Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i N42B18 Ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I$to
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 4
    • Manse

    E46 316i N42B18 Ongelmaa

    Morjesta pöytään hyvät kohtalo toverit!

    Itselleni tuli vaihdossa jokunen kuukausisitten 316i E46 (3/2003) N42B18 koneella. Ihan käypä peli, ikaisekseen mutta katsastuksessa tulikin yllätys eteen. Jäi päästööstä/OBD mittauksista kiinni ja katsuri antoi lapun käteen jossa oli vikakoodit P0030 ja P0368. Eli P0030 = HO2S Heater Control Circuit B1S1 (Lambda ennen kattia) ja P0368 = Nokka-akselin asentotunnistin (Camshaft Position Sensor 'B' Circuit High Bank 1). Mitään isompaa oiretta noissa ei ollut mutta se saatanan vikakoodin valo tai siis moottorin valo pärähti tauluun siellä katsastusasemalla. Shit!

    No ei muuta kuin uudet nokka-akselin asentotunnistimet ja etummainen lambda uusiksi niin hävisi tuo P0030 koodi. Mutta nyt sitten herjaa vielä tuota P0368 ja uutena ongelmana on, että auto ei käy kunnolla kun käynnistää. Tai siis käy se hetken, varsinkin kylmänä mutta lämmitessä tuppaa sammuun heti samoin tein kun on startannut. Samoin käy kun heittää pikkulenkit tässä kodin lähistöllä että kierrokset tippuu risteykseen tultaessa tai muuten hidastaessa ja auto sammuu. Sitten pikkasen lämpösenä se ei oikein suostu lähtemään käyntiin millään. Tai kyllä se lähti mutta pitää olla kaasu melkein pohjassa, että se pysyy käynnissä. Heti kun lämpösenä ottaa jalan kaasulta niin sammuu välittömästi. Ennen lambda anturin vaihtoa tätä ongelmaa ei ollut. Oisko mitään vinkkiä mitä voisi seuraavaksi tällä tehdä,että ois vielä mahkut saada rotisko leimalle ennen kuin sekin menee vanhaksi ( 9 pv jäljellä 30 päivää)

    Täällä on kyllä vastaavia tapauksia jos jonkin moisia mutta uutena Bemaristinä ajattelin kysyä forumilta apuja, ennen kuin lähtee lukemaan muiden vastaavia kokemuksia läpi.

    Apuja otetaan vastaan kiitos!

    I$to
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    #2
    Ihan varmistuksena; vaihdoithan pakonokka-anturin? Jos on tarvikeanturi niin saattaa olla siinä, vaihda vaikka anturit vielä keskenään ja katso jääkö vika B-puolelle. Jos vika pysyy B-puolella mittaa tuleeko anturille virtaa +kaapelista ja että maadoituskaapeli antaa maata. Omassa antoi samaa vikakoodia imupuolelle kun anturi ei saanut maata - katkos oli ecussa mutta vikakoodin sai pois kun laittoi ryöstökaapelin kannen runkoon. Viimeinen oljenkorsi on mitata signaalikaapeli, eli ecuun menevä pinni ja anturiin tuleva liitin ettei johto ole katki. Jos nämä kaikki kunnossa niin Inpalla tai kovemmalla softalla tutkimaan signaaleja.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • I$to
      Newbiemmer
      • May 2018
      • 4
      • Manse

      #3
      Moron ja kiitti neuvoista!

      Vaihdoin tosiaan molemmat nokka-akselin asentotunnistimet ja ovat luonnolliseti jotkin tarvike osat. Otin juutalaisena halvimmat mitä Nimarkilta löytyi mutta kun ne oli loppu niin toimittivat sitten 2 kpl näitä: Delphi nokka-akselin ajoitus / https://www.nimark.fi/buy/delphi_ss10888_240/

      Tuli tuossa kanssa mieleen, että pitäisikö nämä nokka-akselin asentotunnistimet olla erilaiset. Eli siis omansa (erilaiset) imu ja pakopuolelle?
      Vaihtaessa huomasin että lähempänä kuskia ollut antura oli huomattavasti erilaisempi kuin mitä sinne tilalle tungin.

      Voiko imuvuoto aiheuttaa vastaavia ongelmia? Jos vaikka huohotin järjestelmässä on jotain häikkää? Ennen kuin nämä ongelmat alkoivat niin ajoittain tuli ilmastoinnin mukana auton sisälle palaneen öljyn hajua. Villi arvaus on että sieltä sitä tippuu pakosarjan päälle...

      Ja aikaisemmin, ennen kuin tämä koko vikadoodi jupakka alkoi, niin keltainen öljyn valo merkki paloi autossa säännöllisen epäsäännöllisesti. Jäi palamaan varsinkin kun auton sammutti. Se kyllä sammu siitä kun vaan väänsi virtaavainta sammutuksen jälkeen on tilassa mutta raivostuttava pikku vika jo silloin. Olin tätä ennen vaihtanyt öljyt ja suodattimet joten öljyn vähyydestä ei voine olla kyse. Lambda anturin tosiaan vaihdoin uuteen ja vika koodi P0030 poistui mutta kun OBD - lukijalla katson dataa autosta niin se silti ilmoittaa, että lambda-anturi piiri 1 bank 1 ei saisi virtaa? piiri kaksi kyllä saa jossa vanha anturi siis vielä kiinni...
      Mitähän muuta nyt kannattaisi jatkaa jotta saisi sen nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodin pois (P0368) ja mahdollisesti auton suht "normaaliksi".

      Jos tiedolla on mitään merkitystä niin tuntuu, että auto savuttaa ihan julmetusti. Varsinkin käynnistettäessä tulee sellainen pakokaasu pilvi että hävettää. Ja ensimmäinen vika valo joka autoon tuli ajaessa oli juurikin tuo pakokaasujärjestelmä ongelma. Tällöin ei ollut vielä OBD lukijaa niin en sitä sen paremmin tutkinut.

      Kone ei muuten pidä mitään normaalista poikkeavaa ääntä, mielestäni. Kylmänä käy hyvin mutta heti kun alkaa lämmöt nuosta niin kierrokset putoo 400-600 tasolle ja ajaessa sammuu välittömästi.

      Mutta tarkistan ne johdot nyt alkuun ja laitan tänne tietoa mitä on käynyt.
      Tekisi kyllä mieli vaihtaa huohotin venttiili jotta ei tulisi enään sitä öljyn tuoksua kabiiniin mutta sillä ei taida olla merkitystä tuon nokka-akseli vikakoodin kanssa?

      Kiitos tibsistä vielä

      Ismael

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17836
        • PKS

        #4
        On niin kauheasti juttua, että vastaan vain osaan, pahoitteluni.

        Originally posted by I$to View Post
        Tuli tuossa kanssa mieleen, että pitäisikö nämä nokka-akselin asentotunnistimet olla erilaiset. Eli siis omansa (erilaiset) imu ja pakopuolelle?
        Vaihtaessa huomasin että lähempänä kuskia ollut antura oli huomattavasti erilaisempi kuin mitä sinne tilalle tungin.
        Anturi on sama pako- ja imupuolelle. Yleensä valu on kaikissa sama oli mikä merkki kyseessä vaan, mutta voihan niissä olla eroja. Jos liitin ja pultti sopi paikoilleen, on varmaankin kyseessä kuitenkin oikea osa.

        Originally posted by I$to View Post
        Voiko imuvuoto aiheuttaa vastaavia ongelmia? Jos vaikka huohotin järjestelmässä on jotain häikkää? Ennen kuin nämä ongelmat alkoivat niin ajoittain tuli ilmastoinnin mukana auton sisälle palaneen öljyn hajua. Villi arvaus on että sieltä sitä tippuu pakosarjan päälle...
        Useimmin syy on kuitenkin vuotavat alipainepumpun tiivisteet. Tämä kun siljaitsee suoraan pakoputken alkukäyrän yläpuolella, sylinterikannen takapuolella. Jos ei ole koko tehostinta vaihdettu koskaan, tai uusittu tiivisteitä, on tämän kuitenkin todennäköisin syypää.


        Originally posted by I$to View Post
        Ja aikaisemmin, ennen kuin tämä koko vikadoodi jupakka alkoi, niin keltainen öljyn valo merkki paloi autossa säännöllisen epäsäännöllisesti. Jäi palamaan varsinkin kun auton sammutti. Se kyllä sammu siitä kun vaan väänsi virtaavainta sammutuksen jälkeen on tilassa mutta raivostuttava pikku vika jo silloin. Olin tätä ennen vaihtanyt öljyt ja suodattimet joten öljyn vähyydestä ei voine olla kyse.
        Peruskamaa tämäkin, eli kone valittaa että öljyn pinta olisi liian alhaalla (keltainen = alarajan tuntumassa). Aika normaalia on että tasoanturi öljypohjassa tulee jossain vaiheessa tiensä päähän.

        Originally posted by I$to View Post
        Jos tiedolla on mitään merkitystä niin tuntuu, että auto savuttaa ihan julmetusti. Varsinkin käynnistettäessä tulee sellainen pakokaasu pilvi että hävettää. Ja ensimmäinen vika valo joka autoon tuli ajaessa oli juurikin tuo pakokaasujärjestelmä ongelma.
        Venttiilivarren kumit päästää öljyä sylinteriin, jälleen tyypillinen ongelma tässä konetyypissä isommilla kilometreillä ja tämän ikäisenä.

        Originally posted by I$to View Post
        Kone ei muuten pidä mitään normaalista poikkeavaa ääntä, mielestäni. Kylmänä käy hyvin mutta heti kun alkaa lämmöt nuosta niin kierrokset putoo 400-600 tasolle ja ajaessa sammuu välittömästi.
        Kokeile ottaa Valvetronicin asentotunnistimelta piuha myös irti, haulla löydät paljonkin juttua, mutta itse anturi on monesti viallinen, tai sitten liitin ui öljyssä (sekin jälleen tyypillinen vika) ja saa katkoksia. Radikaalempia ongelma saattaa olla mm nokka-akselin kuluminen jolloin venttiilit eivät sulkeudu kunnolla ja jäävät kantamaan -> käyntiongelmia.

        Originally posted by I$to View Post
        Mutta tarkistan ne johdot nyt alkuun ja laitan tänne tietoa mitä on käynyt.
        Tekisi kyllä mieli vaihtaa huohotin venttiili jotta ei tulisi enään sitä öljyn tuoksua kabiiniin mutta sillä ei taida olla merkitystä tuon nokka-akseli vikakoodin kanssa?
        Ei merkitystä, ja tuskin myöskään syypää tuohon öljyn katkuun.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • I$to
          Newbiemmer
          • May 2018
          • 4
          • Manse

          #5
          Kiitos avusta!

          Tutkin vielä johdot sekä mittaan virrat kuin myös muut edelliset vinkkaukset ennen kuin lähtee vaihtamaan mitään uutta osaa enempää.

          Onneksi täältä löytyy ammattilaisia joilta saa konsultaatio apua ja hyviä vinkkejä. Ennen kaikkea asiallisia vastauksia. Kiitos ja kumarrus

          Ismael

          Edit 1. Mitattu nokka-akselin liitimien forcet ja virtaa tulee läpi 11,66-12 V / pinni ja toinen reuna joka on ilmeisesti luonnollisesti 0V eli näissä ei ilmeisesti vikaa.
          Vaihdoin antureita päikseen ja ei tuolla mitään vaikutusta ollut. Samaa P0368 koodia lykkää, tosin valo ei syty onneksi kojetauluun... Kylmänä käy suht ok mutta lämpöisenä kierrokset siinä 500 paikkeilla ja jos sammuttaa niin ei lähde käyntiin. tai saa sahata erittäin kauan.
          Voisko olla kampiakselin asentotunnistin paalissa? Kuulemma aiheuttaa samankaltaista ongelmaa mutta en ymmärrä miksi ei sitten tulisi sen vikakoodia... Fuckin Camshaft Position Sensor 'B' Circuit High Bank 1
          Kumpikohan puoli tämä edes loppupeleissä on kuskin anturi vai repsikan puolella oleva?
          Last edited by I$to; 03-05-2018, 21:34.

          Comment

          • Lundersson
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2009
            • 245
            • Kerava

            #6
            Sensor B on pakonokka, eli apukuskin puoli. Mittasitko myös että liittimeen tuleva minus kaapeli antaa varmasti 0 ohmia?

            Jos käyntivika on vain lämpöisenä voi myös vika olla koneen lämpöanturissa. Kannattaa katosa livedata INPAlla tai vastaavalla ettei moottorin lämmöt näytä ihan mitä sattuu. Toisaalta vika voi olla myös muualla - IMM, kampiakselin anturi, puolat, tulpat...

            Jos tosiaan auto on seissyt jonkin aikaa ja startatessa pölläyttää ison pilven on suurin todennäköisyys venttiilivarren kumissa.
            Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
            ex 325 e30, 316ti e46

            Comment

            • I$to
              Newbiemmer
              • May 2018
              • 4
              • Manse

              #7
              Kiitos kaikille asiantevasta avusta

              Nyt tänään sain auton konttorille ja ihme kyllä meni katsastuksesta läpi.
              Vaikkakin piilossa oli vieläkin tuo vikakoodi P0368 eli nokka-akselinasentotunnistimen....
              Vaihdoin molemmat nokkatunnistimet sekä kampiakselinasentotunnistimen. Jälkimmäisen vaihdon jälkeen sammumiset loppui mutta ei näköjään kokonaan poistanut ongelmaa. Ja kun päästöt oli ok niin jep jep ja märkä leima lapussa.
              Niin toki tuli vaihdettua imusarjan tiivisteet ynnä muuta letkua ja putkee tuossa samalla. Pitää tuota valvetronic ihmetystä tässä seuraavaksi ihmetellä ja vaihtaa ainakin tulpat kun seuraavaksi innostuu autoa ropaamaan.
              Sen verran voin sanoa että se kampiakselin asentotunnistimen vaihto oli ihan helvetin hommaa. Imusarjan kotelon alapuolten torx ruuvit, varsin se mikä pitää otta "yläkautta" pois niin sitä nypin tossa kaksi päivää irti. Kaksi v*tun päivää. No sainpa vaihdettua ja kiesi toimii niin voinee olla itseensä tyytyväinen. Ei huonosti toimistorotalta vailla mitään mekaanista koulutusta.

              Hyvää kesän alkua kaikille tasapuolisesti

              Isto

              PS. Ja neuvon antajille pistän kyllä bisset helposti

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎