Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jäähdytysnesteputket mureni käsiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • polkuauto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 168

    E46 jäähdytysnesteputket mureni käsiin

    M43 koneella varustettu -99 vuoden 318i e46:nen hävitti jäähdytysnestettä. Kalkkeutumat paljastivat vuotokohdiksi lohkon kyljessä (imusarjan alla) ja sylinterikannen takana sijaitsevat letkuliitokset. Kyseisissä kohdissa muoviputkien haaroista lähtee klemmareilla kiinnitetyt kumiletkut imusarjan alle.

    Syy vuotoon oli sitten varsin mielenkiintoinen. Ensinnäkin molemmat muoviputket olivat murtuneet poikki klemmareiden kohdalta. Lisäksi kumiletkujen sisältä kaivelemani muoviputken kappaleet olivat todella hauraita. Ne pystyi puristelemaan lähes jauhoiksi käsissä!! Muuten muoviosat olivat hyvässä kunnossa. Oli vain ajan kysymys koska liitokset olisivat pettäneet lopullisesti. Letkut lähtivät irti hieman heiluttelemalla klemmareita löysäämättä!!

    Ymmärrän kyllä kierrätettävien muovilaatujen käytön autoissa, mutta ei tämän ikäisen, 100tkm ajetun auton osien vielä tarvitsisi maatua käsiin! Eli jos tekemisen puute iskee, niin vastaavien kotteroiden omistajien kannattanee tarkastaa kyseiset liitokset.
  • sirius18
    Bimmer Rookie
    • Dec 2002
    • 137

    #2
    Mielenkiintoista, omassa kotterossa (-99 320d) on myös jokin mystinen nesteenhävitysilmiö, huollossa vuotokohtaa on yritetty paikallistaa muttei sitä löydy mistään. Autossa on myös Webasto joka tietysti kuluttaisi vähän nestettä mutta siinäkin on jokin vika koska se ei aina lähde käyntiin, vaikka jäähdytysjärjestelmä on (silloin) täynnä nestettä. No tuohon Webaston tarkastukseen on varattu aika ensi viikolle, katsotaan josko sieltä löytyisi jotain mistä löytyisi syy tähän nestehukkaan...

    Comment

    • Pite^
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 465
      • Haapavesi

      #3
      kuulostaa jotenki tutulta. kaverin biimer teki samat temput ja mietittiin että miten vois uudemmassa autossa jo haurastua letkut pilalle.. syytä ei löytyny kun ei jaksettu sen enempää perehtyä, ostettiin uudet letkut ja klemmarit ja nesteet ja menoksi... syy ehkä kiutenki näin jälkeen päin mietittyä olla se että nesteet oli väärän laiset.. tai sitten entiset letkut oli jotkut maanantai tuote paska...
      Team Ryyppymäki

      Comment

      • Sjösse
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 33
        • Helsinki

        #4
        Mullakin on tollanen 318i. sekin on aikanu nyt valittaa tosta nestemäärästä sillon tällöin. Pitäs kattoo mikä siin on. Noh, kyselenpä laakkosella ku käyn siel ens viikolla.Palaan infon kanssa jos vaan saan jotai infoo
        People like you are the reason people like me nee medication!

        Comment

        • petja78
          Newbiemmer
          • Feb 2006
          • 2

          #5
          Jäähdytysneste letkut murenee...

          Terve!

          Autoni on e46 318 -98 ajettu 172tkm ja kävi yhtenä päivänä niin että jäähdytysneste varotusvalo alkoi palamaan ja jonkin matkaa ajettuani lämmöt nousi ja ikkunat huurtui jolloin auton matka suuntasi nesteitä lisäillen korjaamolle jossa todettiin että sylinterikannen takana oleva letku oli poikki.Kaverini pisti uuden letkun ja klemmarin kolmen tunnin aherruksen jälkeen paikalleen kun ei ollut viitsinyt purkaa enempää tavaraa pois tieltä.Huomasin että lohkon kyljessäkin oleva letku on aika hauras (imusarjan alla) joten luultavasti letku ja viritys kestää joko 2 vuotta tai 2 tuntia joten aioin itseä vaihtaa ne jossain vaiheessa.Kysymys kuuluukin onko paljon purkamista (ajallisesti ja aherruksena )ja mitä osia kannattaa ostaa valmiiksi???Pistäkää asiantuntijat tietoa!!!!

          Comment

          • dsl Bimmer
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 358

            #6
            Tossa on kuvaa osista:

            http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=11&fg=35

            http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35

            Pitäisiköhän munkin vaihtaa, koska kalkkeutumaa näkyy moottorin kyljessä juuri liitoksen kohdassa. Jos molemmat letkut ja muoviset jakotukit vaihtaa (T-kappaleet), tulee osille hintaa äkkiä 100e. Olisiko riittävä toimenpide se, jos vain avaisi liitokset ja ottaisi pois hapertuneet muovinpalaset ja laittaisi vanhat kumiletkut paikoilleen takaisin. Silloin ei menisi osiin rahaa, jos syy vuotamiseen on hapertuneet muovisten jakotukkien päät eikä itse kumiletkut.

            Comment

            • polkuauto
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 168

              #7
              Jos vaan muoviputkissa on tarpeeksi ehjää kiinnityspintaan kumiletkuille niin eiköhän niillä pärjäile. Ja vaikka muovi osat menisikin vaihtoon niin tuskin noita kumiletkuja tarvitsee uusia.

              Comment

              • dsl Bimmer
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 358

                #8
                Originally posted by polkuauto
                Jos vaan muoviputkissa on tarpeeksi ehjää kiinnityspintaan kumiletkuille niin eiköhän niillä pärjäile. Ja vaikka muovi osat menisikin vaihtoon niin tuskin noita kumiletkuja tarvitsee uusia.
                Kaikkein kallein osa on lohkon taakse tuleva vesiletku. Hintaa nostaa, kun siinä tulee lämmitettävä huohotinletku samassa. Tietty seuraavaksi menee huohotinventtiili.

                Mitäpä jos ostaisi letkua metritavarana ja vetäisi sen suoraan lohkon kyljestä lohkon päätyyn. Eikä veisi imusarjaan ollenkaan. Samalla huohotin letkun voisi jättää vain auton alle roikkumaan toisen pään vapaaksi. Eikä tarvitsisi ikinä murehtia mistään jäätyvistä huohotinventtiileistä. Katalysaattorikin kestäsi pitempään, kun ei tarvi öljyn käryjä imeä. Kommentteja radikaaliin ideaan.

                Comment

                • ParaJaX
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 129

                  #9
                  Ja tämäkin kuulostaa tutulta.. nestettä katoaa mutta on paineistettu ja ei selvyyttä asiaan.

                  kehtaisitteko viisaammat osoittaa kuvan viallista kohtaa, numero mikä?
                  eli mistä kohtaa se teillä vuoti... kiitos.

                  Comment

                  • polkuauto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 168

                    #10
                    Osa 5, ja siitä tuo ylöspäin lähtevä haara. Lisäksi tästä kuvasta: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35
                    Osa yhdeksän ja taas niin ikään ylöspäin lähtevä haara. Eli molemmat oli poikki klemmareiden alta.

                    Comment

                    • dsl Bimmer
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 358

                      #11
                      Originally posted by polkuauto
                      Osa 5, ja siitä tuo ylöspäin lähtevä haara. Lisäksi tästä kuvasta: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35
                      Osa yhdeksän ja taas niin ikään ylöspäin lähtevä haara. Eli molemmat oli poikki klemmareiden alta.
                      Mä vaihdoin osan 9. Piti vain ensin purkaa raitisilmasuodattimen kotelo.

                      Osa 5 tuli ostettua, mutta mitenkähän sen oikein mahtuu vaihtamaan? Suurin ongelma on, että miten mahtuu kiinnitysruuvit avaamaan (2 kpl). Letkut varmaan saa irti, koska onhan ne alunperin kiinnitettykkin tehtaalla moottorin asennuksen jälkeen luulisin. Todennäköisesti ylöspäin olevan klemmariliitoksen voi irrottaa imusarjanpäästä.

                      Comment

                      • ParaJaX
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 129

                        #12
                        Originally posted by polkuauto
                        Osa 5, ja siitä tuo ylöspäin lähtevä haara. Lisäksi tästä kuvasta: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35
                        Osa yhdeksän ja taas niin ikään ylöspäin lähtevä haara. Eli molemmat oli poikki klemmareiden alta.

                        tuliko molempien osien mukana tarvittavat o-renkaat?

                        Comment

                        • dsl Bimmer
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 358

                          #13
                          Originally posted by ParaJaX
                          tuliko molempien osien mukana tarvittavat o-renkaat?
                          Kyllä tuli moottorin ja kyseisten osien väliin. Vesiletkujen päihin ei tullut uusia, eikä niitä alkuperäisenä erikseen edes saakkaan.

                          Comment

                          • larmatin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1118
                            • Perttula

                            #14
                            tutun 740 bemun paisuntasäiliö mureni kokonaan käsiin, aikas hassua muovilaatu

                            Comment

                            • dsl Bimmer
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 358

                              #15
                              Originally posted by larmatin
                              tutun 740 bemun paisuntasäiliö mureni kokonaan käsiin, aikas hassua muovilaatu
                              Vaihdoin omani E46 säiliön parikuukautta sitten. Siihen tuli pieni hiushalkeama ja se vähän vuosi.

                              Onko kyse pelkästään muovilaadusta? E30 on muoviosat kestänyt hyvin, tosin termostaatti on jotain 82 C ja painekorkki 1,4 bar. E46 vastaavat lukemat ovat 105 C ja 2,0 bar. Eli siis rasitus muoviosien osalta on kasvanut.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎