Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koodit P0154, P0155 + DISA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1852
    • Lappeenranta, Finland

    Koodit P0154, P0155 + DISA

    Tuossa huohottimen vaihdon (tooodella veemäinen operaatio) yhteydessä otin myös DISAn irti. Läppä liikkuu ihan holtittomasti, ei ole kiinni akselissa. Ilmeisesti viereisessä pilttuussa olevassa talviunia nukkuvassa M54B22:ssa on erilainen DISA? Siihen on kuulemma läppä vaihdettu.

    Mitenkäs tuon DISAn kunnon toteat ilman alipainepumppua? Oletetaan, että muu tekniikka on ok, niin onko järkeä laittaa härveli takaisin ilman läppää? Eipä tuolla nytkään ole virkaa, ei ainakaan läppä liiku akselin mukana. Tiedä sitten, missä asennossa se on kun kone käy.

    Toinen juttu ovat vikakoodit P0155 ja P0154, joita alkoi pari päivää sitten ilmestyä. Häviää nollaamalla ja satunnaisen ajan kuluttua palaa, P0155 useammin. Saattaa olla taannoisen huohottimen jäätymisen ja öljykylvyn seurausta. Siitä on tosin nyt jo kolme viikkoa. Pitäkö olla huolissaan?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1852
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Nyt tarvitsee viisaammilta apuja...

    Taustalla on huohottimen jäätyminen kuukausi sitten. Siitä toivuttiin, kaikki on ollut ookoo kolmisen viikkoa. Nyt hiljattain alkoi ilmetä vikakoodeja P0155 ja P0154. Nollaamalla häipyvät ja satunnaisen ajan kuluttua palaavat. Tätä päivää lukuunottamatta, kerran päivässä vähintään ovat ilmestyneet.

    Vaihdoin viikonloppuna talvimallin huohottimen ja laitoin DISAn paikalleen ilman läppää. Korjaussarja on tilattu. Auto pelaa ihan ookoo, ehkä tyhjäkäynti on vähän karkea. Voi johtua haitarikumista löytyneistä halkeamista tai puuttuvasta läpästä tai jostain muusta. Saattaa olla, että kumi otti jopa vähän lisäosumaa operaatiossa, siitä en ole huolissani, uusi kumi siis tilattu.

    Mutta, tuikkasin Android-vehkeen takaisin kojelautaan katselin Torquella livedataa. Sikäli mikäli löysin oikeat suureet tutkinnan alle, niin hämmästelen kyllä. Videossa näkyy, miten O2-viisarit käyttäytyvät tyhjäkäynnillä. Toinen on melko rauhallinen ja toinen heiluu kuin hullun mul... siis vispaa holtittomasti. Sama meno jatkuu myös ajossa tasakaasulla. En muista tarkasti, mikä oli sanallinen kuvaus tuolle suureelle, kuitenkin kummallekin sensorilla oli oma valintansa.

    Mitä tästä voidaan päätellä? Maallikko sanoisi, että jompikumpi sekoilee. Todennäköinen imuvuoto ei maallikon mielestä tee tuota vaan sen aiheuttama häiriö näkyisi molemmissa samalla tavalla, suunnilleen.

    Tässä videokuvaa

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by 525iiäxä View Post
      Nyt tarvitsee viisaammilta apuja...

      Taustalla on huohottimen jäätyminen kuukausi sitten. Siitä toivuttiin, kaikki on ollut ookoo kolmisen viikkoa. Nyt hiljattain alkoi ilmetä vikakoodeja P0155 ja P0154. Nollaamalla häipyvät ja satunnaisen ajan kuluttua palaavat. Tätä päivää lukuunottamatta, kerran päivässä vähintään ovat ilmestyneet.

      Vaihdoin viikonloppuna talvimallin huohottimen ja laitoin DISAn paikalleen ilman läppää. Korjaussarja on tilattu. Auto pelaa ihan ookoo, ehkä tyhjäkäynti on vähän karkea. Voi johtua haitarikumista löytyneistä halkeamista tai puuttuvasta läpästä tai jostain muusta. Saattaa olla, että kumi otti jopa vähän lisäosumaa operaatiossa, siitä en ole huolissani, uusi kumi siis tilattu.

      Mutta, tuikkasin Android-vehkeen takaisin kojelautaan katselin Torquella livedataa. Sikäli mikäli löysin oikeat suureet tutkinnan alle, niin hämmästelen kyllä. Videossa näkyy, miten O2-viisarit käyttäytyvät tyhjäkäynnillä. Toinen on melko rauhallinen ja toinen heiluu kuin hullun mul... siis vispaa holtittomasti. Sama meno jatkuu myös ajossa tasakaasulla. En muista tarkasti, mikä oli sanallinen kuvaus tuolle suureelle, kuitenkin kummallekin sensorilla oli oma valintansa.

      Mitä tästä voidaan päätellä? Maallikko sanoisi, että jompikumpi sekoilee. Todennäköinen imuvuoto ei maallikon mielestä tee tuota vaan sen aiheuttama häiriö näkyisi molemmissa samalla tavalla, suunnilleen.

      Tässä videokuvaa
      Tuo lambda on ok mikä soutaa edestakaisin mutta tuo mikä jumittaa on luultavasti entinen kuten kooditkin vihjaavat.

      Voit vaikka kokeilla vaihtaa ne päittän ja jos siirtyy pankista toiseen niin uusi lambda hankintaan.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1852
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Olikos tässä nyt kyseessä pakosarjan päällä oleva vai siellä jossain peremmällä oleva?

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by 525iiäxä View Post
          Olikos tässä nyt kyseessä pakosarjan päällä oleva vai siellä jossain peremmällä oleva?
          Äkkiä sanoisin että sarjan päällä oleva. Tuosta vikakoodista / torquesta en sitä tiedä.

          Ne taaemmat ovat katalysaattoreiden toiminnan valvontaa varten.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #6
            Näet kyllä torquellakin toimiiko ne lambdat, pitäisi vaan kaivaa se oikea graafi sieltä esiin.
            Bank 1 sensor 1 ja Bank 2 sensor 1 noin mutuna tutkimuksiin.
            Signaalin pitää heitellä laihan ja rikkaan välillä että se tekee semmosta aaltomaista käyrää.

            Jos toinen on pimeänä, vaihda se toiseen pakosarjaan ja toisinpäin. Näet siirtyykö vika toiseen bankkiin. Onko lambda kaput.

            Inpalla näkee myös hyvin, tässä mun coupesta video. Heti alussa näet lambdan signaaleista miltä terveet precat lambdojen lukemat näyttää.

            Last edited by Antti O; 03-03-2020, 10:28.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Näyttäisi, että kysyjän videolla tutkitaan bank 1:n etummaista ja takinmaista lambdaa. Tällöin kaikki on kunnossa mitä nyt videolta voi nähdä. Etummaisen lambdan pitää vaihdella nopeasti ja takimmaisen pysyä vakaana yleensä noin 0,8 voltissa. Kokeile kaivaa kaikki neljä lambda arvoa ja niille viiva kuvaaja niin sen jälkeen voi sanoa tarkemmin miten nuo toimii.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Näyttäisi, että kysyjän videolla tutkitaan bank 1:n etummaista ja takinmaista lambdaa. Tällöin kaikki on kunnossa mitä nyt videolta voi nähdä. Etummaisen lambdan pitää vaihdella nopeasti ja takimmaisen pysyä vakaana yleensä noin 0,8 voltissa. Kokeile kaivaa kaikki neljä lambda arvoa ja niille viiva kuvaaja niin sen jälkeen voi sanoa tarkemmin miten nuo toimii.
                Oikein hyvä pointti muuten. On varmasti juuri noin kuin sanot nuo lambdat tuossa.

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1852
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Totta, vähän hätäseen tuli etsittyä nuo muuttujat...

                  Mutta, tässä on nyt ajatuksella konffattu viisarit. Kakkos-bank on aika rauhallinen...

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • walopower
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 294
                    • Espoo

                    #10
                    Oliko tossa multicaptiver, seos perustuu niihin. Toki lambdojen kuntoa voi päätellä short teimmistä. Takalambdoilla ei ole mitään väliä, ne voi vaikka ottaa ruksia pois ohjelmasta ilman että seos muuttuu.
                    Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1852
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Avoautosta lainattu lambda tähän ja koodit taas nollattu. Seurataan tilannetta.

                      Jos ei tilanne muutu, niin sitten todnäk vaihdoin ehjän tilalle ehjän. Kun ei ole täydellistä varmuutta kumpi noista on bank 1 ja kumpi bank 2. Vaihdoin sen taaemman. Tai, jos siis tilanne ei muutu, niin voihan johdotuksessakin olla jotain. Selvinnee vaihtamalla johdot päittäin.

                      Samalla myös vaihdettu ehjä haitarikumi ja varmistettu uuden huohottimen putkien kiinnitykset. Disan läppäsarja on vielä toimituksessa, liekö hivenen karkea ja ontuva tyhjäkäynti juuri puuttuvan läpän perua? Repaleisen kumin imuvuotokaan ei tietysti edesauta tyhjäkäynnin pehmeyteen. Peruutin vain auton tallista pois, niin kumin vaihdon vaikutuksesta ei vielä osaa sanoa.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        #12
                        Bank1 on etummainen ja Bank2 takimmainen sarja.
                        Ota toisen lambdan liitin irti näet kumpi putoaa pois, onko kytketty oikein.
                        Väittäisin että disan läpän puuttuminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin, avolla ajelin useamman viikon ilman läppää ja se pyöri tosi tasaseen.

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1852
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Meni se sitten oikein Jo vuorokausi mennyt eikä vielä ole koodit palanneet. Torquen kakkosbankin viisareihin tuli jotain eloa, ykkösen vastaaviin verrattuna ovat kyllä edelleen reilusti vaisummat. Seurataan asioiden etenemistä.

                          Voisiko huohottimen jäätymisen aiheuttama öljykylpy jotenkin käydä tulppien päälle? Kuitenkaan ei niin pahasti rytkytä, että kävisi esim viidellä, outo homma. Ja ihan kylmänä käy aivan normaalisti. Vapinakaan ei ala heti vaan hetki menee tyhjäkäynnillä (lämpimänä) ennen kuin alkaa.

                          Jotenkin tähän huohotinremppaan liittyy, alkoi sen jälkeen.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            #14
                            No ensimmäisenä tietysti herää epäilys imuvuodosta.
                            Mietin vielä tuota kun kommentoit että lambdojen signaali on toisessa laiskempi, ne kyllä ehjillä antureilla on melko vastaavat toisiaan.
                            En tiedä katsoitko tota mun videota missä näkyy inpasta livedataa ja miten lambdat säätää edestakasin..?

                            Katoppa mitä torquella näyttää fueltrimmit.
                            LTFT1/LTFT2 - STFT1/STFT2.
                            Polttoaineen säätö ryhmä 1 pitkä aikaväli
                            Polttoaineen säätö ryhmä 2 pitkä aikaväli
                            Polttoaineen säätö ryhmä 1 lyhyt aikaväli
                            Polttoaineen säätö ryhmä 2 pitkä aikaväli

                            Muistaakseni nuo. Laita vaikka ne näytöt analogisilla numeroilla ainaskin pitkän ajan trimmeihin.

                            Tossa omasta 330CI, ei imuvuotoja.

                            Last edited by Antti O; 10-03-2020, 08:18.

                            Comment

                            • ripaxp86
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2020
                              • 43
                              • jkl

                              #15
                              Mulla jääty kanssa huohotin viime talvena e46 325. Satasen vauhdissa nousin ramppia ja heitin kolmosen silmään moottorijarrutuksessa. Taustapeilistä huomasin että komiasti lumi pöllyää takana. Ei ollu lunta vaan öljyt imusarjassa ja sieltä palotilankautta pakoputkeen. Voin sanoo että oli komia harmaa savu ja paljon. Ittellä muutaman viikon palo moottorin vikavalo mutta hävis itestään. Veikkaan että katit ja pakoputket pitää ajaa niin kuumaksi että kaikki oljy palaa pois, niin lambda ei herjaa siitä. Tietenkin voihan ne lambdat ja katit hajota kokonaankin:think
                              -e60 525 LCI - Honda X11

                              ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎