Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 HC korkealla kierroksilla ym.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cthulhu
    Newbiemmer
    • Sep 2021
    • 2
    • Tampere

    N42 HC korkealla kierroksilla ym.

    Kyseessä siis surullisenkuuluisa N42B18 moottori.

    Katsastuksesta tuli hylky. Öljyä tuuppaa ulos nyt tavalliseen tapaan vähän joka tuutista ja nyt myös HC korkealla ja sinistä savua tulee putkesta kierroksilla mitatessa (Tyhjäkäynnillä arvot kuulemma ok)

    Katsastusmies ei laittanut tyhjäkäyntiarvoja paperiin.

    Kierroksilla:
    CO%: 0.17
    HC ppm: 128 (suurin sallittu taitaa olla 100?)
    O2: 0.35
    Lambda 1.005

    Öljyntäyttökorkissa on tyjäkäynnillä alipaine. Kun korkkia raottaa, tuntuu selvä ilmu, ilmaa menee suhisemalla sisään ja tyjäkäynti muuttuu karkeaksi. Lisäksi satunnaisesti, yleensä puolilämpimänä, kaasuun vastaaminen on heikkoa. Joskus lämpimänä tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.

    Ainoat vikakoodit on lisäilmapumppu (insufficient flow, joka ei vaikuta tässä, kun kylmäkäynnistys kuitenkin toimii) ja katalysaattorin puhdistusteho matala (below threshold).

    Veikkaisin, että huohotin rikki, Ehkä venttiilinvarsien kumit? Laitoin Red Line Seal Saver aineen öljyn sekaan ja katson, mitä vaikutusta. Missä tuossa huohotinjärjestelmässä voisi olla vika ja millainen se on korjata? Voiko sitä vielä testata jotenkin muutenkin, ettei tulisi turhaan vaihdeltua osia?

    Tuottaako N42 alipaineet kaikille laitteille sillä moottorin takana olevalla pumpulla? Eli ilmeisesti alipainelaitteiden vuodot ei voi tässä aiheuttaa käyntiongelmia?
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6929
    • N/A

    #2
    Tuo vikakoodi toimimattomasta katalysaattorista ja korkea HC lukema viittaisi minusta siihen että katti on entinen. Tietääkseni tuota katin vikakoodia ei muuten tule, ellei monitorointilambda tunnista katin toiminnassa vikaa.
    Viisaammat voi korjata jos olen väärässä.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16365
      • Asikkala

      #3
      "katalysaattorin puhdistusteho matala (below threshold)"

      Ja sitten vielä kysytään missä vika.

      Comment

      • Cthulhu
        Newbiemmer
        • Sep 2021
        • 2
        • Tampere

        #4
        Kiitos Antti O hyvästä linkistä. Korjaamollakin sanottiin lopulta samaa, että toi vikakoodi on melko luotettava, mutta toisaalta, jos katti olisi kokonaan entinen, niin nuo muutkin päästömittauksen arvot olisi enempi pielessä.


        Voi olla, että palotiloihin menevä öljy alkaa tukkia kattia ja siksi sen toiminta heikentyy, mutta ei ole välttämättä vielä täysin tuhoutunut.


        Tietääkö kukaan, kuinka yleistä noissa on venttiilinvarren kumien rikkoutuminen ja millä todennäköisyydellä männänrenkaissa tms. olisi vikaa? Autossa ~270 000 km mittarissa ja vm 2003. Ajattelin, että sanoisin korjaamolle, että vaihdetaan venttiilinvarren kumit, mutta sekin maksaa tossa autossa ja jos sillä ei tule kuntoon, ni isompi remontti maksaa helposti enemmän kuin mitä on auton arvo.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16365
          • Asikkala

          #5
          N42, 270 tkm ja 2003 -> purkaamolle.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Cthulhu View Post
            Tietääkö kukaan, kuinka yleistä noissa on venttiilinvarren kumien rikkoutuminen ja millä todennäköisyydellä männänrenkaissa tms. olisi vikaa?
            Venttiilinvarren kumit ovat huomattavan yleisiä, männänrenkaat harvinaisia.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Juho_
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2016
              • 1055
              • Suomi

              #7
              Tuleeko sinistä savua putkesta kun kierrokset siellä >2000rpm koko ajan, vai pölläyttääkö vaan kun kaasua polkasee?
              Tai vaihtoehtoisesti kiihdyttäessä , tai käynnistettäessä?

              Öljyrenkaat/m-renkaat, niin silloin lähtökohtaisesti polttaa ns. jatkuvasti öljyä.

              Venttiilivarren kumit / väljät imuventtiilien ohjaimet , lähinnä kaasua polkaistessa tai kun lähtee kiihdyttää reilulla kaasulla.
              Toki jos siellä on ihan entiset ohjurit, niin voi polttaa kokoajan reilusti öljyä.

              Ja ^tämän näkee, kun ottaa imusarjan irti. Imuventtiilit/imukanavat venttiilimaljan alueelta on öljyiset ja varsissa näkyy aika usein selvästi öljyä.

              Suhteellisen kallis remontti varmaan myös edullisemmalla, osaavalla korjaamollakin tuo venttiilivarren kumien uusinta?
              Jos ei oo savutuksesta katsuri mitään laittanu ylös, niin joko ajelee tuollaisenaan ja jollain korjaamolla ottaa päästölapun, tai sit sellaisenaan myyntiin ja joku jobbari/harrastelija vaikka sitte kunnostaa tai laittaa purkuautoksi.
              Ite jos tekis, niin ennemmin ottais koko kannen irti ja samalla kertaa tulisi sitte venttiilien pitopinnat käytyä läpi (läpättyä jos vielä läppäämällä menee) ja putsattua karstat ym. pois.

              Ja juu, öljyn polttamisella ja katalysaattorin heikentyneellä 'puhdistusteholla' on yhteys tosiaan.. ja noilla päästöarvoilla hyvin suurella todennäköisyydellä.
              Melkein jokaisessa 2001 tai uudemmassa autossa, joka on polttanut öljyä (pidemmän aikaan) on myös katalysaattorin kanssa ongelmia -> P0420 (yleisin) vikakoodi + moottorin häiriövalo.
              Sitten jos/kun katti on jo oikeesti huono, niin alkaa päästöjen kanssa olemaan ongelmia mitä tässäkin voi olla toki.

              Mut mahdollisesti polkemalla kuumaksi tuon katin kanssa saa vielä hyväksytyn päästölapun.
              Saattaa vaatia kyl vähä enemmän kenkää, että katti puhdistuu.
              Yks Citikka, minkä koneen kunnostin (öljyä söi ihan tolkuttomasti, ei ollut edes varsinaisesti ajokuntoinen sen vuoksi), niin muistaakseni n. 10..15km jälkeen vasta loppu savutus kun 3 ja 4 vaihteilla otti täyskaasu kiihdytyksiä "jokusen kerran".
              Ei toki P0420 vikakoodiin auttanut muuten kuin, että kesti vähän pidempään ettei syttynyt.. päästöistä meni ihan heittämällä läpi joten holkkia valvontalambdan alle vaan.
              Last edited by Juho_; 18-10-2021, 16:21.
              YouTube
              Instagram // Juhon Moottoripaja

              Comment

              • Lundersson
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2009
                • 245
                • Kerava

                #8
                Huohotinjärjestelmän alipaine menisi ainakin omalla kohdalla tutkintaan. Yleensä jos huohotinventtiilin kalvo halkeaa kuuluu huutava sorsa kun avaa korkin, mutta tämä siis halkeamasta. Huohotinventtiili voi olla morjens ja sitä myöten huohottaa liikaa suoraan imusarjaan, tämä siis se kova alipaine öljykorkkia avatessa. Tunnetaan myös imuvuotona koska huohotus ilmamassamittarin jälkeen ja sininen pakokaasu. Tämä näkyy livedatassa koska seoskorjaukset menee reippaasti plussalle, siksi myös ehkä hiilivedyt koholla.
                Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                ex 325 e30, 316ti e46

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎