Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 eccentric shaft sensor pistoke ja misfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dewaq
    Newbiemmer
    • Sep 2018
    • 16
    • Kajaani

    e46 eccentric shaft sensor pistoke ja misfire

    Ostin tuossa pari viikkoa sitten E46 316 -04 N46 koneella. Autoon tehty keväällä ei merkkiliikkeessä jakoketju + vanos remontti.

    Eilen sain luettua autosta vikakoodit ja siellä oli kaksi koodia 2A59 ja 2A5B, jotka pikaisen googletuksen perusteella johtuivat eccentric shaft sensorista.

    Avasin tänään moottorin suojamuovit ja tuo koko anturin johto oli irti. Nakkasin johdon kiinni ja kuittasin nuo kaksi vikakoodia pois ja kävin ajamassa lenkin.

    Auto alkoi täristää n.900-3000rpm kierroksilla ja moottorin merkkivalo alkoi välkkyä. Luin koodit uudelleen ja nyt oli misfire koodia 4. sylinteriin. Käänsin 4. ja 1. sylinterin tulpat ja puolat ristiin, mutta silti misfire tuli tuohon 4. sylinteriin.

    Mitään muita vikakoodeja ei ollut tuon misfiren lisäksi.

    Irroitin taas tuon eccentric shaft sensorin piuhan ja tuo käynti tasaantui, eikä misfireä enää tullut.

    Mistä tätä asiaa nyt lähtisi selvittämään. Onko tuossa jakopääremontissa joku mennyt reisille vai onko tässä nyt joku sopeutus jäänyt tekemättä?
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Valvetronicissa vika ja sen takia anturin töpseli tarkoituksella irti todennäköisesti siksi, että ei ole kiinnostanut maksella kallista remonttia.


    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      #3
      Eiköhän siellä ole Valvetronicin palikoille tullu tunnit täyteen.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • dewaq
        Newbiemmer
        • Sep 2018
        • 16
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Eiköhän siellä ole Valvetronicin palikoille tullu tunnit täyteen.
        Voiko tuon valvetronicin toiminnan testata jotenkin ja mitä hiluja tuohon käytännössä pitäisi vaihtaa? Taidan huomenna soitella tuonne pajalle joka jakopääremontin on tehnyt, että onko tietoa aiheesta.

        Comment

        • dewaq
          Newbiemmer
          • Sep 2018
          • 16
          • Kajaani

          #5
          Tähän kommenttina sen verran että nuo viat olivat tulleet jo 80tkm kohdalla ainakin Carlyllä luettujen koodien mukaan, joten liekö tuo pistoke ollut irti siitä saakka. MAFista oli autossa vikakoodi, joten vaihdoin MAFin (en tiedä oliko tällä merkitystä), jonka jälkeen laitoin tuon sensorin töpselin kiinni -> Käytin valvetronic moottoria irti ja pyöritin tuota mekanismiä.

          Tämän jälkeen auto käyntiin EML valo vilkkui, mutta koodit nollattuani kaikki muut vikakoodit loistavat poissaolollaan ja auto toimii normaalisti.

          Yksi uusi koodi tuli autoon, mutta ei vaikuta äkkiseltään toimintaan?

          Fault Code: 002A61
          Fault Explanation: CDKDVLRN - VVT-learning function stop

          Tämä pitää vielä selvitellä mistä johtuu vai osaisiko joku antaa vinkkiä?

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            #6
            Valvetronic nokka ääriarvojen sopeutus keskeytynyt. Haitko raja-arvot nokalle testiohjelmalla DIS/ISTA?

            "Learning function / adaptation
            In order to achieve the correct valve opening height, all the tolerances in the valve gear must be balanced by an adaptation. In this learning procedure, there is a slow approach to the mechanical adjustment limits of the eccentric shaft. The positions thus reached are stored and used in each operating point as the basis for calculating the current valve stroke.

            The learning procedure runs automatically if, for example after a repair, a difference between the last stop position and the new starting position (with terminal 15 on) is detected. The adaptation can also be requested via the DIS-plus Tester."

            Jos ei käytössä DIS/ISTA niin nollaa adaptaatiot INPA:lla ja kokeile uusiksi, saattaa auttaa.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • dewaq
              Newbiemmer
              • Sep 2018
              • 16
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Dualfun View Post
              Valvetronic nokka ääriarvojen sopeutus keskeytynyt. Haitko raja-arvot nokalle testiohjelmalla DIS/ISTA?

              "Learning function / adaptation
              In order to achieve the correct valve opening height, all the tolerances in the valve gear must be balanced by an adaptation. In this learning procedure, there is a slow approach to the mechanical adjustment limits of the eccentric shaft. The positions thus reached are stored and used in each operating point as the basis for calculating the current valve stroke.

              The learning procedure runs automatically if, for example after a repair, a difference between the last stop position and the new starting position (with terminal 15 on) is detected. The adaptation can also be requested via the DIS-plus Tester."

              Jos ei käytössä DIS/ISTA niin nollaa adaptaatiot INPA:lla ja kokeile uusiksi, saattaa auttaa.
              Tästä lueskelin jostain että pitäisi onnistua myös laittamalla virrat acc 2 asentoon ja polkemalla kaasua 10x pohjaan. Tämä ei tosin omassani aiheuttanut mitään tapahtumia valvetronicin moottorilla.



              Käytössä ei ole tällä hetkellä kuin Carlyn softa, joka on osoittautunut aika huonoksi, joten taidan tuon INPAn laittaa hankintalistalle.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by dewaq View Post
                Tästä lueskelin jostain että pitäisi onnistua myös laittamalla virrat acc 2 asentoon ja polkemalla kaasua 10x pohjaan. Tämä ei tosin omassani aiheuttanut mitään tapahtumia valvetronicin moottorilla.



                Käytössä ei ole tällä hetkellä kuin Carlyn softa, joka on osoittautunut aika huonoksi, joten taidan tuon INPAn laittaa hankintalistalle.
                Samalla sitten koneelle ISTA, niin onnistuu kaikki kalibroinnit ym.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎