Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 mekaanisen flektin korvaaminen sähköflektillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fasti
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 670
    • FIN

    E46 mekaanisen flektin korvaaminen sähköflektillä

    Mekaaninen jäähdyttäjän tuuletin korvaataan useimmiten joko vanhan hajonneen mekaanisen kytkimen takia tai teho/max jäähdytys ajatuksena.

    Itselläni tämä on mielessä ratahommia silmälläpitäen, saisi tilaa moottorin (6cyl) etupuolelle ja puhaltamaan tarvittaessa ajon jälkeen varikolla.

    Löysin aika hyvän DIY:n aiheesta:


    Ja tässä esimerkki motonet tuotteesta joka jopa kertoo jotain virtauksen volyymista:



    Kiinnostaisi kokemukset toteutuksista, mistä olette lainanneet, tai ostaneet sopivan tuotteen. -Käsittääkseni Bilteman sähköflektit eivät aja asiaa kovin hyvin tuon max tehokkuuden puolesta jos ajatellaan että ajo on raskasta rata-ajoa.

    Kokemuksia, ehdotuksia, stage is yours!
    Current
    sigpic
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Minulla on bilteman ropeli jolle suora ohjaus kytkimellä kojelaudasta ON/OFF. Hyvin on toiminut. Sähköt otin suoraan oem liittimistä ja ohjaamoon vedin katkasijalle johdot sieltä flektin omilta liittimiltä. Rakensin koko systeemin alkuperäisiin kehyksiin joten ulospäin ei huomaa että on diy kyhäelmä ja oem kehys kaappaa parhaiten ilman koko syylarin alalta.

    Ps. Ja tämä siis ratapäiväautossani, remmiahdettu m54b30.

    Pss. Linkkaamassasi diy ohjeessa on juotettu johdot, ei hyvä koska noissa johdoissa kulkee isot virrat ja voi juotokset aueta. Muistaakseni flektillä on 50A sulakekin.
    Last edited by BMW525Xda; 14-02-2021, 20:59.

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1819
      • Karjaa

      #3
      En tiedä ymmärsinkö viestisi nyt ihan oikein mutta sigun Touringissa (joka on siis automaatti) korvasin alkuperäiset mekaanisen + sähköisen propellin manuaalimallin sähköpotkurilla, hyvin toimii ja helppo homma oli. BMW itsekin totesi myöhemmissä korimalleissa että yksi tuuletin riittää automaateissakin oikein hyvin.

      Edit. Niinjoo olikos tässä ämmäläisestä kyse, niissähän taitaa kaikissa olla mekaaninen potkuri tehtaalta?
      Last edited by Wespa; 14-02-2021, 21:58.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11045
        • Oulu

        #4
        Jos sulla on ilmastointi siinä, niin vakio ecun voi softata käyttämään orggis flektiä niin että ei tarvi enään mekaanista. Bilteman tms. flektit on ihan järkyttävän huonoja liikuttamaan ilmaa jos vertaa orggis sähköflektiin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Fasti
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 670
          • FIN

          #5
          Juu ilmastointi on ja pysyy niin kauan kuin autossa on kilvet.
          Juuri näin, S54B32 on mekaaninen puhallin moottorin jatkeena syylärin takana ja syylärin etupuolelta löytyy ilmastoinnen kenno ja sen sähköflekti.

          Vähän keltä kysyy tuntuu olevan tuo biltema puhaltimien riittävyys..
          Sen kyllä itsekin uskon että ei se voi ihan sama olla kuin 4-5 kertaa kalliimmat orkkista vastaavat tarvike- sähköflektit.

          17 11 7 510 617 Tälläisellä numerolla löysin E46 mallien sähköpuhaltimen moottorille. https://www.car-parts24.com/Hella-el...BMW-e46-petrol
          Pitääpä vähän kurkata mittoja tallilla.


          -Hyvä vinkki tuo että ei juota johtoja virran/lämmön takia

          Mites onko pazilla kokemusta radalla ajetusta autosta että on piisannut tuo ilmastoinnin kennon puhaltimen koodaus ainoana flektinä?
          Kirjoita piruuttasi tähän niin voi auttaa muitakin myöhemmin!
          Miten ohjaus/päälle meno yms.

          Ajatuksen koodauksen toteutuksesta voit vaikka nakata mulle privaan. Jotain olenkin autoon koodaillut jo joten bmw flashin kautta ladattava setti ainakin onnistuu.
          Current
          sigpic

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 667

            #6
            Monet alkuperäiset flektit ovat merkiltään SPAL. Noista löydät googlella kataloogin jossa on myös virtaus ilmoitettu.

            Suomesta ei saata kaikkia löytyä mutta omaan unimog projektiin taisin löytää sopivan Spal ebaysta.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5223
              • Pirkkala

              #7
              Kun katsotte puhaltimen wattimäärää, selviää äkkiä miksi sillä orkkisflektillä ilma liikkuu eikä meinaa.
              Bilteman isoin oli ainakin aikoinaan 120w. Olen nähnyt useitakin yli 400w orkkisflektejä.

              Purkuautosta halvalla ostat hyvän ropellin sinne.

              Spal tekee varmaan laidasta laitaan tuotteita, halvemman pään vehkeille ei voi kyllä suositusta antaa
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11045
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Kun katsotte puhaltimen wattimäärää, selviää äkkiä miksi sillä orkkisflektillä ilma liikkuu eikä meinaa.
                Bilteman isoin oli ainakin aikoinaan 120w. Olen nähnyt useitakin yli 400w orkkisflektejä.

                Purkuautosta halvalla ostat hyvän ropellin sinne.

                Spal tekee varmaan laidasta laitaan tuotteita, halvemman pään vehkeille ei voi kyllä suositusta antaa
                Jep. Perus biltsut ja halvat spallit toimii ongelmitta 10A sulakkeella. E39 orggis flekti taas polttaa 30A sulakkeen heittämällä ja vaatii 50A sulakkeen toimiakseen. Siinä saa miettiä kummalla ilma liikkuu enemmän. E46 flekti taitaa olla aika samaa kaliiberia. Uudemmissa esim. e70 x5 on käytössä peräti 850w flekti mihin menee pari pikkurillin paksusta johtoa. Kannattaa semmosia katella jos oikeesti haluaa jäähdytystehoa. Toki omien kokemusten perusteella perus rata-ajossa riittää että siellä jotain pyörii. Ajoviima kyllä huolehtii jäähdytyksestä 95% prosenttisesti, ellei oo aivan pilattu keulan ilmanohjaimia. Driftinghommat ja muut sitten erikseen, jollon ilmavirtaus keulalle on heikompaa.

                Mut minäpä tuosta ohjauksesta kirjotan kun kerkiän.
                Last edited by Pazi88; 15-02-2021, 19:26.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7367
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Purkuautosta halvalla ostat hyvän ropellin sinne.
                  Ruotsissa hinnat noin 50-250e E46 purkuosille: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BM...er=price&asc=1

                  Originally posted by Fasti View Post
                  17 11 7 510 617 Tälläisellä numerolla löysin E46 mallien sähköpuhaltimen moottorille. https://www.car-parts24.com/Hella-el...BMW-e46-petrol


                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Uudemmissa esim. e70 x5 on käytössä peräti 850w flekti mihin menee pari pikkurillin paksusta johtoa. Kannattaa semmosia katella jos oikeesti haluaa jäähdytystehoa.
                  Nämä Ruotsissa selvästi kalliimpia, 180-430e: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BM...er=price&asc=1

                  Tässä näkyy tarrassa toi 850W teho: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BM...er=price&asc=1
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 15-02-2021, 19:41.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Toki omien kokemusten perusteella perus rata-ajossa riittää että siellä jotain pyörii. Ajoviima kyllä huolehtii jäähdytyksestä 95% prosenttisesti, ellei oo aivan pilattu keulan ilmanohjaimia.
                    Kuten aikanaan tätä lämpöasiaa joukolla pohdittiin niin eipä ole radalla tarvetta ajon aikana flektiä huudattaa, lämmöthän putoaa sinne 80C alueelle kovassa huudatuksessa. Varikolle tullessa flekti päälle ja antaa järjestelmän rauhoittua ennen sammutusta.

                    (Bilteman flekti on 80W.)

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11045
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Kuten aikanaan tätä lämpöasiaa joukolla pohdittiin niin eipä ole radalla tarvetta ajon aikana flektiä huudattaa, lämmöthän putoaa sinne 80C alueelle kovassa huudatuksessa. Varikolle tullessa flekti päälle ja antaa järjestelmän rauhoittua ennen sammutusta.

                      (Bilteman flekti on 80W.)
                      Joo ei sen auton reilummin liikkuessa tarvi pyöriä.

                      Sähköflektien ohjauksen muuttaminen ei onnistu koodaamalla, vaan pitää ihan ecua softata. M52tu ja m54 koneiden ms42/43 ecujen softaamisesta tietoisku täällä: https://www.ms4x.net/index.php?title=Main_Page Ja s54 mss54 eculle matskua täällä: https://github.com/saildot4k/MSS54-XDFs

                      Kummankin ecun softaaminen onnistuu mss5x flashtoolilla minkä saa toimimaan ton ms4x.net sivuston avulla. Kaveriksi tarvii FTDI piirillä varustetun perus inpa usb-obd2 piuhan.

                      Ko. ecuista löytyy tämän näköiset kartat flektin ohjaukseen:


                      Eli siis perustuu syyläristä ulostulevan nesteen lämpötilaan ja auton nopeuteen. Orggiksena ecu ms42/43 käyttää sähköflektiä viimeisenä oljenkortena koneen viilennykseen, kuten noista lämpötiloista voi päätellä. Mutta kun nuo kartat muuttaa niin että flekti alkaa pyörimään siinä n. 50 asteen jälkeen ja ramppaa dutyn melko äkkiä ylös jos syyläristä tulee kuumempaa nestettä, niin voi hyvin nakata mekaanisen flektin pois. Vähän samaan malliin kuin s54 koneessa on jo ja siinäkin käyrää voi jyrkentää hyvinkin. Ja kartoissa voi myös säätää missä nopeudessa flekti lakkaa pyörimästä.
                      Attached Files

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15214
                        • Ajamisen Iloa

                        #12
                        Minulla on Z3 flektin ohjaus Hiacen 3 portaisella lämpövastuksella, ja kytkeytyy veden lämmön mukaan releillä kolmella eri nopeudella. Flekti on Spal, mitä suosittelen kyllä vahvasti. Vesiletkun lämpötila-anturi on bilteman alumiinisessa ryjässä kiinni, josta sorvilla korjattu muoto ja myös kierteet tehty uusiksi.

                        Kuumalla tuuletin jää pyörimään myös auton sammutuksen jälkeen siksiaikaa kunnes veden lämpö on laskenut alle rajan.
                        Suosittelen ottamaan yhteyttä Doniin joka rakensi minullekin tämän ja on toiminut kuin sveitsiläinen kello jo useita vuosia.
                        Ecuun ei koskettu mitenkään vaan tehtiin ihan releillä ja sen lämpötila-anturin kanssa toimimaan itsenäisesti.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11045
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Remotion View Post
                          Minulla on Z3 flektin ohjaus Hiacen 3 portaisella lämpövastuksella, ja kytkeytyy veden lämmön mukaan releillä kolmella eri nopeudella. Flekti on Spal, mitä suosittelen kyllä vahvasti. Vesiletkun lämpötila-anturi on bilteman alumiinisessa ryjässä kiinni, josta sorvilla korjattu muoto ja myös kierteet tehty uusiksi.

                          Kuumalla tuuletin jää pyörimään myös auton sammutuksen jälkeen siksiaikaa kunnes veden lämpö on laskenut alle rajan.
                          Suosittelen ottamaan yhteyttä Doniin joka rakensi minullekin tämän ja on toiminut kuin sveitsiläinen kello jo useita vuosia.
                          Uudemmissa missä on pwm flekti jo tehtaalta, ei tosiaan tarvi rakennella mitään. Ottaa vaan viskon pois ja muokkaa vähän noita karttoja.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7367
                            • Oulu

                            #14
                            Hiukan OT, M52TU ja M54 kai myös ilmastoinnin käyttö vaikuttaa flektin toimintaan noitten ECU:n karttojen lisäksi?
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11045
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Hiukan OT, M52TU ja M54 kai myös ilmastoinnin käyttö vaikuttaa flektin toimintaan noitten ECU:n karttojen lisäksi?
                              Joo ilmastoinnin flekti se onkin. Ohjaus hoituu vaan ecun kautta, kuten kompurankin. Vakio softa käyttää sähköflektiä viilennykseen vain vasta kun on aivan pakko, mutta tätä ominaisuutta voi hyödyntää jos haluaa mekaanisesta flektistä eroon.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎