Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vääntö kateissa/UPSOLUTE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torttila
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 13

    #46
    Ohjeet?

    Voisko joku ohjeistaa tarkemmin miten ton MAF:n saa vaihdettua? Ilmeisesti se koko ilmanottojärjestelmä ja koneen katemuovit pitää purkaa koneen kyljestä, jotta sinne pääsee käsiksi?

    Olisko jollain kuva/kuvia ko. mittarista ja sen sijainnista.

    Sen verran tiedän missä mittari sijaitsee Audi A4:ssä, mutta Bemarista ei oo tietoo. Jos vaihto menee yhtä helposti kuin A4:ssä, niin homma ei ole ylipääsemätön.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Mikähän bemari? Eiköhän se kumminkin siitä ilmanpuhdistinkotelon ja imusarjan välisestä imuputkesta löydy.

      Comment

      • Torttila
        Newbiemmer
        • May 2004
        • 13

        #48
        320D e46.

        Juu kattelin kyllä räjäytyskuvaa tuolta:

        Comment

        • TINTTI
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 404
          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

          #49
          Re: Ohjeet?

          Originally posted by Torttila
          Voisko joku ohjeistaa tarkemmin miten ton MAF:n saa vaihdettua? Ilmeisesti se koko ilmanottojärjestelmä ja koneen katemuovit pitää purkaa koneen kyljestä, jotta sinne pääsee käsiksi?
          Purat vaan sen BMW logolla varustetun muovilärpyttimen poikkeen. Tais siinä tohinassa irrota se haitariputkikin... muistaakseni. Mut asiaan, se on siinä haitariputken lähellä BMW merkistä katsoen vasemmassa yläreunassa. Siitä saumasta näkyy se MAF jo ihan selvästi! Sähän oot siis vaihtamassa vaan sen MAF sisuskaluja, et sen runkoa, right?!?

          Paikallistus ei oo ong. vaan ne mutterit (2kpl) jolla se on kiinni! Vaihdoin omaani samanlaiset ristipää ruuvit, jotta sain sen hyvin kiinni. Sähköliittimestä sitten esim. Leatherman:llä nykäiset sen valkoisen lukitusosan pois (ei vaadi väkivaltaa, parin muoviväkäsen avitus ja pois otto).

          Jos oot Lahden lähellä niin pistä PM niin näytän jos ei muuten selviä...

          Ps. Kävin tsekkaamassa missä se MAF ihan aikuisten oikeesti olikaan ja ANTEEKSI! Sehän olikin siinä öljykorkin alla olevan muovilärpyttimen alla, korkista katsoen vasemmassa yläkulmassa!!!
          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

          Comment

          • Torttila
            Newbiemmer
            • May 2004
            • 13

            #50
            MAF vaihdettu

            Nonniin eihän se mikään vaikea ole, kun vain ottaa homman asiakseen. Voisko joku kertoo missä täällä pääkaupunkiseudulla vois käyttää ton ECU:n ohjelmoituttamassa. Soitin hintakiskuri Laakkoselle ja ne sano et 86 Eur. daeng jyyyuuu. Mä sanoi et no-way, ennemin ajan vaikka Lahteen Mega autoon jos niikseen tulee.


            Eli niille jotka aikovat käydä toimeen vastaisuudessakin, tässä pieni selventävä ohjeistus jos teet mittarin vaihdon e46 320D -98 bimmeriin;

            Tarvitse:
            - Kuusiokoloavaimen, kokoa 5mm. (BMW muovilärpyttimen poistoon koneen päältä)
            - Tappi TORX avaimen, kokoa 25 (Bilteman numerointi), sen vanhan ilmamäärämittarin ruuveihin.
            - 2 kpl talttapää ruuvimesseleitä, joissa se taltan koko on sama kuin esim. sähkökynässä (näillä saat avattua ne V-mäiset Volvon "TORX" 5-kulmaiset ruuvit sen anturin ja ilmamäärämittarin rungon kiinnityskohdasta

            Toimenpiteet:
            1. Poista se BMW:n muovilärpytin siitä koneen päältä (ensimmäinen itseesi päin, jos tarkastelet konetta keulasta katsoen). Siihen takimmaiseen ei edes tarvii koskea, sillä MAF-näkyykin jo heti sen ensimmäisen suojan poistettuasi.

            2. MAF-mittari löytyy näiden kahden muovilärpyttimen katkoskohdasta, koneen vasemmalta puolelta (keulasta katsottuna), koneen ja sen haitari-ilmanottoputken välistä. Siihen mittariin menee sellainen musta haitarimainen sähköpiuha.

            3. Irrota MAF:n sähköliitin anturista ja pois samantien siitä liittimestä se valkoinen muovilukitin osa. Tämä siksi, että Voken lukitusmekanismi on erilainen kuin Bimmerin. Sen muovin saat irti tosiaan jollain pihdeillä nykäisemällä ja hiukan ruuvarilla jeesaamalla.

            4. Avaa ne 2 kpl tappitorx ruuveja siitä paikallaan olevasta anturista.

            5. Ota se Voken anturikäsittelyyn ja avaa ne "torx" ruuvit niillä pienillä talttameisseleillä. Eli, laitat ne pikkumeisselit rinnakkain siten, että reunat lukittuu sen pirun ruuvin kantteihin. Purista tukevasti niitä ruuvareita nyrkissä ja pyöräytä sitä Volvon mittaria myötäpäivään. Näin ainakin ite sain ne V-mäiset ruuvit helpoiten auki.

            6. Vaihda se uusi anturi vanhan tilalle. Varovasti kun pyörität sitä anturia irti siitä mittarin rungosta sen sähköliitimen kohdasta se luiskahtaa irti.

            7. Ruuvaa kiinni ne tappitorx ruuvit (Bemarin alkuperäiset) ja laita se sähköliitin paikalleen.

            8. Kiinnitä se Bimmerin muovilärpytin takasin paikalleen. Varo ettei se vasemman puolimmaisin kuusiokoloruuvi tipu konetilaan. Ihan varotuksen sanana, sillä joskus ennen muinoin jouduin A4:stä purkaan koko ilmanotto järjestelmän kun sellainen pikkuruuvi tipahti vahingossa sinne imuilma järjestelmään. Se VITUTTI!

            9. Näin homma on valmis ja aikaa meni 10 - 20 min. 8)

            ONNEA MATKAAN!!

            Comment

            • mpower003
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 947
              • Vantaa

              #51
              ilmamäärämittari ei näy testerillä välttämättä, kokemuksella... ja kuulostais ihan just sille.
              #1 - MB E 320cdiA "chipped" '04 / #2 nissan primera sportwagon '01 / #3 citroen jumper hdi '04
              ____________________________
              osa existä: corvette convertible c5 auto '99, Subaru STi "type 20 modified" '05, MB C 270cdi a stw '02, 300ZX tt manual '91, '05 9-3 aero black, land cruiser '05, e46 m3 cabrio '04, e46 m3 coupe '04, e39 m5 '00, corvette c5 '01, e39 530d m-sport '02, m coupe '98, slk 230k '99, e36 323i coupe m-tech '96

              Comment

              • Vezku
                Newbiemmer
                • May 2004
                • 16
                • Varsamattila

                #52
                Moi!

                Tarvisi kai munkin riiselistä toi egr-tulpata (ja varmaankin se maffi vaihtaa). Siispä olisiko kellään kuvallista ohjetta tuon EGR-tulppaamiseen?

                Niin ja tuosta MAF-vaihdossa olevasta "ensimmäisen" muovin irroituksesta... Siitä menee joku kieleke sinne koneen kylkee, lähteekö vain repäisemällä? Kun kaksi ruuvia ottaa irti niin sieltä vielä kanittaa...
                Huomenna menee huoltoon niin saa nähdä löytyykö vikamuistista mitään erikoista...

                ja tässä kuva:
                http://vezku.zerodistance.org/bmmw2.jpg nykyään autossa on CCFL angeleyesit (+kaukosäädin ohjaus).

                Pyörii Lahden seudulla.

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #53
                  Siitä MAF:n softa päivityksestä.
                  Kävin viikko sitten Metrossa päivittämässä softan, ja ne sano, että pemarilta oli tullut just ohjeet näistä sähkötöiden laskutuksista. Pitää kuulemma aina laskuttaa 1h työt vaikka työ ei kestäisi kun 15min (esim se MAF:n softapäivitys). Eli tuo 86€ on tunnin hinta sähkötöissä...

                  No olin käynyt jo aiemmin kysymässä "tarjouksen" sille softapäivitykselle, ja sain sen vielä puoleen hintaan.

                  ps:
                  Tuhosin niissä Voten tappi"torxeissa" parikin avainta, ennenkuin otin pienet putkipihdit käteen jolla ne ruuvit lähti tosi helposti irti. Oli sen verran korkea ruuvin kanta, johonka pihdit tarttuivat hyvin kiinni.

                  Comment

                  • Vezku
                    Newbiemmer
                    • May 2004
                    • 16
                    • Varsamattila

                    #54
                    Originally posted by ex-VAG
                    Siitä MAF:n softa päivityksestä.
                    Kävin viikko sitten Metrossa päivittämässä softan, ja ne sano, että pemarilta oli tullut just ohjeet näistä sähkötöiden laskutuksista. Pitää kuulemma aina laskuttaa 1h työt vaikka työ ei kestäisi kun 15min (esim se MAF:n softapäivitys). Eli tuo 86€ on tunnin hinta sähkötöissä...

                    No olin käynyt jo aiemmin kysymässä "tarjouksen" sille softapäivitykselle, ja sain sen vielä puoleen hintaan.

                    ps:
                    Tuhosin niissä Voten tappi"torxeissa" parikin avainta, ennenkuin otin pienet putkipihdit käteen jolla ne ruuvit lähti tosi helposti irti. Oli sen verran korkea ruuvin kanta, johonka pihdit tarttuivat hyvin kiinni.
                    Hyvä tietää, tarviikin huomenna tiedustella jo etukäteen noita uusia hintoja... Onneksi Boschin omaavat autosähkökorjaamot eivät tuommoisiin lähde. Viimeeksi kun kävin jossain Bosch-huollossa nollauttamassa vikakoodeja, tuli paljon halvemmaksi kuin merkkikorjaamossa. Hintaeroa kasvaa :!:

                    Comment

                    • Torttila
                      Newbiemmer
                      • May 2004
                      • 13

                      #55
                      Kolmas ruuvi!

                      Originally posted by Vezku
                      Moi!
                      Niin ja tuosta MAF-vaihdossa olevasta "ensimmäisen" muovin irroituksesta... Siitä menee joku kieleke sinne koneen kylkee, lähteekö vain repäisemällä? Kun kaksi ruuvia ottaa irti niin sieltä vielä kanittaa...
                      Niin siis siinä katteen päällä näkyy ne kaksi kuusiokoloruuvia ja kolmannen löydät sieltä haitariputken ja koneen välisestä ahtaasta välistä (sun mainitsema, "joku kieleke"). Ota Maglite käteen ja tsekkaa, ni sieltä se löytyy. Tuon ruuvin kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä sen saa helposti putoamaan.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #56
                        Missä noita Upsolute-chippejä asennellaan. Onkos kukaan kokeillut ruattalaisten tekemmä KCR-boksia ?

                        Comment

                        • Torttila
                          Newbiemmer
                          • May 2004
                          • 13

                          #57
                          ECU uudelleen koodaus???

                          Soitin Auto Arolaan Hyvinkäälle ja kysyin ecun uudelleen koodausta, kun ilmamäärämittarin anturi tuli vaihdettua.

                          Huoltomies totesi, että ei sitä uudelleen koodausta tarvitse tehdä, jos vaihtaa vain sen anturin, eikä koko mittaria. Eli jos sitä runkoa ei vaihda uuteen (uudessa mittarirungossa on kuulemma tullut vuonna -00 sinne ilman sisääntuloaukkoon metalliritilä), ei myöskään sitä uudelleen koodausta tarvitse tehdä. Se metalliritilä näet vaikuttaa sisään tulevan ilman virtauksiin ja sitä varten se koodaus on :?:

                          Ja koodausta ei pysty edes tekemään, jos sitä mittarin varaosanumeroa ei näe siitä mittarin rungosta, koska se säätösofta kuulemma vaatii kyseisen koodin.

                          No soitin myös BOSCH:n viralliseen huoltoon ja ihmettelivät koko uudelleen koodausta. Koodaus pitää tehdä siinä tapauksessa vain jos uuden mittarin varaosanro = 0928400527.

                          Eli ota nyt sitten selvää pitääkö se uudelleen koodaus tehdä vai ei :shock: ??

                          Comment

                          • ex-VAG
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 408
                            • Tampere

                            #58
                            En minäkään oikein ymmärrä miksi se ohjelmointi pitää tehdä jos sinne vaihdetaan sama osa mikä alunperinikin on ollut, eli vaihdetaan vaan anturi. Mutta tääsä aiheesta lisää:


                            Kävin päivittämässä softan -> ei mitään vaikutusta. Savuttaakin vielä ihan reippaasti. Mielestäni enemmän kuin ennen anturin vaihtoa ja softapäivitystä. No kyllähän se sitten KULKEEKIN reippaammin, mutta kulkupuoleen vaikutti vain anturin vaihto...

                            Comment

                            • Jonde
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 222
                              • Vaasa

                              #59
                              Originally posted by jokke35
                              iso huolto 600 (sis. jarrunesteet)
                              Joo maksaapa se jarruneste jopa 1.5e litra

                              Comment

                              • Vezku
                                Newbiemmer
                                • May 2004
                                • 16
                                • Varsamattila

                                #60
                                Originally posted by Jonde
                                Originally posted by jokke35
                                iso huolto 600 (sis. jarrunesteet)
                                Joo maksaapa se jarruneste jopa 1.5e litra
                                Bemun huoltohintoja:

                                Jarruneste "remontti" 42eur.
                                Mobil 0w-40 öljyt 75eur.

                                Eilen hain bimmerin huollosta, 930eur. Tosin sisälti kytkimenvaihdon. Ei luistanut mutta oli muutenvain niin perseestä ajella, kai imenyt itseensä jotain öljyjä.

                                Niin ja BMW:llä uudet säännöt takuiden suhteen... autossa on jarrulevyt vaihdettu missä on takuut, mutta nyt ne levyt menivät kieroiksi. Eivät korvaa ; syy: ei alkuperäiset vanteet. Nyt tiukennettu takuiden ehtoja erityisesti jarru yms osissa ja sen huomaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎