Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46: latausongelmia (tais ratketa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    e46: latausongelmia (tais ratketa)

    Auto 2001/7 325xiA 211tkm. Tyttö ajeli ja soitti että valoja alkaa syttyä, ensin latauksen merkkivalo, sitten muita kuten kässäri, DSC, ABS tms. Auto jaksoi tytyön pihaan mutta ei lähtenyt käyntiin enään. Kävin kattomassa menusta ja akku näytti 11.2.

    Lähti vasta piuhoilla ja toisella autolla käyntiin, mutta jännite laski kuitenkin koko ajan (en voinut kaasuttaa toista autoa kun olin yksin). Jossain 7.8:n kieppeillä kävi tosi raskaasti ja valot paloivat, kierrokset ei lisänneet jännitettä ollenkaan, eli varmaankin laturi? Voiko olla mikään muu? Toinen akku ei muuttanut tilannetta.

    realooem antaa kaksi laturia tuohon, 90A ja 120A. Onko niissä samat kiinnitykset? Autossa on kauko-ohjattava eeberi, joten jos piuhat ja kiinnikkeet on samat, otan mielummin 120A:n.

    -Kähmy

    EDIT: Huomenna luen vikakoodit
    Last edited by Kähmy; 25-06-2019, 18:31.
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Siellä voi olla vaikka mitä vikakoodia nyt kun on jännitteet käyneet alhana.

    Jos kokeilit jo toisella akulla niin laturi on aika hyvä syypää seuraavaksi.

    Comment

    • Kähmy
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 422
      • Kempele

      #3
      Joo samaa mieltä, ongelma on nyt vaan siinä, että auto on 15km päässä. Mulla on nyt kaksi täyteen ladattua akkua. Jos pistän ne rinnan kaapeleilla, pystyiskö sillä ajamaan himaan ilman radiota, tuuletusta ja valoja?

      Ei ne mitään isoja akkuja ole, olisko 72Ah ja 65Ah ehkä, mutta riittäiskö virta tolle matkalla, kun minimois virran kulutuksen?

      Putsaan ja lukaisen vikakoodit ja motonetin 120A (189€ about) tilaukseen, kun taitaa olla nopein toimitusaika (niillä on keskusvarastossa).

      EDIT: Tuli mieleen että kannattaako moniurahihna vaihtaa samalla?

      EDIT2: Ihmettelinkin kun tytär lähti eilen kotipihasta autolla ja se "vikisi" silloin kun käynnisti. Mietin siinä että olisko joku hihna menossa...vikinä loppui kun antoi kasua kun auto lähti. Olisko se ollut kuoleva laturi?

      -Kähmy
      Last edited by Kähmy; 25-06-2019, 07:38.
      e46 325xi
      Yamaha FZR 1000 EXUP
      ex-e39 530i Touring

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Kyllä tuo matka pitäisi pelkällä akulla mennä ihan helposti.

        Ei tarvitse laittaa edes laittaa rinnan. Laitat vain ladatun paikoilleen ja ajelet kotiin.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          #5
          Voihan se vikinä olla syystä tai toisesta liian löysällä oleva laturin hihnakin, jolloin ei siis lataisi kunnolla. Kannattaa ehkä se vielä tsekata ennen kuin uutta laturia tilaat. :think
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Kähmy
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 422
            • Kempele

            #6
            Kiitos vinkeistä! Ajan sen kotiin tänään ja tsekkaan hihnan ensin. Laturi löytyy näköjään tuosta paikallisesta motonetistä tiskiltä jos semmoisen tarvis, eli ei tarvis edes tilata.

            Miten on, kannattaa varmaan nuo hihnat vaihtaa samalla, käsittääkseni ilmastoinnille on oma ja niille muille hilppeille on se pitempi?

            -Kähmy
            e46 325xi
            Yamaha FZR 1000 EXUP
            ex-e39 530i Touring

            Comment

            • Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

              #7
              Näyttää että noita jännitteensäätimiä on mennyt kanssa. Miten sen voisi helpoiten testata?

              -Kähmy
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                #8
                Kävin autolla, yhdellä akulla ei käyntiin eikä rinnakkain kahdellakaan. Akuissa yleismittarin mukaan 12.6v, sytkäristä mitattuna 11.3v.
                Toisella autolla kaapeleilla käyntiin ja ajoon. Noin 5km päästä enään huoltomenun mukaa noin 7v ja auto parkkiin. Nyt menun mukaan 68, sytkästä 9.2v ja vaikka toinen auto kiinni kaapeleilla, niin ei nouse voltit! Akusta mitattuna 14.3v kun toisessa autossa kiinni kaapeleilla.

                Mitä vois olla vikana? Mihin tuo 5v häipyy???

                EDIT: Varmaan nuo virrat menee kun auto ei ole lepotilassa, mutta mikä tuota virtaa söi niin paljon että akulta tulee 12.6 mutta auto näyttää 7v.

                -Kähmy
                Last edited by Kähmy; 25-06-2019, 13:01.
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • Jesse93
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 938
                  • Mustio

                  #9
                  Typerä kysymys mutta viitaten viimeseen viestiin onhan akkukengät ollut varmasti kunnolla kiinni ja navat puhtaat
                  E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by Jesse93 View Post
                    Typerä kysymys mutta viitaten viimeseen viestiin onhan akkukengät ollut varmasti kunnolla kiinni ja navat puhtaat
                    On ihan varmasti, jakarilla vedin ne kiinni. Ja olihan akut rinnakkain vielä kokeeksi, eikä voltit muuttuneet. Mittasin voltit akunavoista yleismittarilla, en siis akun johdoista ja jos navoista tuli sen toisen auton käydessä 14.xv ja kaapelit oli kiinni akkujophdoissa, niin silloin ne on pakko olla kunnolla.

                    -Kähmy
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Siellä on nyt jossain huono kontakti tai laturi niin oikosessa että syö kaiken virran.

                      Jos laturi oikosulussa niin antaa varmasti kohta savumerkkejä kun akusta kuluu virtaa tuota kyytiä. Älä polta koko autoa.

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #12
                        Ongelma taisi ratketa ja aika erikoisella tavalla. Hain uuden akun Motonetistä ja aloin sitä asentamaan. En ole kovin "tuttu" e46:n kanssa (mulla oli 3 e39:iä) mutta tiesin että akku on takakontissa. Siellä se möllötti oikealla puolella muovisuojan sisällä. Akku veks ja ajattelin kattoa että onhan ne piuhat kondiksessa. No akun alla oleva suojalevy irti ja katso! Siellä oli toinen akku!

                        Eli kun olin säätänyt ja kokeillut käynnistystä olin koko ajan kurjuuttanut tuota alempaa "ajoakkua". Myyjä sanoi että siinä on kaksi akkua, koska toinen on eberiä varten, mutta kun akun näin luulin että oli kusettanut, kun en arvannut että siellä on toinen alla!!! Ajoakun jännite 8.8V, "eberakun" 12.7v...

                        Eli vaihdoin "eberin" ajoakun tilalle, kone käyntiin, mittaus edestä 11.8V koneen käydessä, joten laturi paskana.

                        Voi herranen aika, kun nolottaa

                        -Kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Laturi asiaa vielä...osta Bosch 140A

                          Kuten kirjoitit jos ostat laturin sanoit ostavasi 120A. Saat siihen vielä suuremman käymään suoraan pulttaamalla ilman mitään muutoksia tekemättä, eli osta E39 523i vm-98 laturi Bosch 140A joka käy kiinnityksiltään ja pistokkeiltaan. Laitoin em. E46 325ti Compaktiin joka M54B25 koneella , toimii täysin ja mahtu hyvin, em. isoa 140A laturia on joskus saanut optiona. Maksoin em. tehdaskorjatusta Bosch 140A laturista 250€.



                          Originally posted by Kähmy View Post
                          Ongelma taisi ratketa ja aika erikoisella tavalla. Hain uuden akun Motonetistä ja aloin sitä asentamaan. En ole kovin "tuttu" e46:n kanssa (mulla oli 3 e39:iä) mutta tiesin että akku on takakontissa. Siellä se möllötti oikealla puolella muovisuojan sisällä. Akku veks ja ajattelin kattoa että onhan ne piuhat kondiksessa. No akun alla oleva suojalevy irti ja katso! Siellä oli toinen akku!

                          Eli kun olin säätänyt ja kokeillut käynnistystä olin koko ajan kurjuuttanut tuota alempaa "ajoakkua". Myyjä sanoi että siinä on kaksi akkua, koska toinen on eberiä varten, mutta kun akun näin luulin että oli kusettanut, kun en arvannut että siellä on toinen alla!!! Ajoakun jännite 8.8V, "eberakun" 12.7v...

                          Eli vaihdoin "eberin" ajoakun tilalle, kone käyntiin, mittaus edestä 11.8V koneen käydessä, joten laturi paskana.

                          Voi herranen aika, kun nolottaa

                          -Kähmy

                          Comment

                          • Kähmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 422
                            • Kempele

                            #14
                            Originally posted by 325E View Post
                            Kuten kirjoitit jos ostat laturin sanoit ostavasi 120A. Saat siihen vielä suuremman käymään suoraan pulttaamalla ilman mitään muutoksia tekemättä, eli osta E39 523i vm-98 laturi Bosch 140A joka käy kiinnityksiltään ja pistokkeiltaan. Laitoin em. E46 325ti Compaktiin joka M54B25 koneella , toimii täysin ja mahtu hyvin, em. isoa 140A laturia on joskus saanut optiona. Maksoin em. tehdaskorjatusta Bosch 140A laturista 250€.
                            Kiitti vinkistä. Ongelma on että en löydä tuota Bosch 140A-laturia muualta kuin noista saksalaisista verkkokaupoista (topvaraosat,varaosat24,autodoc ja mitä niitä onkaan) ja niiden toimitusaika on mulle ollut kyllä pettymys. Auto pitäisi saada tielle ASAP enkä jaksa odottaa toista viikkoa kun 120A on tossa vieressä motonetin tiskillä.

                            Isompi laturi olis ollut parempi kyllä kahden akun takia, mutta nyt aikataulut ajaa ikävä kyllä ohi...

                            Takaisin tappelemaan sen tuulettimen pultin kanssa...

                            -Kähmy
                            e46 325xi
                            Yamaha FZR 1000 EXUP
                            ex-e39 530i Touring

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Tässä Lahden liike josta ostin, he tilasivat sen

                              Tässä liike Lahdessa mistä ostin laturin he tilasivat sen ja oli hyvä palvelu. Hinta oli tuolle Bosch 140A laturille 250€.

                              Otin laturin E39 523i vm-1998 mukaisen auton mallin mukaan ja kuten kerroin asensin sen E46 325ti Compaktiin vm-2002
                              joka on M54B25 koneella. Pultit ja kaikki pistokkeet kävi suoraan ns. heittämällä. Minusta tuo 20A lisäys on hyvä koska siinä pienemmillä kierroksilla lataus on suurempi ja hihnapyörän laakeri on astetta isompi joten pelkkiä etuja on vaihtaa isoin Bosch 140A laturi.

                              Tässä Lahden liikkeen osoite ja linkki heidän sivulle. https://www.ciparts.fi/


                              Originally posted by Kähmy View Post
                              Kiitti vinkistä. Ongelma on että en löydä tuota Bosch 140A-laturia muualta kuin noista saksalaisista verkkokaupoista (topvaraosat,varaosat24,autodoc ja mitä niitä onkaan) ja niiden toimitusaika on mulle ollut kyllä pettymys. Auto pitäisi saada tielle ASAP enkä jaksa odottaa toista viikkoa kun 120A on tossa vieressä motonetin tiskillä.

                              Isompi laturi olis ollut parempi kyllä kahden akun takia, mutta nyt aikataulut ajaa ikävä kyllä ohi...

                              Takaisin tappelemaan sen tuulettimen pultin kanssa...

                              -Kähmy
                              Last edited by 325E; 27-06-2019, 20:45.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎