Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -99 alustan massaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    150tkm ajettu -99 mallin e46 on taatusti ruosteeton ja täysin riippumatta siitä missä sillä on ajettu.
    Tuo väitettä pitää tietenkin hieman tarkentaa jotta nyt ymmärtäisit mitä sillä oikeastaan tarkoitan.
    Ensiksi pitää ymmärtää mitä tuolla "ruostuminen" sanalla kukin oikein tarkoittaa ja mitä sillä tarkoitetaan auton takuuehdoissa.
    Eli: Korroosiohan on metallin pinnaan vahingoittumista sähkökemiallisesta reaktiosta johtuen. Eli reaktiossa rauta-atomit muuttuvat ei-metalliseen tilaan, eli ne hapettuvat. Käytännön lopputuloshan on silmin havaittavissa ruskeana oksidikerroksena.
    Nyt tätä kautta tullaan siihen varsinaiseen eroon nykyisten ja entisaikojen korirakenteiden väliseen eroon.
    Eli nykyiset vähärikkiset korroosiokestävät koriteräkset jotka ovat eri menetelmin sinkatut, muovitetut, elektronisesti pohjamaalatut,jne rakenteet kyllä oksidoituvat jossain määrin nekin(pintaruostuvat?), mutta varsinaista korroosiota ei enään tapahdu. Siis puhkiruostumista nykyiset koritekniikat(n.-98 jälkeen tulleet korirakenteet) kestävät vaikka meren pohjassa vuosikymmeniä. Eli tämä pintaruoste mitä esim."svenskien" testit kauhistelevat alkavana korroosiona, kuuluukin olennaisena osana toimivaan suojausprosessiin. Tämä erityisesti kahden pistehitsatun limisaumaan ilmestyvä ruskea oksidikerros ilmestyy korkeasti rasitettuihin alimmaisiin kotelorakenteisiin jo ensimmäisen käyttövuoden jälkeen jolloin oksidiin sekoittunut pinnasta liuennut sinkki ikäänkuin sulkee/hitsaa sauman täysin ilmatiiviiksi. Prosessi pysähtyy tähän ja sen jälkeen...täysin ajo-olosuhteista tms.riippumatta rakenne on 100%:sti turvassa varsinaiselta korroosiolta.
    "Svenskienkin" testissä on selkeästi nähtävissä se että mitään "ruostumista" ei enään ns.2000-luvun autoissa tapahdu enään lainkaan(muistakaa että esim. vm.98 auto voi korirakenteiltaan olla suunniteltu vielä 80-luvulla/esim.e36 farkku).
    Eli ne korirakenteet mitkä ovat lähteneet suunnittelupöydältä 90-luvun puolenvälin jälkeen, ovat käytännössä puhkiruostumattomia rakenteita.
    Kuten aiemmin totesinkin, luukkujen korroosiosuojaustaso(joka on siis eri asia kuin itse korirakenne) ei edellenkään ole 100% korroosiosuojattuja, mutta tässä on kyse lähinnä käytännön laatuvaihtelusta/valmistuksellisista ongelmista. Itse rakenteet ovat kyllä suunnittelupöydältä lähteneet 100% korroosiokestävinä, mutta jos=kun tuottavuutta autotehtailla/alihankkoilla maksimoidaan, tulee myös epäonnistumisia.
    Eli, se että nykyisista ns.uuden koritekniikan limirakenteista löytyy avattaessa ruskeita oksidikerroksia, ei suinkaan tarkoita sitä että kyse olisi rakenteen lujuutta syövästä korroosiosta=mätäviasta, vaan täysin luonnollisesta ja rakenteelle ominaisesta ilmiöstä. Tästä on vielä n.50-vuotta siihen pisteeseen kun rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavaa korroosiota alkaa rakenteeseen ilmestymään. Mitään "pintaruostetta" ei siis käytännössä nykyisissä korirakenteissa ei ole olemassakaan, vaan oksidin ja sinkin muodostama ja sauman jauhomaisella "laastilla" sulkeva kerros.
    Kuten kuitenkin todettua, on luukkujen korroosiota vieläkin oikeasti joissain tapauksissa olemassa. Pointti on kuitenkin se, että ongelma johtuu sinkkauksen prosessiongelmasta johon jälkikäteen tehdyillä kotelosuojauksilla voi loppujen lopuksi vaikuttaa varsin vähän. No, Focuksistahan revitään jo takuuaikana ovien saumakitit auki ja saumat kyllästetään jollain fordin omalla=salaisella kylmäsinkkiliemellä, mutta nyt on jo nähtävissä että ko.toimenpiteet ei pidä focuksien ovia korroosiovapaina näiden autojen kokonaiselinkaarta. Sinkki jos puuttuu, mätänee rakenne aivan varmasti.
    BMW e46:ssa ei ole minkäänlaisia koriteknisiä ongelmia joita kuluttajan pitäisi omatoimisesti lähteä "paikkailemaan" ja ehdoin tahdoin koritakuuta menettämään. Yhtään koritakuun laukeamista ei maailmassa ole itse korirakenteen osalla e46:n kohdalla tapahtunut, joten "salaman" osuminen omalle kohdalle on lottovoitto 5-6kertaa peräjälkeen. Unohdetaan siis se pohjamuovien pikipaskoin suttaaminen.

    Comment

    • NHB
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1120

      #17
      Originally posted by migg
      Ja kun korjattavaksi tulee pari vuotta vanhoja autoja joissa ovet / luukut finaalissa ja helmoissa paistaa ruosteinen pelti, niin kyllä alkaa miettimään että oiskohan tuolla liuotinpohjaisten aineiden rajoittamisella osuutta asiaan vai mikä mättää?
      Aiheesta on julkaistu tutkimuksia asiapitoisemmissakin lehdissä kuin pelkästään iltalehdissä. Toki ruosteenesto on mennyt eteen päin niin rakenteellisesti kuin uusilla pinnoitusmenetelmilläkin, ja puhkiruostumattomuustakuita saa kaupankylkiäisenä. Sen mitä takuu korvaa ja mitä ei onkin oma soppansa.
      Jokatapauksessa bemari tuntuu olevan niiden automerkkien joukossa joilla ei ongelmia juurikaan ruosteen kanssa ole. Siltikään en usko että asianmukainen lisäsuojaus tuhoaisi auton tai sen arvon.

      Tuossa vielä aiheesta: www.autoliitto.fi/ximg/ruoste_01062005.pdf
      Jos "luukut finaalisssa" tarkoittaa sitä, että saumat kukkivat, ei ns. ruosteenestokäsittely auta ollenkaan. Takuuseenhan noita luukkuja on vaihdelta esim. Fordeihin ja E-mersuun. Ja sorateilla ajamalla saa kyllä kyljet auki, riittävän suojaavat roiskeläpät auttavat. Hiekka- ja kivipuhalluksessa lähtee kyllä massa kuin massa.

      Mitä tuosta tutkimuksesta pikaisesti luin, niin eipä sekään oikein tuo näitä "käsittelyitä". Ongelmia lähinnä saumoissa ja niissäkin useimiten luukuissa. Pyöräkotelot ja -kaaret sekä kynnyskotelot ovat varsin hyvässä kunnossa. Näissä kohteissahan "massaus" voisi periaatteessa auttaa. Jos konepelllin joku sauma vähän kukkii, niin sen vuoksi on turha massaruiskulla korjata.

      Comment

      • migg
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 40

        #18
        Originally posted by NHB
        Jos "luukut finaalisssa" tarkoittaa sitä, että saumat kukkivat, ei ns. ruosteenestokäsittely auta ollenkaan. Takuuseenhan noita luukkuja on vaihdelta esim. Fordeihin ja E-mersuun. Ja sorateilla ajamalla saa kyllä kyljet auki, riittävän suojaavat roiskeläpät auttavat. Hiekka- ja kivipuhalluksessa lähtee kyllä massa kuin massa.

        Mitä tuosta tutkimuksesta pikaisesti luin, niin eipä sekään oikein tuo näitä "käsittelyitä". Ongelmia lähinnä saumoissa ja niissäkin useimiten luukuissa. Pyöräkotelot ja -kaaret sekä kynnyskotelot ovat varsin hyvässä kunnossa. Näissä kohteissahan "massaus" voisi periaatteessa auttaa. Jos konepelllin joku sauma vähän kukkii, niin sen vuoksi on turha massaruiskulla korjata.
        Kymmeniä focuksia/mondeoita korjanneena voin sanoa että kukkii muualtakin kuin ovi saumoista. Takuuseen niitä vaihdetaan harvoin. Yleensä korjataan, maalataan ja ruostesuojataan, fordin aineilla. Ja jos ruostesuojauksesta ei olisi mitään hyötyä niin tuskin ford siitä maksaisi, sillä näitä on niin paljon. Mutta eipä fordeista sen enempää.
        Tosiaan massat kuluu käytössä ajanmittaan, oli ne mitä tahansa ainetta. Tuskinpa on haittaa jos oikeilla aineilla korjataan tällaiset vauriot.
        Ja kun viitsii lukea hieman tarkemmin tuon svedujen tekstin niin kyllä siellä jälkisuojauksesta on sanottu.

        Yleensäkkään en epäile sitä että uusissa autoissa olisi pahoja koriteknisiä ongelmia, mutta näitä kosmeettisia näkyy joitakin olevan. Ja kyllähän tällaisilla on vaikutusta jälleenmyyntiarvoon. Joissakin e46 kauneuspilkkuna konepellin sisäsauma, ajanmittaan näkyy päällekin päin.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Focusten kohdalla vain EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole kyse mistään jälkisuojauksesta vaan KORJAUSTOIMENPITEESTÄ!!!
          Eli niistähän vedetään ovista/luukuista tehtaan saumakitit irti ja saumojen läpi valutetaan jotain Fordin omaa kylmäsinkkiä/suoja-ainetta. Tämän jälkeen saumat saumakitataan uudelleen ja luukut pohjamaalataan/maalataan.
          Pelkällä kotelosuoja-aineella ei ole mitään vaikutusta Focuksien luukkujen "kupruongelmiin"...tämä on testattu=tiedetään.
          Näin on myös bemujen kohdalla. Eli mikäli saumakittejä ei poisteta ja "sinkkilimuja" uiteta läpi saumojen, ei prosessille voida yhtään mitään. Pelkällä kotelosuojalla ei bemussakaan ole juurikaan merkitystä itse ongelmaan, paitsi että kotelosuojaamattomassa luukussa ongelma on ja pysyy lähinnä kosmeettisena, mutta kotelosuojattuihi näyttää ilmestyvän selvää läpimenevää mätävikaa.

          Comment

          • cool10
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 239
            • Stadi

            #20
            Originally posted by Hemi
            150tkm ajettu -99 mallin e46 on taatusti ruosteeton ja täysin riippumatta siitä missä sillä on ajettu.
            Tänään näin tollaisen e46 sedanin (pre-facelift) ja oli todella pahasti lähtenyt takalokasuojan kaaresta, ei siis mistään saumasta kupliva ruoste pari senttiä ylöspäin kohti c-pilaria. Muistin tämän threadin ja kysynkin: Onko tuollainen mahdollista vain, jos kaarelle on tehty esim. jokin huono kolarikorjaus vai tapahtuuko tällaista myös tehdaskuntoisille? Yllätyin kyllä todella kun tuon näin, ensimmäinen laatuaan.
            EX: 730i -89

            Comment

            • h.n
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 35
              • Sauvo

              #21
              Originally posted by cool10
              Tänään näin tollaisen e46 sedanin (pre-facelift) ja oli todella pahasti lähtenyt takalokasuojan kaaresta, ei siis mistään saumasta kupliva ruoste pari senttiä ylöspäin kohti c-pilaria. Muistin tämän threadin ja kysynkin: Onko tuollainen mahdollista vain, jos kaarelle on tehty esim. jokin huono kolarikorjaus vai tapahtuuko tällaista myös tehdaskuntoisille? Yllätyin kyllä todella kun tuon näin, ensimmäinen laatuaan.
              Mulla -98 e46:n muuten ruosteeton paitsi konepelti sisäpuolelta. Molempien lamppujen kohdalta maali lähtee kynnellä raaputtamalla pois ja alta paljastuu ruoste. Vissii valmistusvika, mut turha kuvitella et menis takuuseen.

              Comment

              • ParaJaX
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 129

                #22
                Originally posted by h.n
                Mulla -98 e46:n muuten ruosteeton paitsi konepelti sisäpuolelta. Molempien lamppujen kohdalta maali lähtee kynnellä raaputtamalla pois ja alta paljastuu ruoste. Vissii valmistusvika, mut turha kuvitella et menis takuuseen.
                itsellä juuri sama homma.. valmistus vikahan toi on ja ajattelinkin lähipäivinä kysäistä bemari liikkeestä että meniskö takuuseen. mulla kukkii myös vänkärin puolen takaoven etuosasta, sisäpuolelta.

                Comment

                • oppipoika
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 18

                  #23
                  Missä autossa on 20-30 vuoden ruostumattomuustakuu

                  Aikaisemmin kirjoittaja kertoi autoissa nykyisin olevasta 20-30 vuoden puhkiruostumattomuustakuusta. Itse en tiedä, että sellaista olisi missään autossa. Kirjoittaja varmaan tietää ja kertoo siitä muillekin.

                  Tuollaista takuuta ei ole ainakaan bemarissa eikä mersussa. Ehkä jossain muussa on.

                  Comment

                  • oppipoika
                    Newbiemmer
                    • Jan 2006
                    • 18

                    #24
                    Kannattaa lukea tällä samalla tekniikka-sivustolla olevat kirjoitukset aiheesta "Peltiosien laatu" ja erityisesti siellä oleva referaatti puolueettomasta Ruotsissa tehdystä Eri automallien puhkiruostumisherkkyyttä (1998-2001) koskevasta tutkimuksesta, jonka rahoittajana oli mm. BMW AG.

                    Comment

                    • kani
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 699
                      • Espoo

                      #25
                      Takalokareissa alkaa kyllä hieman jo kulumaa olemaan eli pitäisikö pvc-pinnoite uusia pesun/massauksen sijaan? Vai voiko sitä uusia/paikata, joutuuko poistamaan laajemmalta alueelta ja suojata jotenkin perinteisemmin??

                      Mikä olisi luotettava paikka pääkaupunkiseudulla tai vähän kauempanakin joka voisi pestä alustan ja osaisi arvioida jatkotoimenpiteet. Jonkin verran huonoja kokemuksia perinteisistä suojauspaikoista mutta jotain autolle pitäisi tehdä kun tarkoitus on kuitenkin ajaa sillä vielä pitkään.
                      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by oppipoika View Post
                        Aikaisemmin kirjoittaja kertoi autoissa nykyisin olevasta 20-30 vuoden puhkiruostumattomuustakuusta. Itse en tiedä, että sellaista olisi missään autossa. Kirjoittaja varmaan tietää ja kertoo siitä muillekin.

                        Tuollaista takuuta ei ole ainakaan bemarissa eikä mersussa. Ehkä jossain muussa on.
                        Mersussa muistaakseni on, mutta silloin taidetaan puhua nimenomaan "puhkiruostumattomuus"takuusta. Ja tähän tietenkin vedotaan maahantuojalla, että ei ole puhki tai ruoste on ulkoisen osapuolen aiheuttama, joka suomessa kai yleensä se suola.

                        Comment

                        • inehmo
                          Newbiemmer
                          • Feb 2006
                          • 4
                          • Kirkkonummi

                          #27
                          Ruosteen suojaus kannattaa vanhempaan autoon laittaa.

                          Biltemasta saatavaa Pellavaa öljyä laimentaa löpöön ja parikertaa vuodessa paineilmalla ruiskuttaa auton alle yms. koteloihin ja sit vielä kesällä ajaa hiekkatiellä ruiskutuksen jälkeen. Auto ei ruostu ja luontokin säästyy!

                          kannattaa tehdä

                          Comment

                          • icemii
                            Newbiemmer
                            • Mar 2004
                            • 9
                            • Lahti

                            #28
                            E46 ja E39 on ´kaikissa` yksilöissä konepellissä ja takaluukuissa Foordivika, eli saumat ruostuu

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by icemii View Post
                              E46 ja E39 on ´kaikissa` yksilöissä konepellissä ja takaluukuissa Foordivika, eli saumat ruostuu
                              Joissain toki, mutta ei lähellekkään "kaikissa yksilöissä" ko.ongelmaa.

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Joissain toki, mutta ei lähellekkään "kaikissa yksilöissä" ko.ongelmaa.
                                Nimenomaan näin. Toissa vuonna tuli kierreltyä ostomielessä e39:sejä useampikin läpi ja aika monessa mm. takaluukusta löytyi 'pisteitä', mutta ei tosiaankaan kaikista. Tuo luukkujen ruoste katsottiin tässä tapauksessa sen verta oleelliseksi asiaksi että muutamasta varusteesta joutui tinkimään että ostaja sai auton hyvällä huoltohistorialla, hyvillä kilometreillä ja ruostevapaana. Eikä ruostetta ole ainakaan näiden ostohetkeä seuranneen kahden vuoden aikana ilmennyt. (Auto on valmistettu 10/98)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎