 Cab

        Comment

        • mcine
          Newbiemmer
          • Jul 2012
          • 22
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by pomo View Post
          Voi hyvinkin olla? Mutta missä, siinäpä se ongelma. Siitä compartment lisistä näyttää myös tulevan, voisiko olla jossain siellä luukun lähellä eli auton takaosassa? Toimiiko katto nyt mitenkään sähköllä?
          Katto ei tee nyt mitään kun painaa nappeja.
          Enpä osaa sanoa, että missä nuo kaikki osat tarkalleen on, mutta pakko piuhasarjan on jostain kohtaa olla hinkannut johonkin tai taittunut tms, että on poikki mennyt. Mekanismin vierestä tai jostain läpiviennin kohdalta. Ehkä suojakuoressakin olis jotain jälkeä... Johtosarja oli jenkeissä pari sataa, mutta kai sen euroopasta luulis halvemmalla löytävän jos siihen menee.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10944
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by mcine View Post
            Katto ei tee nyt mitään kun painaa nappeja.
            Enpä osaa sanoa, että missä nuo kaikki osat tarkalleen on, mutta pakko piuhasarjan on jostain kohtaa olla hinkannut johonkin tai taittunut tms, että on poikki mennyt. Mekanismin vierestä tai jostain läpiviennin kohdalta. Ehkä suojakuoressakin olis jotain jälkeä... Johtosarja oli jenkeissä pari sataa, mutta kai sen euroopasta luulis halvemmalla löytävän jos siihen menee.
            Jos haluat itse tuota selvittää, niin kannattaa hankkia ISTA. Sillä lukee koodit ja samasta softasta löytyy sitten sähkökaaviot, korjausohjeet ym.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #7
              Noin monta oikarissa niin kuulostaisi johtosarjavialta.

              Täältä löytyy eniten tietoa avomalleista ja niiden katoista:


              Onneksi omassa ei vielä ole ollut vikaa. ISTA-D kannattaa kyllä ehdottomasti etsiä netistä torrentilla tai linkkinä jostain forumilta ja asentaa win 7/10 läppäriin.
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • kani
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 699
                • Espoo

                #8
                Kohtalaisen työläs homma vaihtaa se johtosarja:


                Kannattaa ehkä ensin tutkia onko se rikki useammasta kohdasta vai vain yhdestä ja yrittää korjata se.
                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                Comment

                • mcine
                  Newbiemmer
                  • Jul 2012
                  • 22
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Kiitoksia hyvistä vinkeistä, pitää koittaa viikonloppuna viimeistään katsoa, jos kerkeäisi katsomaan tarkemmin.

                  Katsoin convertible top dokkara (löyty googlella), niin tuo kansi ja rele on jotenkin sarjassa (molemmat herjas oikosulusta), niin ne saattaa yhdellä johdolla mennä oikkariin ainakin jos tulee suojakuoren läpi runkoon.

                  Pitää tässä viikolla tehdä tutkimustyötä, kun luulen, että tuon tutkiminen ei käy ihan hetkessä.

                  Jos vaikuttaa turhan isolta hommalta, niin hommaan varmaan johtosarjan ja teetän jollakin. Pitää kuitenkin toivoa, että juottimen ja kutistesukan kanssa pärjäisi.

                  Comment

                  • pomo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2013
                    • 429
                    • Oulu

                    #10
                    Ilmoittele miten kävi niin me muut tiedetään mistä etsiä vikaa jos samanlainen ongelma ilmenee.
                    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                    E46 320 Cab

                    Comment

                    • mcine
                      Newbiemmer
                      • Jul 2012
                      • 22
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Noniin, nyt on katto taas toiminnassa. Vika löytyi eilen mutta itseltä loppui juottimesta teho kesken, niin piti korjaus jättää tälle päivälle.

                      Mulla oli katon moottoriin menevä piuha katkennut. Ainakin näin sen päättelin johdon väristä ja paksuudesta.

                      Joku edellinen omistaja oli piuhasarjaa jo vähän korjaillut ja pistänyt aika paksun erkkarin päälle. Tähän vähän huolimaton takaisin asennus ja piuhasarja kiristyi aina ohjurin päälle katon kiinni menossa ja tästä johdot rasittuivat.
                      Virtajohdon lisäksi oli yhdestä myös halkeillut kuori, mutta pistin nyt vain teippiä päälle kun ei vaikuttanut pahalta itse johto.

                      Koska piuha oli katki juuri taitoksen kohdalta, niin korvasin pidemmän pätkän piuhaa, niin ei taitto kohdistu ihan juotoksiin...

                      ohessa pari kuvaa.
                      Attached Files

                      Comment

                      • kani
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 699
                        • Espoo

                        #12
                        Äh joo, tuo on tyypillinen paikka mistä johdot hajoaa. Toinen on takaluukun johtosarja, ei liity onneksi katon toimintaan. Paitsi siltä osin että katto ei aukea jos auto luulee virheellisesti takaluukun olevan auki. Toinen on tietysti jos takaluukku on auki, tällöin katon kotelon kansi pääsee aukeamaan luukun ollessa auki ja syntyy takaluukun ja luukun kotelon törmääminen toisiinsa ja mahdollinen vioittuminen.

                        Hienoa että vika löytyi ja katto pääsee taas toimimaan näin ajokaudella jolloin päiviä ei ole yhtään liikaa..
                        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                        Comment

                        • pomo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2013
                          • 429
                          • Oulu

                          #13
                          Hienoa, jospa ne kelit taas lämpenee!
                          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                          E46 320 Cab

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎