Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin hihnapyörän vaihto m47n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupoika
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 215
    • finland

    Kampiakselin hihnapyörän vaihto m47n

    Eli emännän 320d m47n manuaali olevasta autosta hajosi kampiakselin hihnapyörä. Oli tippunut hihnapyörän uloimpi osa kumista, missä hihnat pyörii. Ilmastoinnin hihna oli tippunut mutta iso hihna oli paikallaan hihnapyörän metalliosan päällä. Kysymys kuuluu, kun saan uuden osan niin lähteekö se hihnapyörä ihan vain jotkut torx ruuvit irrottamalla ja vain vetämällä vai onko tiukassa? En vielä paremmin ole ehtinyt tutkimaan asiaa itse.
  • _Pietu_
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 3660
    • Kuopio / Maaninka

    #2
    Originally posted by bemupoika View Post
    Eli emännän 320d m47n manuaali olevasta autosta hajosi kampiakselin hihnapyörä. Oli tippunut hihnapyörän uloimpi osa kumista, missä hihnat pyörii. Ilmastoinnin hihna oli tippunut mutta iso hihna oli paikallaan hihnapyörän metalliosan päällä. Kysymys kuuluu, kun saan uuden osan niin lähteekö se hihnapyörä ihan vain jotkut torx ruuvit irrottamalla ja vain vetämällä vai onko tiukassa? En vielä paremmin ole ehtinyt tutkimaan asiaa itse.
    Yhdellä isolla pultilla on kampiakselin päässä. Se pultti on sitten ihan kiitettävän tiukassa, tarvii voimaa irroitukseen. Lisäksi pitää olla kiinnipitoon erillinen työkalu.


    (kuva M47N2 koneesta, mutta sama näytti olevan M47:ssakin..
    Last edited by _Pietu_; 22-06-2017, 08:44. Reason: korjailtu hiukan
    BMW F25 xDrive 20d
    ex BMW e91 320dA
    ex BMW e36 325i
    - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
    Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17854
      • PKS

      #3
      Ja huomioi oikea momentti uutta kiristäessä!
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • bemupoika
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 215
        • finland

        #4
        Kiitos neuvoista! Riittääköhän kiinnipitämiseen kun toinen painaa jarrua ja vaihde päällä, niin auto pysyy paikallaan? Ja sitten vääntää reilulla voimalla jos aukeisi?

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by bemupoika View Post
          Kiitos neuvoista! Riittääköhän kiinnipitämiseen kun toinen painaa jarrua ja vaihde päällä, niin auto pysyy paikallaan? Ja sitten vääntää reilulla voimalla jos aukeisi?
          Jos kytkin pitää. Tuon pultin momentti on 420 Nm.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1851
            • Karjaa

            #6
            Ei kannata edes yrittää ilman oikeaa työkalua, todellinen momentti lienee vielä paljon tuota speksattua enemmän kun pulttia tuskin on koskaan aiemmin vielä avattu. Mahdollisimman pitkä ja jäykkä vääntövarsi on poikaa, ja sitä kannattaa lyödä jollain painavalla, ei vääntää väkisin. Possun kunkkupulttikin on ihan tarpeeksi tiukalla, usko meinasi loppua sen kanssa kun oli melkein 30v muhinut avaamatta, mutta aukesi sekin lopulta oikeilla välineillä.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • bemupoika
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 215
              • finland

              #7
              Pitää siis vain yrittää ja äheltää tuon kanssa kun tuo vedisade loppuisi. Jos tuon pultin saan irti niin lähteekö tuo hihnapyörä paikaltaan ihan ilman mitään ulosvetäjää?

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17854
                • PKS

                #8
                Originally posted by bemupoika View Post
                Pitää siis vain yrittää ja äheltää tuon kanssa kun tuo vedisade loppuisi. Jos tuon pultin saan irti niin lähteekö tuo hihnapyörä paikaltaan ihan ilman mitään ulosvetäjää?
                Huomioi tosiaan se kireys, vaatii tosiaan semmosen kunnon tooooodella ison ja härskin avaimen, yleensä menee lainaamiseksi jostain autokorjaamolta.

                Se pyörä lähtee ihan itsestään tai pienellä vasaran kopautuksella.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Dabbler
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 102
                  • Lpr

                  #9
                  Yritin samaa itse eli avata 520d dampperia, sain mahtumaan pulttikonen purkamalla keulaa ei jaksanut avata, koneen pitäisi hakata n.700nm ei silti inahtanutkaan, kokeilin myös startilla avain kiinni ja pää maata vasten, ei jaksanut startti pyöriä ja maahan tuli kyllä kuoppa, sitten tehtiin joku avain siihen hihnapyörän keskiväkäsiin ja jatkovarsi avaimeen silti tehty avain meni mutkalle, lopulta luovutin ja vein auton merkkiliikkeeseen vaihdettavaksi, auto on automaatti ja ymmärsin että laatikon päässä ei olisi lukitus mahdollisuutta, mutta ilmeisesti siellä ilmeisesti kuitenkin on, jolloin avaaminen kyllä onnistuisi.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16493
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by bemupoika View Post
                    Pitää siis vain yrittää ja äheltää tuon kanssa kun tuo vedisade loppuisi. Jos tuon pultin saan irti niin lähteekö tuo hihnapyörä paikaltaan ihan ilman mitään ulosvetäjää?
                    Kyllä se pultti jää ulkona avaamatta, et oikeasti nyt tajua että se on kiinni ihan kunnolla ? Älkää teloko itteenne.

                    Comment

                    • janne30
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 2198
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Kyllä se pultti jää ulkona avaamatta, et oikeasti nyt tajua että se on kiinni ihan kunnolla ? Älkää teloko itteenne.
                      Tässä omat ajatukset tiivistettynä, itsellä ainoita remppoja mitä liikkeessä teettänyt. Osa maksoi enemmän kun työ, yhteensä tais mennä 250-300€ ja työn osuus tuosta noin 100€
                      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                      1 x F20
                      3 x E30
                      2 x E36
                      5 x E46
                      3 x E9X

                      Comment

                      • bemupoika
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 215
                        • finland

                        #12
                        Kylläpä täytyy herroja alkaa uskomaan tämmöinen kovapäisempikin yrittäjä että ei aukea. Pulttipyssy näköjään myös ihan turha tuossa hommassa. Mitenköhän ne liikkeessä sen saa auki sitten? Onkohan tietoa?

                        Comment

                        • _Pietu_
                          BTCF Member
                          • Oct 2005
                          • 3660
                          • Kuopio / Maaninka

                          #13
                          Originally posted by bemupoika View Post
                          Kylläpä täytyy herroja alkaa uskomaan tämmöinen kovapäisempikin yrittäjä että ei aukea. Pulttipyssy näköjään myös ihan turha tuossa hommassa. Mitenköhän ne liikkeessä sen saa auki sitten? Onkohan tietoa?
                          Itse vaihdoin ihan mekaanisesti 1,5m jatkovarren avulla ja silläkin sai vääntää ihan kunnolla. Toinen piti lukitustyökalua samanmittaisella varrella kiinni. Ja yksi normaali hylsy ja väännin hajosi, piti ottaa "konehylsy" että rupesi kestämään.. on se tehtävissä.
                          BMW F25 xDrive 20d
                          ex BMW e91 320dA
                          ex BMW e36 325i
                          - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                          Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16493
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by _Pietu_ View Post
                            Itse vaihdoin ihan mekaanisesti 1,5m jatkovarren avulla ja silläkin sai vääntää ihan kunnolla. Toinen piti lukitustyökalua samanmittaisella varrella kiinni. Ja yksi normaali hylsy ja väännin hajosi, piti ottaa "konehylsy" että rupesi kestämään.. on se tehtävissä.
                            Tämä lukitustyökalu on se avainsana ja esim. m20 pultti jossa on muist. sama kiristysmomentti lähtee samanl. jatkovarrella kun lukitustyökalu on asianmukainen.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Kyllähän tuon saa parkkipaikallakin auki, jos on lukitustyökalu. Lukitustyökalu runkoaisaa/maata vasten. Vääntämiseen 3/4" niveväännin ja putki niin ei turhaan jousta väännin.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎