Kyseessä siis surullisenkuuluisa N42B18 moottori.
Katsastuksesta tuli hylky. Öljyä tuuppaa ulos nyt tavalliseen tapaan vähän joka tuutista ja nyt myös HC korkealla ja sinistä savua tulee putkesta kierroksilla mitatessa (Tyhjäkäynnillä arvot kuulemma ok)
Katsastusmies ei laittanut tyhjäkäyntiarvoja paperiin.
Kierroksilla:
CO%: 0.17
HC ppm: 128 (suurin sallittu taitaa olla 100?)
O2: 0.35
Lambda 1.005
Öljyntäyttökorkissa on tyjäkäynnillä alipaine. Kun korkkia raottaa, tuntuu selvä ilmu, ilmaa menee suhisemalla sisään ja tyjäkäynti muuttuu karkeaksi. Lisäksi satunnaisesti, yleensä puolilämpimänä, kaasuun vastaaminen on heikkoa. Joskus lämpimänä tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.
Ainoat vikakoodit on lisäilmapumppu (insufficient flow, joka ei vaikuta tässä, kun kylmäkäynnistys kuitenkin toimii) ja katalysaattorin puhdistusteho matala (below threshold).
Veikkaisin, että huohotin rikki, Ehkä venttiilinvarsien kumit? Laitoin Red Line Seal Saver aineen öljyn sekaan ja katson, mitä vaikutusta. Missä tuossa huohotinjärjestelmässä voisi olla vika ja millainen se on korjata? Voiko sitä vielä testata jotenkin muutenkin, ettei tulisi turhaan vaihdeltua osia?
Tuottaako N42 alipaineet kaikille laitteille sillä moottorin takana olevalla pumpulla? Eli ilmeisesti alipainelaitteiden vuodot ei voi tässä aiheuttaa käyntiongelmia?
Katsastuksesta tuli hylky. Öljyä tuuppaa ulos nyt tavalliseen tapaan vähän joka tuutista ja nyt myös HC korkealla ja sinistä savua tulee putkesta kierroksilla mitatessa (Tyhjäkäynnillä arvot kuulemma ok)
Katsastusmies ei laittanut tyhjäkäyntiarvoja paperiin.
Kierroksilla:
CO%: 0.17
HC ppm: 128 (suurin sallittu taitaa olla 100?)
O2: 0.35
Lambda 1.005
Öljyntäyttökorkissa on tyjäkäynnillä alipaine. Kun korkkia raottaa, tuntuu selvä ilmu, ilmaa menee suhisemalla sisään ja tyjäkäynti muuttuu karkeaksi. Lisäksi satunnaisesti, yleensä puolilämpimänä, kaasuun vastaaminen on heikkoa. Joskus lämpimänä tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.
Ainoat vikakoodit on lisäilmapumppu (insufficient flow, joka ei vaikuta tässä, kun kylmäkäynnistys kuitenkin toimii) ja katalysaattorin puhdistusteho matala (below threshold).
Veikkaisin, että huohotin rikki, Ehkä venttiilinvarsien kumit? Laitoin Red Line Seal Saver aineen öljyn sekaan ja katson, mitä vaikutusta. Missä tuossa huohotinjärjestelmässä voisi olla vika ja millainen se on korjata? Voiko sitä vielä testata jotenkin muutenkin, ettei tulisi turhaan vaihdeltua osia?
Tuottaako N42 alipaineet kaikille laitteille sillä moottorin takana olevalla pumpulla? Eli ilmeisesti alipainelaitteiden vuodot ei voi tässä aiheuttaa käyntiongelmia?
Comment