Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lambda-arvo ei ihan rajoissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1843
    • Lappeenranta, Finland

    Lambda-arvo ei ihan rajoissa

    Höh...

    Mitäs nyt? Käytin toukan (-01 330Xi) päästömittauksessa ja hylky tuli. Lambda-arvo koholla, muut arvot ok. Eikä mitään vikakoodeja, sitä hämmästeli mittaajakin. Torquen fuel trimmit, lyhyet ja pitkät, näyttävät keskenään samanoloisia lukuja

    Taustalta löytyy viime talvinen huohottimen jäätyminen ja öljyt putkeen. Toinen lambda vaihtui sen jälkeen, kun antoi selvää vikakoodia. Onko tässä nyt oikeasti lambda kuitenkin sökö tai menossa sököksi? Vai tekeekö joku muu taustatekijä tuollaista?

    r/min 2274
    Lambda 1.056
    CO 0.014
    CO2 15.23
    HC 3
    O2 1.22
    COcor 0.014

    Avopelistä voin ottaa lainaksi todistetusti toimivan lambdan ja käyttää mittauksessa uudelleen. Sillä tietysti eliminoituu/vahvistuu anturin osuus.

    Tyhjäkäynnin lukuja ei hylkylapussa ollut, eikä niitä ehditty edes mitata. Homma pysähtyi tähän.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16437
    • Asikkala

    #2
    Miten niin ei ehditty mitata tyhjäkäyntiarvoja ? Voisiko olla mitätön vuoto jossakin vaikka O2 onkin vain 1.22 ?

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      #3
      Siellähän voi tosiaan ihan pakoputki vuotaa ja aiheuttaa tuon.

      Mut outo jos katsastus tuohon on pysähtyny :think Kyllä mulla on aina katsastettu loppuun ja sit jälkitarkastuksessa käyty ja tsekattu se mikä ekassa mätti.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Jesse93
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 936
        • Mustio

        #4
        Oliko vaihdettu lambda tarvike? Ja jos omistaja ite viheltäny pelin poikki kai muuten olis loputkin tsekattu
        E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1843
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Miten niin ei ehditty mitata tyhjäkäyntiarvoja ? Voisiko olla mitätön vuoto jossakin vaikka O2 onkin vain 1.22 ?
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Siellähän voi tosiaan ihan pakoputki vuotaa ja aiheuttaa tuon.

          Mut outo jos katsastus tuohon on pysähtyny :think Kyllä mulla on aina katsastettu loppuun ja sit jälkitarkastuksessa käyty ja tsekattu se mikä ekassa mätti.
          Originally posted by Jesse93 View Post
          Oliko vaihdettu lambda tarvike? Ja jos omistaja ite viheltäny pelin poikki kai muuten olis loputkin tsekattu
          Siis nyt oli kyseessä vain päästömittaus, ei katsastus. En seurannut kovin tarkkaan, mitä asentaja teki. Näytti kyllä siltä, että aloitti kierroksilla tehtävästä mittauksesta ja yritti jonkin aikaa saada lambdaa rajoihin. Lapussa ei ole kuin korotetun joutokäynnin tulokset.

          Uusi lambda on Bosch. Ja mielestäni pakoputki on ihan ehjä, ei mitään vuotojälkiä eikä ylimääräisiä ääniä.

          Kävin saman tien tilaamassa uudet imupuolen haitarit. Hämärä muistikuva huohottimen vaihdon ajalta, että jommassa kummassa olisi ollut murtumaa. Ei havaintoa kummassa, niin tilasin molemmat. Muut letkut ja putket skannasin myös läpi huohotinrempan yhteydessä. Niissä ei mitään havaittavaa ja huohottimen putkethan on uudet.

          Jos tuo auto on enää edes olemassa... Laakkosen tiskillä rekisterinumerohaku antoi tulokseksi jonkin VW Polon tiedot :think

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Siis nyt oli kyseessä vain päästömittaus, ei katsastus. En seurannut kovin tarkkaan, mitä asentaja teki. Näytti kyllä siltä, että aloitti kierroksilla tehtävästä mittauksesta ja yritti jonkin aikaa saada lambdaa rajoihin. Lapussa ei ole kuin korotetun joutokäynnin tulokset.

            Uusi lambda on Bosch. Ja mielestäni pakoputki on ihan ehjä, ei mitään vuotojälkiä eikä ylimääräisiä ääniä.

            Kävin saman tien tilaamassa uudet imupuolen haitarit. Hämärä muistikuva huohottimen vaihdon ajalta, että jommassa kummassa olisi ollut murtumaa. Ei havaintoa kummassa, niin tilasin molemmat. Muut letkut ja putket skannasin myös läpi huohotinrempan yhteydessä. Niissä ei mitään havaittavaa ja huohottimen putkethan on uudet.
            Veikkaisin itsekin vähän putken vuotoa. Jos pääset nosturille / montulle, niin aika hyvin huomaa mistä vuotaa kun yleensä siinä on musta kohta ja kättä kuljettamalla putken ympärillä huomaa jos vuotaa. Toki siihen putkeen ei pidä kädellä koskea ettei pala nahkat, mutta pitää siinä sellaisen sopivan ilmaraon. Imuvuotoja voi etsiä vaikka bräkleenillä tai muulla palavalla.


            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Jos tuo auto on enää edes olemassa... Laakkosen tiskillä rekisterinumerohaku antoi tulokseksi jonkin VW Polon tiedot :think
            Siellä on joko kuultu/sanottu rekkari väärin. Ei tuohon muuta selitystä ole, rekkarilla pitää kyllä oikean auton tiedot löytyä, jos auto on rekisterissä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Ja vielä kerran: Tuo mitattu lambda-arvo ei välttämättä kerro auton omasta lambdasta juuri mitään vaan on laskennallinen riippuen muista arvoista.

              Onhan tuossa happi reilun 1 joten kyllä sitä ainakin menee jostain mittauksen sekaan.

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1843
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Veikkaisin itsekin vähän putken vuotoa. Jos pääset nosturille / montulle, niin aika hyvin huomaa mistä vuotaa kun yleensä siinä on musta kohta ja kättä kuljettamalla putken ympärillä huomaa jos vuotaa. Toki siihen putkeen ei pidä kädellä koskea ettei pala nahkat, mutta pitää siinä sellaisen sopivan ilmaraon. Imuvuotoja voi etsiä vaikka bräkleenillä tai muulla palavalla.

                Siellä on joko kuultu/sanottu rekkari väärin. Ei tuohon muuta selitystä ole, rekkarilla pitää kyllä oikean auton tiedot löytyä, jos auto on rekisterissä.
                Tuonkin voisi kyllä tarkistaa.

                Näytin jopa auton kuvaa, jossa oli rekkari näkyvissä. Sitä en tiedä, että onnistuiko siitä huolimatta näppäilemään sen väärin. Ja piti itse opastaa mistä kohtaa varaosaluetteloa löytyy imm ja haitarikumit, ei meinannut omin voimin onnistua.

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Ja piti itse opastaa mistä kohtaa varaosaluetteloa löytyy imm ja haitarikumit, ei meinannut omin voimin onnistua.
                  Tämä ei kyllä yllätä, itsekin saan usein opastaa kädestä pitäen mistä ne osat sieltä varaosaluettelosta löytyy..
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Oliko pakokaasuimuri päällä ja putkessa kaksi ulostuloa josta toisesta pakokaasuimuri imee ilmaa sisään? Ihan perushomma ottaa pakokaasuimuri pois päältä em. tilanteessa mutta joskus voi unohtua. Päästöarvothan ovat kunnossa, jostain tulee vain ilmaa mittaukseen mukaan.

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1843
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Ei siellä ollut kuin peräpuikko vaimentajaan tungettuna. Nosturipaikka tiedossa, pakoputken tarkistus tulevalla viikolla.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1843
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Kahden ihmisen voimin syynätty pakoputki nosturilla. Täysin ehjä, ei minkään näköisiä merkkejä vuodoista. Sitäpaitsi, talvella putken kautta ulos tulleet öljytkin olisi varmaan jättänyt jotain merkkiä, jos osa tuli muualta ulos kuin putken päästä.

                        Kakkosröörin läppäkin näkyi olleen ihan hyvin kiinni.

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6936
                          • N/A

                          #13
                          edit, ei mitään.

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1843
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            Imupuolen kumpikin haitari vaihdettu ja samalla tutkittu letkut, joihin pääsee käsiksi. Plus käydessä ruiskittu carburetor cleaneria ja bräkleeniä vähän niinkuin joka paikkaan. Erityisesti tähdätty huohottimen putkien liitoksiin ja niitäkin nyvitty käsin, mihin vaan ylettyi. Ei imuvuotohavaintoja. Viedään nousuviikolla uuteen mittaukseen.

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1843
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Originally posted by 525iiäxä View Post

                              r/min 2274
                              Lambda 1.056
                              CO 0.014
                              CO2 15.23
                              HC 3
                              O2 1.22
                              COcor 0.014
                              Tänään uusinta,

                              r/min 2166
                              Lambda 1.01
                              CO 0,0
                              CO2 6,5
                              HC 9
                              O2 0,1
                              COcor 0,0



                              Että silleen. Kaipa se sitten oli noista kumeista kiinni. Tai itse asiassa kumista, ulompihan oli ihan uuden veroinen. Sisemmän kumin haarassa oli pieni murtuma. Ilmeisesti tyhjäkäyntimittausta ei enää tehdä, turhaan sen puuttumista alussa ihmettelin.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎