Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d M47TU ei lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wempur
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 8
    • Espoo

    320d M47TU ei lähde käyntiin

    Morot,

    startin vaihdon jälkeen ei auto enää lähtenyt käyntiin. Naks kuuluu kun avaimesta kääntää. Lueskelin palstoja ja tuumasin, että voisiko olla EWS vika. Koetin INPAlla synkata EWS-DDE, mutta moduuliin ei saa yhteyttä. Itse asiassa mihinkään muuhun moduuliin ei pääse käsiksi kuin moottorinohjaukseen, aikaisemmin näihin muihin on siis päässyt. Sulakkeet väijyin hansikaslokerosta ja moottoritilasta, kaikki olivat piipparin mukaan ehyitä.

    Ajatuksia mistä lähteä vikaa hakemaan?
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    #2
    Eikö ajonesto tyypillisesti tee niin, että auto kyllä pyörittää starttia, mutta ei lähde käyntiin, koska suuttimille ei tule ohjausta?

    Jos vika tuli startin vaihdon yhteydessä, niin kannattaisi varmaan sulkea pois kaikki mahdolliset kämmit, mitä siinä voi tehdä. Tuliko akun kengät irrotettua, ettei saanut oikosulkua? Olihan vaihtostartti varmasti ehjä? Onhan akussa varmasti tarpeeksi virtaa starttaukseen? Onhan kaikki johdot paikoillaan jne.
    Last edited by MPV; 27-01-2020, 18:58.

    Comment

    • Lördagskorv
      Aluevastaava
      • Nov 2016
      • 2097
      • Lohja city

      #3
      Autoon tulee normaalisti virrat päälle?

      Oletko molemmilla avaimilla kokeillut ja perus "ovet lukkoon pariksi minuutiksi ja ovet taas auki"

      Erikoinen vika.
      Voikohan siellä olla jotain nyt vaan väärin asennettu?
      Vaikka startti olisikin uusi, ei sulje pois mahdollisuutta, että sekin voi olla viallinen
      E92 M3 -10 Jerezschwarz
      E28 528i -84 Diamantschwarz
      G20 320e -22 Sunset Orange
      Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

      E92 M3 -08 Silverstone 2
      E38 740i -00 Imolarot 2
      E46 320d -02 Orientblau

      Comment

      • wempur
        Newbiemmer
        • Feb 2015
        • 8
        • Espoo

        #4
        Tuliko akun kengät irrotettua
        Tuli.

        Olihan vaihtostartti varmasti ehjä
        Oli käytetty, piti olla ehjä.

        Onhan akussa varmasti tarpeeksi virtaa starttaukseen?
        Toisella täydellä akulla tarpeeksi kookkaiden snaabelien kanssa annettu suoraan moottoritilan kautta apusähköä, ei vaikutusta.

        Autoon tulee normaalisti virrat päälle?
        Normaalilta vaikuttaa starttaukseen asti.

        Oletko molemmilla avaimilla kokeillut ja perus "ovet lukkoon pariksi minuutiksi ja ovet taas auki"
        Kyllä maar, ei vaikutusta.

        Voikohan siellä olla jotain nyt vaan väärin asennettu?
        Suurinpiirtein kaikki kolme snaabelia meni samoihin paikkoihin, oli vielä orkkis startti.

        Mutta se, että muihin moduuleihin ei saa yhteyttä läppärillä kuin DDE purkkiin. Kokeilin kaikki muut moduulit ja mikään näistä ei enää vastaa. Kai se starttikin haluaa se käyntilupansa purkilta. Radiot ja valot funkkaa kyllä niinkuin normaalistikin. Moottorissa ei vikakoodeja.

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by wempur View Post
          Tuli.


          Oli käytetty, piti olla ehjä.


          Toisella täydellä akulla tarpeeksi kookkaiden snaabelien kanssa annettu suoraan moottoritilan kautta apusähköä, ei vaikutusta.


          Normaalilta vaikuttaa starttaukseen asti.


          Kyllä maar, ei vaikutusta.


          Suurinpiirtein kaikki kolme snaabelia meni samoihin paikkoihin, oli vielä orkkis startti.

          Mutta se, että muihin moduuleihin ei saa yhteyttä läppärillä kuin DDE purkkiin. Kokeilin kaikki muut moduulit ja mikään näistä ei enää vastaa. Kai se starttikin haluaa se käyntilupansa purkilta. Radiot ja valot funkkaa kyllä niinkuin normaalistikin. Moottorissa ei vikakoodeja.
          Saat siis virrat päälle kakkosasentoon (start-nappia 2x ilman kytkimen/jarrun painallusta)? Silloin kaikkiin moduuleihin pitäisi päästä myös kiinni. Jos näin ei käy niin tarkista nyt ainakin sieltä akun päältä isot sulakkeet niiden punaisten kansien alta.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • wempur
            Newbiemmer
            • Feb 2015
            • 8
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Supra^ View Post
            Saat siis virrat päälle kakkosasentoon (start-nappia 2x ilman kytkimen/jarrun painallusta)? Silloin kaikkiin moduuleihin pitäisi päästä myös kiinni. Jos näin ei käy niin tarkista nyt ainakin sieltä akun päältä isot sulakkeet niiden punaisten kansien alta.
            Kakkosasentoon saa virrat, jes. Starttinappia ei ole, avaimella kääntyy käyntiin (tai lähti ainakin ennen). Vaan kun ei enää pääse, DDE tosiaan ainoa mihin antaa INPA yhdistää ja aikaisemmin on päässyt siis kaikkiin muihin moduuleihin kiinni. Täytyy huomenna kurkata onko kontissa lisää sulakkeita. Ja ne hansikaslokeron ja moottoritilan nallit piippasivat kaikki läpi.

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Originally posted by wempur View Post
              Kakkosasentoon saa virrat, jes. Starttinappia ei ole, avaimella kääntyy käyntiin (tai lähti ainakin ennen). Vaan kun ei enää pääse, DDE tosiaan ainoa mihin antaa INPA yhdistää ja aikaisemmin on päässyt siis kaikkiin muihin moduuleihin kiinni. Täytyy huomenna kurkata onko kontissa lisää sulakkeita. Ja ne hansikaslokeron ja moottoritilan nallit piippasivat kaikki läpi.
              Huppista, olin väärässä korimallissa, pahoittelut siitä. Ei taida E46 olla akun päällä sulakkeita ollenkaan.
              DDE:ssä ei siis mitään vikakoodeja? Näyttääkö esim status-puolelta kierroslukua kun pyörittele?
              Jos ei edes EWS-yksikköön pääse kiinni niin kyllähän siellä jotain isompaa häikkää on.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • wempur
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 8
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Supra^ View Post
                Huppista, olin väärässä korimallissa, pahoittelut siitä. Ei taida E46 olla akun päällä sulakkeita ollenkaan.
                DDE:ssä ei siis mitään vikakoodeja? Näyttääkö esim status-puolelta kierroslukua kun pyörittele?
                Jos ei edes EWS-yksikköön pääse kiinni niin kyllähän siellä jotain isompaa häikkää on.
                Kun ei se halua edes pyöriä, naks se sentään kait sanoo. On mystistä on.. Mitenkä se väylä menee noiden boksien välissä onko DDE ekana vai vikana vai miten sitä lähteä ihmettelemään, että miksei moduulit vastaa? Oliko siellä niitä sulavia kaapeleita välissä ilman sulakkeita? Tai sitten startti on rikki ja läppäristä on hävinnyt muut paitsi DDEn konffit

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Mittaa OBD-pistokkeelta pinnien 7 ja 8 jännite maata vasten, pitää olla yli 2 V, että diagnostiikkaväylä voi toimia. Pinniltä 7 menee moottorille (ja automaattilaatikon ohjaimelle), pinniltä 8 muille moduleille.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Mittaa OBD-pistokkeelta pinnien 7 ja 8 jännite maata vasten, pitää olla yli 2 V, että diagnostiikkaväylä voi toimia. Pinniltä 7 menee moottorille (ja automaattilaatikon ohjaimelle), pinniltä 8 muille moduleille.
                    Ja jos diagnostiikkapiuhassa sattumalta on kytkin joka nyt vahingossa on mennyt toisen asentoon ja näinollen oikosulkee edellämainitut pinnit niin tulos voi olla hyvinkin mahdollisesti yhteysongelma. :think
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by wempur View Post
                      Kun ei se halua edes pyöriä, naks se sentään kait sanoo. On mystistä on.. Mitenkä se väylä menee noiden boksien välissä onko DDE ekana vai vikana vai miten sitä lähteä ihmettelemään, että miksei moduulit vastaa? Oliko siellä niitä sulavia kaapeleita välissä ilman sulakkeita? Tai sitten startti on rikki ja läppäristä on hävinnyt muut paitsi DDEn konffit
                      Sanooko nimenomaan startti tuon naks äänen?
                      Jos niin eikä jokin muu rele niin saa herätteen kyllä ja pitäisi pyöriä jos startti on oikeasti ehjä.

                      Koita hieman kolauttaa startin kylkeen.

                      Comment

                      • MPV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1193
                        • Muhos

                        #12
                        Kun ei ollut puhetta, mistä se napse avainta vääntäessä kuuluu, niin voisihan sen myös yleismittarilla mitata, että tuleeko siihen startin herätteelle jännite, kun avaimesta vääntää. Jos herätteelle tulee jännite, ja varsinaiselle virtakaapelillekin tulee jännite, niin startti mahtaa olla kuitenkin viallinen.

                        Jos vikadiagnostiikan toimivuus jätetään huomiotta, niin eikö sen startin pitäisi pyöriä, jos hyppyjohdolla yhdistää startille menevän varsinaisen virtajohdon startin herätteelle? Ainakin tietäisi, onko se vaihdettu startti toimiva vai ei. Tässä on sitten toki vaaran paikka niin vaihde päällä tapahtuva tahattoman auton liikkumisen, kuin mahdollisen oikusulun ja sen aiheuttamien vahinkojen kanssa, joten jos sitä lähtee kokeilemaan, niin omalla vastuulla, ja pitää tietää mitä tekee.

                        Comment

                        • wempur
                          Newbiemmer
                          • Feb 2015
                          • 8
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Ja jos diagnostiikkapiuhassa sattumalta on kytkin joka nyt vahingossa on mennyt toisen asentoon ja näinollen oikosulkee edellämainitut pinnit niin tulos voi olla hyvinkin mahdollisesti yhteysongelma. :think
                          En kerennyt pinnejä mittamaan kun tajusin, että tuli otettua kotoota väärä piuha eli juuri tälläinen missä ei ollut pinnejä yhdistetty

                          Sen jälkeen löytyikin yhteys taas muihin moduuleihin. En tosin saanut tehtyä EWS-DDE synkkiä. Se jää raksuttamaan sitä ja vaikka kuinka pitkään odottaa, mitään ei tapahdu. Jos käy jossain toisessa valikossa tulee ilmoitus, että synkka on tehty onnistuneesti.
                          EWS moduuli kertoo, että "Key is sending" ja "DME line switched free), eikä sieltä ole syitä mikseikö käynnistyisi.
                          ISN number ja password kohdissa tekstit: ERROR_ECU-REJECTED eli ei synkka onnistu?

                          Otin taas imusarjan tieltä vekka ja mittasin, että alempaan liittemeen (missä 10mm mutsku) tulee startatessa jänöt ja vetääkö se sitten startin vauhtipyörälle. Tämä paksumpi on ilmeisesti suoraan EWSsältä? Toinen ohkasempi kaapeli (8mm mutsku) on ilmeisesti DDEltä (?) ja se pysyy kylmänä.
                          Startinkin nopeasti kokeilin, että pyörii.

                          Onko homma nyt tuosta EWS-DDE synkasta kiinni? Täytyy huomenna kokeilla INPAn sijaan vielä ISTAlla jos sillä synkka onnistuisi vai onko muita idiksiä mistä lähteä seuraavaksi tutkimaan?

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            EDIT: en tiiä saatana...
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Synkka ei vaikuta startin pyöritykseen, ainoastaan ruiskutuksen sallimiseen. Startin heräte tulee suoraan EWS-modulilta. Eikä se synkkaus muutenkaan tahdo INPA:lla onnistua.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎