Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pääavain ei käynnistä autoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • punppis
    Newbiemmer
    • Jan 2019
    • 9
    • kajaani

    Pääavain ei käynnistä autoa

    Juuh elikkäs vaihdoin itse pariston timanttimalliseen avaimeen. Eli puukolla auki ja pikaliimalla kiinni.

    Kaikki pelitti hienosti, kunnes tiputin avaimen lattialle, pikaliimat petti ja avain levisi lattialle. Uusiksi kasaan ja kaukosäädin toimii kaikkien nappien osalta. Vaan eipä lähde käyntiin enään tuolla avaimella. Ovet aukeaa, virrat menee päälle mutta startti ei pyöri.

    Harmaalla avaimella sekä muovisella vara-avaimella lähtee käyntiin.

    Sitten meneekin oudoksi. Auto käynnistyy myös pääavaimella, kun auton ensin käynnistää harmaalla avaimella?!?! Onnistuin kerran ajamaan pääavaimella siten, että moottorin vikavalo paloi koko matkan ajan ja oli kaikki tehot hukassa. Laitoin työpaikan pihalla kokeeksi auton heti uudestaan käyntiin harmaalla avaimella ja ei ollut mitään ongelmaa, eikä tuota ongelmaa ole enää sen jälkeen tullut.

    Avain piti parittaa uudestaan että kaukosäädin alkoi toimimaan pariston vaihdon jälkeen (5 kertaa virrat päälle, avausnappi pohjaan ja 3 kertaa lukitusnappia).

    Onko tuo pääavain nyt jossain ihme moodissa, joka estää käynnistyksen ja/tai rajoittaa tehot ihan minimiin?

    Bonuskysymys: missä helvetissä E46 korissa on kaukosäätimen infrapunavastaanotin, niin voisi tähdätä paremmin ? Kelistä/planeetoiden asennoista riippuen kaukosäädin ei suostu toimimaan ja välillä toimii vaikka 50m päästä.
    '01 BMW 330xi E46
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Arvataan, että kun avain levisi lattialle katosi sulta sieltä ajoneston siru.
    Kokeile pitää niitä muita avaimia virtalukon lähellä, starttaako pääavaimella?
    Veikkaan että lähtee..

    Se on noissa muistaakseni sellainen vajaan sentin mittainen pari milliä paksu pyöreä pötkö.

    Kaukosäätö toimii radiolla, ei infrapunalla, eikä liity ajonestoon mitenkään.

    Comment

    • punppis
      Newbiemmer
      • Jan 2019
      • 9
      • kajaani

      #3
      Pitää kokeilla kun seuraavan kerran lähtee ajamaan... Voiko tuo tehojen häviäminen liittyä tuohon ajonestoon? Avaimet on samassa nipussa niin voi olla että on lähtenyt käyntiin kun toinen avain ollut tarpeeksi lähellä, mutta kesken ajon auto on tunnistanut että joku yrittää varastaa tai muuta ja rajoittaa tehot minimiin? Tuo tehohomma oli sellainen että vähänkin jos painoi kaasua enemmän niin alkoi älytön nykiminen ja selvästi joku rajoitti ajamista ja piti ajaa todella rauhallisesti.

      Jääkö ajonestosta joku muisti, että millä tahansa avaimella lähtee x ajan sisään kun oikealla avaimella on kerran laittanut käyntiin?
      '01 BMW 330xi E46

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Originally posted by punppis View Post
        Pitää kokeilla kun seuraavan kerran lähtee ajamaan... Voiko tuo tehojen häviäminen liittyä tuohon ajonestoon? Avaimet on samassa nipussa niin voi olla että on lähtenyt käyntiin kun toinen avain ollut tarpeeksi lähellä, mutta kesken ajon auto on tunnistanut että joku yrittää varastaa tai muuta ja rajoittaa tehot minimiin? Tuo tehohomma oli sellainen että vähänkin jos painoi kaasua enemmän niin alkoi älytön nykiminen ja selvästi joku rajoitti ajamista ja piti ajaa todella rauhallisesti.

        Jääkö ajonestosta joku muisti, että millä tahansa avaimella lähtee x ajan sisään kun oikealla avaimella on kerran laittanut käyntiin?
        En osaa kyllä sanoa, meneekö vikatilaan jos kesken ajon esim. katoaa yhteys siruun. Tarkkaileeko auto edes sitä ajon aikana, en tiedä sitäkään..?

        Mitään muistia ei taatusti ole, siru oltava läsnä joka startissa!
        Muutenhan sen voisi varastaa koska vaan ruuvimeisselillä, oletusarvoisestihan ajetaan avaimella missä siru on..

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Ajonesto tarkistaa avaimen vain startin yhteydessä ja ajonestolla on 10 sek. latenssiaika sammuttamisen jälkeen, jonka puitteissa uutta tarkistusta ei tehdä, vaan auton saa uudelleen käyntiin mekaanisesti toimivalla avaimella.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • punppis
            Newbiemmer
            • Jan 2019
            • 9
            • kajaani

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Ajonesto tarkistaa avaimen vain startin yhteydessä ja ajonestolla on 10 sek. latenssiaika sammuttamisen jälkeen, jonka puitteissa uutta tarkistusta ei tehdä, vaan auton saa uudelleen käyntiin mekaanisesti toimivalla avaimella.
            Tämähän selvittää miksi lähtee käyntiin toisen avaimen jälkeen tuolla "rikkinäisellä" avaimella. Ajonesto-siru on ilmeisesti siis jokin langattomasti toimiva palikka avaimen sisällä, jonka pitää olla tarpeeksi lähellä virtalukkoa käynnistäessä?

            Pikaisella googletuksella uusi avain kustantaa satasia (tämän takia vaihdoin itse sen paristonkin), joten kai se pitää sitten starttailla auto eri avaimella...

            Onko mahdollista saada kotikonstein/inhimilliseen hintaan korjattua tuo ajonestosiru avaimesta?
            '01 BMW 330xi E46

            Comment

            • MarQu
              Moderator
              • Mar 2006
              • 5517
              • Vaasa

              #7
              tilaa semmonen harmaa huoltoavain. Sieltä napsit sen sirun toisen pääavaimen sisään. Harmaa avain toimii vielä ns hätä avaimena tokikaan ilman sirua ei lähde käyntiin.

              e: Tai sitten silppuat ton muovisen avaimen ja sieltä kaivat sen sirun.
              Last edited by MarQu; 08-01-2019, 15:11.
              sigpic

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Originally posted by punppis View Post

                Bonuskysymys: missä helvetissä E46 korissa on kaukosäätimen infrapunavastaanotin, niin voisi tähdätä paremmin ? Kelistä/planeetoiden asennoista riippuen kaukosäädin ei suostu toimimaan ja välillä toimii vaikka 50m päästä.
                Kysytään näin päin, näetkö siinä avaimessa jossain IR lediä?

                Jossain Japanian versioissa taisi olla IR ehkä..Mutta euroissa mennään ihan radioaalloilla..

                Kannattaa käydä lukkoliikkeistä kysymästä uutta sirua..Jotkut foorumillakin noita osaavat / pystyvät jo kloonaamaan..
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎