Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupääsylinteri fuskaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    Jarrupääsylinteri fuskaa?

    Muutamana aamuna olen ihmetellyt kun parissa ekassa jarrutuksessa poljin on melko veltto, sitten tasoittuu. Eli, tuntuu että menisi helpolla pohjaan asti jos vaan painaisi. Ja varmaan menisikin, mutta nämä pari ekaa jarrutusta tukikohdasta lähdön jälkeen ovat hyvin köykäisiä eikä ole ollut tarvetta runnoa poljinta. Pitää tuokin kokeilla joku aamu. Jarruissa on normijarrutuksissa ihan hyvä tunto ja pito, mutta kun vaan painaa poljinta, niin se menee hissukseen pohjaan. Eikä se siitä tiukkene pumppaamallakaan. En ole havainnut nestevuotoja, ja jos vuotaisi, niin kohta alkaisi pinta vajota säiliössä ja valot syttyä. Epäilen siis pääsylinterin fuskaavan, mutta tsekataan mahd. vuodot, niin saa sen eliminoitua pois. Muuten jarruissa ei ole mitään kummallista, joku reuna vähän vonkuu parkkiruudusta pois peruuttaessa, tietyssä säässä.

    Mikäli syyllinen on pääsylinteri, niin kysymys kuuluu, että saako niihin jotain korjaussarjoja? Minkälainen homma on vaihtaa jos menee koko höskä vaihtoon? Näihin neljästi vetäviin on oma sylinterinsä, ja näkyy niitä olevan ainakin eBayssä tarjolla.

    Tietysti voisi kokeilla ensin myös vaihtaa nesteet, mutta liekö siitä mitään iloa. Ilmaa siellä ei kyllä ole, oirekaan ei ole sen suuntainen.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Tarkistettu, ettei nestettä vuoda mistään. Seurataan tilannetta, jotain pikku häikkää systeemissä on. Jarruttaa voi ihan huoletta ja kunnolla, ehkä jonkun 10 sekuntia saa poljinta painaa reilulla voimalla, niin sitten on lattiassa. Ei sen helpommin mene. Mutta, ei kai saisi mennä ollenkaan... Ehkä... Emmää tiärä...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Voi siellä olla muuallakin pieni vuoto. Oletko tarkistanut kaikki jarruputket ja letkut, ettei mistään tihku?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 502
        • Kouvola

        #4
        Omassa oli oik. takajarruletkun ja putken liitoksesta hapantunut vuodoksi asti. Näkyi aika heikosti vaikka alusta oli kuiva, märällä kelillä ei olisi varmaan edes löytynyt. Vasemman puolen liitos oli myös aika heikossa hapessa.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Voi siellä olla muuallakin pieni vuoto. Oletko tarkistanut kaikki jarruputket ja letkut, ettei mistään tihku?
          En. On niin märkää, että on hankalaa. Auton vakituista seisomapaikkaa olen zoomaillut, ei siinäkään mitään näy. Märkää on siinäkin, joten täysin aukoton ei ole havainto. Toisaalta, sen verran monta kertaa on kokeillessa pedaali mennyt lattiaan, että luulisi jo näkyvän nesteen vähenemisenä. Säiliö on siis edelleen ihan täynnä.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Hampsu
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 253
            • Lappeenranta/Helsinki

            #6
            Itsellä oli samanlainen vika ja syy löytyi ilmasta jarruputkissa.
            Jouduin 3 eri kertaa ilmaamaan että välillä ajoa ja sit taas ilmaamaan että sai kaikki kuplat veke. Samalla vaihdoin jarrunesteet niin alkoi pelaamaan.
            G21 320xd lci m-sport

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1842
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Voi siellä olla muuallakin pieni vuoto. Oletko tarkistanut kaikki jarruputket ja letkut, ettei mistään tihku?
              Oli siellä sittenkin vuoto. Oikealla takana, heti letkun jälkeen putkessa, ensimmäinen mutka märkä ja lopulta se näkyi myös säiliössä pinnan vajoamisena sekä lattialla lätäkkönä. Putki vaihdettu tänään, eiköhän se sillä taklattu. Toisella puolella on tilanne parempi, ei välitöntä uhkaa.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by 525iiäxä View Post
                Oli siellä sittenkin vuoto. Oikealla takana, heti letkun jälkeen putkessa, ensimmäinen mutka märkä ja lopulta se näkyi myös säiliössä pinnan vajoamisena sekä lattialla lätäkkönä. Putki vaihdettu tänään, eiköhän se sillä taklattu. Toisella puolella on tilanne parempi, ei välitöntä uhkaa.
                Tämän ikäisissä alkaa usein jotain kohti ne tehtaan putket vuotamaan, niin siksi kysyin. Hyvä kun selvisi missä vika.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎