Announcement

Collapse
No announcement yet.

HOX! E46 n42/n46 vanos ohjaustunnistin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FastLane
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 6
    • Turku/Finland

    HOX! E46 n42/n46 vanos ohjaustunnistin

    Eli vanoksen ohjaustunnistin hakusessa!! Olisiko jossain jääny nurkkiin kyseistä moottoria pyörimään? Kyseessä ilmeisesti suhteellisen harvoin kajahtava keikele.. Vika valo ei pala, eikä antanut torquelle koodia, mutta autocomille koodin 2850. Käy ja kukkuu mutta moottori tärisee tai jurisee, miten nyt haluaa sen kuvailla..

    Mutta jos jollain tietoa asian tiimoilta, olis apu paikallaan!
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    #2
    Tarkennatko vielä mitä haet, meinaatko vanoksen solenoideja?

    http://i.pictr.com/83edoec7jw.jpg ?

    Täällä on kaksi käytettyä mutta aiheuttivat alle 2t kierroksilla nykimistä...

    Jos kyseessä on valvetronicin epäkeskoakselin anturi (mihin koodi viittaa) niin kurkkaa anturin liittimeen. Jos ui öljyssä niin anturi morjes. Jotkut lähteet kertoo että autoa voi ajaa liitin irti ja jos silloin toimii moitteetta on vika anturissa tai valvetronicin koneistossa. Liittimen irroitus ajaa venttiilien noston maksimiin.

    Last edited by Lundersson; 12-08-2017, 16:17.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • FastLane
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 6
      • Turku/Finland

      #3
      Joo nimenomaan anturi ( venakoneistossa ) otin liittimen irti, ei vaikutusta. Autolla voi ajaa, mut sellasta ihme vapinaa vaan tuntuu moottoris tietyillä kierroksilla..

      Comment

      • Lundersson
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2009
        • 245
        • Kerava

        #4
        Jos ei vaikutusta väittäisin että ongelma ei ole siinä. Joku osaavampi saa korjata jos olen väärässä
        Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
        ex 325 e30, 316ti e46

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6935
          • N/A

          #5
          Tarkoittaako ketjun aloittaja nyt valvetronicin moottoria?

          Comment

          • FastLane
            Newbiemmer
            • Jun 2013
            • 6
            • Turku/Finland

            #6
            Juu vm2002 valvetronic 1.8 moottori n42. Joo saattaa vika olla tietysti missä vaan. Mutta kun vaan yksi vikakoodi ja sekin kohdistuu suoraan sihen anturiin..

            Comment

            • Lundersson
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2009
              • 245
              • Kerava

              #7
              Mietin sitä aiemmin ja Antti toi sen esille: voi olla että epäkeskoakselin moottori on jumissa. En tiedä valvooko diagnostiikka sähkömoottorin toimintaa (virrankulutusta etc.) eli jos moottori on jumissa ja epäkeskoakseli ei ei liiku niin moottorinohjaus luulee että anturi on viallinen. Tätä teoriaa tukee myös se että moottorin toiminta ei muutu kun pistoke irroitetaan.

              Itse ottaisin venttiilikopan irti ja tarkastaisin että epäkeskoakseli liikkuu vapaasti. Muistaakseni akseli käy molemmissa ääripäissä kun laitetaan virrat päälle. Jos epäkeskoakselin moottori käy ja valvetronicin osissa ei näy selkeää kulumaa ja ei tunnu välyksiä niin sitten voi kokeilla sen anturin vaihtoa koska venttiilikoppa on kuitenkin irroitettava sitä varten. Vinkkinä -> epäkeskoakselissa yleensä (melkein aina) 3 pytty kuluu pahiten.
              Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
              ex 325 e30, 316ti e46

              Comment

              • FastLane
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 6
                • Turku/Finland

                #8
                Kuulin just että nuit moottorit alkaa joskus käymään hitaalla, ja suositeltiin valvetronic testiä ( itsenäinen testi tjs ). Pitää käydä siis josain misä on kunnon diagnostiikka laitteet. Palailen asiaan kun on jotain lisätietoa asiasta. Kiittää ja kumartaa jo tässä vaiheessa vastanneita!

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by FastLane View Post
                  Kuulin just että nuit moottorit alkaa joskus käymään hitaalla, ja suositeltiin valvetronic testiä ( itsenäinen testi tjs ). Pitää käydä siis josain misä on kunnon diagnostiikka laitteet. Palailen asiaan kun on jotain lisätietoa asiasta. Kiittää ja kumartaa jo tässä vaiheessa vastanneita!
                  Kannattaa kysäistä joltakin foorumilaiselta, niin ei tarvitse marmorin hintoja maksaa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #10
                    Originally posted by Lundersson View Post
                    Mietin sitä aiemmin ja Antti toi sen esille: voi olla että epäkeskoakselin moottori on jumissa. En tiedä valvooko diagnostiikka sähkömoottorin toimintaa (virrankulutusta etc.) eli jos moottori on jumissa ja epäkeskoakseli ei ei liiku niin moottorinohjaus luulee että anturi on viallinen. Tätä teoriaa tukee myös se että moottorin toiminta ei muutu kun pistoke irroitetaan.

                    Itse ottaisin venttiilikopan irti ja tarkastaisin että epäkeskoakseli liikkuu vapaasti. Muistaakseni akseli käy molemmissa ääripäissä kun laitetaan virrat päälle. Jos epäkeskoakselin moottori käy ja valvetronicin osissa ei näy selkeää kulumaa ja ei tunnu välyksiä niin sitten voi kokeilla sen anturin vaihtoa koska venttiilikoppa on kuitenkin irroitettava sitä varten. Vinkkinä -> epäkeskoakselissa yleensä (melkein aina) 3 pytty kuluu pahiten.
                    Tässä erittäin kattavat ohjeet, allekirjoitan.

                    Ja jos venakopan kantta käyttää auki niin ehdottomasti vaihtoon tiivisteet, ainakin tuon valvetronic nokan hall-anturin tiiviste. Se on varmasti mallia vuotava ja liitin ui öljyssä jos ei koskaan vaihdettu. Toki taitaapa alkuperäinen kopan kannentiivistesarja olla kans vaihtotavaraa jos on alkuperäinen ja avaamaton. Lähinnä laitoin huomion tuolle anturin tiivisteelle, se tulee esim. Erling tiivistesarjassa mukana, mutta alkuperäisenä pitää ostaa erikseen.

                    Originally posted by FastLane View Post
                    Kuulin just että nuit moottorit alkaa joskus käymään hitaalla, ja suositeltiin valvetronic testiä ( itsenäinen testi tjs ). Pitää käydä siis josain misä on kunnon diagnostiikka laitteet. Palailen asiaan kun on jotain lisätietoa asiasta. Kiittää ja kumartaa jo tässä vaiheessa vastanneita!
                    Jep, tämän testin pystyy ajamaan DIS/ISTA, se käyttää venttiilinnoston skaalan läpi koko alueella koneen käydessä kunnes nosto on niin pieni että kone sammuu. Saa hyvin selville toimiiko nokan säätö jokaisella rattaan pykälällä kun kuuntelee miten käynti muuttuu jokaisella stepillä. Pystyy teoriassa siis päättelemään onko säätömoottori ok, onko nokka kulunut, säätömoottorin/nokan hampaat ehjät. Tai ainakin siis jos kaikki noista on kunnossa - visuaalinen katselmus toki a ja o jos testissä ilmenee häikkää.
                    Last edited by Dualfun; 15-08-2017, 10:36.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎