150tkm ajettu -99 mallin e46 on taatusti ruosteeton ja täysin riippumatta siitä missä sillä on ajettu.
Tuo väitettä pitää tietenkin hieman tarkentaa jotta nyt ymmärtäisit mitä sillä oikeastaan tarkoitan.
Ensiksi pitää ymmärtää mitä tuolla "ruostuminen" sanalla kukin oikein tarkoittaa ja mitä sillä tarkoitetaan auton takuuehdoissa.
Eli: Korroosiohan on metallin pinnaan vahingoittumista sähkökemiallisesta reaktiosta johtuen. Eli reaktiossa rauta-atomit muuttuvat ei-metalliseen tilaan, eli ne hapettuvat. Käytännön lopputuloshan on silmin havaittavissa ruskeana oksidikerroksena.
Nyt tätä kautta tullaan siihen varsinaiseen eroon nykyisten ja entisaikojen korirakenteiden väliseen eroon.
Eli nykyiset vähärikkiset korroosiokestävät koriteräkset jotka ovat eri menetelmin sinkatut, muovitetut, elektronisesti pohjamaalatut,jne rakenteet kyllä oksidoituvat jossain määrin nekin(pintaruostuvat?), mutta varsinaista korroosiota ei enään tapahdu. Siis puhkiruostumista nykyiset koritekniikat(n.-98 jälkeen tulleet korirakenteet) kestävät vaikka meren pohjassa vuosikymmeniä. Eli tämä pintaruoste mitä esim."svenskien" testit kauhistelevat alkavana korroosiona, kuuluukin olennaisena osana toimivaan suojausprosessiin. Tämä erityisesti kahden pistehitsatun limisaumaan ilmestyvä ruskea oksidikerros ilmestyy korkeasti rasitettuihin alimmaisiin kotelorakenteisiin jo ensimmäisen käyttövuoden jälkeen jolloin oksidiin sekoittunut pinnasta liuennut sinkki ikäänkuin sulkee/hitsaa sauman täysin ilmatiiviiksi. Prosessi pysähtyy tähän ja sen jälkeen...täysin ajo-olosuhteista tms.riippumatta rakenne on 100%:sti turvassa varsinaiselta korroosiolta.
"Svenskienkin" testissä on selkeästi nähtävissä se että mitään "ruostumista" ei enään ns.2000-luvun autoissa tapahdu enään lainkaan(muistakaa että esim. vm.98 auto voi korirakenteiltaan olla suunniteltu vielä 80-luvulla/esim.e36 farkku).
Eli ne korirakenteet mitkä ovat lähteneet suunnittelupöydältä 90-luvun puolenvälin jälkeen, ovat käytännössä puhkiruostumattomia rakenteita.
Kuten aiemmin totesinkin, luukkujen korroosiosuojaustaso(joka on siis eri asia kuin itse korirakenne) ei edellenkään ole 100% korroosiosuojattuja, mutta tässä on kyse lähinnä käytännön laatuvaihtelusta/valmistuksellisista ongelmista. Itse rakenteet ovat kyllä suunnittelupöydältä lähteneet 100% korroosiokestävinä, mutta jos=kun tuottavuutta autotehtailla/alihankkoilla maksimoidaan, tulee myös epäonnistumisia.
Eli, se että nykyisista ns.uuden koritekniikan limirakenteista löytyy avattaessa ruskeita oksidikerroksia, ei suinkaan tarkoita sitä että kyse olisi rakenteen lujuutta syövästä korroosiosta=mätäviasta, vaan täysin luonnollisesta ja rakenteelle ominaisesta ilmiöstä. Tästä on vielä n.50-vuotta siihen pisteeseen kun rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavaa korroosiota alkaa rakenteeseen ilmestymään. Mitään "pintaruostetta" ei siis käytännössä nykyisissä korirakenteissa ei ole olemassakaan, vaan oksidin ja sinkin muodostama ja sauman jauhomaisella "laastilla" sulkeva kerros.
Kuten kuitenkin todettua, on luukkujen korroosiota vieläkin oikeasti joissain tapauksissa olemassa. Pointti on kuitenkin se, että ongelma johtuu sinkkauksen prosessiongelmasta johon jälkikäteen tehdyillä kotelosuojauksilla voi loppujen lopuksi vaikuttaa varsin vähän. No, Focuksistahan revitään jo takuuaikana ovien saumakitit auki ja saumat kyllästetään jollain fordin omalla=salaisella kylmäsinkkiliemellä, mutta nyt on jo nähtävissä että ko.toimenpiteet ei pidä focuksien ovia korroosiovapaina näiden autojen kokonaiselinkaarta. Sinkki jos puuttuu, mätänee rakenne aivan varmasti.
BMW e46:ssa ei ole minkäänlaisia koriteknisiä ongelmia joita kuluttajan pitäisi omatoimisesti lähteä "paikkailemaan" ja ehdoin tahdoin koritakuuta menettämään. Yhtään koritakuun laukeamista ei maailmassa ole itse korirakenteen osalla e46:n kohdalla tapahtunut, joten "salaman" osuminen omalle kohdalle on lottovoitto 5-6kertaa peräjälkeen. Unohdetaan siis se pohjamuovien pikipaskoin suttaaminen.
Tuo väitettä pitää tietenkin hieman tarkentaa jotta nyt ymmärtäisit mitä sillä oikeastaan tarkoitan.
Ensiksi pitää ymmärtää mitä tuolla "ruostuminen" sanalla kukin oikein tarkoittaa ja mitä sillä tarkoitetaan auton takuuehdoissa.
Eli: Korroosiohan on metallin pinnaan vahingoittumista sähkökemiallisesta reaktiosta johtuen. Eli reaktiossa rauta-atomit muuttuvat ei-metalliseen tilaan, eli ne hapettuvat. Käytännön lopputuloshan on silmin havaittavissa ruskeana oksidikerroksena.
Nyt tätä kautta tullaan siihen varsinaiseen eroon nykyisten ja entisaikojen korirakenteiden väliseen eroon.
Eli nykyiset vähärikkiset korroosiokestävät koriteräkset jotka ovat eri menetelmin sinkatut, muovitetut, elektronisesti pohjamaalatut,jne rakenteet kyllä oksidoituvat jossain määrin nekin(pintaruostuvat?), mutta varsinaista korroosiota ei enään tapahdu. Siis puhkiruostumista nykyiset koritekniikat(n.-98 jälkeen tulleet korirakenteet) kestävät vaikka meren pohjassa vuosikymmeniä. Eli tämä pintaruoste mitä esim."svenskien" testit kauhistelevat alkavana korroosiona, kuuluukin olennaisena osana toimivaan suojausprosessiin. Tämä erityisesti kahden pistehitsatun limisaumaan ilmestyvä ruskea oksidikerros ilmestyy korkeasti rasitettuihin alimmaisiin kotelorakenteisiin jo ensimmäisen käyttövuoden jälkeen jolloin oksidiin sekoittunut pinnasta liuennut sinkki ikäänkuin sulkee/hitsaa sauman täysin ilmatiiviiksi. Prosessi pysähtyy tähän ja sen jälkeen...täysin ajo-olosuhteista tms.riippumatta rakenne on 100%:sti turvassa varsinaiselta korroosiolta.
"Svenskienkin" testissä on selkeästi nähtävissä se että mitään "ruostumista" ei enään ns.2000-luvun autoissa tapahdu enään lainkaan(muistakaa että esim. vm.98 auto voi korirakenteiltaan olla suunniteltu vielä 80-luvulla/esim.e36 farkku).
Eli ne korirakenteet mitkä ovat lähteneet suunnittelupöydältä 90-luvun puolenvälin jälkeen, ovat käytännössä puhkiruostumattomia rakenteita.
Kuten aiemmin totesinkin, luukkujen korroosiosuojaustaso(joka on siis eri asia kuin itse korirakenne) ei edellenkään ole 100% korroosiosuojattuja, mutta tässä on kyse lähinnä käytännön laatuvaihtelusta/valmistuksellisista ongelmista. Itse rakenteet ovat kyllä suunnittelupöydältä lähteneet 100% korroosiokestävinä, mutta jos=kun tuottavuutta autotehtailla/alihankkoilla maksimoidaan, tulee myös epäonnistumisia.
Eli, se että nykyisista ns.uuden koritekniikan limirakenteista löytyy avattaessa ruskeita oksidikerroksia, ei suinkaan tarkoita sitä että kyse olisi rakenteen lujuutta syövästä korroosiosta=mätäviasta, vaan täysin luonnollisesta ja rakenteelle ominaisesta ilmiöstä. Tästä on vielä n.50-vuotta siihen pisteeseen kun rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavaa korroosiota alkaa rakenteeseen ilmestymään. Mitään "pintaruostetta" ei siis käytännössä nykyisissä korirakenteissa ei ole olemassakaan, vaan oksidin ja sinkin muodostama ja sauman jauhomaisella "laastilla" sulkeva kerros.
Kuten kuitenkin todettua, on luukkujen korroosiota vieläkin oikeasti joissain tapauksissa olemassa. Pointti on kuitenkin se, että ongelma johtuu sinkkauksen prosessiongelmasta johon jälkikäteen tehdyillä kotelosuojauksilla voi loppujen lopuksi vaikuttaa varsin vähän. No, Focuksistahan revitään jo takuuaikana ovien saumakitit auki ja saumat kyllästetään jollain fordin omalla=salaisella kylmäsinkkiliemellä, mutta nyt on jo nähtävissä että ko.toimenpiteet ei pidä focuksien ovia korroosiovapaina näiden autojen kokonaiselinkaarta. Sinkki jos puuttuu, mätänee rakenne aivan varmasti.
BMW e46:ssa ei ole minkäänlaisia koriteknisiä ongelmia joita kuluttajan pitäisi omatoimisesti lähteä "paikkailemaan" ja ehdoin tahdoin koritakuuta menettämään. Yhtään koritakuun laukeamista ei maailmassa ole itse korirakenteen osalla e46:n kohdalla tapahtunut, joten "salaman" osuminen omalle kohdalle on lottovoitto 5-6kertaa peräjälkeen. Unohdetaan siis se pohjamuovien pikipaskoin suttaaminen.
Comment