Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 DSC alkoi herjaamaan jarrunesteiden vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    E46 DSC alkoi herjaamaan jarrunesteiden vaihdon jälkeen

    auto E46 328ia -98

    En ole täysin varma onko autossa edellisellä omistajalla DSC heittänyt pois päältä, mutta viikon aikana mitä kerkesin ajamaan ei tehnyt kertaakaan.
    Jarrunesteiden vaihdon ja jarrujen herkistelyn jälkeen alkoi satunnaisesti DSC valo palamaan. ABS toimii oikein ja tasonanturi.

    Valo saattaa syttyy yleensä vasta ajossa, eikä sitä saa paikallaan päälle

    INPA vikakoodit herjais että molemmat paineanturit ois vialliset, live datan arvoista ei pysty päättelemään vikaa, ja jarrupolkimen kytkinkin näyttäs toimivan normaalisti.

    Luvin että on mahdollsta että kyseiset anturit molemmat hajoaa, mutta jotenkin tuntuu oudolta.

    Ilmattu sekä perinteisesti että imemällä ja järjestelmässä ei tuntuis ilmaakaan olevan.
    Last edited by Scitso; 03-09-2021, 18:45.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 246
    • Kerava

    #2
    Ajonvakautus ja nesteiden vaihto

    Nyt jos järjestelmä on tyhjennetty täysin on järjestelmä ilmattava ohjelmallisesti. En tiedä millä vehkeillä onnistuu mutta olen ymmärtänyt että ohjelma ilmaa järjestelmän ajamalla ajonvakautuspumppua. Pumpussa on siis varmaan vielä ilmaa mikä ei välttämättä ajossa tunnu.

    Nämä ajonvakautuksellisten järjestelmien nestevaihdot hoidetaan huuhtelemalla. Auto seis ja virrat pois - imetään säiliö tyhjäksi ja uudet nesteet tilalle. Sitten "ilmataan" joka nurkka joko imemällä tai pumppaamalla mutta varmistetaan ettei säiliö pääse tyhjäksi. Itse olen joka nurkasta imenyt noin desin nesteitä jolloin se piiri on huuhdeltu.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Järjestelmää ei oo laskettu tyhjäksi vaan joka kulmasta otettu ilmaamalla desi läpi nestettä. Ja pari mäntää käytetty irti ja putsattu.

      Juu jos järjestelmä tyhjäks pääsee niiin pitää DSC pumppua pyörittää inpalla kun ilmaa.

      Nyt kun ilmasin vielä autokäynnissä imurilla ja jarrua pumpaten oikealta takaa johon myös nyt vaihdoin jartuputken ja letkun näytti pysyvän DSC valo ainakin ekan lenkin pois. Seuraillaan.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Mitä jarrunestettä laitoit?

        Kysymys kuuluu mitä jarrunestettä laitoit.

        Oikea on esim. Brembon DOT 4 LV , joka on tarkoitettu ABS ja ajovakausjärjestelmälle. Sinne ei kuulu BMW ohjeiden mukaan mitkään DOT 5 alkavat nesteet.



        Originally posted by Scitso View Post
        auto E46 328ia -98

        En ole täysin varma onko autossa edellisellä omistajalla DSC heittänyt pois päältä, mutta viikon aikana mitä kerkesin ajamaan ei tehnyt kertaakaan.
        Jarrunesteiden vaihdon ja jarrujen herkistelyn jälkeen alkoi satunnaisesti DSC valo palamaan. ABS toimii oikein ja tasonanturi.

        Valo saattaa syttyy yleensä vasta ajossa, eikä sitä saa paikallaan päälle

        INPA vikakoodit herjais että molemmat paineanturit ois vialliset, live datan arvoista ei pysty päättelemään vikaa, ja jarrupolkimen kytkinkin näyttäs toimivan normaalisti.

        Luvin että on mahdollsta että kyseiset anturit molemmat hajoaa, mutta jotenkin tuntuu oudolta.

        Ilmattu sekä perinteisesti että imemällä ja järjestelmässä ei tuntuis ilmaakaan olevan.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1837
          • Karjaa

          #5
          Ihan perus DOT4:nenkin kyllä toimii, ei ole pakko olla LV:tä.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by Wespa View Post
            Ihan perus DOT4:nenkin kyllä toimii, ei ole pakko olla LV:tä.
            Kyllä, ollut jo vuosia Motul600 reisinkit, dot4 sekin on.

            Mutta tuohon ongelmaan, itse tyhjäsin koko systeemin e46 -00 aikanaan, kaikki satulat oli pöydällä purettuna ja kasasin sitte, syötin uudet nesteet imurilla sisään ja koeajolle, siitä on toiminut ihan normaalisti. Ehkä sinne dsceehen on jäänyt sitten jotain piiloon.

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Liian pikanen ilo, kyllähän se valo satunnaisesti edelleen palaa.

              Laitoin DOT 5.1stä ku sitä oli hyllys, nyt ku jatkoin ilmaamista ja laitoin tilalle DOT4.sta niin valo pysyy hetken jopa poissa, pitää kai se viel imurilla imasta joka kulmasta desi läpi tota DOT4.sta ja katoo vaikuttaako. DOT 5.1 ja 4 on täysin yhteen sopivia 5.1 on käytännössä suht samaa ku 4 LV

              Testilenkin aikana ku läppäri oli mukana niin ei tietenkään syttyny

              Painearvot on kuitenkin suht samat molemmilla antureilla ku live dataa katsoo

              Sekaantuukohan tohon tulkintaan jotenkin jarrupolkimen asentokytkin, vaikka sekin näyttää live datan mukaan toimivan normaalisti.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #8
                BMW asentajan mukaan ei pidä laittaa DOT 5.0 tai 5.1 nestettä

                Tietoni perustuu tähän. BMW asentajan mukaan ei pidä laittaa DOT 5.0 tai 5.1 nestettä, vaan DOT 4 LV:tä.

                Tämä em. taas perustuu BMW tehtaan antamiin jarruneste ohjeisiin mitä pitää BMW:hen laittaa.

                Kansan keskuudessä luullaan, että pitää olla DOT 5.0 tai 5.1 jarrunestettä.

                DOT 4 LV on tarkoitettu ABS ja Ajovakaudella varustettuihin autoihin, pelkkä DOT 4 ei ole..



                Originally posted by Scitso View Post
                Liian pikanen ilo, kyllähän se valo satunnaisesti edelleen palaa.

                Laitoin DOT 5.1stä ku sitä oli hyllys, nyt ku jatkoin ilmaamista ja laitoin tilalle DOT4.sta niin valo pysyy hetken jopa poissa, pitää kai se viel imurilla imasta joka kulmasta desi läpi tota DOT4.sta ja katoo vaikuttaako. DOT 5.1 ja 4 on täysin yhteen sopivia 5.1 on käytännössä suht samaa ku 4 LV

                Testilenkin aikana ku läppäri oli mukana niin ei tietenkään syttyny

                Painearvot on kuitenkin suht samat molemmilla antureilla ku live dataa katsoo

                Sekaantuukohan tohon tulkintaan jotenkin jarrupolkimen asentokytkin, vaikka sekin näyttää live datan mukaan toimivan normaalisti.
                Last edited by 325E; 19-08-2021, 00:27.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5265
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by 325E View Post
                  Tietoni perustuu tähän. BMW asentajan mukaan ei pidä laittaa DOT 5.0 tai 5.1 nestettä, vaan DOT 4 LV:tä.

                  Tämä em. taas perustuu BMW tehtaan antamiin jarruneste ohjeisiin mitä pitää BMW:hen laittaa.

                  Kansan keskuudessä luullaan, että pitää olla DOT 5.0 tai 5.1 jarrunestettä.

                  DOT 4 LV on tarkoitettu ABS ja Ajovakaudella varustettuihin autoihin, pelkkä DOT 4 ei ole..

                  Dot 5.0 on aivan eri ainetta kuin muut jarrunesteet. Sitä ei saa käyttää kuin aivan joissakin harvoissa autoissa. En edes tiedä missä.

                  5.1 ja 4 ovat perustaltaan samaa tavaraa, ovat pääsääntöisesti yhteensopivia.

                  Ei kannata luulla mitään vaan laittaa lasit nenälle ja lukea säiliön kannesta, mitä sinne kuukuu kaataa
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    5.0 on silikooni pohjaista ja tarkoitettu ratakäyttöön. 4 ja 5.1 alkoholipohjaista, erona viskositeetti 5.1 on kehitetty ajovakautuksellisiin laitteisiin
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1837
                      • Karjaa

                      #11
                      Ja DOT4 LV on tosiaan erityisesti abs:llä ja ajonvakautuksella varustettuihin autoihin tarkoitettu jarruneste (LV = low viscosity), mutta mikään ei estä niissäkään käyttämästä perus DOT4:sta. Voi olla että abs ja ajonvakautus eivät perusnesteen kanssa reagoi ihan niin ärhäkästi kuin matalaviskositeettisemman, mutta ero lienee käytännössä aika marginaalinen, ja joissain tilanteissahan se voi olla ihan toivottavaakin.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by 325E View Post
                        Tietoni perustuu tähän. BMW asentajan mukaan ei pidä laittaa DOT 5.0 tai 5.1 nestettä, vaan DOT 4 LV:tä.

                        Tämä em. taas perustuu BMW tehtaan antamiin jarruneste ohjeisiin mitä pitää BMW:hen laittaa.

                        Kansan keskuudessä luullaan, että pitää olla DOT 5.0 tai 5.1 jarrunestettä.

                        DOT 4 LV on tarkoitettu ABS ja Ajovakaudella varustettuihin autoihin, pelkkä DOT 4 ei ole..
                        Dot 5 ei voi normiautoon laittaa. Silikoonipohjainen neste, joka ei ole yhteensopiva muiden kanssa. E46 voi laittaa dot3,dot4,dot4 LV, dot 5.1 ja dot 5.1 LV. Normiajossa BMW suosittelemilla vaihtoväleillä kaikki toimii. Uudemmissa versioissa yleensä korkeampi kiehumispiste, toki jollakin dot4 voi olla korkeampi kuin dot 5.1 jne. BMW suositukset on ajalta ennen Dot 5.1 ja DSC kanssa pitäisi olla matalaviskositeettistä (LV), mutta toimii se myös vaikka ei olisi matalaviskositeettista. Toki joku ero viiveessä voi olla, mutta ei aiheuta vikavaloja tms.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Mielenkiintoista on se että nyt kun imurilla sen viimeisen kerran otin dot4.sta tilalle noin desin niin vika on tullut vain kerran päälle eikä sen jälkeen uudestaan.

                          Oudolta tuntuis että dot4 vs dot5.1 neste siihen vaikuttais, kun ei ole missään e39.ssä ollut eroa. voi olla että siellä oli jossain ilmaa järjestelmässä.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Scitso View Post
                            Mielenkiintoista on se että nyt kun imurilla sen viimeisen kerran otin dot4.sta tilalle noin desin niin vika on tullut vain kerran päälle eikä sen jälkeen uudestaan.

                            Oudolta tuntuis että dot4 vs dot5.1 neste siihen vaikuttais, kun ei ole missään e39.ssä ollut eroa. voi olla että siellä oli jossain ilmaa järjestelmässä.
                            Kun sinne on jarruputkeakin vaihdettu, niin eiköhän sinne ollut vaan jonnekkin pääsyt ilmaa joka aiheutti ongelmia.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2816
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Vika on edelleen hämmentävä, kun ajaa ajoja normaalisti ei ongelmaa.
                              Mutta kun ajelee pätkäajoa lyhyillä matkoilla esim kauppoja kierrellen niin 3 tai 4 käynnistyksen jälkeen tulee molempien paineantureiden elektrical fault. Kerran myös kerran precharge pump fail.
                              Mutta kaikki nämä inpalla ajaessa toimii ja näyttää tasaisia järkeviä lukemia.
                              Kai se on vielä kerran kokeiltava imasta kaikki kulmat läpi jos siel abs yksikön ja pääsylinterin välis on joku ilmakupla.
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎