Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i öljyn häviäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nelikuutonennn
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 6
    • Kuopio, suomi

    E46 316i öljyn häviäminen

    Moro! Oon uus täällä foorumilla joten elekee tuomitko minua..

    Mut joo asiaan! Eli mul on tommonen nelikuutio 1.8 bensamoottorilla (N42B18) ja öljyä häviää about kahden viikon aikana noin 6dl eli tulee se keltainen kannun kuva aina sammuttaessa. Moottorin kyljessä, tarkemmin ottaen venttiilikopan tiivisteen kohdalla on hieman ”huohottanut” öljyä eli luultavasti kopantiiviste vuotaa. Mutta onko muitakin syitä miksi öljyä menee noin paljon? Esim venttiilinvarren kumit...? vai pystyykö pelkkä tiiviste hävittämään noin paljon öljyä?
    ” Suattaapi olla, vuan suattaapi olla olemataki”
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17841
    • PKS

    #2
    Tuo määrä öljyä tuskin katoaa palotilaan (venttiilivarren kumit), ellei perässä ole sankka savupilvi ajaessa?

    Eli vuotanee ne jonnekin.

    Vaihtoehtoja:
    -Jäähdytysnesteen sekaan -> avaa korkki ja kurkkaa
    -Pohjamuovien päälle (öljypohjan tiiviste, venakopan kannen tiiviste, ym) -> auto ylös ja pohjamuovi pois ja sieltä kautta asian tarkastelu. Jättääkö läkän maahan asti? Tarkista missä kohtaa läikkä on suhteessa moottoriin / pohjamuovin reikiin.
    -Palaa pakoputken päällä -> useimmiten vuotokohta on koneen takaosassa oleva alipainetehostin, jonka tiivisteet falskaavat. Tämä vaihtoehto tuoksahtaa kabiinissa, joten epäselvää ei jää.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Nelikuutonennn
      Newbiemmer
      • Sep 2020
      • 6
      • Kuopio, suomi

      #3
      Joo, nuo kertoo jo paljon!! Kiitos asiallisesta vastauksesta! Itsekkin mietin että jos menis palotilaan nii aika paljon palaisi... eikä muutenkaan tuprauttele, eli on poissuljettu. Vesikelillä kun ajaa nii huomaa maassa öljyläikkiä kun tulee veden mukana alas, kuivalla kelillä ei mitään. Täytynee rueta purkamaan muoveja ja kattelemaan että minne kerää öljyä, mutta nuita sinun kertomia paikkoja täytyy tutkailla, itse epäilen sitä venakopan kannetiivistettä myös. Pitkän ajon jälkeen pysähdyttyä haisee vähän sellainen öljy eli valuu luultavasti siitä venakopalta pakosarjalle..
      ” Suattaapi olla, vuan suattaapi olla olemataki”

      Comment

      • Kaide68
        Newbiemmer
        • Feb 2017
        • 15
        • Kuusjoki

        #4
        Mulla vuoti kone kuin seula jostain.savutus oli kovaa hetken tyhjäkäynnin jälkeen.Loppui kun vaihdoin lyttyyn menneen venttiilikopan huohotusputken.Pesin moottorin kahteen kertaan.Suoritin vielä moottorin sisäpesun ja sen jälkeen uudet öljyt ja suodatin.Nyt ei oikeastaan senää juurikaan savuta eikä ole tullut öljyläikkiä alle.Pohjapanssarikin on poissa niin näkis paremmin jos tiputtais.Tuntuu kuitenkin et kuluttaa öljyä enemmän kuin normaalisti.

        Comment

        • Damii
          Bimmer Rookie
          • Dec 2015
          • 48
          • Finland

          #5
          ---------
          Last edited by Damii; 25-09-2022, 23:38.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            #6
            Originally posted by Damii View Post
            Mulla vuotaa joku putke päälle ku kärtsää pahasti sisälle... Mikä tarkalleen ottaen on alipainetehostin? Mikä osa siis kyseessä?
            Se teidän auto on aiemmasta viestiketjusta päätellen M54 moottorilla oleva.
            6-sylinterisissä E46 yleisesti ottaen jos startatessa käryää öljy, venttiilikopan tiiviste vuotaa pakosarjoille öljyä ja se savuaa.
            Samalla vaihtuu sekin tiiviste kun vanosremontin tekee.

            N42/N46 4-sylinterisissä valvetroniceissa alipainepumppu moottorin takaosassa jos vuotaa öljyä, se vuotaa suoraan pakoputken päälle ja käryää myös melko juhlavasti.

            Comment

            • acccu
              Newbiemmer
              • Sep 2020
              • 2
              • Helsinki

              #7
              Lainataans härskisti ketjua, kun oma auto on tismalleen samoilla specseillä kuin aloituspostauksessa (N42B18 moottorilla), oma peli on automaattivaihteinen, jos sillä jotain merkitystä olisi. Alla listaa vioista:

              - Kylmänä liikkeelle lähtiessä peruutus normaalia, mutta ykkösvaihteella matelee eikä kaasutus auta. Kestää n. 5-15 sec ennen kuin lähtee liikkeelle kunnolla. Kaasun antaminen tuona aikana on sama kuin olisi vaihde vapaalla eli kierrokset nousee ja kone huutaa mutta auto ei liiku yhtään enempää kuin jos olisi painamatta kaasua.

              - Liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset heittelee, eli viisari värähtelee millin verran ylös alas silloin tällöin.

              - Öljynkulutus ollut koko omistusajan suurta. Maantieajossa n. 1 litra / 800 km... Auto on ollut hallussani vasta pari kuukautta.

              - Viimeisimpänä öljyvalo syttyi n.10 min ajon jälkeen ja kun tarkistin öljyt, tikku oli vaalean liman peitossa. Ilmeisesti jäähdytysnesteet vuotaneet? Jäähdytysneste oli vain millin vajaa minimirajan kun tarkistin.

              Kannen tiivisteet vaan vaihtoon ja moottorin pesu tarpeellinen? Kuinka usein näissä koko kansi on mennyt kieroksi? Ei taida uskaltaa ajaa korjaamolle vaan tilattava hinaus... Kai nuo viat selviää todellisuudessa vasta kun ammattilainen kurkistaa sisälle.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16448
                • Asikkala

                #8
                Tikku liman peitossa ei aina ole kansivika, miten öljyn väri ? Vinkki: laita paskakasa kiertoon.

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Ei noissa kansivikoja juuri ole. Nesteet voi mennä sen filtterijalan kyljessä olevan lämmönvaihtimen kautta sekaisin. Harvinaista kuitenkin. Öljynsyöntiin lääkkeeksi venttiilivarren kumien vaihto, juurikin tuota luokkaa on öljynkulutus, ku ne on vaihtokunnossa. Samalla alipainepumpun, öljyjalan ja venakopan tiivisteet vaihtoon.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Tuo määrä öljyä tuskin katoaa palotilaan (venttiilivarren kumit), ellei perässä ole sankka savupilvi ajaessa?

                    Eli vuotanee ne jonnekin.

                    Vaihtoehtoja:
                    -Jäähdytysnesteen sekaan -> avaa korkki ja kurkkaa
                    -Pohjamuovien päälle (öljypohjan tiiviste, venakopan kannen tiiviste, ym) -> auto ylös ja pohjamuovi pois ja sieltä kautta asian tarkastelu. Jättääkö läkän maahan asti? Tarkista missä kohtaa läikkä on suhteessa moottoriin / pohjamuovin reikiin.
                    -Palaa pakoputken päällä -> useimmiten vuotokohta on koneen takaosassa oleva alipainetehostin, jonka tiivisteet falskaavat. Tämä vaihtoehto tuoksahtaa kabiinissa, joten epäselvää ei jää.
                    Aika paljon moottori pystyy polttaan öljyä ilman että on sininen savupilvi. Jos öljy vaan menee tasaseen sumuna kaikkiin sylintereihin. Viallinen huohotusjärjestelmä on aika todennäköinen. Sen jälkeen ei oo kuin venttiili varren kumit ja männänrenkaat reitteinä mistä öljy pääsee palotilaan.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • acccu
                      Newbiemmer
                      • Sep 2020
                      • 2
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Tikku liman peitossa ei aina ole kansivika, miten öljyn väri ? Vinkki: laita paskakasa kiertoon.
                      Kiitos vinkistä ja mielelläni tätä noudatan, kuitenkin ensin taidan käyttää korjaamolla ja vähintään vaihtauttaa tiivisteitä :think

                      Muuten öljy hieman tummaa mutta ei kai mitenkään huolestuttavasti

                      Edit. Nyt viety Laakkoselle. Vianmäärityksen jälkeen totesivat että vaihtaisivat venttiilikopan tiivisteet ja öljytikun. Kuulemma liman kertyminen öljytikun alapäähän johtuu öljytikun huonoksi menneistä tiivisteistä. Tuntuu että nitä diagnooseja on yhtä monta kuin on asiantuntijaakin Mahdollisia vikoja taitaa olla aika paljon. No, maksetaan laakkoselle ja toivotaan että vika häviää. Ehkä autoa kiertoon pikku hiljaa..
                      Attached Files
                      Last edited by acccu; 08-10-2020, 07:44.

                      Comment

                      • Nelikuutonennn
                        Newbiemmer
                        • Sep 2020
                        • 6
                        • Kuopio, suomi

                        #12
                        Originally posted by Nelikuutonennn View Post
                        Moro! Oon uus täällä foorumilla joten elekee tuomitko minua..

                        Mut joo asiaan! Eli mul on tommonen nelikuutio 1.8 bensamoottorilla (N42B18) ja öljyä häviää about kahden viikon aikana noin 6dl eli tulee se keltainen kannun kuva aina sammuttaessa. Moottorin kyljessä, tarkemmin ottaen venttiilikopan tiivisteen kohdalla on hieman ”huohottanut” öljyä eli luultavasti kopantiiviste vuotaa. Mutta onko muitakin syitä miksi öljyä menee noin paljon? Esim venttiilinvarren kumit...? vai pystyykö pelkkä tiiviste hävittämään noin paljon öljyä?
                        Edit: VIKA KORJAANTUI! Vaihdatin öljynsuodattimen jalan tiivisteen mikä on kuulemma todella yleinen vika tässä moottorimallissa.
                        ” Suattaapi olla, vuan suattaapi olla olemataki”

                        Comment

                        • heukka
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2010
                          • 90
                          • forssa

                          #13
                          Originally posted by Nelikuutonennn View Post
                          Edit: VIKA KORJAANTUI! Vaihdatin öljynsuodattimen jalan tiivisteen mikä on kuulemma todella yleinen vika tässä moottorimallissa.
                          Eli ei kuluta enää 1L/800km, vai mikä vika korjaantu?
                          http://www.lviputkitarvike.fi/

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎