Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i N46 '04 DME kaputt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1265
    • Kajjjaani

    E46 316i N46 '04 DME kaputt?

    Taustaa, yllämainitusta ystävän autosta oli tyhjentynyt akku ja olivat antaneet kaapeleilla apuvirtaa toisesta autosta. Eivät olleet muistaneet ottaa kaapeleita irti ja olivat startanneet bemaria kun kaapelit olivat vielä olleet kiinni toisessa käynnissä olevassa autossa. BMW oli kuitenkin saata käyntiin, mutta oli muutaman sadan metrin ajon jälkeen meinannut sammua liikennevaloissa. Matka oli kuitenkin jatkunut parin kilometrin matkan verran toisen kaverin pihaan, eikä ollut enää sieltä lähtenyt käyntiin.

    Antoi ISTA:lla luettuna vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta, jonka vaihdoin uuteen alkuperäiseen. Pienen houkuttelun jälkeen auto käynnistyi ja kävi tyhjäkäyntiä hyvin. Jätin halliin yöksi kuivamaan ja seuraavana päivänä uudelleen käyntiin. Aluksi kävi hyvin mutta sitten rupesi tyhjäkäynti seilaamaan ja lopulta sammui. Sytytti EML-valon, jonka syynä valvetronicin moottorin alijännite, kuittaantui pois eikä tullut takaisin.

    Kävin ajamassa, eikä ottanut kunnolla kierroksia eikä tahtonut pysyä käynnissä, kunnes kuin salamaniskusta alkoi yhtä-äkkiä toimia normaalisti. Kaveri kerkesi ajaa samaan syssyyn autolla noin tunnin kunnes painoi kytkimen pohjaan ja auto sammui samantien. Käynnistyi vielä kerran mutta tyhjäkäynti heitteli ja sammui melkein samantien. Sen jälkeen ei ole edes yrittänyt käynnistyä, pyörittää kylläkin hyvin. Vikakoodina ainoastaan lämmitettävien istuimien alijännite.

    Akkuna melkein uusi Bilteman 62 Ah:n akku. Latasin äskettäin lämpimässä täyteen mutta ei mitään vaikutusta käynnistyvyyteen.

    Pahoittelut pitkästä tekstistä ja kiitos jos jaksoit lukea tänne asti, rupeaa vain itsellä loppumaan ideat tämän kanssa. Tuolla whatsapp-ryhmässä kyselin niin vikapaikkana heitettiin tuossa virranannon yhteydessä hajonnut DME. Tuleeko kenellekään noilla em. oireilla muuta mahdollista vikapaikkaa mieleen?
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2692
    • .fi

    #2
    en ole ikinä irroittanut kaapeleita ennenkuin molemmat autot käy. toisinsanoen, en usko, että dme siitä ottais itseensä.
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      En oikein jaksa uskoa, että olisi hajonnut tuon virranantamisen takia. Useissa autoissa tullut nähtyä korkeasta jännitteestä vikakoodia esim. jännitteensäätimen hajottua eikä ole ecua hajottanut bemareissa. Tuleeko kampurananturilta signaali?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1265
        • Kajjjaani

        #4
        Noniin kävin eilen katsomassa autoa ja tulppiin tulee kyllä kipinä, joten ainakin luulisin että se OEM kampuran tunnistin toimii. DME:ltä en kampuran signaalia katsonut kun ei ole (vielä) oskilloskooppia käytössä. Ajoin kuitenkin ISTA:lla polttoainepumppua päälle ja pois ja rele kyllä kuuluu naksahtavan mutta pumppu ei pidä minkäänlaista ääntä missään vaiheessa? Muistaakseni edellisessä e46:ssa pumpulta kuului ainakin lyhyt hurina kun sytytysvirran laittoi päälle? Lisäksi auto hörähteli käyntiin ja jopa kävikin todella lyhyen ajan kun imuilmaan suihkutti CRC:n Motor Starteria. Pumpulle meneviä johtoja en kerennyt vielä eilen mittaamaan. Polttoainepumppu tai johdotuksetko?
        Last edited by alpine3; 15-12-2021, 04:17.
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          #5
          Jos bensapumppua ei ole vielä kertaakaan vaihdettu niin se on melko varmasti jo valmis, varsinkin jos autolla on ajettu lähemmäs 200tkm, tai ylikin.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #6
            Originally posted by alpine3 View Post
            Noniin kävin eilen katsomassa autoa ja tulppiin tulee kyllä kipinä, joten ainakin luulisin että se OEM kampuran tunnistin toimii. DME:ltä en kampuran signaalia katsonut kun ei ole (vielä) oskilloskooppia käytössä. Ajoin kuitenkin ISTA:lla polttoainepumppua päälle ja pois ja rele kyllä kuuluu naksahtavan mutta pumppu ei pidä minkäänlaista ääntä missään vaiheessa? Muistaakseni edellisessä e46:ssa pumpulta kuului ainakin lyhyt hurina kun sytytysvirran laittoi päälle? Lisäksi auto hörähteli käyntiin ja jopa kävikin todella lyhyen ajan kun imuilmaan suihkutti CRC:n Motor Starteria. Pumpulle meneviä johtoja en kerennyt vielä eilen mittaamaan. Polttoainepumppu tai johdotuksetko?
            Pumppu hajonnut alijännitteestä.


            Apuvirran annon selostus piti lukea moneen kertaan ennen kuin aukeni. Eihän apuvirtaa niin anneta että kaapelit irroitetaan ennen kuin yritetään startata virtaa saavaa autoa. Eli ei siinä mitään unohdettu.
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1265
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by kalevik View Post
              Apuvirran annon selostus piti lukea moneen kertaan ennen kuin aukeni. Eihän apuvirtaa niin anneta että kaapelit irroitetaan ennen kuin yritetään startata virtaa saavaa autoa. Eli ei siinä mitään unohdettu.
              Jep, tässäkin on sitten monta tapaa tehdä. Itse aina irrottanut kaapelit ennen starttausta, mutta hyvä tietää että sen ei pitäisi mitään vahinkoa tehdä.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16419
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by alpine3 View Post
                Jep, tässäkin on sitten monta tapaa tehdä. Itse aina irrottanut kaapelit ennen starttausta, mutta hyvä tietää että sen ei pitäisi mitään vahinkoa tehdä.
                Jos akku on huono niin mitä ne irralliset kaapelit auttaa ?
                Ei pitäisi tehdä jos ei osaa.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by alpine3 View Post
                  Jep, tässäkin on sitten monta tapaa tehdä. Itse aina irrottanut kaapelit ennen starttausta, mutta hyvä tietää että sen ei pitäisi mitään vahinkoa tehdä.
                  Eihän niitä kaapeleita nyt irroiteta ennenkuin se virtaa vastaanottava on käynnissä. Sitä varten ne kaapelit juuri laitetaan, että saadaan siitä toisesta akusta virtaa käynnistykseen. Pakkasella se kylmä akku ei ota virtaa kunnolla vastaan, niin ainut tapa saada apuvirralla käyntiin on startata kaapelit kiinni ellei aikaa ole tuntia odottaa. Jos varman päälle haluaa pelata, niin sammuttaa sen antavan auton ennen starttia. Toki kannattaa antaa tovin käydä sen antavan auton kaapelit kiinni ennen starttia, niin ei ihan niin paljon imaise sieltä antavan auton akusta virtaa. Tuossa toki pieni riski tyhjentää sen antavan auton akku, jos sekään ei ole kunnolla ladattu.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #10
                    Sitten on nämä digidigi ym. hienoudet jotka eivät välttämättä apuvirran annosta tykkää eli auttavan auton jännitepiikki suuntaan tai toiseen ei ehkä ole hyvä juttu, esim. taksit eivät anna apuvirtaa.
                    Itse annan virtaa vain jos tiedän että oma akku on ok, auto sammuksissa ja avaimet taskussa. Jos sen jälkeen oma akku kyykkää niin tietää että huono oli.

                    Comment

                    • alpine3
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2010
                      • 1265
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Lopullinen ratkaisu tähän oli uusi polttoainepumppu, nyt käy ja kukkuu.
                      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎