Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46, Saako lohkolämmitin olla koko päivän päällä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gangsta
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 521
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by heicci
    Eilen sain pistettyä autoon lohkolämppärin (just kun pakkaset loppu), ja pihan tolpissa on jatkuva virta, eli ei mitään kelloja. Saa nähdä miten kauan lämppäri kestää, kun se on lämpimänä kymmenenkin tuntia vuorokaudessa...
    Onko paha investointi hommata ajastin?
    LAISKOTTAA....

    Comment

    • dsl Bimmer
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 358

      #17
      Mulla oli termostaatti irti. Sen tiiviste pitäisi vaihtaa joka kerta uuteen. Mutta ei ollut uutta tiivistettä ja laitoin vanhan. Ei se ajaessa vuotanut, mutta kun laittoi lämmittimeen, niin alkoi tihkua.

      Ihan kuin lohkolämmiten käyttö synnyttäisi suuremman paineen kuin autolla ajo???

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by markok
        Kerropa oma teoriasi tähän. Itse olen huomannut saman ilmiön mistä kerroinkin aikaisemmin, mutta kukaan ei oikein sanonut siihen mitään.
        Kun neste lämpiää tarpeeksi, vastus tietysti on hieman lämpimämpi. Tämä voi aiheuttaa pientä kiehumisilmiötä vastuksen yläosassa joka joko suoraan "kuluttaa" nestettä tai jollain muulla tavalla hävittää sitä. Se saattaa myös nostaa järjestelmän painetta jolloin se menisi paisuntasäiliöön mutta tuleehan se sieltä takasi nesteen jäähtyessä. Eli tämä viimeinen ei välttämättä täysin päde. Mutta kuitenkin jotenkin se vähenee sieltä.

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #19
          Originally posted by gangsta
          Onko paha investointi hommata ajastin?
          LAISKOTTAA....
          toi on kyllä hyvä homma... mut kaikkiin lukittaviin tolppiin ei mahdu... ja jos luukku on auki joku voi varastaa (yleensä talkkari )voihan sen tietenki kötöstää autoonkin...
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10037
            • KVLA

            #20
            Kyllä se ainakin lyhentää lämmitysvastuksen ikää.Ja se on satavarmaa,sanoi Defan asentajat mitä hyvänsä.
            Osta ajastinkello siihen piuhaasi.

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #21
              Orig. kysymykseen mielipide:
              Saa olla päällä, mutta ei mitään hyötyä. Itsellä kerkes olla vajaan kolme vrk. niin hajos talven vanha defan sisälämppäri, ja alko syyläri vuotaa!
              Originally posted by markok
              Kerropa oma teoriasi tähän. Itse olen huomannut saman ilmiön mistä kerroinkin aikaisemmin, mutta kukaan ei oikein sanonut siihen mitään.
              Tosiaankin, en tiedä mutta itsellä teki täplää maahan kun syyläri vuoti, ajossa tätä ei huomannut kun on kuumemmat nesteet ja vedet haihtuu näkymättömiin. Parkissa tuntu hukkaavan nestettä enemmän, ja "lammikko" paljasti ongelman.
              Mutta suljetusta systeemistä ei neste katoa minnekkään, kuten ei myöskään mutsin korollassa, penari kai ei oo sit suljettu, jos nestettä katoo
              ...

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #22
                Originally posted by Rocla
                Pitkäaikainen lämppärin päälläpito hävittää öljykalvon sylinterinseinistä
                Heheh.. Täh?

                Näin ne kaupunkilegendat syntyvät.. Moottoriöljy valuu ihan mutkattomasti käytön jälkeen sylinterinseiniä alas vaikka pakasta olisi pikkasta vaille pirusti. Osa siitä jää pintaan vaikka lämmittäisit toholla. Lohkolämmittimen käytöllä ei varmasti ole pienintäkään vaikutusta sylinterin öljykalvoon, joka syntyy aina uudestaan kun kone käynnistetään.

                Lämmityselementille annetaan jokin laskennallinen kestoikä tunneissa, sitä voi lyhentää mutta ei yleensä pidentää. Jos kertakäyttö on 10 h, kestää elementti todennäköisesti vähemmän lämmityskertoja kuin jos kertakäyttö olisi 2 h.
                ---

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11685
                  • Kouvola

                  #23
                  Vastuksen teho on noissa lohkolämppäreissä niin pieni, että vaikka lämmität sitä konetta 2 tai 10 tuntia niin kone ei ole yhtään sen lämpöisempi. Onko sitten mitään järkeä pitää jatkuvasti autoa johdon perässä vielä kun vastuksen käyttöikäkin lyhenee huomattavasti? Tietty jos haluaa joka talveksi hommata uuden vastuksen niin mikä ettei...

                  Voisin kyllä suositella hommaamaan vaan sen ajastimen

                  Comment

                  • t315
                    Newbiemmer
                    • Feb 2003
                    • 15

                    #24
                    TCT:n tutkimus lohkolämmittimen kestosta pätkijälämmityksessä

                    Comment

                    • jjv
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 92
                      • Oulu

                      #25
                      niin lohkiksen lämmityslankahan voisi verrata esim. hehkulamppuun joka myöskin palaa rikki kun tunnit tulee täyteen. Nykyisissä hehkulampuissa kait on arvio että kestävät n. 1000 h. Toisaalta ovat kyllä halvempiakin kuin auton lohkikset.
                      Motivan testit on tehty vajaat 10v sitten joten voihan olla että lämmittimiin on tehty sen jälkeen muutamat cost reduction kierrokset ja siksi niitä on alkanut porsimaan viimeisten vuosien aikana enemmänkin. Itsellä sama kokemus 2v ja kaput ja 100e kiitos. Oli muuten talossa ja töissä pätkijä käytössä.

                      Comment

                      • HarzaTheMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 458
                        • Sawo

                        #26
                        Esson baarin jutut taas rehottaa

                        Tuttavapiirissä joillain auto on jatkuvasti roikassa kiinni, koska asuvat sellasessa taloyhtiössä että tolppaan tulee jatkuva sähkö ja toisaalta sähkö sisältyy parkkipaikan hintaan niin sillä ei ole mitään väliä. Tolpatkin on yleensä niin ahtaita että ajastinta ei tolpan sisään saa mahtumaan ilman että naapurin pistoke jää osittain sen alle. Tietenkään 24/7 lämmityksestä ei ole hyötyä, mutta jos siitä ei kustannuksia enempää tule niin varmasti miellyttävämpi vaihtoehto kuin herätä esim. töihin 2 tuntia aikaisemmin ja pomppia parkkipaikalle johtoa laittamaan autoon kiinni. Ja joillain kun on vielä päivystysluontoinen työ ja oltava koko ajan valmiina.

                        Mitä oon kuullu niin ei heillä oo ongelmia ollut, 8 vuodenkin käytöllä sama vastus vielä käytössä. Nesteet kun vaihtaa normaalisti 2 vuoden välein niin ei ongelmia. Pientä haihtumista joissain autoissa tapahtuu, mutta jos ½-1 litraa talvessa menee niin se on pientä.
                        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #27
                          Originally posted by -Tapi
                          Heheh.. Täh?

                          Näin ne kaupunkilegendat syntyvät.. Moottoriöljy valuu ihan mutkattomasti käytön jälkeen sylinterinseiniä alas vaikka pakasta olisi pikkasta vaille pirusti. Osa siitä jää pintaan vaikka lämmittäisit toholla. Lohkolämmittimen käytöllä ei varmasti ole pienintäkään vaikutusta sylinterin öljykalvoon, joka syntyy aina uudestaan kun kone käynnistetään.

                          Lämmityselementille annetaan jokin laskennallinen kestoikä tunneissa, sitä voi lyhentää mutta ei yleensä pidentää. Jos kertakäyttö on 10 h, kestää elementti todennäköisesti vähemmän lämmityskertoja kuin jos kertakäyttö olisi 2 h.
                          Legenda hyvinkin.... öljy taatusti valuu lämpimänä helpommin pois kuin kylmänä, ja tyyliin vuorokausien seisonta lämmitettynä tehostaa taatusti öljyn pois valumista, eri asia sitten paljonko tuolla sitten loppu pelissä on merkitystä, KUTEN alunperin asian ilmaisinkin.... ja toinen eri asia on se että kuka pitää autoaa jatkuvasti roikassa kun ei sillä aja, tuskin kukaa ja tuo öljykalvo heikkenee muutenkin kun auto seisoo käyttämättä, tietenkin tuo kalvo palaa välittömästi kun moottori käynnistetään....
                          Olli.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Originally posted by Rocla
                            öljy taatusti valuu lämpimänä helpommin pois kuin kylmänä, ja tyyliin vuorokausien seisonta lämmitettynä tehostaa taatusti öljyn pois valumista
                            Herääppä todellisuuteen: Käytkö voitelemassa sylinterinseinämät kun auto seisoo parkissa vai miksi ne lämpenevät vasta lohkolämmittimellä? Miten saat autosi sammutettua siten että sylinteriseinämät eivät ole noin 150-250 asteiset?
                            ---

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10037
                              • KVLA

                              #29
                              Tottahan se on,että öljy valuu pois sylinterin seinämiltä,mutta ei kokonaan.Kuten jo tuossa kirjoitettiikin.Jos kaikki öljy poistuisi lämpimän koneen sylintereistä lohkista käytettäessä,niin voi vain kuvitella kuinka "kuivana" kone olisi kesähelteellä ajetun matkarupeaman jälkeen.Moottorilämmöt olisi kohdillaan ja öljytkin jossain n.+100C astetta autoa pysäköitäessä.
                              Eihän sitä uskaltaisi laittaa uudelleen käyntiin,kun öljyt olisi kaikki lohkosta valuneet öljypohjaan.Ja varmasti olisi kuumempi kone kun talvinen moottori lohkiksella lämmitettynä.

                              Comment

                              • Lanttu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 1643

                                #30
                                Niin kuin jo yllä todettiin, Roclan tämänkertainen juttu ei kelpaa edes Esson baarissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎