Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 ilmamassamittari kiinni eikä liiku juuri mihinkään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    M54B30 ilmamassamittari kiinni eikä liiku juuri mihinkään

    E46 2001, M54B30, ESS remmiahdin, 150 tkm.

    Aivan kun autossa ei tarpeeksi olisi vanoksen kanssa painimista, niin arvon kuljetin on myös ruvennut tekemään seuraavaa:

    - Kylmästä lähtiessä ensimmäinen minuutti on aika tuskaa. Nykii eikä kierrä kunnolla matalillakaan kierroksilla. Vähän samankaltaisia oireita, kuin jos on nokan anturi rikki (joka tosin on nyt uusi).

    - Moottoritiellä täyskaasulla kiihdytettäessä auto kiihtyy erittäin hitaasti.
    Jos kaasua ei paina pohjaan, vaan koittaa antaa kaasua minimaalisesti niin kiihtyy huomattavasti paremmin.

    Videossa 10 sek kohdalla painan kaasun pohjaan 80 kmh/h vauhdista. 55 sekunnin kohdalla painan samasta vauhdista kaasupoljinta vain vähän (ja kuten näkyy, kiihtyminen on hieman eri luokkaa).

    Tässä videossa ilmamassamittarin johto on irti ja liikkuu vähän eri tyyliin. Painan kaasun pohjaan siinä 80 km/h kohdalla.

    Onko tämä nyt selkeä MAF-vika, vai voiko syy olla jossain muualla, esim imuvuoto, disa yms?

    Voin ottaa inpalla ja testolla dataa, kunhan joku kertoo mitä arvoja otetaan ylös ja millä kierroksilla.


    Jostain imusarjan lähettyviltä kuuluu ainakin tyhjäkäynnillä sellainen säksättävä ääni. Disa? Mikäs siinä irroittaessa, jos ei olisi remmiahdin edessä.
    Muita ideoita mistä sellainen ääni voi tulla? Pitänee nauhottaa esimerkki.
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6929
    • N/A

    #2
    disa pitää juuri sellaisen räpätyksen, sen kuulee hyvin kun painaa korvan siihen purkkiin kiinni. Ei tosin sun autossa varmaan onnistu. Disaan on paras laittaa se germanautosolutionsin korjaussarja.

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Antti O View Post
      disa pitää juuri sellaisen räpätyksen, sen kuulee hyvin kun painaa korvan siihen purkkiin kiinni. Ei tosin sun autossa varmaan onnistu. Disaan on paras laittaa se germanautosolutionsin korjaussarja.
      Korjaussarja on ollut mietinnässä, oli rikki tai ei.
      Miten rikkinäinen disa vaikuttaa auton käytökseen?
      Ilmeisesti näin: The symptoms of a worn DISA valve include rough idle, lean engine codes and lack of low to mid rpm power.

      Mutta ei kai disa tähän mun tapaukseen liity?
      Last edited by |makke; 08-11-2017, 12:32.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6929
        • N/A

        #4
        No mulla pyöri se disan läppä yhdessä cabriossa kun karuselli, korjasin sen korjaussarjalla ja ei se vaikuttanu kyllä käytännössä mitenkään. Minä vaan ihmettelen miten tuo ei polta moottorin vikavaloa kun on maf irti..
        Hankala sanoa mikä mättää. Sekin että onko autossa edes vakio maf? mistä näitä tietää kun on varmaan muokattu eri osia remmiahtimen kanssa. Toisesta 3 litraisesta toki olisi helppo testata miten toimii sen maffilla.

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Antti O View Post
          No mulla pyöri se disan läppä yhdessä cabriossa kun karuselli, korjasin sen korjaussarjalla ja ei se vaikuttanu kyllä käytännössä mitenkään. Minä vaan ihmettelen miten tuo ei polta moottorin vikavaloa kun on maf irti..
          Hankala sanoa mikä mättää. Sekin että onko autossa edes vakio maf? mistä näitä tietää kun on varmaan muokattu eri osia remmiahtimen kanssa. Toisesta 3 litraisesta toki olisi helppo testata miten toimii sen maffilla.
          Vakio MAF on.

          Inpa antaa heti vikakoodin kun nyppää johdon irti, mutta itse moottorinvikavalo ei kyllä syty. Auto kyllä toimii loistavasti ilman

          Voisin ottaa livedataa graafiseen muotoon, mutta mitä arvoja raati haluaa?
          Rpm ja air mass? Pedaalin asento? Ruiskutusaika? Ei se oo ku laittaa ruksia ruutuun

          Edit: Unohtu tänne kommentoida, mutta vika oli bensapumpussa. Ei varmaan saanut tarpeeksi bensaa, koska vaihtamalla tämäkin vika parani.
          Last edited by |makke; 28-06-2018, 07:03.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎