Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 mekaanisen flektin korvaaminen sähköflektillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15232
    • Ajamisen Iloa

    #16
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Uudemmissa missä on pwm flekti jo tehtaalta, ei tosiaan tarvi rakennella mitään. Ottaa vaan viskon pois ja muokkaa vähän noita karttoja.
    OK. Oletin otsikosta "E46 mekaanisen flektin korvaaminen sähköflektillä" että oltiin mekaanista korvaamassa, my bad.
    Jotenkin kyl muistelisin et ehkä munkin autossa on erikseen vielä se ilmastoinnin pikkuflekti...
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #17
      Originally posted by Remotion View Post
      Minulla on Z3 flektin ohjaus Hiacen 3 portaisella lämpövastuksella, ja kytkeytyy veden lämmön mukaan releillä kolmella eri nopeudella. Flekti on Spal, mitä suosittelen kyllä vahvasti. Vesiletkun lämpötila-anturi on bilteman alumiinisessa ryjässä kiinni, josta sorvilla korjattu muoto ja myös kierteet tehty uusiksi.

      Kuumalla tuuletin jää pyörimään myös auton sammutuksen jälkeen siksiaikaa kunnes veden lämpö on laskenut alle rajan.
      Suosittelen ottamaan yhteyttä Doniin joka rakensi minullekin tämän ja on toiminut kuin sveitsiläinen kello jo useita vuosia.
      Ecuun ei koskettu mitenkään vaan tehtiin ihan releillä ja sen lämpötila-anturin kanssa toimimaan itsenäisesti.
      Kysyn kun en ymmärrä, mikä hyöty tästä on, sehän ei ilman sähköistä kiertovesipumppua jäähdytä moottoria ollenkaan vaan siirtää vielä syylarissa olevan lämmön moottoriin ilmavirran mukana ?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        #18
        Joo sitä mekaanista tässä ollaankin korvaamassa sähköisellä. Se vaan käy e46/e39 jne. tapauksessa hyvinkin helposti jos autossa sattuu olemaan ilmastointi.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          #19
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Kysyn kun en ymmärrä, mikä hyöty tästä on, sehän ei ilman sähköistä kiertovesipumppua jäähdytä moottoria ollenkaan vaan siirtää vielä syylarissa olevan lämmön moottoriin ilmavirran mukana ?
          Liikkuu se neste siellä luonnollisella kierrolla jonkinverran.
          Lisäksi kyllä se konetilassa liikkuva ilma jäähdyttää konetta vaikka se olisikin lämmintä, vs. Paikallaan seisova ilma.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #20
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Liikkuu se neste siellä luonnollisella kierrolla jonkinverran.
            Lisäksi kyllä se konetilassa liikkuva ilma jäähdyttää konetta vaikka se olisikin lämmintä, vs. Paikallaan seisova ilma.
            Menee ot, sorry.

            Mittailin näitä konehuoneen lämpötiloja ja kyselin täältä ohjeita ilmanpoistoritilälle yms. Aika huonosti se konehuone viileni vaikka flektin jätti päälle sammutuksen jälkeen. Peltisarja hohkaa lämpöä jne. Vesien lämpötilaerot on niin pienet radalla ajon jälkeen että vapaakierto on aika minimaallista, luulen että olematonta.
            Ainakaan moottorin lämmöt ei anturitietojen mukaan laskeneet kuin muutamia asteita.

            Päädyin sitten tähän:
            Last edited by BMW525Xda; 18-02-2021, 19:27.

            Comment

            • Fasti
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 671
              • FIN

              #21
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Sähköflektien ohjauksen muuttaminen ei onnistu koodaamalla, vaan pitää ihan ecua softata. M52tu ja m54 koneiden ms42/43 ecujen softaamisesta tietoisku täällä: https://www.ms4x.net/index.php?title=Main_Page Ja s54 mss54 eculle matskua täällä: https://github.com/saildot4k/MSS54-XDFs

              Kummankin ecun softaaminen onnistuu mss5x flashtoolilla minkä saa toimimaan ton ms4x.net sivuston avulla. Kaveriksi tarvii FTDI piirillä varustetun perus inpa usb-obd2 piuhan.

              Ko. ecuista löytyy tämän näköiset kartat flektin ohjaukseen:

              Holy shit! I´m not a wizard.
              No joo oli tuossa jo jotain tuttuakin mutta aika HC:ltä tuntui vielä kun katsoin noi pari youtube videota tuolta.

              Mulla on MSS54HP ja osaan käyttä Ecu worx -Binary modification toolia ja sillä muutetut tiedostot laittaa autoon bmw flash:illä. Eli sellainen obd2-usb piuhakin löytyy joka ainakin tuossa puuhassa on toiminut.

              Hieman on kyllä haastavamman oloinen käyttää tuo Tuner pro. Aika paljonkin haastavampi. Nyt kuitenkin mennään ruohonjuuri-tasolla.
              Mutta vaikuttaisi olevan hieman kattavampi tämä Tuner pro kuin ecu worxin binary modification tool. -Sieltä puuttuu juurikin vikakoodi nollaus ja esim tuo ilmastoinnin flektin säätö mahdollisuus.

              Pasi saa heittää lisää vinkkejä, tuntuu että voima on kanssamme. Katsoin kyllä ohjeet kertaalleen... Haastavaa.

              Pirun hyvää pohdintaa muuten porukalla, asiallista keskustelua ja sainkin jo hyviä vinkkejä. Kiitos!
              Current
              sigpic

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #22
                Tämmöisen löysin ja meinaan itselle laittaa ohjaamaan flektiä

                Comment

                • ihuhtaka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2019
                  • 66
                  • Helsinki

                  #23
                  Mulla on myös ollut lämmöt tarkemmassa syynissä, lähinnä sen vuoksi että 5HP19 lämpötila-anturi näyttäisi antavan n. 20° liian suurta lukemaa jatkuvasti. Tämän johdosta kaupungissa pyöriessä laatikon lämpötila saattaa nousta melko korkealle ja TCU antaa öljypohjan lämpötilakoodia. Anturin antama lämpötila kohoaa pikkuhiljaa kohti 115°C lukemaa, ja sitten yhtäkkiä pomppaa 150°C. Pitäs varmaan vaihtaa laatikon johtosarja. Olen tutkinut monin tavoin ettei lämmöt oikeasti ole niin korkeat, kun anturi kertoo.

                  Mutta pitääkseni syylärin mahdollisimman viileänä ja näin ollen myös laatikon jäähtyksen tehokkaana, olen käyttänyt tuota ilmastoinnin kennon etupuolella olevaan pusher/AUX-puhallinta. Olen muokannut noit ECF-karttoja siten, että puhallin lähtee mukaan jo 40°C kohdalta n 15% ja 50°C:ssä 25% ja miten meneekään siitä ylös. Hyvin on toiminut noinkin nyt kun on viileät kelit.

                  Ostin kuitenkin eräästä purkuautosta kunnon sähköflektin kevään kelejä ajatellen. No sepä ei sopinut, sillä tuon moottorin sähköboksi oli puhaltimen rungossa siten, että se osoitti alaviistoon ja osui sen vuoksi ilmastoinnin kompuran siipipyörään. Vissiin suurimmassa osassa flekteistä se boksi on suoraan sivulle, ja uskoisin sellaisen mahtuvan myös mulle.

                  Tämä vaan huomiona mahdollista sähköflektin asentamista suunnitteleville, että huomioikaa kutoskoneiden kanssa tuo.


                  (mulla on nyt ylimääräisenä yks flekti

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎