Announcement

Collapse
No announcement yet.

325xi -01: Moniurahina halki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    325xi -01: Moniurahina halki

    Onkohan toi kovin yleinen ongelma? Eli eilen poika soitti että ajossa alkoi palamaan latauksen valo, ohjaustehostin häipyi ja lämmöt nousi. Sain sen heti huoltikselle ja kun kävin katsomassa, luulin että paisuntasäiliö olis halki. Ei, oli täynnä nestettä mutta moniurahihna keskeltä "halki".

    Onko kovinkin yleinen juttu? Kesällä vaihdoin laturin ja olis varmaan pitänyt tuo hihnakin vaihtaa, mutta oli niin priiman näköinen että jäi sitten tekemättä.

    Saako vaihdettua ilman tuota fanin irroitusta? Mulla on siis kiinteä, ei sähköinen.

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Ihan suosiolla vaa ylimääräset pois edestä. Ei hirveesti oo tilaa muuten tehä yhtää mitää.
    Ensin ilmastoinnin hihna irti kääntämällä kiristintä ja sen jälkee moniurahihnan kiristintä kääntämällä iso hihna irti.

    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 614
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Hihna usein luovuttaa seurauksena jonkin muun hajoamisesta.

      Tarkista myös rullat ja vesipumppu. Kesämmällä fiksattiin kaverin 328:ia, jossa oli vesipumpun laakeri pettänyt ja pumpun hihnapyörän jumitus/holkkuminen oli repinyt hihnaa myös pituussuunnassa. Pumpun lisäksi tuossa yksilössä oli ohjurirullatkin jo vikisevässä kunnossa. Nuo on suht helppoja osia tarvittaessa vaihtaa M5X:ssä, kun vain saa vähän ryjää pois tieltä.

      E

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Hihna usein luovuttaa seurauksena jonkin muun hajoamisesta.

        Tarkista myös rullat ja vesipumppu. Kesämmällä fiksattiin kaverin 328:ia, jossa oli vesipumpun laakeri pettänyt ja pumpun hihnapyörän jumitus/holkkuminen oli repinyt hihnaa myös pituussuunnassa. Pumpun lisäksi tuossa yksilössä oli ohjurirullatkin jo vikisevässä kunnossa. Nuo on suht helppoja osia tarvittaessa vaihtaa M5X:ssä, kun vain saa vähän ryjää pois tieltä.

        E
        +dampperi kannattaa samalla tarkistaa heiluuko ja onko halkeamia.
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Kähmy
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 422
          • Kempele

          #5
          OK, kiitos neuvoista. Auto on huoltiksen pihalla ja koska automaatti, ei voi hinata joten vaihdan hihnan siellä ja ajan sen kotiin tarkempaa analyysiä varten (pari kilsaa).

          Parree varmaan vaihtaa tuo A/C:n hihnakin samalla.
          e46 325xi
          Yamaha FZR 1000 EXUP
          ex-e39 530i Touring

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #6
            Originally posted by Kähmy View Post
            OK, kiitos neuvoista. Auto on huoltiksen pihalla ja koska automaatti, ei voi hinata joten vaihdan hihnan siellä ja ajan sen kotiin tarkempaa analyysiä varten (pari kilsaa).

            Parree varmaan vaihtaa tuo A/C:n hihnakin samalla.
            Vähä joutuu taiteilee kyllä, viskon ropellin tuulitunneli ei taida lähtee kyllä pois jos viskoo ei ota pois. 32mm lenkki ja leka/vasara mukaa
            ni saa ton viskon ropelin irti jos sen ottaa helpottaaksee jo parkkiksel. Ja vääränkätinen kierre jos ei ollut jo tiedossa.
            Last edited by peltone; 20-12-2019, 12:24.
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1842
              • Karjaa

              #7
              Jos auto on tarkoituksena pitää eikä laittaa kiertoon niin kannattaa samalla vaivalla deletoida tuo visko, eli manuaalimallin sähköropelli sinne viskon ja etutuulettimen tilalle, menee ns. heittämällä ja tehtaallakin laittoivat E9x:stä eteenpäin samaan tapaan.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Wespa View Post
                Jos auto on tarkoituksena pitää eikä laittaa kiertoon niin kannattaa samalla vaivalla deletoida tuo visko, eli manuaalimallin sähköropelli sinne viskon ja etutuulettimen tilalle, menee ns. heittämällä ja tehtaallakin laittoivat E9x:stä eteenpäin samaan tapaan.
                Miksi jos se visko on ehjä?

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1842
                  • Karjaa

                  #9
                  No ihan jo pelkästään siksi koska sen joutuu aina välillä irrottamaan eri remppoja varten ja se on aika tuskaa ilman erikoistyökalua. Usko meinaa loppua siinä hommassa niin mielellään sitä ei toiste enää tee.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • 316bemi
                    BTCF Member
                    • Oct 2010
                    • 217
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Wespa View Post
                    No ihan jo pelkästään siksi koska sen joutuu aina välillä irrottamaan eri remppoja varten ja se on aika tuskaa ilman erikoistyökalua. Usko meinaa loppua siinä hommassa niin mielellään sitä ei toiste enää tee.
                    Jakari/lenkkiavain + vasara onki melko spessuja työkaluja. On noita jokusesta kymmenestä m50/m52/m54 koneisesta tullu kopsauteltuu auki. Toki se työkalu flektin paikallaan pitämiseenki suht halpa/helpohko vaikka ite väsätä. Täten ei oo sähköflekti kovinkaan korkealla päivityslistalla ollu kun on näissä vanhoissa jtn tähellisempääki pajotettavaa yleensä.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Wespa View Post
                      No ihan jo pelkästään siksi koska sen joutuu aina välillä irrottamaan eri remppoja varten ja se on aika tuskaa ilman erikoistyökalua. Usko meinaa loppua siinä hommassa niin mielellään sitä ei toiste enää tee.
                      Originally posted by 316bemi View Post
                      Jakari/lenkkiavain + vasara onki melko spessuja työkaluja. On noita jokusesta kymmenestä m50/m52/m54 koneisesta tullu kopsauteltuu auki. Toki se työkalu flektin paikallaan pitämiseenki suht halpa/helpohko vaikka ite väsätä. Täten ei oo sähköflekti kovinkaan korkealla päivityslistalla ollu kun on näissä vanhoissa jtn tähellisempääki pajotettavaa yleensä.
                      Itsehän olen ajellut tässä pari vuotta ilman viskoa koska ilmastointi ja sen flekti.

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #12
                        Originally posted by 316bemi View Post
                        Jakari/lenkkiavain + vasara onki melko spessuja työkaluja. On noita jokusesta kymmenestä m50/m52/m54 koneisesta tullu kopsauteltuu auki. Toki se työkalu flektin paikallaan pitämiseenki suht halpa/helpohko vaikka ite väsätä. Täten ei oo sähköflekti kovinkaan korkealla päivityslistalla ollu kun on näissä vanhoissa jtn tähellisempääki pajotettavaa yleensä.
                        Joo siis vaihdoin tuohon laturin viime kesänä joten viskon irroittaminen on tuttua hommaa. Muistaakseni pistin sorkkaraudan sinne viskon ruuvien väliin ja löin kolmesti jakaria oikealle ja se irtos...katoin tuubista 50skidin hyvän videon jossa se käytti työkalua ja sen jälkeen näytti tuon sorkkarauta-jutun.

                        Jos oikein muistan niin visko lähti helposti irti, mutta sen takaisin saaminen aiheutti ylimääräistä parran kasvua ja liikakiloja ärräpäiden säestämänä.

                        Tiedän tuon sähköflektijutun, mutta toivon että mun ei tarvis *niiiin* usein tuolla vierailla...

                        -Kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • Kähmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 422
                          • Kempele

                          #13
                          Nyt on pakko kysyä kun ei vaan muista. Eli kun olen laittamassa uutta hihnaa paikalleen niin kokeilin nuo kiristimet. Tuo ylempi ottaa kiinni metalliin tuossa punaisen kohdalla, mutta siinä oli muistaakseni joku kikka, että kun se kiristettiin niin se ei vapautui tms (joku epäkeskojuttu).

                          Sitten tuo alempi kirisitin, sehän on se joka liikkuu ja jonka avulla tuohon saa sen verran klappia että uuden hihnan saa pujotettua paikalleen? Sen sisällä on torx ja sitä vääntämällä muistaakseni sen antoi hieman periksi.

                          On se ihme, että alle puoli vuotta sitten tuon tein, eikä mitään muista. Mutterin sain irti vanhalla sorkkarauta ja kunnopn lyönti jakariin-kikalla.



                          -Kähmy
                          e46 325xi
                          Yamaha FZR 1000 EXUP
                          ex-e39 530i Touring

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Kähmy View Post
                            Nyt on pakko kysyä kun ei vaan muista. Eli kun olen laittamassa uutta hihnaa paikalleen niin kokeilin nuo kiristimet. Tuo ylempi ottaa kiinni metalliin tuossa punaisen kohdalla, mutta siinä oli muistaakseni joku kikka, että kun se kiristettiin niin se ei vapautui tms (joku epäkeskojuttu).

                            Sitten tuo alempi kirisitin, sehän on se joka liikkuu ja jonka avulla tuohon saa sen verran klappia että uuden hihnan saa pujotettua paikalleen? Sen sisällä on torx ja sitä vääntämällä muistaakseni sen antoi hieman periksi.

                            On se ihme, että alle puoli vuotta sitten tuon tein, eikä mitään muista. Mutterin sain irti vanhalla sorkkarauta ja kunnopn lyönti jakariin-kikalla.



                            -Kähmy
                            Mites tuo ylempi kiristin näyttää jotenkin oudolta pultteineen? Onko se löysällä tms?

                            Comment

                            • Kähmy
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 422
                              • Kempele

                              #15
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Mites tuo ylempi kiristin näyttää jotenkin oudolta pultteineen? Onko se löysällä tms?
                              Joo, otin sitä hieman auki kun piti pähkäillä miten tuo meni. Eli nyt hieman selkiää, tuo alempi kiristin ottaa kiinni ylempää, koska se alempi on "vapaana". Eli kun se kiristetään hihnalle, ylempi ei ota kiinni tuohon punaiseen paikkaan.

                              Kattelin hieman tuota alempaa kiristintä, se ei ole ihan 100% linjassa noiden muiden rullien kanssa, onko tuo punaisessa kohdassa noin suuri rako...eli tulee mieleen, onko tuolla sisällä oleva pultti jotenkin löysällä? Ja minkä kokoinen tuo pultti on? 8.8?





                              EDIT: realoem:n mukaan olis M8X105 pultti
                              Last edited by Kähmy; 23-12-2019, 16:10.
                              e46 325xi
                              Yamaha FZR 1000 EXUP
                              ex-e39 530i Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎