Announcement

Collapse
No announcement yet.

325xi -01: Moniurahina halki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Kähmy View Post
    Joo, otin sitä hieman auki kun piti pähkäillä miten tuo meni. Eli nyt hieman selkiää, tuo alempi kiristin ottaa kiinni ylempää, koska se alempi on "vapaana". Eli kun se kiristetään hihnalle, ylempi ei ota kiinni tuohon punaiseen paikkaan.

    Kattelin hieman tuota alempaa kiristintä, se ei ole ihan 100% linjassa noiden muiden rullien kanssa, onko tuo punaisessa kohdassa noin suuri rako...eli tulee mieleen, onko tuolla sisällä oleva pultti jotenkin löysällä? Ja minkä kokoinen tuo pultti on? 8.8?


    EDIT: realoem:n mukaan olis M8X105 pultti
    8.8 tarkoittaa pultin lujuutta, ei kokoa. Realoem pitäisi olla kyllä pultin koko oikein.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #17
      Jos haluat pelata varmanpäälle, uusi se koko apulaitekiristin, laturin vapaarulla ja se apulaitehihna. Kustannus luokkaa 100eur kaikki?
      Toki pyörittele sitten samalla kaikki apulaitteet käsin läpi että ne pyörii herkästi.
      Minulla on ollut tapana kun ostan M54 koneisen auton, että uusin seuraavat ennakoivana huoltona:

      -Apulaitekiristin
      -Ilmastoinnin kiristin
      -Apulaitehihna/ilmastoinnin hihna
      -Laturin vapaarulla

      Näitä saa valmiina kittinä mm. ebaystä.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Puuttuuko sulla pultti laturistakin, eikä se ole kohdallaan? Puoli vuotta laturin vaihdosta, hihna halki ja kiristin ottaa runkoon -> jotain meni pieleen laturia vaihtaessa. Kuva on vähän läheltä niin ei näe, mutta uskaltaisin sanoa että nyt on joku pieni kasausvirhe sattunut
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Puuttuuko sulla pultti laturistakin, eikä se ole kohdallaan? Puoli vuotta laturin vaihdosta, hihna halki ja kiristin ottaa runkoon -> jotain meni pieleen laturia vaihtaessa. Kuva on vähän läheltä niin ei näe, mutta uskaltaisin sanoa että nyt on joku pieni kasausvirhe sattunut
          Juu, esim. lähikuva pultinkannasta on jotenkin outo :think

          Comment

          • Wildchild
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2016
            • 264
            • Päijät-Häme

            #20
            Originally posted by Kähmy View Post
            Nyt on pakko kysyä kun ei vaan muista. Eli kun olen laittamassa uutta hihnaa paikalleen niin kokeilin nuo kiristimet. Tuo ylempi ottaa kiinni metalliin tuossa punaisen kohdalla, mutta siinä oli muistaakseni joku kikka, että kun se kiristettiin niin se ei vapautui tms (joku epäkeskojuttu).

            Sitten tuo alempi kirisitin, sehän on se joka liikkuu ja jonka avulla tuohon saa sen verran klappia että uuden hihnan saa pujotettua paikalleen? Sen sisällä on torx ja sitä vääntämällä muistaakseni sen antoi hieman periksi.

            On se ihme, että alle puoli vuotta sitten tuon tein, eikä mitään muista. Mutterin sain irti vanhalla sorkkarauta ja kunnopn lyönti jakariin-kikalla.


            -Kähmy
            Siinä kiristimen rungossa pultinkanta jota kääntämällä sen saa löysättyä helposti. Alemmassa (ilmastoinnin kompura) tais olla T60 torx, ylemmässä kiristimessä 15/16mm pultti.
            Bmw 525iA -02

            Comment

            • Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

              #21
              Originally posted by jr66 View Post
              Juu, esim. lähikuva pultinkannasta on jotenkin outo :think
              Siis en ole koskenut laturin vaihdossa tuohon kiristimeen minkä pultista tuo kuva on, muistelen vain, että sen sai jotain pulttia vääntämällä sen verran antamaan periksi, että siihen sai pujotettua tuon hihnan.

              Se hihna ei ole siis koko matkalta halki, vaan siitä on haljennut semmoinen 20-30cm "lipare".

              Tarkistan tuon linja suoruuden kunhan ehdin, mutta joku noista ei ole linjassa. Otan paremman kuvan niin pähkäillään sitten.

              Ja vielä kerran, kaikki pultit oli kiinni (myös tuo puuttuva laturin pultti, jonka otin pois ennen kuvaa että sain sen rullan pois, siinähän on kolo joka menee tuohon laturin pultin koloon, eikä sitä voi laittaa väärin) ja lujasti ennen kuin kuvat otin, höllensin vaan hieman kun koitin miettiä että mitä kiristintä piti vääntää auki hihnaa varten! Ainoa mitä en ole vielä avannut oli tuo kuvan 8.8-pultti. Eli laturin ja kiristinten pultit oli lujasti kiinni.

              EDIT: ja kaikki hihnapyörät pyöri vapaasti, vesipumppu myös.
              Last edited by Kähmy; 25-12-2019, 13:59.
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                #22
                Originally posted by Wildchild View Post
                Siinä kiristimen rungossa pultinkanta jota kääntämällä sen saa löysättyä helposti. Alemmassa (ilmastoinnin kompura) tais olla T60 torx, ylemmässä kiristimessä 15/16mm pultti.
                https://bemariosat.fi/623-thickbox_d...k-fittings.jpg
                Minulla ei siis ole tuommoinen setti siellä, vaan semmoinen missä on hydraulinen jousi. Tuo malli on kai korjaussarja tuohon (näin sanoi motonet), eli jousikiristeinen.

                EDIT:



                Purin hieman tuota kiristintä ja minulla on nyt teoria Joku on ottanut tuon pois joskus ja laittanut sen takaisin, väärin. Siinä kiristimessä on hahlo, jonka pitää osua siihen koneen rungossa olevaan vastakappaleeseen. Se ei ilmeisesti osunut siihen, jonka takia kiristin on jäänyt "kantamaan", eikä sen pyörä ole silloin linjassa tuon hinnan ja muiden pyörien kanssa.

                EDIT: Tuossa näkyy se gappi minkä takia pyörä ei ole linjassa. Pultti (13mm kanta) oli tiukalla, joten se kiristimen hahlo kantoi?



                Pistän tuon kiristimen takaisin (se pyörä ja laakeri on vaihdettu, kun rahisivat) ja katson saanko sen linjaan nyt kun tiedän tuon hahlojutun.

                EDIT: Jaa, taitaakin olla niin, että tuo hydraulinen on korjaussarja tuolle mekaaniselle jousikiristimelle???
                Last edited by Kähmy; 28-12-2019, 11:30. Reason: kuvat lisää
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #23
                  Sinulla on pettänyt kiristimen neulaaakerit osat 5

                  Sinulla on autostasi pettänyt Kiristimen neulalaakerit (2kpl) jotka on RealOEM varaosakuvassa osa-numero 5. Kun neulalaakeri pettää se vetää kiristimen vinoon ja näyttää ettei ole ollut kohdallaan kuten kerroit kuvien kanssa ja siksi kiristimen päästä 8mm pultti 13mm kannalla näyttää olevan kiristimen reijän toisessa reunassa. Nimittän itse uusin kiristimen kyseiset Neulalaakerit 2kpl omaani Compaktin M54B25 koneeseen ja myöskin uusin sen iskarin joten lopputulos tuli uusi kun kiristin pyörän myös uusin.




                  BMW 2kpl Kiristimen Neulalaakerien Osanumero 5: 05 Needle sleeve 2 12311713153 $18.45

                  Tässä kuvastasi näkee ettei pultti ole keskellä kun neulalaakeri on pettänyt.

                  Sekä pultin päästä voi puuttua myös prikka washer no: 12 Washer 3 11287835130 $0.72


                  Tässä kuva linkki kuvaa josta näkee kuinka 8mm pultti on toisessa laidassa: https://i.imgur.com/NDyQ7Wc.jpg








                  Originally posted by Kähmy View Post
                  Minulla ei siis ole tuommoinen setti siellä, vaan semmoinen missä on hydraulinen jousi. Tuo malli on kai korjaussarja tuohon (näin sanoi motonet), eli jousikiristeinen.

                  EDIT:



                  Purin hieman tuota kiristintä ja minulla on nyt teoria Joku on ottanut tuon pois joskus ja laittanut sen takaisin, väärin. Siinä kiristimessä on hahlo, jonka pitää osua siihen koneen rungossa olevaan vastakappaleeseen. Se ei ilmeisesti osunut siihen, jonka takia kiristin on jäänyt "kantamaan", eikä sen pyörä ole silloin linjassa tuon hinnan ja muiden pyörien kanssa.

                  EDIT: Tuossa näkyy se gappi minkä takia pyörä ei ole linjassa. Pultti (13mm kanta) oli tiukalla, joten se kiristimen hahlo kantoi?



                  Pistän tuon kiristimen takaisin (se pyörä ja laakeri on vaihdettu, kun rahisivat) ja katson saanko sen linjaan nyt kun tiedän tuon hahlojutun.

                  EDIT: Jaa, taitaakin olla niin, että tuo hydraulinen on korjaussarja tuolle mekaaniselle jousikiristimelle???
                  Last edited by 325E; 29-12-2019, 13:46.

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #24
                    Originally posted by 325E View Post
                    Sinulla on autostasi pettänyt Kiristimen neulalaakerit (2kpl) jotka on RealOEM varaosakuvassa osa-numero 5. Kun neulalaakeri pettää se vetää kiristimen vinoon ja näyttää ettei ole ollut kohdallaan kuten kerroit kuvien kanssa ja siksi kiristimen päästä 8mm pultti 13mm kannalla näyttää olevan kiristimen reijän toisessa reunassa. Nimittän itse uusin kiristimen kyseiset Neulalaakerit 2kpl omaani Compaktin M54B25 koneeseen ja myöskin uusin sen iskarin joten lopputulos tuli uusi kun kiristin pyörän myös uusin.
                    Veikkaanpas että olet juurikin oikeassa. Kun tutkin tuota kiristintä, huomasin että myös sen tiivisteet olivat ihan sökönä, ei ollut ihme että se ei halunnut tulla siitä akselistaan ulos, kun ne rullaantuivat siihen väliin.

                    Kuvassa näkyy juurkin tuo juttu, että se menee sen verran kieroon, että tuo rajoitin ei asetu hahloon jolloin koko kiristin jää kantamaan, minkä takia väkipyörä ei ole linjassa muiden kanssa.



                    Aikani tuon kanssa tapeltuani vedin tuon väkäsen dremelillä veks ja pistin paikalleen, jolloin se asettui paremmin. Sen jälkeen kun systeemi oli -17C ollut yön ja aloin vääntämään sitä tuon väkipyörän pultista "auki" että sain hihnan paikoilleen, kuului naps ja kiristimen varsi antoi periksi siitä pyöränpultin kohdalta. Pakkanen oli kai tehnyt tehtävänsä. Siihen loppui kärsivällisyys ja koska tiesin että paikallisessa motonetissä oli semmoinen jousikiristeinen kiristin 44.90€ (minkälaisen wildchild linkkasi, jossa on oma kuusiokulma tuota avaamista varten), kävin hakemassa semmoisen ja sen jälkeen homma hoitui helposti.

                    Olipa melkoinen säätö yhden moniurahihnan takia, mutta taas sitä oppi paljonkin uutta.
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #25
                      Hyvä lopputuloksen valinta.. Jousikiristin

                      Hyvä loppu-valinta ja minusta se jousikiristin on yksinkertaisempi ja ei ole noin montaa rikki menvää liikkuvaa osaa, joku sanoi ettei kaikkiin malleihin enää saa. Itsellä yhdestäkään autosta ei ole mennyt jousikiristintä rikki ja toimineet hyvin, toki joskus olisi nekin hyvä uusia löystyy se jousi ajansaatossa joka tekee sen riskin, että hihna alkaa luistamaan.

                      Niin Kähmy voisitko vielä laittaa tähän jutun jatkeeksi sen Motonetin Varaosanumeron tuolle Jousikiristin mallista, minkä ostit.


                      Originally posted by Kähmy View Post
                      Veikkaanpas että olet juurikin oikeassa. Kun tutkin tuota kiristintä, huomasin että myös sen tiivisteet olivat ihan sökönä, ei ollut ihme että se ei halunnut tulla siitä akselistaan ulos, kun ne rullaantuivat siihen väliin.

                      Kuvassa näkyy juurkin tuo juttu, että se menee sen verran kieroon, että tuo rajoitin ei asetu hahloon jolloin koko kiristin jää kantamaan, minkä takia väkipyörä ei ole linjassa muiden kanssa.



                      Aikani tuon kanssa tapeltuani vedin tuon väkäsen dremelillä veks ja pistin paikalleen, jolloin se asettui paremmin. Sen jälkeen kun systeemi oli -17C ollut yön ja aloin vääntämään sitä tuon väkipyörän pultista "auki" että sain hihnan paikoilleen, kuului naps ja kiristimen varsi antoi periksi siitä pyöränpultin kohdalta. Pakkanen oli kai tehnyt tehtävänsä. Siihen loppui kärsivällisyys ja koska tiesin että paikallisessa motonetissä oli semmoinen jousikiristeinen kiristin 44.90€ (minkälaisen wildchild linkkasi, jossa on oma kuusiokulma tuota avaamista varten), kävin hakemassa semmoisen ja sen jälkeen homma hoitui helposti.

                      Olipa melkoinen säätö yhden moniurahihnan takia, mutta taas sitä oppi paljonkin uutta.
                      Last edited by 325E; 29-12-2019, 14:40.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Kumpikin kiristin toimii ja molemmat osaa hajota. Kesällä alkoi sukulaisella jousikiristin pitämään ääntä, ei jaksanut kunnolla kiristää hihnaa. Uusi kiristin ja taas mennään. Rullassa ei ollut vikaa, varmaankin oli vaihdettu se rulla jossain vaiheessa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎