Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 328 vm 1998 ääni vaihdettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhomo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 637
    • Kempele

    #31
    Originally posted by Druan View Post
    Minulla loppui thumps ääni kokonaan koska lopulta hajosi koko perä. Puslien vaihto olis ollut 2.12.2009 eli aika oli varattuna. Noooh, nyt sitten hommasin uuden perän ja vetarit niin sitten ollaanki vaihdettu kaikki palikat rättinivelestä taaksepäin. kerron sitten loppuiko thumps ääni

    Toisinsanottuna vastustaa ja vituttaa melkoisesti

    uutta/käytettyä osaa:

    -Kytkin (uusi)
    -rättinivel (uusi)
    -kardaani (käytetty ajettu 70tkm)
    -kardaanin tukilaakeri (uusi)
    -perä (käytetty ajettu 80tkm) -vaihdetaan tällä viikolla -
    -vetonivel vasen taka (120tkm) - vaihdetaan tällä viikolla -
    -vetonivel oikea taka (120 tkm) - vaihdetaan tällä viikolla -
    -takakelkan puslat (kaikki 7) -vaihdetaan tällä viikolla -

    halpaa toi ei ole mutta haluan saada autoni kuntoon ja vielä silleen että siitä ei mitään ylimääräsiä pamauksia kuulu. Auto on e46 328Ci -99 ja ajanut sillä noin 220 000km


    Mitäs tuolle perälle oikein tapahtui tarkalleen?
    Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

    www.jsautomoto.fi

    Comment

    • Druan
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 334
      • Espoo

      #32
      perästä kuuli aikasemmin se Thumps ääni vaihtaessa ja kytkimellä kun varovasti lopun löysäs niin pysty ajaa ihan ilman ylimääräsiä ääniä. (15tkm ajanut kesän aikana sillä). Viikonloppuna olin kuusamossa ja menin hakee kaveria kotoaan ja lähdin sieltä pois. käännyt tielle jossa on 60km/h rajoitus ja normaalisti lähdin kiihdyttelee ja kun lopulta sain nelosen päälle ja ajoin tasakaasulla niin tuntu että ois perästä ammuttu haulikolla pohjaan. ihan jumalaton jysäys ja sit ku löysäsin kaasun kuulu THUM THUM THUM THUM THUM. painoin kaasua sievästi niin ääni katosi. tasakaasulla tallin pihalle siitä ja siinä se vetikin sitten rattaat lukkoon. En edes yrittänyt eteenpäin vaan otin metrin taaksepäin ja sit taas lähden eteenpäin niin aivan sama jumalaton pamaus jota seurasi toi THUM THUM THUM ääni muutamia kertoja. Tallilla perä ilmaan ja lähdin kokeilee ja alettiin paikallistaa ääntä. silloin ku toi "lukko" kohta tuli niin koko perä heilahti jokasuuntaan elikkäs ajateltiin että se ois sitten sieltä. Tilasin samalla noi vetarit ku ei tiedä vaikka nekin osasyyllisiä tohon olisivat mutta selviää loppuviikosta ku saan osat kuusamoon.
      Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

      Bmw f06 640d gran coupe -12
      ex-Bmw e88 135i -08
      ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
      ex-Bmw e36 325i cabrio -93
      ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
      ex-Bmw X5 3.0d -04
      ex-Bmw e36 325i coupe -92
      ex-Bmw e30 316 -84
      ex-Bmw e21 323i -80
      ex-Bmw e21 316 -82
      ex-Bmw e21 315 -81

      Comment

      • Harrison
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1529
        • Iisalmi

        #33
        Originally posted by maukka86 View Post
        No niin päivitetäänpä tilannetta. Itse siis olen elänyt tumpsauksen kanssa noin kolme vuotta, sillä huolloissa eivät ole vikaa löytäneet enkä ole jaksanut sitten siitä stressata. Tosin Benkara ehdotti vaihdelaatikon vaihtoa, mutta tuskinpa vika siinä on, kun ääni kuuluu aivan selvästi auton takaosasta. Ääni siis kuuluu vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle sekä joskus pakkia päälle laitettaessa. Lisäksi kaasua pumppaamalla saa vauhdissa tumpsauksen kuuluviin. Otin nyt sitten videota auton takaa, miten käsijarru päällä auton nytkyttely saa aikaan. Ainakin perä heiluu jonkunverran ylös-alas-liikettä, en tiedä kuinkapaljon on normaalia. Tuossa tuo video:


        Eli olisiko tuo pusla nro 9 sitten loppu? Näyttää päällepäin kohtuu ehjältä, mutta kumissa silti havaittavia pieniä murtumia jo olemassa.
        http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=33&fg=30

        Itse tein samanlailla montulla. Kun tuon pusla (nr:9) antaa periksi, niin kuuluu tumpahdus. Vaikka auto ei liiku minnekkää ja vaihde on silmässä.

        Ongelma hävis tolla puslan vaihdolla...




        Tossa "tumps" hommaa aika varma ratkasu.

        Last edited by Harrison; 11-11-2009, 22:23.
        Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
        Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
        Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

        Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

        Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

        EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

        Comment

        • Harrison
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 1529
          • Iisalmi

          #34
          Tuplat
          Last edited by Harrison; 11-11-2009, 22:22.
          Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
          Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
          Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

          Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

          Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

          EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

          Comment

          • Druan
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 334
            • Espoo

            #35
            Nyt on uudet puslat ja vanhaa perää ku tutkailee niin siinä on kuin onkin yksi jumikohta joka sen suuren rusahduksen aiheuttaa. Huomenna saan auton pois huollosta niin näkee sit et mitä vaikutti puslien ja perän vaihto
            Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

            Bmw f06 640d gran coupe -12
            ex-Bmw e88 135i -08
            ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
            ex-Bmw e36 325i cabrio -93
            ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
            ex-Bmw X5 3.0d -04
            ex-Bmw e36 325i coupe -92
            ex-Bmw e30 316 -84
            ex-Bmw e21 323i -80
            ex-Bmw e21 316 -82
            ex-Bmw e21 315 -81

            Comment

            • Druan
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 334
              • Espoo

              #36
              Autosta tuli aivan loistava ajaa. Ei rutinoita eikä mitään muitakaan ylimääräsiä ääniä. Oon niin häppy
              Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

              Bmw f06 640d gran coupe -12
              ex-Bmw e88 135i -08
              ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
              ex-Bmw e36 325i cabrio -93
              ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
              ex-Bmw X5 3.0d -04
              ex-Bmw e36 325i coupe -92
              ex-Bmw e30 316 -84
              ex-Bmw e21 323i -80
              ex-Bmw e21 316 -82
              ex-Bmw e21 315 -81

              Comment

              • PP hutsu
                Bimmer Rookie
                • Dec 2007
                • 77
                • Raahe

                #37
                [quote=Harrison;1832479]Itse tein samanlailla montulla. Kun tuon pusla (nr:9) antaa periksi, niin kuuluu tumpahdus. Vaikka auto ei liiku minnekkää ja vaihde on silmässä.

                Ongelma hävis tolla puslan vaihdolla...



                Itelläki samat oireet, ja käytin autoa nosturilla ja tutkiskelin pohjaa, havaitsin juurikin puslassa nro9 halkeaman. pystyykö sen vaihtamaan ilman että tarvii enempäänsä purkaa, kääntyykö perä tarpeeksi kun sen löysää?

                Comment

                • PP hutsu
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 77
                  • Raahe

                  #38
                  kai nyt joku on ton itekki vaihtanu ja osaa sanoa tartteeko purkaa mitään/mitä tieltä ku ton vaihtaa?

                  Comment

                  • Fast BMW
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 105
                    • Rauma

                    #39
                    Täällä olis kans tuo puslan vaihto edessä. Onko millanen homma vaihtaa kyseinen pusla?
                    E91 320d -07
                    Ex
                    E36 M3 Coupe -94, E46 328 Sedan -98, E46 330D Touring -00, E39 528 Sedan -96, E36 328 Coupe -95, E36 M3 Coupe -93, E36 320 Coupe -93





                    Comment

                    • WaZ
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 1
                      • Espoo

                      #40
                      Mulla ois kanssa toi puslan vaihto ajankohtainen.
                      Voisko joku suositella jotain asiantuntevaa korjaamoa espoossa/helsingissä/lähistöllä missä duunin vois teettää??
                      Muu kuin laakkonen, kiitos!!

                      Comment

                      • Druan
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 334
                        • Espoo

                        #41
                        Itse teetäsin sen remontin kuusamossa autosähkö pesosella. En tiedä millanen homma on vaihtaa yksittäin se pusla kun vaihdatin kaikki peräpään puslat samalla joka mielestäni on ihan järkiratkaisu kun ne puslat nyt niin kalliita ole.
                        Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

                        Bmw f06 640d gran coupe -12
                        ex-Bmw e88 135i -08
                        ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
                        ex-Bmw e36 325i cabrio -93
                        ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
                        ex-Bmw X5 3.0d -04
                        ex-Bmw e36 325i coupe -92
                        ex-Bmw e30 316 -84
                        ex-Bmw e21 323i -80
                        ex-Bmw e21 316 -82
                        ex-Bmw e21 315 -81

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 488
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Tulipa vaihdettua autoon sekä rättinivel, että perän puslat (3kpl). Hommana ei niin paha, mutta paljon tarvi purkaa, että remppa onnistu.

                          Eli ensin lähti pakoputki pois ja lämpölevyt, jotta kardaanin sai tiputettua. Pakosarjan ja pakoputket laipan kiinnittävät pultit ja mutterit olivat todella jumissa ja mutterit puoliksi ruostuneita (juuri niin jumissa, kun 12 vuotta kiinni olleet osat voivat olla). Kolme kappaletta aukesi hyvin, mutta viimeinen ei sitten auennutkaan. Lopulta pultti piti katkaista mutterin juuresta ja sen jälkeen lyödä mutteri hajalle. Lisäksi pakosarjan laippaa piti lämmittää hehkuvaksi, jotta poikki mennyt pultti lähti irti. Uusi pultti oli muuten ihanan kallis, 18€ marmotiskiltä. No tämän jälkeen kardaanin sai helposti irti, kun vain pultit ja torxit aukaisi. Vanha rättinivel oli halkeillut pahoin pulttien reikien ympäriltä, joten vaihto oli ajankohtainen.

                          Seuraavaksi perän puslien kimppuun. Ensin perä otettiin irti autosta, jotta tarvittava työskentelytila saatiin. Vanhojen puslien irroitus oli haastavin tehtävä. Kunnollista ulosvetäjää ei ollut, joka olisi sopinut kunnolla paikalleen, joten teimme oman. Lyhykäisyydessään se koostui kierretangosta ja vahvasta teräslevystä sekä muutamasta mutterista ja prikoista. Ensimmäinen yritys poistaa kahta pienempää puslaa epäonnistui, kun kierretanko meni keskeltä poikki. Tämän jälkeen porasin puslaan reikiä, jotta se ei olisi niin tiukassa. Tämä toimi ja vanhat puslat lähtivät irti, lukuunottamatta takimmaista isoa puslaa. Takimmaisen puslan irrottamiseen tarvitsi jo hieman kekseliäsyyttä, mutta poralla, rautasahalla ja pajavasaralla se irti lopulta saatiin.

                          Uusien puslien asennus olikin hieman helpompi homma. Pienet etupuslat menivät paikalleen itsetehdyllä ulosvetäjällä. Iso takapusla meni taasen paikalleen ulosvetäjän ja pajavasaran yhteistyöllä. Tämän jälkeen olikin jäljellä enää kaiken kokoaminen takaisin ja testiajo. Jo nosturilta pois pakittaessa tunsi, että voimansiirto tuntuu paremmalta. Koeajolenkillä sitten huomasi, että tumpsahdukset ovat hävinneet ja voimansiirto tuntuu sellaiselta, kuin se bemareissa pitääkin olla. Ehkä aivan hento kolaus voimansiirrosta vielä kuuluu, kun laittaa ykkösen tai pakin silmään, mutta sitä tuskin kuulee. Kaikki muuta tumpsaukset ovat kadonneet. Todella tyytyväinen olen lopputulokseen, vaikka aikaa tuossa remontissa menikin kohtuu paljon kaverin kanssa kaksistaan tehden.
                          f22 220i

                          Comment

                          • tomppa84
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 60

                            #43
                            Perän puslien vaihto tulossa

                            Onkos kellää vieläkää tietoa mitä kustantaa vaihtaa korjaamolla ja missä kannattais Oulussa vaihattaa??
                            Kysyin kyllä autotyöltä, nii tuumas et 4h. Kuulostaa paljolta!? Mitä mieltä?

                            Comment

                            • huppu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 423
                              • Rovaniemi

                              #44
                              Perän puslat

                              Ite olen kans yrittänyt selvittää, mitä tuo perän puslien uusiminen yleensä voi maksaa pajalla, missä tuntihinta on 45 eur. En sitten tiedä, onko noille yleensä kiinteä vaihtohinta/kpl? :think

                              Sain tuossa listaa, mitä puslia kannattais perästä vaihtaa:
                              - takapalkin etutyyny vas. 1kpl
                              - takapalkin etutyyny oik. 1 kpl
                              - takapalkin takatyyny 2 kpl
                              - takatuennan kumi 2 kpl
                              - takatukivarren ylähela 2 kpl
                              - alatukivarren kumi ulompi 2 kpl
                              - takapalkin poikittaishela 1 kpl
                              - perän kannatinkumi 2 kpl
                              + takapään laakerit

                              Osien hinta alle 300 eur, mikä ei ole hullumpi. MUTTA mitä voi maksaa työ? Sen uskon, että rahaa siihen menee riittävästi.....
                              BMW E46 318d 10/04

                              Comment

                              • Nupe68
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 105
                                • Häme

                                #45
                                Nostetaan ketjua, kun taisi tulla muun laittamisen ohessa perän (3 puslaa) ja taka-apurungon (4 puslaa) jumppa eteen. Vaikeaahan tuota on arvioida, että kauanko siinä menee, onhan tuossa duunia. Ja mahdollisen pienen orastavan perän repeämänhän näkee kunnolla vasta, kun apurunko on tiputettu irti ...

                                Jos kuitenkin joku on teettänyt, niin olisi mukava kuulla että oliko se neljän vai neljäntoista tunnin urakka?

                                Laittaisiko tuonne OE kumipuslat vai Powerflexit ajatellen eniten paikkojen kestoa ja hiukan toki myös värinöitä/meteliä? Joku Viisas jossain lausui (en muista enää kuka ja missä) että etenkin apurunkoon uretaanipuslat lisää riskiä perän repeämiselle, vai oliko se perän puslat vaiko molemmat.


                                Apurungon puslat kuvassa 10 ja 11, perän puslat 25 ja 26

                                Jos laittaa apurunkoon uretaanipuslat, niin pitääkö niihin hommata erikseen myös nuo insertit:

                                • 10) Rear Subframe Front Bush
                                  PFR5-4610
                                  This part replaces OE numbers: 33316770783, 33316770784, 33316770815 and 33316770816.
                                • 10) Rear Subframe Front Bush Insert
                                  PFR5-4614
                                  Fits all X3, E46 vehicles except M3 and all Z4 except Z4M. Fits into voids in bush OE numbers: 33316770783 and 33316770784.



                                Edit:
                                Justiinsa on jo vaihdettu OE-osilla kaksoismassa, kytkinpaketti, dampperihihnapyörä, moottorin tukikumit, vaihteiston tukikumit, rättinivel, kardaanin tukilaakeri jnejnejne. BMW seisoo vähän väliä rempassa, mutta onneksi vaimon -03 Fiat on hyötylaite ja tykkää siitä että sillä ajetaan. Ajamisen iloa.
                                Last edited by Nupe68; 03-07-2018, 11:15. Reason: fonttikoko
                                e46 330d touring -04
                                Ex: 1502 -75 Pastellblau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎