Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M47n dampperin vaihto (E87/E9x/E6x/E83)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    E46 M47n dampperin vaihto (E87/E9x/E6x/E83)

    Yleisten kysymysten puolella ei ole saanut vastausta joten aloitetaan uusi ketju ja toivotaan että tästä tulee apua myös muille.

    Tosiaan, dampperi pitäisi vaihtaa. 11237805696 Vibration damper.



    Työkalu on tehty irroitusta varten, vastaa tuota alla olevaa työkalua, tosin jykevämpi ja haitat sisäpuolella.


    Ulkomaan foorumeilla on maininta lukitustyökalusta joka muistuttaa poranterää.
    BTCF puolella on maininta että joku on terää käyttänyt, joskus terä on hajonnut.
    Tämä alkuperäinen lukitustyökalu ei kuitenkaan kestä itse kuin jotain 60nm.

    Jointing torque

    - 100 Nm
    - angle60 °
    - angle60 °
    - angle30 °

    Pitkä alustus mutta tuleepahan selväksi jollekkin saman asian kanssa painivalle.

    Eli, pitääkö tuo moottori saada jostain vielä erikseen lukittua paikalleen kun uutta dampperia asennetaan?
    Tuo dampperihan ei lukitu millään hahlolla paikalleen, luulen siis koneen silti pystyvän pyörimään vaikka itse dampperia pitäisikin työkalulla paikallaan.

    Joku varmaan voi vastata tähän yhdellä lauseella mutta tarvitsen sen lauseen
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
  • bemupoika
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 215
    • finland

    #2
    Itse viime kesänä vaihdoin M47N dampperin ja järeämpi pulttipyssy riitti loppujenlopuksi työkaluksi. Parilla pienemmällä pyssyllä ensin kokeilin ja järeämmällä vasta aukesi. Pyssyllä myös ammuin uuden kiinni ja hyvin on toiminut.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Kiitos vastauksesta. Jotenkin mua ehkä jäis kaivamaa toi pyssyllä veto koska ohjeet antaa kuitenkin tolle venyvälle pultille 4 askelta kiristyksessä. Uskoisin että tuolla ehkä jotain väliä.. :think vai onko? Eikö kukaan ole tehnyt itse tuota vaihtoa tuolla vaiheittan kiristämisellä?
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • vaappu
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 1191
        • Rovaniemi/Pyhätunturi

        #4
        Itsellä kohta edessä. Ja pultti koneella puran ja kasaan.

        Momentilla tuo 100 ja sen jälkeen koneella joka aste luku. Merkkaa hylsyyn tussilla ja dampperiin merkki viivan. 60ast helppo ku hylsy on 6kulmanen..

        Työkoneitten kanssa tullut tutuksi..
        mb 519 täys pitkä
        mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
        e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
        e31 850i Miljoonan markan bmw.
        e21. Kimppa rassi.
        Awd corolla turbo.+420whp..

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Kiitos vaappu vastauksestasi. Ei noissa arvoissa sinänsä mitää ongelmaa mut ne arvot on turhia jos kone pyörii pultin kiristämisen mukana.
          Tää on se mun ongelma että täytyykö kone saada lukittua eriksee vielä paikallee ton damperin työkalun lisäks?
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • vaappu
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 1191
            • Rovaniemi/Pyhätunturi

            #6
            Onko vaihelaatikon ja koneen välissä kurkistus rakoa? Jos jonkun vääntö raudan saisi startti kehältä jumittamaan. Tarkoittaa tietenki apu miestä jo hommaan.
            mb 519 täys pitkä
            mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
            e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
            e31 850i Miljoonan markan bmw.
            e21. Kimppa rassi.
            Awd corolla turbo.+420whp..

            Comment

            • bemupoika
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 215
              • finland

              #7
              Minä selvisin pelkällä pulttipyssyllä enkä lukitusta tarvinnut ollenkaan. Hyvin on yli puolivuotta pysynyt paikoillaan tuollatavalla.

              Comment

              • Lördagskorv
                Aluevastaava
                • Nov 2016
                • 2097
                • Lohja city

                #8
                Originally posted by peltone View Post

                Tosiaan, dampperi pitäisi vaihtaa. 11237805696 Vibration damper.
                Kuten asiaan kuuluu, en vastaa kysymykseesi vaan esitän vastakysymystä.

                Miten dampperi alkoi oireilemaan, jotta päädyit sen vaihtamiseen?
                Itellä tuo kone ravistellee käynnistettäessä ja sammutettaessa. Vaihtelen ensin kaikki kannatinkumit ja katsotaan poistuuko.

                Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että kunkkupulttien kanssa touhuamimen on aina pirun kusista hommaa.
                Ekaa kertaa kuulinkin pulttipyssyjen kanssa kirisitämisen asteiden osalta ja ihan varmasti toimiiaä!
                Konetta ei vaan ikinä saa lukittua niin, että varrella saisi noi asteet katsottua.
                E92 M3 -10 Jerezschwarz
                E28 528i -84 Diamantschwarz
                G20 320e -22 Sunset Orange
                Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                E92 M3 -08 Silverstone 2
                E38 740i -00 Imolarot 2
                E46 320d -02 Orientblau

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #9
                  Joo mäki tässä mielellää kyselen tyhmiä ennen ku lähen mölyämää montulle.

                  Auto kun tuli ni oli koneen tukikumeissa vikaa, oli rikki ja vuoti ja vaihoin ne samantien.

                  Nyt siis pikkuhiljaa tyhjäkäynnille ilmestynyt pikkuhiljaa koventuvaa tärinää. Nää tärinät on erilaisii,
                  Tukikumeissa sen mielestäni tuntee että kone heiluu kokonaisuutena, dampperi heiluttaa kokonaisvaltaisemmin.

                  Plus montulla ku katto ni pientä viiltoa ja murtumaa siellä täällä. Ei tarvi olla mitää kulumisjälkiä tossa kumissa.

                  Uus dampperi ja pultti ja toi työkalu pyörii kontissa, nyt täl viikol ois tarkotus repii paikallee.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • Lördagskorv
                    Aluevastaava
                    • Nov 2016
                    • 2097
                    • Lohja city

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post

                    Uus dampperi ja pultti ja toi työkalu pyörii kontissa, nyt täl viikol ois tarkotus repii paikallee.
                    Noni.
                    Räpsis pari kuvaa tänne prosessista meille kaikkien nähtäväksi.
                    Annetaan sitten tuomio sun töhöilyistä yhteisääneen

                    Itellä lähti iso osatilaus eilen myös matkaan.
                    kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdellaan kaikki kumityynyt, rättinivel ja tukilaakeri.
                    E92 M3 -10 Jerezschwarz
                    E28 528i -84 Diamantschwarz
                    G20 320e -22 Sunset Orange
                    Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                    E92 M3 -08 Silverstone 2
                    E38 740i -00 Imolarot 2
                    E46 320d -02 Orientblau

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #11
                      Originally posted by Lördagskorv View Post
                      Noni.
                      Räpsis pari kuvaa tänne prosessista meille kaikkien nähtäväksi.
                      Annetaan sitten tuomio sun töhöilyistä yhteisääneen

                      Itellä lähti iso osatilaus eilen myös matkaan.
                      kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdellaan kaikki kumityynyt, rättinivel ja tukilaakeri.
                      Isoin pulttipyssy ja kerralla nakuttaa niin kauan ku ei enää käänny livevideolla tottakai.
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Palosella
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 84
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Ei muuten riitä 1000nm sen pultin avaamiseen
                        e91 325dA -08
                        ex. e46 320dA touring -02

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8092
                          • Willähde

                          #13
                          Työkalu on 2-3x jykevämpi kun "orkkis", siihe sitte lisäks avaimen vartee tarpeeks metrejä varteen ja joko ylä- tai alakautta roikkumaa varren päähän

                          Tänää ois tarkotus pajottaa dämpör VEKS
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Noniiiiin, sielläpä se uusi osa pultteineen on.

                            Työkalulla ei loppujen lopuksi tehnytkään mitään. Tehtiin se uuden osan ulokkeiden mukaan mutta
                            tuossa alkuperäisessä oli pienemmät ulokkeet niin se työkalu sitten söi vaan ulokkeiden reunat.

                            Rekkahallilla paineilmapyssyt oli korvattu Fuel:illa, ei sekään mitään muuta tehnyt kun levitti pultin keräämät katupölyt.

                            Taaempi pohjamuovi irti ja jykevä metallitanko vauhtipyörän kurkistusluukusta vauhtipyörän isoon reikään ja kone saatiin lukkoon.
                            Isolla jatkolla vääntämää ja muutaman pultin naksauksen jälkeen lähti pultti nätisti irti.

                            Sama sitten toiseen suuntaan, vp lukkoon, ensin 100Nm momenttiavaimella ja sen jälkeen hylsyn väliin astemittari ja 60,60 ja 30 astetta.
                            Hihnat paikalleen ja käynnistys, hyvä tuli. Auto kasaan ja kotiin.

                            Kuvia ei tuossa oikee tullu otettua mutta loppujen lopuks simppeli homma.
                            Yhden kuvan tosin otin



                            Onhan siinä vähän jotain kulumaa havaittavissa...
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Lördagskorv
                              Aluevastaava
                              • Nov 2016
                              • 2097
                              • Lohja city

                              #15
                              Originally posted by peltone View Post
                              Noniiiiin, sielläpä se uusi osa pultteineen on.
                              Loistavaa.
                              Jos E30 mies tästä selviää, niin ei E28 miehelläkään voi olla mitään ongelmia tämän kanssa.

                              Kiitos kirjoituksesta.
                              Tämänhän voisi lyödä vaikka stickyksi :think
                              E92 M3 -10 Jerezschwarz
                              E28 528i -84 Diamantschwarz
                              G20 320e -22 Sunset Orange
                              Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                              E92 M3 -08 Silverstone 2
                              E38 740i -00 Imolarot 2
                              E46 320d -02 Orientblau

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎