Announcement

Collapse
No announcement yet.

'04 316 Valvetronic vikakoodi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3115
    • Välisuomi

    '04 316 Valvetronic vikakoodi

    Kaverin juuri hankkimassa talviruoskassa (2/2004 316i) syttyi pian hankinnan jälkeen vikavalo ja syy oli eccentric shaft sensor kuten ilmeisesti Valvetroniceissa usein on. Anturi vaihdettiin ja samalla paljastui että anturin liitin ei edes ollut kiinni. Ilmeisesti edellinen omistaja oli huomannut vehkeen toimivan edes jotenkin kun liitin on irti.

    Nyt kun siellä on uusi anturi ja sen adaptoinnin tein Istalla, jäi jäljelle vikakoodi servomoottorista (2A70).

    Tyhjäkäynnillä tehtävä säätö näyttäisi Istalla toimivan, eli servo toimii. Millit muuttuivat näytöllä testin aikana ja testin lopuksi kun se ajoi minimiin niin moottori sammui. Vikakoodi tulee silti aina käydessä.

    Servon navoista mitattuna 0,04 ohm olisi vastusta ja Ista sanoo että 0-5 ohm on ok. Piipattiin piuhat moottorinohjaukselta servolle asti ja ne olivat ok. Samoin releelle tulee akkujännite.
    Last edited by -Tapi; 06-12-2021, 11:50.
    ---
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17807
    • PKS

    #2
    Niin siis moottori ei toimi normaalisti nyt liitin kiinni sitten?

    2A70 - Valvetronic, plausibility: sporadic current fluctuations

    Olisiko kuitenkin VVT nokka niin jumissa että aktuaattori antaa vikakoodin. Sehän monesti alkaa jumittamaan ruostuessaan pätkäajon ja kondensoitumisen seurauksena.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring
    ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28
    ///M535i '87 zinnoberrot
    ½ E46 316ti Compact
    ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3115
      • Välisuomi

      #3
      Sori, se olikin 2A67 josta tulee nyt vikakoodi (Valvetronic servo). Moottori toimii mutta kylmänä rallattaa kovaäänisesti. Oletan että tuon vikakoodin päälläollessa se siirtyy käyttämään kaasuläppää.

      Käynnistyksen jälkeen se varmaan ajelee Valvetronicin servoa kunnes vikakoodi tulee.
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3115
        • Välisuomi

        #4
        Tähän vaihdettiin nyt servo valvetroniciin, ei tule enää vikakoodia. Kylmänä piti rallatusta tyhjäkäynnillä mutta se hävisi ainakin ensimmäisen kerran lämmettyään. Saa nähdä rallatteleeko jatkossa jäähdyttyään.

        Vanha servo liikkui mutta otti niin paljon virtaa että sen huomasi sisävalojen pienenä himmentymisenä kaasuttaessa. Irtoakulla pöydällä testatessa vanha servo tiputti akun jännitettä voltilla mutta uusi servo ei tunnu kuormittavan.
        ---

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3115
          • Välisuomi

          #5
          Nyt kun kaikki Valvetronicciin liittyvä on saatu kuntoon, sytyttää auto vikavalon jonkin aikaa ajettuaan ja vikakoodi kertoo että:
          0029ED DME: Mixture adaptation 1 (air density), lower speed range

          Kokeilin ottaa Valvetronicin liittimen irti jotta moottori menee kaasuläppämoodiin ja saan siten imusarjaan alipaineen, sitten suihkuttelin starttipilottia vähän joka nurkalle mutta sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.

          Seuraavaksi varmaan pitäisi arvailla lambdaa tai maf:ia mutta tämä osien vaihto yksi toisensa jälkeen tuntuu jo merkittävästi lompakossa verrattuna auton arvoon.

          Ehdotuksia?
          ---

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16228
            • Asikkala

            #6
            Paaliin.

            Comment

            • Mppa
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 64
              • Tampere

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Nyt kun kaikki Valvetronicciin liittyvä on saatu kuntoon, sytyttää auto vikavalon jonkin aikaa ajettuaan ja vikakoodi kertoo että:
              0029ED DME: Mixture adaptation 1 (air density), lower speed range

              Kokeilin ottaa Valvetronicin liittimen irti jotta moottori menee kaasuläppämoodiin ja saan siten imusarjaan alipaineen, sitten suihkuttelin starttipilottia vähän joka nurkalle mutta sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.

              Seuraavaksi varmaan pitäisi arvailla lambdaa tai maf:ia mutta tämä osien vaihto yksi toisensa jälkeen tuntuu jo merkittävästi lompakossa verrattuna auton arvoon.

              Ehdotuksia?
              Ratkesiko tämä case koskaan ikinä?
              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
              Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

              Ex-bimmerit:
              525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
              130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎