Ja onhan niissa DSC takavetomalleissa se välivaihe, (yksi painnallus DSC napista. 5 sek. painallus jos haluaa kokonaan pois päältä) jossa järjestelmä toimii lukon tavoin jarruttaessaan nopeammin tyhjää lyövän renkaan vauhtia samalle tasolle toisen kanssa.
ABS järjestelmä ei tätä pysty tekemään.
Originally posted by Convertible
Autostani vaihdettiin yksi ABS/ASC/DSC anturi vian vuoksi. Vian vuoksi autoni muuttui pelkästään takavetoiseksi. Ts. järjestelmä kytki jollakin tavalla etuvedon pois päältä.
Mahdotonta, koska kyseessä on täysin mekaaninen neliveto. Kaikki järjestelmät pois kytkettynä on tosin mahdollista että kaikki teho menee taka-akselille mikäli etuakselilla on pitoa, mutta taka-akselilla ei ollenkaan(kitkakerroin lähestyy nollaa). Tällöin kaikki etuakselille välittyvä voima on kiinni keskitasauspyörästön sisäisestä kitkasta.
Autostani vaihdettiin yksi ABS/ASC/DSC anturi vian vuoksi. Vian vuoksi autoni muuttui pelkästään takavetoiseksi. Ts. järjestelmä kytki jollakin tavalla etuvedon pois päältä.
Jos mitään pyörää ei jarruteta, voima karkaa sinne missä on huonoin pito. Tämä johtuu lukottomista akseleista sekä keskitasauspyörästöstä. Voiman jakosuhde vaikuttaa siten, että taakse menee voima "helpommin" jos kummassakin päässä on sama pito.
Taitaa noissa uudemmissa (Xdrive) olla tuo neliveto vain "apuvoimansiirtona" eli jos luistoneston kytkee pois, poistuu myös neliveto (kuten E46:sessakin). Kovin urheilullista ajoa ei voi harrastaa (kuten ei varmaan ole ollut tehtaan tarkoituskaan).
Jos mitään pyörää ei jarruteta, voima karkaa sinne missä on huonoin pito. Tämä johtuu lukottomista akseleista sekä keskitasauspyörästöstä. Voiman jakosuhde vaikuttaa siten, että taakse menee voima "helpommin" jos kummassakin päässä on sama pito.
Taitaa noissa uudemmissa (Xdrive) olla tuo neliveto vain "apuvoimansiirtona" eli jos luistoneston kytkee pois, poistuu myös neliveto (kuten E46:sessakin). Kovin urheilullista ajoa ei voi harrastaa (kuten ei varmaan ole ollut tehtaan tarkoituskaan).
"Jos luistoneston kytkee pois poistuu myös neliveto" ??? Ei minun autosta (E46) ainakaan poistu neliveto mihinkään?? Etupyörät kuule lyövät tyhjää niin vimmatusti.
Järjestelmästä en tiedä, mutta niin se vain toimii.
Mahdotonta, koska kyseessä on täysin mekaaninen neliveto. Kaikki järjestelmät pois kytkettynä on tosin mahdollista että kaikki teho menee taka-akselille mikäli etuakselilla on pitoa, mutta taka-akselilla ei ollenkaan(kitkakerroin lähestyy nollaa). Tällöin kaikki etuakselille välittyvä voima on kiinni keskitasauspyörästön sisäisestä kitkasta.
Mahdollista tai ei, niin kuule yksi takapyörä tyhjää löi E30 style. Se oli ihan koira ajaa, kun kaikki teho oli yhdellä takapyörällä.
Näistä on mielestäni aivan tyhjänpäivästä enää puhua shittiä, minulla on tuollainen 325xi ja sen perusteella, miten se käyttäytyy, olen puhunut.
Hakekaa koeajoon tuollainen xi talvikelillä ja kokeilkaa itse.
Olen ajellut 330xi:lla ja vaimolla on E30 325iX, joten kokemusta löytyy sekä lukottomasta (E46) bemarin nelivedosta että lukollisesta (E30). Xdrive-malleilla en ole ajellut.
Kun nelivedossa ei ole lukkoja taka- eikä keskitasauspyörästössä, veto ohjautuu sinne minne se helpoiten pääsee, siis sinne missä luistaa. Tästä on turha vääntää peistä. Jos E46:sessa ei ole lukkoja, se on neliveto ilman luistonestoa sillä poikkeuksella, että neljästä pyörästä vetää milloin mikäkin, riippuen tilanteesta. Luistonesto päällä veto ohjataan sinne missä sitä tarvitaan jarruttamalla pyöriä, joissa sitä ei tarvita.
Kun vaimon autosta meni viskokytkin, siitä tuli lukoton neliveto. Taka-akselilla tosin oli lukko, jolloin takana veti aina kaksi pyörää eikä vain yksi, kuten ilmeisesti E46:sessa. Tällöin neliveto toimi ja etupyörätkin vetivät, mutta eivät silloin kun takapyörillä oli liukas alusta. Auto oli melko ikävä ajaa luistossa liukkaalla.
Tämä sama pätee ihan tavalliseen tasauspyörästöönkin, vetäähän siinäkin kumpikin pyörä, kunnes tulee tarpeeksi pitoeroa pyörien välille, jolloin toinen pysähtyy. Sama pätee lukottomaan nelivetoonkin jos luistonesto (siis jarrut) ei puutu peliin.
(Ja se E46xi oli mukava ajaa luistossakin, luistonesto piti auton huomaamattoman pehmeästi takavetopainotteisena. Eri asia on, oliko se oikeasti nopea..)
Kun nelivedossa ei ole lukkoja taka- eikä keskitasauspyörästössä, veto ohjautuu sinne minne se helpoiten pääsee, siis sinne missä luistaa. Tästä on turha vääntää peistä. Jos E46:sessa ei ole lukkoja, se on neliveto ilman luistonestoa sillä poikkeuksella, että neljästä pyörästä vetää milloin mikäkin, riippuen tilanteesta. Luistonesto päällä veto ohjataan sinne missä sitä tarvitaan jarruttamalla pyöriä, joissa sitä ei tarvita.
Väntää peistä?? ihme porukkaa täällä, toiselle on kaikki on "MAHDONTONTA" , eikä toinekaan usko vaikka kuinka yritän kertoa asiasta, joka nyt kuitenkin lukee jo pelkässä BMW:n esitteessä?????
" BMW:n nelipyöräveto on jatkuvatoiminen. Voimanjakosuhde on valittu takapainoitteiseksi, jotta BMW:lle ominaiset ajo-ominaisuudet säilyisivät. Etuvedon tuomasta lisäpainosta huolimatta painojakautuma on hyvin tasainen 2,5-litraisessa mottorissa on vielä toistaiseksi normaali kaasulappä - toki sähköisesti ohjattuna. KESKITASAUSPYÖRÄSTÖNÄ on planeettapyörästö, josta voima johdetaan etukardaanille hammaspyörien välityksellä. ABS-jarrujen tukena on täysjarrutusapu DBC sekä EBV:n lisäksi vielä kaarrejarrutuksen vakautus CBC. VETOLUISTONRAJOITUSJÄRJESTELMÄ ASC SISÄLTÄÄ MOOTTORINOHJAUKSEN SEKÄ KAIKKIEN PYÖRIEN NOPEUSEROJA PYÖRÄKOHTAISELLA JARRUTUKSELLA TASAAVAN AUTOMAATTISEN TASAUSPYÖRÄSTÖJARRUN ABD:N. BMW nimittää ajonvakautusjärjestelmäänsä dynaamiseksi suuntavakauden säädöksi DSC...." (TEKNIIKAN MAAILMA 3/02 SIVU 15)
Toivottavasti kaikki te BMW neliveto ekspertit nyt lopetatte sen shitin jauhamisen ja " turhan peisten vääntämisen"?
Mahdotonta, koska kyseessä on täysin mekaaninen neliveto. Kaikki järjestelmät pois kytkettynä on tosin mahdollista että kaikki teho menee taka-akselille mikäli etuakselilla on pitoa, mutta taka-akselilla ei ollenkaan(kitkakerroin lähestyy nollaa). Tällöin kaikki etuakselille välittyvä voima on kiinni keskitasauspyörästön sisäisestä kitkasta.
"Jos BMW:n takapyörät lähtevät pyörimään yhtä aikaa täysin tyhjää sähköinen tasauspyörästöjarru pyrkii tasaamaan etu-ja taka-akselin välisen pyörintänopeuseron." (Tekniikan maailma 3/02 sivu 19.)
"Elektroniset tasauspyörästöjen jarrut tuovat alle lähes kesäkeliä vastaavan mäennousukyvyn". (Tekniikan maailma 3/02 sivu 19.)
Pieni tarkennus, itsekin aikoinaan elin harhaluulossa mutta onneksi se korjattiin .
Lukottomassa järjestelmässä voima ei karkaa vähiten pitävän pyörän kautta, vaan vähiten pitävä pyörä määrittää miten paljon voimaa pyörille menee. Molemmille menee koko ajan yhtä paljon voimaa. Lukollisessa järjestelmässä toiselle pyörälle pystytään siirtämään enemmän voimaa kuin toiselle, määrä riippuu lukon ominaisuuksista.
Lukottomassa järjestelmässä voima ei karkaa vähiten pitävän pyörän kautta, vaan vähiten pitävä pyörä määrittää miten paljon voimaa pyörille menee. Molemmille menee koko ajan yhtä paljon voimaa. Lukollisessa järjestelmässä toiselle pyörälle pystytään siirtämään enemmän voimaa kuin toiselle, määrä riippuu lukon ominaisuuksista.
Ei. Sekoitat varmaan torsen-lukkoon? Jos differentiaalissa ei ole lukkoa, siihen tuotu energia ohjautuu sinne missä on vähiten vastusta. Jos kumpikin pyörä on ilmassa, voit helposti pysäyttää toisen vaikka käsin, jolloin vastakkaisen pyörimisnopeus tuplautuu mutta vääntö puolittuu.
" BMW:n nelipyöräveto on jatkuvatoiminen. KESKITASAUSPYÖRÄSTÖNÄ on planeettapyörästö, josta voima johdetaan etukardaanille hammaspyörien välityksellä. ABS-jarrujen tukena on täysjarrutusapu DBC sekä EBV:n lisäksi vielä kaarrejarrutuksen vakautus CBC. VETOLUISTONRAJOITUSJÄRJESTELMÄ ASC SISÄLTÄÄ MOOTTORINOHJAUKSEN SEKÄ KAIKKIEN PYÖRIEN NOPEUSEROJA PYÖRÄKOHTAISELLA JARRUTUKSELLA TASAAVAN AUTOMAATTISEN TASAUSPYÖRÄSTÖJARRUN ABD:N. BMW nimittää ajonvakautusjärjestelmäänsä dynaamiseksi suuntavakauden säädöksi DSC...." (TEKNIIKAN MAAILMA 3/02 SIVU 15)
Toivottavasti kaikki te BMW neliveto ekspertit nyt lopetatte sen shitin jauhamisen ja " turhan peisten vääntämisen"?
" BMW:n nelipyöräveto on jatkuvatoiminen."
Tietenkin on! Jos jokaiselle pyörälle menee energiaa, se luetaan jatkuvatoimiseksi. Välissä ei ole kytkimiä jne. Jopa Volvo 70-sarjan voimansiirto luetellaan jatkuvatoimiseksi vaikka siinä liukkaalla alustalla vetää vain yksi pyörä!
Älä suotta uppoudu siihen mainosmiesten kaunokirjallisuuteen, todellisuus on se, että lukoton neliveto tehdään "nelivedoksi" E46 mallissa vain ja ainoastaan pyöräkohtaisia jarruja käyttämällä. KOSKA KESKITASAUSPYÖRÄSTÖSSÄ EIKÄ PERÄN TASAUSPYÖRÄSTÖSSÄ OLE MITÄÄN MIKÄ JAKAISI VOIMAN (LUKKO).
BMW on keksinyt hauskan tavan kertoa ettei keskitasauspyörästössä ole lukkoa tai kytkintä: "KAIKKIEN PYÖRIEN NOPEUSEROJA PYÖRÄKOHTAISELLA JARRUTUKSELLA TASAAVAN AUTOMAATTISEN TASAUSPYÖRÄSTÖJARRUN ABD:N". Minusta tuo on jo noloa mainontaa, nimittää pyöräkohtaista jarrujen käyttöä "tasauspyörästöjarruksi". Äkkinäiselle tulee mieleen että autossa olisi oikea tasauspyörästöjarru Xdriven tai viskokytkimen tapaan.
Mutta älä hermostu suotta vaikka omistatkin moisen "ihmeen". Se on varmasti ihan hyvä auto ja etenee takavetoa paremmin. Nyt puhutaan vain tekniikasta eikä tuntemuksista
No, ensinnäkin tuo teksi on peräisin Tekniikan maailman nelivetotestistä, jossa kyseinen (Mikki Hiiri) pelle lukoilla varustettu BMW oli mukana ja pöllytti muita autoja noloilla sähkölukoillaan (10kpl autoja testissä).
Mitä väliä sillä on, miten eteneminen ja/tai lukot on toteutettu, pääasia on että ne toimii. Joillekkin puritaaneille se ei vain ole oikea tapa toimia, joten se on silloin automaattisesti huono.
Itse asiassa noita sähköisiä (BMW, MB) kehuttiin kiinteiden(Jaguar, Subaru, Renault, Suzuki, Honda) kustannuksella siitä, että ne jatkavat kiihdyttämistä siinä, missä jälkimmmäisten meno loppuu, kun toiset pyörät joutuvat liukkaalle alustalle. (mm. Viskoilla varustetut autot)
Niin ja nololukoilla varustetut BMW ja MB olivat kärjessä muun muassa mäki, kiihdytys ym. ratakierros -ajoissa. (kuva)
Tosin ei minua haittaa, vaikka tuo minun nolo ja tekniikaton pelle lukollinen BMW ei puritaaneille kelpaa...
Tietenkin on! Jos jokaiselle pyörälle menee energiaa, se luetaan jatkuvatoimiseksi. Välissä ei ole kytkimiä jne. Jopa Volvo 70-sarjan voimansiirto luetellaan jatkuvatoimiseksi vaikka siinä liukkaalla alustalla vetää vain yksi pyörä!
Älä suotta uppoudu siihen mainosmiesten kaunokirjallisuuteen, todellisuus on se, että lukoton neliveto tehdään "nelivedoksi" E46 mallissa vain ja ainoastaan pyöräkohtaisia jarruja käyttämällä. KOSKA KESKITASAUSPYÖRÄSTÖSSÄ EIKÄ PERÄN TASAUSPYÖRÄSTÖSSÄ OLE MITÄÄN MIKÄ JAKAISI VOIMAN (LUKKO).
BMW on keksinyt hauskan tavan kertoa ettei keskitasauspyörästössä ole lukkoa tai kytkintä: "KAIKKIEN PYÖRIEN NOPEUSEROJA PYÖRÄKOHTAISELLA JARRUTUKSELLA TASAAVAN AUTOMAATTISEN TASAUSPYÖRÄSTÖJARRUN ABD:N". Minusta tuo on jo noloa mainontaa, nimittää pyöräkohtaista jarrujen käyttöä "tasauspyörästöjarruksi". Äkkinäiselle tulee mieleen että autossa olisi oikea tasauspyörästöjarru Xdriven tai viskokytkimen tapaan.
Mutta älä hermostu suotta vaikka omistatkin moisen "ihmeen". Se on varmasti ihan hyvä auto ja etenee takavetoa paremmin. Nyt puhutaan vain tekniikasta eikä tuntemuksista
Ei täällä hermostuta. Mistä teknikasta sinä mahdat puhua? Ai niin "oikeasta" nelivetotekniikasta ja vaikka vääräoppiset pöllyttävät oikeaoppista, niin ei siinä mitään.
"Se on varmasti ihan hyvä auto ja etenee takavetoa paremmin. Nyt puhutaan
vain tekniikasta eikä tuntemuksista"
Ottipa joku itseensä vaikka tarkoitus oli pysyä faktoissa.
Alkuperäinen kysymys oli siis: Mikä jakosuhde 330xD:ssa on?
Vastaus: BMW:n mainoksen mukaan n. 60/40 mutta teknisesti veto ohjataan pois tyhjää pyörivältä renkaalta.
Kerroin vaan miten se neliveto toimii (sinunkin) autossa. Mielestäni on typerää mainostaa jotain ominaisuutta kiertoilmaisuilla ja uskotella asiakkaalle jotain muuta kuin todellisuus on. Tässä tapauksessa symbioosi toimii hyvin: Sekä asiakas että myyjä ovat tyytyväisiä.
Ei siinä E46:sen nelivedossa mitään "vikaa" ole. Sitä ei vaan ole tehty "kovaan ajoon liukkaalla". Se olisi huomattavasti nopeampi jos sekä perässä että keskellä olisi rajoitetun luiston lukot tai visko mutta se tuskin on ollut tehtaan päämäärä.
EDIT: Ja sitä "oikeaoppista" nelivetoa ei ole varmaan vielä tehtykään. Jotkut menetelmät sopivat vaan toisiin olosuhteisiin paremmin. Parhaat mahdollisuudet toimivimpaan nelivetoon on Xdrive-mallissa mutta sen "hauskuus" on eliminoitu ohjelmallisesti. Toivottavasti ei sentään niin totaalisesti kuin Volvolla joka on neliveto hangessa pari sekuntia kerrallaan, kunnes taas odottaa jäähdytellen keskikytkintä minuutin..
Ei. Sekoitat varmaan torsen-lukkoon? Jos differentiaalissa ei ole lukkoa, siihen tuotu energia ohjautuu sinne missä on vähiten vastusta. Jos kumpikin pyörä on ilmassa, voit helposti pysäyttää toisen vaikka käsin, jolloin vastakkaisen pyörimisnopeus tuplautuu mutta vääntö puolittuu.
En sekoita. Molemmille menee lukottomassa yhtä paljon voimaa, se mikä määrää tuon voiman on se pyörä, joka kykenee vähemmän voimaa välittämään, ts. pyörimistä vastustava voima. Sen takia takapään ollessa ilmassa on toinen helppo pysäyttää, pysäytettävään pyörään kohdistuu ainoastaan toisen pyörän pyörittämiseen ja kiihdyttämiseen tarvittava voima, joka on siis puolet "vetopuolelta" tuodusta voimasta. Ajatteleppa asiaa näin: Kardaani lukittuna perä ilmassa pyörität toista pyörää, mikä voima kohdistuu toiseen pyörään? Aivan, täsmälleen sama voima kuin millä pyörität itse (olettaen muut härpäkkeet häviöttömiksi). Tuo voima välittyy vetopuolen kautta, jolloin siihenkin kohdistuu sama voima, mutta koska se ei liiku, ei tehdä työtä sen pyörittämiseksi.
Vaatii nyt hiukan pähkäilyä vielä että pystyisin selvittämään tämän tarpeeksi tarkasti . Näin se kuitenkin toimii pääpiirteittäin.
Kardaani lukittuna perä ilmassa pyörität toista pyörää, mikä voima kohdistuu toiseen pyörään? Aivan, täsmälleen sama voima kuin millä pyörität itse
Ymmärsin. Käytännössä taitaa tarkoittaa sitä, että liukkaammalla alustalla oleva rengas lähtee pyörimään kovempaa kuin pitävä puoli, tällöin sen renkaan kiihdytys vaatii hitausmomentin kumoamista ja se aiheuttaa pitävällekin puolelle hetkellisen momentinkasvun. JA kun liukas puoli saa pitoa yllättäen, liike-energia välittyy momentiksi toiselle puolelle. Tässä tilanteessa on monta lukotonta murikkaa rikottu.. Tätä hetkellistä momentin siirtoahan käytettiin paljon 2000-luvun taitteen nelivedoissa (mm. E46, mutta myös muita merkkejä) kunnes keskitasauspyörästön sähkö-/hydrauliset lukot yleistyivät.
Comment