Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 lämmöt punaisella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hustlerhoff
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 25
    • JKL

    E46 lämmöt punaisella

    Seuraavanlaista ongelmaa E46 318i '98 peltorassin kanssa:

    Lämmöt hyppää punaiselle mittaristossa kylmällä moottorillakin, veden lämpötila-anturi vaihdettu syylärin letkusta mutta ei vaikutusta asiaan. Auto lähtee kylmänä käyntiin, käy suht' normaalisti mutta kun kerran sammuttaa niin ei lähde enää käyntiin vaikka kuinka sahaisi ja bensakin alkaa haisemaan. Päivän tai parin päästä auto lähtee taas käyntiin normaalisti. Luistoneston valo palaa taulussa ja ulkolämpötila näyttää -40 °C, mutta näillä ei liene merkitystä asiaan? Muita vikavaloja ei pala taulussa. Mistä lähteä selvittämään vikaa?

    Vikakoodejakin koitettiin parilla OBD2-yleismallisilla lukijoilla katsoa mitkä toimivat kyllä uudemmissa autoissa, mutta tähän '98 E46:een ei jostain syystä yhteyttä saanut millään. Mitä vikakoodinlukijaa tässä tulisi käyttää?
    Last edited by Hustlerhoff; 13-05-2023, 00:40. Reason: Ääkkösiä muokattu enemmän luettaviksi, kun jostain syystä räjähtivät symboleiksi.
    Nykyinen Mersumees.
    Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
    Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
    Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.
  • Sleepperi
    Bimmer Rookie
    • Jul 2017
    • 50
    • Oulu

    #2
    Se syylärin alaletkussa oleva on vain flektin kytkemiseen liittyvä, mittariston lämpö-anturin on kannessa imusarjan alla.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16448
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Sleepperi View Post
      Se syylärin alaletkussa oleva on vain flektin kytkemiseen liittyvä, mittariston lämpö-anturin on kannessa imusarjan alla.
      Näin, ja vikakoodit löynee Inpa:lla ? Alle 2000 malleissa ei yleismallinen lukija toimi monessakaan vai yhdessäkään merkissä ? Obd-pistoke pakollinen -01 alkaen, tiedä sitten onko niitä edes vanhemmissa kuinka yleisesti.

      Comment

      • Hustlerhoff
        Newbiemmer
        • Jul 2013
        • 25
        • JKL

        #4
        Originally posted by Sleepperi View Post
        Se syylärin alaletkussa oleva on vain flektin kytkemiseen liittyvä, mittariston lämpö-anturin on kannessa imusarjan alla.
        Kiitoksia vinkistä.

        Onko kyseessä siis tämä anturi (numero 13 osanumerolla 13621433076)?


        RealOEM katsottu alustanumerolla niin pitäisi viitata oikeaan autoon.

        Ja onkohan muita todennäköisiä antureita/muita palikoita liittymässä aloituksessa mainittuun ongelmaan, mitkä kannattaisi vaihtaa samalla? Myös tuota vikakoodinlukuasiaa saa kommentoida. Kiitoksia!
        Nykyinen Mersumees.
        Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
        Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
        Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

        Comment

        • Hustlerhoff
          Newbiemmer
          • Jul 2013
          • 25
          • JKL

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Näin, ja vikakoodit löynee Inpa:lla ? Alle 2000 malleissa ei yleismallinen lukija toimi monessakaan vai yhdessäkään merkissä ? Obd-pistoke pakollinen -01 alkaen, tiedä sitten onko niitä edes vanhemmissa kuinka yleisesti.
          Täällä kerkesikin tulla jo vastaus, eli Inpalla alle vm 2000 autot. Minulla on tuo Inpa K+DCAN USB-kaapeli muistaakseni jossain, mutta ohjelmistolevy on hukassa. Saakohan Inpaa ladattua nykyään jostain vai mistä kannattaisi ostaa?
          Nykyinen Mersumees.
          Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
          Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
          Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2706
            • .fi

            #6
            Originally posted by Hustlerhoff View Post
            Täällä kerkesikin tulla jo vastaus, eli Inpalla alle vm 2000 autot. Minulla on tuo Inpa K+DCAN USB-kaapeli muistaakseni jossain, mutta ohjelmistolevy on hukassa. Saakohan Inpaa ladattua nykyään jostain vai mistä kannattaisi ostaa?
            saa netistä ilmaiseksi ladattua. google kyllä tietää mistä.
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • Sleepperi
              Bimmer Rookie
              • Jul 2017
              • 50
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Hustlerhoff View Post
              Kiitoksia vinkistä.

              Onko kyseessä siis tämä anturi (numero 13 osanumerolla 13621433076)?


              RealOEM katsottu alustanumerolla niin pitäisi viitata oikeaan autoon.

              Ja onkohan muita todennäköisiä antureita/muita palikoita liittymässä aloituksessa mainittuun ongelmaan, mitkä kannattaisi vaihtaa samalla? Myös tuota vikakoodinlukuasiaa saa kommentoida. Kiitoksia!
              Kyllä, juurikin nr.13.
              Imusarjan-kannen väliset tiivisteet samalla uusisin, vaikka ovatkin kumiset. ja imusarjan keskellä olevat tiivisteet (x4) myös.

              Comment

              • Hustlerhoff
                Newbiemmer
                • Jul 2013
                • 25
                • JKL

                #8
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 05/31/23 15:45:12
                ECU: BMS46DS1
                JobStatus: OKAY
                Variant: BMS46DS1
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 6 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                119 Signal Drosselklappenpotentiometer
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 0.00 1/min
                Kuehlmitteltemperatur -40.50 Grad C
                Wahre Regelgroesse Last 0.00 mg/AS/Z
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km
                Kurzschluss gegen Ubatt oder Unterbrechung
                Fehler momentan vorhanden
                -------------------------------------------------------------
                121 Signal Ansauglufttemperatur
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 0.00 1/min
                Wahre Regelgroesse Last 0.00 mg/AS/Z
                Batteriespannung 11.85 V
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km
                Kurzschluss gegen Ubatt oder Unterbrechung
                Fehler momentan vorhanden
                -------------------------------------------------------------
                123 Signal Kuehlwasserauslasstemperatur
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 0.00 1/min
                Kuehlmitteltemperatur -40.50 Grad C
                Batteriespannung 11.85 V
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km
                Kurzschluss gegen Ubatt oder Unterbrechung
                Fehler momentan vorhanden
                -------------------------------------------------------------
                132 Referenzspannung fuer Luftmassenmesser
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 0.00 1/min
                Kuehlmitteltemperatur -40.50 Grad C
                Batteriespannung 11.85 V
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km


                Kurzschluss Ubatt
                Fehler momentan vorhanden
                -------------------------------------------------------------
                120 Signal Luftmassenmesser
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 0.00 1/min
                Kuehlmitteltemperatur -40.50 Grad C
                Drosselpotispg 5.00 V
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km
                Kurzschluss Ubatt
                Fehler momentan vorhanden
                -------------------------------------------------------------
                122 Signal Kuehlmitteltemperatur
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 40
                Motordrehzahl 1920.00 1/min
                Ansauglufttemperatur -40.50 Grad C
                Batteriespannung 13.84 V
                aufgetreten vor (abs. KMZ) 306340.00 km
                Kurzschluss gegen Ubatt oder Unterbrechung
                Fehler momentan vorhanden
                ================================================== ===========
                Nykyinen Mersumees.
                Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                Comment

                • Hustlerhoff
                  Newbiemmer
                  • Jul 2013
                  • 25
                  • JKL

                  #9
                  Noniin, eli autoon nyt vaihdettu tuo anturi nro 13 (lämpötila-anturi imusarjan alla) ja sitten se flektiä ohjaava lämpötila-anturi vesiletkuun. Siltikin lämpömittari kipuaa tappiin kylmällä koneella. Auto lähtee käyntiin, mutta käy vähän huonosti tyhjäkäyntiä ja bensa haisee voimakkaasti auton käynnistyttyä. Jos auton sammuttaa, niin lähtee huonohkosti enää uudestaan käyntiin. Ulkolämpötila-anturi näyttää -40 °C, onko sillä vaikutusta asiaan? Yläpuolella olevassa viestissäni INPAlla katsotut vikakoodit.

                  Google translaattorihan suomentaa nuo vikakoodit näin:
                  119: kaasun potentiometrin signaali
                  122 signaali jäähdytysnesteen lämpötila
                  121: imuilman lämpötilasignaali
                  123: signaali jäähdytysveden uloslämpötila
                  132: referenssijännite ilmamassamittarille
                  120: ilmamassamittarin signaali

                  Mistä lähdetään seuraavaksi etsimään vikaa? Nuo vikakoodit jäävät aktiiviseksi. Voiko tuo nro 13 anturi olla valmiiksi viallinen, kun näyttää jäähdytysnesteelle vikaa vaikka uusi anturi kyseessä? Kiitoksia avusta!

                  Last edited by Hustlerhoff; 01-06-2023, 08:51. Reason: Edit: kuva lisätty mittaristosta
                  Nykyinen Mersumees.
                  Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                  Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                  Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 699
                    • Nokia

                    #10
                    Noiden perusteella kaivaisin ecun esiin ja katsoisin paljonko on hapettumaa ecun liittimissä. Jos kyseessä peltorassi ja tuo kotelo on esim ollut huonosti kiinni niin sinne olisi voinut päästä vaikka vesi. Yleensä autot ei pruukaa generoimaan useita eri anturivikoja samanaikaisesti vaan jossakin on ennemminkin maa- tai kontaktihäröä.
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • Tatu6o
                      BTCF Member
                      • Sep 2021
                      • 75
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Hustlerhoff View Post
                      Ulkolämpötila-anturi näyttää -40 °C, onko sillä vaikutusta asiaan?
                      Ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa.
                      Itse veikkasin, että jossain johtosarjassa on vikaa. Kannattaa kaivaa sähkökaavoita esiin ja ottaa anturit irti ja alkaa mittailemaan piuhoja että ovat kunnossa. eculle asti. Samalla sitten tarkistaa näkyykö hapettumaa liittimissä ja puhdistaa ne huolellisesti.

                      Edit: Unohtui vielä kysyä, minkä merkkisen anturin vaihdoit paikalleen?
                      Last edited by Tatu6o; 01-06-2023, 12:12.

                      Comment

                      • Hustlerhoff
                        Newbiemmer
                        • Jul 2013
                        • 25
                        • JKL

                        #12
                        Originally posted by Tatu6o View Post
                        Ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa.
                        Itse veikkasin, että jossain johtosarjassa on vikaa. Kannattaa kaivaa sähkökaavoita esiin ja ottaa anturit irti ja alkaa mittailemaan piuhoja että ovat kunnossa. eculle asti. Samalla sitten tarkistaa näkyykö hapettumaa liittimissä ja puhdistaa ne huolellisesti.

                        Edit: Unohtui vielä kysyä, minkä merkkisen anturin vaihdoit paikalleen?
                        Pitääpä ottaa tuo ecu irti ja putsata+rasvata kaikki liitokset jos löytyy yhtään hapettumaa ensikerran kun menee mökille. Ja jos ei auta, niin sitten alkaa katsomaan muita johtoja+liitäntöjä. Magneti Marellin anturi oli tuo.
                        Last edited by Hustlerhoff; 01-06-2023, 13:19. Reason: Edit: räjähtävät ääkköset fiksattu
                        Nykyinen Mersumees.
                        Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                        Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                        Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Veikkaan että vanha jäähdytysnesteen lämpöanturi alkoi vuotamaan sähköliittimeen ja siitä jäähdytysneste kulkeutui johtoa pitkin ecuun ja nyt sieltä ecusta on pinnejä mädäntynyt poikki.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Hustlerhoff
                            Newbiemmer
                            • Jul 2013
                            • 25
                            • JKL

                            #14
                            Ecu käytetty irti, johdot liittimineen siistit ja rasvattu mutta samat vikakoodit silti päällä kun kaiken laittoi takaisin. Mitäs seuraavaksi?
                            Nykyinen Mersumees.
                            Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                            Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                            Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                            Comment

                            • Hustlerhoff
                              Newbiemmer
                              • Jul 2013
                              • 25
                              • JKL

                              #15
                              Voikohan tuo ecu siltikin olla vaihtokunnossa, vaikka näytti silmin kuivalta liittimet? Jos ecun vaihtaa, niin tuleeko ajonestot vastaan ja saako niitä Inpalla harrastelija itse pois vai vaatiiko syvällisempää osaamista?

                              Mietin tuota vaan, että lähteekö tässä nyt korjaamaan Inpan antamien vikakoodien lähteitä yksi kerrallaan vai voiko tämä yhtäkkiä tullut vikakoodirypäs nyt johtuakin vain muusta aiheesta esim. juurikin viallisesta ecusta? Tai onko jotain tiettyä heikkoa kohtaa johtosarjasta/maadoituksesta, minkä kunto tulisi tarkastaa? :think
                              Last edited by Hustlerhoff; 30-06-2023, 12:54. Reason: edit: typo
                              Nykyinen Mersumees.
                              Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                              Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                              Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎