Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahtovikaa 330d 184hp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    Ahtovikaa 330d 184hp

    Eli kyseessä vm 2000 330d vanhemmalla m57:lla.

    Ongelmana vedon puute, yleisimmin ilmenee yli 100kmh vauhdissa milloin ei lähde oikein ahtamaan lainkaan, kulutus mittari ei nouse 12l/100 ylitte eikä jaksa oikein kulkea.

    Vika ei ole jatkuva, vaan välillä toimii ja välillä ei.

    Myös esim täys kiihdytys 3 vaihteella vetää hyvin abaut 4k rpm, sitten pysähtyy kun seinään ja tuntuu pätkivän/nykivän. Yleisesti ottaen vetää hyvin alle motari vauhtien.

    Ajettu n.411tkm, ahdin vaihdettu 324tkm, siirtopumppu 336tkm, diesel suodatin 367tkm

    Inpa antaa ahtoihin liittyen 2kpl vika koodia :

    1028 egr control
    5232 boost pressure control

    egr ei tietääkseni ole tukittu. ei toki 100% varmuutta.

    pre supply pressure 4.15, raili paineet nousi n.1300 ja 1400 väliin max. Ist air mass liikkui mielestäni loogisesti kiihdytyksessä mukana. soll charge air pressure mielestäni vian ollessa päällä takerteli nousta reilusti ylöspäin.

    Nuo nyt mitä ajaessa koitin katsella.

    Vaihdoin loppusyksystä venakopan tiivisteen, mielestäni tämän jälkeen tullut tuo vika päälle useasti...

    Vinkkejä tipsejä, mistä lähtee liikkeelle?
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Egr:stä kokeilisin ottaa alipaineletkun irti (vaikka ruuvi irroitettuun letkuun) ja muutenkin tarkistaisin ettei jää auki.

    Niin joo, ja se egr säädin että letkut on oikein päin, jos ja kun on jouduttu irroittamaan. Muistaakseni sehän ei päästä alipainetta oikein pois jos väärinpäin, sama koskee turbon säädintä, kun pitäisi nopeasti säätää vaikka ahtoja meneekin yliahdoiksi ja sitten vikatila = ei kulje.
    Last edited by Esal; 06-03-2018, 11:39.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Bnito
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 334

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      Egr:stä kokeilisin ottaa alipaineletkun irti (vaikka ruuvi irroitettuun letkuun) ja muutenkin tarkistaisin ettei jää auki.

      Niin joo, ja se egr säädin että letkut on oikein päin, jos ja kun on jouduttu irroittamaan. Muistaakseni sehän ei päästä alipainetta oikein pois jos väärinpäin, sama koskee turbon säädintä, kun pitäisi nopeasti säätää vaikka ahtoja meneekin yliahdoiksi ja sitten vikatila = ei kulje.
      Egr:n piuhoihin en muistaakseni koskenut kun venttiilikopan tiivisteen vaihdoin.

      Tarvii silti tarkistaa.

      Ajatuksena viikonloppuna vähän purkaa ja käydä alipaine letkuja läpi, putsailla maffi ja imusarjan paine anturi.

      BMW alipaine letkut täisi olla 3.5mm sisähalkaisijalla, varmaan tommonen perus 4mm sisähalkaisijalla oleva letku käynee tilalle jos noi kaikki uusisi varmuuden vuoksi.

      Eikö tuolla ollut vielä joku palikka välissä joka ohjaa turbon kelloa (alipainetta) sähköisesti?

      Joltain pätkivältä anturi vialta tuo vika tuntuu, mutta kun se ei ole kokoajan päällä on se hieman vaikea paikallistaa.
      F11 525 3.0 -10

      Ex E46 330d Touring -00
      Ex 316/325 '85

      Comment

      • 330Driver
        BTCF Member
        • Feb 2015
        • 460
        • Pori

        #4
        EGR syynäyksen jälkeen tosiaan alipaineletkut tarkistukseen. jollei näissäkään mitään niin ongelmana todennäköisesti yliahtaminen.
        Itselläni oli vastaavaa vikaa ja pätkiminen johtui leijuvista pakoventtiileistä pakopaineiden vuoksi.
        Itselläni oli noin 20tkm vanha ahdin joten sitä en lähtenyt irroittamaan vaan päädyin kokeilemaan "vag miesten" MrMuscleen joka kolmannen kerran jälikeen auttoi.

        oma ongelma alkaen postauksesta #166:
        http://www.btcf.fi/forum/showthread....350739&page=17
        E36 ///M3 evolution cabriolet
        E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
        E91 330D Käyttis
        Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
        Koodit/koodaukset PORI
        ___________________________
        EX E92 335D LCI 405hp/801nm
        EX E46 330D Touring
        EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 334

          #5
          Originally posted by 330Driver View Post
          EGR syynäyksen jälkeen tosiaan alipaineletkut tarkistukseen. jollei näissäkään mitään niin ongelmana todennäköisesti yliahtaminen.
          Itselläni oli vastaavaa vikaa ja pätkiminen johtui leijuvista pakoventtiileistä pakopaineiden vuoksi.
          Itselläni oli noin 20tkm vanha ahdin joten sitä en lähtenyt irroittamaan vaan päädyin kokeilemaan "vag miesten" MrMuscleen joka kolmannen kerran jälikeen auttoi.

          oma ongelma alkaen postauksesta #166:
          http://www.btcf.fi/forum/showthread....350739&page=17
          Pääseekös tuonne ruikkimaan egr:n putkea pitkin pitkällä letkulla?

          Vnt siipien jumittaminen käynyt kyllä tosiaan myös mielessä josko vika olisi ihan siellä.

          Maffi irroitettuna koitin tänään pikaseen muttei kyllä ollut mitään vaikutusta. Samanlailla esim täys kiihdytyksessä 3 vaihteella veti n. 4100 rpm mutta sitten tyssää kun seinään ja ei kiihdy enää..

          Huomannut myös että saan tuon aina näköjään toistettua. Aiemmin vika ilmeni lähinnä motari vauhdeissa jos oli tarkoitus lähteä ohittamaan ja oli ajanut tasakaasulla pitemmän aikaa....
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • 330Driver
            BTCF Member
            • Feb 2015
            • 460
            • Pori

            #6
            Originally posted by Bnito View Post
            Pääseekös tuonne ruikkimaan egr:n putkea pitkin pitkällä letkulla?
            Egr putki irti pakosarjalta sieltä Mr muscle pitkällä letkulla sisään. Itse tein vielä niin että kun letku stoppas jonnekkin niin laitoin vielä siihen egr reiän ympärille paperia ettei vaahto tule siitä ulos. Koko purkki sinne meni. Käynnistyksen jälkeen ihmettelin että mikä kun tuoksahtaa niin pirusti tuo mr muscle.
            Auton taakse oli kertynyt kasa tuota vaahtoa kun olin käynnistänyt Tietystihän mulla on suora putki.

            Ja tosiaan itse liikutin kelloa jarrujen ilmauslaitteella samaan aikaan kun aine vaikutti pakosarjassa.
            E36 ///M3 evolution cabriolet
            E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
            E91 330D Käyttis
            Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
            Koodit/koodaukset PORI
            ___________________________
            EX E92 335D LCI 405hp/801nm
            EX E46 330D Touring
            EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #7
              Originally posted by 330Driver View Post
              Egr putki irti pakosarjalta sieltä Mr muscle pitkällä letkulla sisään. Itse tein vielä niin että kun letku stoppas jonnekkin niin laitoin vielä siihen egr reiän ympärille paperia ettei vaahto tule siitä ulos. Koko purkki sinne meni. Käynnistyksen jälkeen ihmettelin että mikä kun tuoksahtaa niin pirusti tuo mr muscle.
              Auton taakse oli kertynyt kasa tuota vaahtoa kun olin käynnistänyt Tietystihän mulla on suora putki.

              Ja tosiaan itse liikutin kelloa jarrujen ilmauslaitteella samaan aikaan kun aine vaikutti pakosarjassa.
              Okei, tarviiko koko egr putki egr jäähdyttimineen irroittaa vai joustaako se putki pois tieltä?
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • 330Driver
                BTCF Member
                • Feb 2015
                • 460
                • Pori

                #8
                Se joustaa pois tieltä.
                E36 ///M3 evolution cabriolet
                E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                E91 330D Käyttis
                Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                Koodit/koodaukset PORI
                ___________________________
                EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                EX E46 330D Touring
                EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎