Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 316i jako ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Junnsai
    Newbiemmer
    • Feb 2019
    • 4
    • Leppajarvi

    BMW 316i jako ongelma

    Helou! Kysytäänpä tietäjiltä että mikä tuota kolmekuustoistasta vois vaivata. Elikkä jako hyppii, pari viikkoa sitte hyppäs ensimmäisen kerran ja auto ei lähteny käyntiin. No se korjattiin ja todettiin että jako oli pompannu. Tänään sama homma, auto ei lähe millään käyntiin ja todettiin että jako taas pompannu. Kerkes sitä 300km ajelemmaan ennenkö jätti taas tienpäälle, nyt aloin miettimään mistä moinen johtuu? Ei haluttas joka viikko alkaa ketjun kans värkkäämään. Molemmilla kerroilla auto käynyt pienillä kierroksilla ja liikkeelle lähtiessä sammunut eikä enää käyntiin sitte millään. Pelottaa että venttiilit sannoo kaput vielä joku päivä. Voiko vika olla esim anturissa tai kiristäjässä vai onko mahollisena se että auto sammuu liikkeestä? Ikinä ole ees tämmösestä viasta kuullu että olis jako pomppinu joka viikko, itellä alkaa ideat loppumaan. Kaikki tieto otetaan vastaan Autona siis -02 316i ja ajettu sen 170tkm
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Miten se korjattiin? Laitettiin vaan jako kohdalleen ja takaisin radalle?


    Comment

    • Junnsai
      Newbiemmer
      • Feb 2019
      • 4
      • Leppajarvi

      #3
      Joo ei sitä tutkittu sen kummemin. Laitettii paikallee ja ajoon, oletettiin että olis sillä selvä mutta jälkiviisaana olis voinu tietenki tutkiskella mistä johtuu Maltti olis ollu valttia

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Ei se jako hyppää ilman syytä, eli ainahan se syy pitää selvittää. Puristuspaineet myös kannattaa tarkastaa, että kaikki venttiilit on vielä kunnossa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          Jos Bemarin jakopääongelmat ei vielä ole tuttuja, niin saattaa yllättyä, kun vähän kaivelee vaikka tätä beeteeceeäffää. Saattaa olla, että sulla ei ole enää yhtään täysin ehjää osaa siellä jakopäässä.


          Comment

          • Junnsai
            Newbiemmer
            • Feb 2019
            • 4
            • Leppajarvi

            #6
            Joo sen verran on tutkittu ja hutkittu että puristukset ok. Se voi olla, ei nimittäin ole nämä baijerilaiset kovin tuttuja vekottimia Pitää alkaa tutkimaan sitte vissin koko jakopää, mietiskelin itekki ettei se nyt pitäs itekseen pompiskella. Olen vilkassu foorumeita ja puhutaan tuosta anturista, että jos viallinen nii voiko aiheuttaa tätä? Miten kiristäjä? Ketju? Jos suuntaa antavaa neuvoa sais. Sen verran on tosiaan tutkittu että akselit ok, puristukset ok. Eka baijerilainen ja ostosta on se pari kk, vissin heti tullee ominaisuudet esiin

            Comment

            • Lundersson
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2009
              • 245
              • Kerava

              #7
              Valitettavan usein näissä N4x koneissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että jakopää pitää uusia ennen kun mittarissa 200tkm. Syynä hyppimiseen voi harvoissa tapauksissa olla "vanhan mallinen" kiristin (En avainkokoja muista mutta siinä uudemmassa on isompi). Näissä yleensä ketju venyy tai sitten laahaimet on loppu. Harvemmin olen kuullut että hammaspyörät olisi loppu.

              Kiristin on mallia hydrauli, mikä tarkoittaa että ketju on kireällä vasta öljynpaineen noustua. Siellä on jousi (vanhassa heikompi) joka pitää jotain painetta kone sammuksissa mutta autoa ei kannata koskaan jättää vaihteen varaan parkkiin. Eteenkin jos on riski että kone pyörähtää väärään suuntaan, silloin hyppää varmasti.
              Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
              ex 325 e30, 316ti e46

              Comment

              • Junnsai
                Newbiemmer
                • Feb 2019
                • 4
                • Leppajarvi

                #8
                Asia selevä, parempi siis laittaa isompi remppa käyntiin! Jakopäälle ei huoltokirjan mukaan mitään ole tähän mennessä vaihdeltu, itekki arvuuttelin ketjun venymistä. Kiitoksia vastauksista, ei auta ku ryhtyä remppaamaan

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6935
                  • N/A

                  #9
                  Autodocilta tai Kl-varaosilta saa sitten täydellisen paketin.
                  Omaan talviautoon teetätin viime keväänä 260tkm ajettuna "varmuuden vuoksi" jakopäärempan, tosin ei siellä mitään vikaa löytynyt.
                  N46B18A, vm 2005. Lienee aika samantyyppinen jakopää kun autossasi jos se N42 moottorilla on.
                  Nokkapyörät ja kampuran ratas muistaakseni vedetään vaan tosi tiukkaan uusilla venyvillä pulteilla, eli siellä ei ole mitään kiiloja. (Voin muistaa väärinkin), mutta katso kun tilaat jakopäähän osia että tulee aivan varmasti kaikki uudet venyvät pultit mitä tarvitsee ja myöskin se uuden mallin kiristin.







                  Comment

                  • kautsi300
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 219
                    • Järvenpää

                    #10
                    Nokka-akseleissa ei ole kiiloja ja kiristysohje löytyy uusien pulttien pussista, muistaakseni ensin 20 Nm, sitten lukitustyökalut pois ja moottoria käännetään kaksi kierrosta räikällä tai lenkillä ja lukitustyökalut takaisin eli tarkistetaan onko kaikki kohdallaan, sitten lopullinen kiristys nokka-akselin pulteille 180 astetta.
                    Syksyllä vaihdoin omaani venttiilivarrenkumit ja samalla uusin nokka-akseleiden pultit.

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Ketjuremppaan kannattaa varata sit uusi öljypumpun imuputki(muovinen...) esim. merkkiliikkeestä. Osaavat haurastua ja haljeta/mennä murusiksi, jonka takia öljynpaine häviää ja jako hyppää kuluneella ketjulla varsinkin.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎