Announcement

Collapse
No announcement yet.

330Xi alapallo ja hammastangon suojakumi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1845
    • Lappeenranta, Finland

    330Xi alapallo ja hammastangon suojakumi

    Olin ryhtymässä etupyörän laakerin vaihtoon, mutta jäi yritykseksi. Millä ihmeen konstilla alapallon saa hakattua irti? Siihen ei mahdu perinteinen irroitustyökalu, tai ei ainakaan ne, mitkä minulla on. Löin kiilaa vetoakselin ja nivelen tapin väliin, ei lähtenyt. Enkä ihan hirveästi siihen kehtaisi hakata. Eikä "silmän" kylkeen moukarointikaan tuottanut tulosta. Huomasin samalla, että alapallossa on väljää, ihme ettei vajaa kuukausi sitten katsastuksessa sitä huomattu. Uusi tukivarsi tilattu. Taidan käyttää jossain korjaamossa tuon laakerin ja tukivarren vaihdossa. Alkaa ilmeisesti laiskuus vaivata...

    Periaatteessa, jos vanhaa niveltä ja tukivartta ei tarvitse sääliä, niin nivelen tapin voisi rälläköidä lyhyemmäksi, että mahtuu puristin väliin.

    Ja lisäriemua siitä, että hammastangon suojakumi on poikki. Siinä ei kai muuta ihmeellistä ole, kuin kierittää raidepää irti, muljauttaa vanha kumi pois ja uusi tilalle? Ja sitten raidepää samaan kohtaan takaisin.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Jesse93
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 938
    • Mustio

    #2
    Mitä tarkotat perinteisellä työkalulla? Semmosella haarukalla taatusti lähtee kerta menee alapallokin vaihtoon
    E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1845
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Originally posted by Jesse93 View Post
      Mitä tarkotat perinteisellä työkalulla? Semmosella haarukalla taatusti lähtee kerta menee alapallokin vaihtoon
      No kun sitä uutta tukivartta ei vielä ole näpissä, niin yritys oli saada kaikki ehjänä irti. Tarkoitin sellaista saksimallia, mikä painaa nivelen "pultista". Asia toki muuttuu jos ja kun uusi varsi on odottamassa.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • jluoma
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 685
        • Lappeenranta

        #4
        Sellainen ruuvattava malli mulla oli, ja yhden kerran yritin raidetangon päätä irrottaa, työkalu meni paskaksi. Sen jälkeen aina pitkällä haarukalla ja isolla vasaralla, irtoaa joka kerta.

        Se on kyllä totta, että nivel tai vähintään kumi menee rikki joka kerta, eli uusi kannattaa olla saatavilla.

        Sama kyllä pätee moniin muihinkin osiin, käytännössä vaikea irrottaa rikkomatta, eli uusi pitää olla valmiina ennen aloitusta.
        Last edited by jluoma; 09-08-2020, 21:47.
        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          #5
          Eikö ne alatukivarret kannata vaihtaa parina..? Ja uudet takapuslat samalla.:think

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1845
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Siis tähän on tulossa myös toisen puolen etulaakerin vaihto, niin varmaan samalla myös tukivarsi. Powerflexit siinä on, olkoot, ehkä jossain vaiheessa normaalit tilalle, jos ei tuo meteli ala vähentyä. Katotaan ny, odottamattomia rahareikiä ilmestynyt ihan tyhjästä...

            Tai sitten autokauppaan kun rahareiät on tukittu...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1837
              • Karjaa

              #7
              Eipä ne Powerflexit siinä paikassa meteliä aiheuta, en vaihtaisi kumisiin.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • jluoma
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 685
                • Lappeenranta

                #8
                Ehkä niitä kovempia radalle tarkoitettuja powerflexejä välttäisin, mutta näistä tavallisemmista en ole vaihtamassa takaisin. Jos arvostaa pehmeyttä niin sitten pitää pysyä oem-laadussa. (Tai Citroenissä)
                Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎